GPS-tracker til båd?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

GPS-tracker til båd?

Indlæg af ESAF » 14. jul 2020, 16:58

Jeg vil gerne have en form for tracker i min båd, og særligt i min påhængsmotor.
Kan ikke rigtig gennemskue markedet, er der nogen her der har en idé om den billigste løsning både i indkøb og løbende drift.
Da den ligger i Nibe er der grænser for hvor hurtigt den kan komme i åbent vand og miste mobilsignal, og uagtet går der ikke lang tid før den igen vil dukke op på en mobilmast.
Jeg er ikke interesseret i en eller anden abbonementsløsning hvor jeg selv bliver overvåget, men det er måske det eneste der er til at betale. Den behøver ikke have alle mulige fancy funktioner, en mulighed for at sende en sms til trackeren og få et koordinat retur er rigeligt.
Kan man eventuelt flikke noget sammen af en arduino, de rette moduler og et taletidskort?
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: GPS-tracker til båd?

Indlæg af Werecat » 14. jul 2020, 18:22

Hvad med sådan en? Aner ikke om den dur til noget, men den er billig. Så skal du bare have et billigt sim-kort.

https://www.ebay.com/itm/High-quality-W ... 2929605970
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Akaup
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24. okt 2018, 21:21
Interesser: Plinking :)
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 7 times

Re: GPS-tracker til båd?

Indlæg af Akaup » 14. jul 2020, 18:50

Jeg har en eller anden ebay-simkort "tracker" liggende som jeg aldrig har fået prøvet.
Den bytter jeg gerne for en sejltur en dag - bor 10km fra Nibe.

Er ude at sejle pt og bliver helt i tvivl om hvorvidt jeg kan finde den i rodet derhjemme - så alting med forbehold :) er hjemme om en uges tid.

Brugeravatar
Schurer
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. nov 2009, 23:43
Interesser: Alt der siger BANG
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: GPS-tracker til båd?

Indlæg af Schurer » 15. jul 2020, 11:40

De billige Kina trackere er som sådan fine nok, så længe man kender til deres graverende fejl og er villige til at leve med dem.

Her er et link der beskriver hvordan de kan udnyttes - der er tale om stort set alle modeller af billige trackere der kan købes på ebay/amazon: https://techcrunch.com/2019/05/10/gps-t ... ccounter=1

Det overordnede problem med disse trackere er, at man bruger IMEI nummeret fra enheden og en standard kode (oftest 123456) til at logge ind på en kinesisk tracking server og se lokationen for GPS enheden.
Standard koden er ligeledes kodet ind i enhedens hukommelse, så når man sender en SMS (f.eks. For at anmode om enhedens lokation) skal man også angive denne i en SMS. En standard SMS kommando for at modtage en SMS med et Google Maps link til lokation ser ofte sådan ud: G123456#

Enhederne er produceret med fortløbende IMEI numre, så når først man kender IMEI sekvensen på en enkelt enhed, er det bare at taste et nummer op eller ned på den tilknyttede servers log-in side og angive standard koden, og vupti, så har man pludselig adgang til alle andre trackere som fabrikanten har produceret i det batch. Og der kan være MANGE, skal jeg lige hilse og sige... Nogle er i brug, andre er ikke.

De fleste mennesker tænker desværre ikke videre over det, og ændrer derfor kun koden på GPS trackeren via SMS - dvs. At de ændrer den kode man skal sende til trackeren når man sender SMS kommandoer. Det ændrer bare ikke koden på tracking serveren - den er stadig 123456.

Efter at have læst om problemerne med disse enheder, begyndte jeg så at rode lidt med min egen tracker.
Jeg fandt hurtigt ud af, at selvom jeg ændrede SMS koden på min egen tracker og kodede mit eget nummer som Admin (dvs. At det kun burde være mit telefonnummer som kan styre enheden via SMS) så virkede kommandoerne for anmodning om lokation samt nulstilling af trackeren stadig med standard koden 123456 og et helt andet telefonnummer, til trods for at dette nummer ikke var kodet ind som Admin :evil: og man får INGEN SMS retur på Admin nummeret hvis det sidstnævnte sker, da trackeren jo nulstiller til standard indstillinger, men som oftest også kun svarer tilbage på det nummer der er sendt kommandoer fra. :wall:

Jeg går ud fra at producenten har kodet enhederne sådan, i tilfælde af at slut-brugeren kommer til at indtaste et forkert Admin nummer i enheden, og derved kommer til at låse sig selv ude for altid. Man har så altid en bagdør at komme ind ad, såfremt man laver en fejl. Det har ondsindede personer bare også...

Nu er der så nok nogle der vil sige; "Hey, skal de ikke kende nummeret på din tracker først? Hvordan skulle de dog få fat i det?"
Jo, ser I, der er to måder hvorpå en ondsindet person kan få fat i telefonnummeret på din tracker.

1: Du udfylder information (her under telefonnummer) om din enhed på den tracking server man får adgang til ved køb af enheden, men glemmer at ændre standard koden på hjemmesiden... I så fald er det et spørgsmål om tid før din enhed er kompromitteret.
Forestil dig så hvilken ravage det kan forårsage hvis man køber en GPS-enhed med relæstyring, som man i sin iver efter at kunne stoppe en evt. Biltyv slutter til benzin pumpen eller, værre endnu, strømmen til bilens computer (eller andet elektronik som kan forhindre bilen i at køre), og der så sidder en idiot og sender en SMS om nulstilling af din tracker, for her efter at sende en SMS om frakobling af relæet mens du samtidig kører 130km/t på motorvejen... :getout:
Jeg prøvede selv at taste andre IMEI numre ind på den tilknyttede tracking server for min GPS-enhed, og jeg fandt mennesker i Mexico, Tyskland, England, Kina mv. Som havde installeret disse enheder i deres køretøj (den ene af dem havde endda et GPS-ur) og brugte dem flittigt, og jeg kunne følge dem i deres daglige gøremål hvis jeg ville, da serveren gemmer en log over alle de steder man har været med sin GPS-enhed.
Mange af disse mennesker havde indtastet alle mulige informationer ind på serveren, f.eks. Telefonnummer på trackeren, deres private mobiltelefon, e-mail adresse, privat adresse, arbejdsplads, registrerings-nummer på køretøjet mv. Og var fuldstændigt uvidende om at tilfældige mennesker kunne sidde og følge med i deres hverdag. Alt sammen takket være deres uvidenhed/manglende interesse/blind tiltro/vælg-selv-grund-her til det produkt de havde købt.

Jeg prøvede at komme i kontakt med så mange som muligt af de berørte personer jeg fandt oplysninger på, for at oplyse dem om problemerne med deres enheder. Jeg fik dog aldrig nogle svar tilbage på mine henvendelser. :???:

2: En ondsindet person får fat i en SMS gateway og spammer en række af danske telefonnumre med standard SMS kommando (og standard kode) for at få tilsendt enhedens lokation på Google Maps.
Pga. Producentens lille finte med at tillade standard koden for alle numre der anmoder om lokation/nulstilling, vil alle trackere svare tilbage på deres gateways anmodning, og de vil nu modtage en liste over aktive trackere i DK. Betragt derfor som udgangspunkt din tracker som kompromitteret og åben for misbrug.

Jeg har installeret min Kina tracker i min bil, og via SMS kommandoer om-programmeret den til at sende til en privat GPS tracking server (Google "Traccar") jeg har haft kørende på en Arduino. Det fungerer fint, og nu er der ikke nogen der kan følge med i hvor jeg er henne vha. Den kinesiske tracking server. Enheden kan dog stadig misbruges vha. Mulighed 2, så for at omgå dette sender jeg ofte en SMS kommando med min egen valgte kode til enheden, som jeg ved KUN virker med Admin nummeret og den angivne kode. Svarer enheden tilbage på denne kommando ved jeg, at enheden ikke er blevet nulstillet af andre.
Optimalt? Overhovedet ikke. Kan jeg leve med det? Ja, lige nu.

Min tracker indeholder heller ikke en mikrofon til aflytning af omgivelserne, men det er der mange af dem der gør. Det skal man også lige have for øje inden man installerer sådan en fætter i sin bil/båd/på samleverens arm i form af et ur... :neutral: :getout:

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: GPS-tracker til båd?

Indlæg af ESAF » 15. jul 2020, 19:35

Akaup skrev:
14. jul 2020, 18:50
Jeg har en eller anden ebay-simkort "tracker" liggende som jeg aldrig har fået prøvet.
Den bytter jeg gerne for en sejltur en dag - bor 10km fra Nibe.

Er ude at sejle pt og bliver helt i tvivl om hvorvidt jeg kan finde den i rodet derhjemme - så alting med forbehold :) er hjemme om en uges tid.
Tusind tak, sådan en aftale kan vi snildt lave. Jeg skriver lige en pm til dig i løbet af i morgen, er lidt hængt op lige nu :)
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: GPS-tracker til båd?

Indlæg af ESAF » 15. jul 2020, 19:36

Schurer skrev:
15. jul 2020, 11:40
En hel masse god info
Tak Schurer. Det er nogle meget vigtige punkter, det vil jeg lige få sat mig grundigt ind i!
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Besvar