Spørgsmål: Kan jeg købe et SFP-modul til TDC fibernet

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Spørgsmål: Kan jeg købe et SFP-modul til TDC fibernet

Indlæg af Kleth » 12. okt 2020, 17:36

Inden for en overskuelig fremtid får vi forhåbentligt TDC fibernet.
Jeg vil gerne have så for få enheder som muligt, så jeg spekulerede på om det var muligt at købe et SFP-modul, som jeg kan anvende med en router som har SFP-port?
- ligesom vi gør med Forskningsnettet på skolen i stedet for at have en mediekonverter, som også skal være tændt.

På en mediekonverter, kan man få flere IP-adresser, eller kun en? Det er nemlig lidt et spørgsmål hvor jeg skal segmentere vores netværk.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål: Kan jeg købe et SFP-modul til TDC fibernet

Indlæg af Mapzter » 12. okt 2020, 17:51

En reel media converter ser slet ikke IP laget, men kun ethernet pakker, så den har ingen betydning i den forbindelse. Min fiber (fra NORLYS) leveres dog via en boks som er noget mere end blot en media converter, den har ethernet, NAT og TV funktionalitet/

Jeg kan desværre ikke svare på om du blot kan knalde et SFP modul i en router til TDC fiber.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Spørgsmål: Kan jeg købe et SFP-modul til TDC fibernet

Indlæg af GåsPåGaffelen » 12. okt 2020, 18:15

Det kommer an på....

På mit Altibox.dk Internet, kan jeg droppe deres Zyxel router, hvis jeg tager i mod pakker taget med VLAN 10 og så bare b'er om en DHCP adresse.

Hos Gigabit.dk havde de monteret et fiber modem, det kunne IKKE undværes, da signalet var time division multiplexet med andre abonnenter, til gengæld var der ikke noget router funktionalitet indbygget.

Jeg ved ikke hvordan TDCs net er sat op. Måske du kan grave lidt frem på nettet ved at søge på 'TDC fiber egen router' eller noget i den retning.

Med hensyn til SFP, så skal den passe til hvad TDC sender af signal. Hvis du er heldig og det er standard 1G Single Mode/Long Wave, så kan du købe en helt standard SFP til næsten ingen penge.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål: Kan jeg købe et SFP-modul til TDC fibernet

Indlæg af Kleth » 12. okt 2020, 18:47

GåsPåGaffelen skrev:
12. okt 2020, 18:15
Det kommer an på....
Det er min linie :rolf:
GåsPåGaffelen skrev:
12. okt 2020, 18:15
Jeg ved ikke hvordan TDCs net er sat op. Måske du kan grave lidt frem på nettet ved at søge på 'TDC fiber egen router' eller noget i den retning.
De topologier jeg har set, ser ud til at det er en ret standard router, hvor Kablet fra mediekonverteren Bare går ind på routerens WAN.
GåsPåGaffelen skrev:
12. okt 2020, 18:15
Med hensyn til SFP, så skal den passe til hvad TDC sender af signal. Hvis du er heldig og det er standard 1G Single Mode/Long Wave, så kan du købe en helt standard SFP til næsten ingen penge.
Ja, jeg har set på forskellige SFP-Moduler til skolen og det er lidt langhåret hvilke formater der skal understøttes :razz: og det er nemlig lige den ide der er :thumbup: At sætte et SFP modul i en Mikrotik switch/router eller noget Ubiquiti Og så være helt fri af en ISPs “lowest bidder” udstyr :numberone:
Nu regner jeg med at fortsætte med Hiper, men de er jo også en subsidiary af TDC. Jeg kan se udstyret, men jeg ikke se noget om krav, konfiguration og FW.

Jeg har søgt en del og der skulle være en mulighed for at det kunne lade sig gøre, men der kan være noget omkring MAC-filtrering/authentification
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål: Kan jeg købe et SFP-modul til TDC fibernet

Indlæg af Bofhenator » 12. okt 2020, 18:53

GåsPåGaffelen skrev:
12. okt 2020, 18:15
Det kommer an på....

På mit Altibox.dk Internet, kan jeg droppe deres Zyxel router, hvis jeg tager i mod pakker taget med VLAN 10 og så bare b'er om en DHCP adresse.

Hos Gigabit.dk havde de monteret et fiber modem, det kunne IKKE undværes, da signalet var time division multiplexet med andre abonnenter, til gengæld var der ikke noget router funktionalitet indbygget.

Jeg ved ikke hvordan TDCs net er sat op. Måske du kan grave lidt frem på nettet ved at søge på 'TDC fiber egen router' eller noget i den retning.

Med hensyn til SFP, så skal den passe til hvad TDC sender af signal. Hvis du er heldig og det er standard 1G Single Mode/Long Wave, så kan du købe en helt standard SFP til næsten ingen penge.
Hiper (nu købt af yousee) er samme historie, bare VLAN 101. Måske de bruger samme stumper?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål: Kan jeg købe et SFP-modul til TDC fibernet

Indlæg af Kleth » 12. okt 2020, 19:06

Det ser ud til at være en dead-end da de åbenbart sætter noget op med serie#

https://www.hardwareonline.dk/traad.asp ... tid=964171
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar