Smøring af makulator?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Smøring af makulator?

Indlæg af Hedegaard » 11. jan 2021, 11:27

Hjemmekontoret har en lille cross-cut makulator (Quigg PBS 14-17/8086) som efterhånden piber lidt når den makulerer.
Den skal vel smøres lidt, men med fragt ender de olieark som benyttes til at smøre en makulator med, at koste det samme som selve makulatoren.

Er der et cowboy-trick til smøring af en makulator som ikke nødvendigvis koster spidsen af en jetjager?

MVH

Hedegaard

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Smøring af makulator?

Indlæg af C-X » 11. jan 2021, 11:29

Kan du ikke påføre olie på nogle ark selv?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Smøring af makulator?

Indlæg af Kleth » 11. jan 2021, 11:35

Jeg pensler bladene på min makulator med silikoneolie for hver ca. 50 ark. Det har indtil videre virket :thumbup: Det er dog et andet mærke og model.
Jeg dypper og kører penslen fra venstre mod højre, dypper igen og kører fra højre mod venstre og kører så makulatoren tom i nogle sekunder for at olien fordeler sig. P.t. anvender jeg et Alaska silikoneolie-produkt som egentligt er beregnet til gummilister på biler.
Hvis du kan komme til knivene/valserne, kunne det være en mulighed, syrefri vaselineolie ville sikkert også kunne anvendes
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Smøring af makulator?

Indlæg af Hedegaard » 11. jan 2021, 11:49

Den lille makulator producerer en mængde fint papirstøv når den gnasker sig igennem bjergene af papir, så jeg tænkte at der måtte være et eller andet man skulle holde sig for øje når man smurte knivene, for at sikre sig imod at mekanismen blev snasket til i en blanding af støv og træg olie.

Jeg har også tænkt at jeg bare kunne lave mine egne olie ark, men er som sagt i tvivl om den rette olie, med ovenstående i mente.

Har på nettet set omtalt at rapsolie skulle være en mulig løsning og at det angiveligt skulle være det som eksempelvis producenten Fellowes sælger som makulator olie? ( http://sites.fellowes.com/Fellowes/Mate ... _35250.pdf )

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Smøring af makulator?

Indlæg af Kleth » 11. jan 2021, 11:55

Min erfaring med rapsolie er netop at det har en tendens til at klistre og det organiske ophav gør at det ikke er syrefrit, med mindre det er blevet renset eller inaktiveret - Syren er nok ikke et problem, såfremt materialevalget i makulatoren er stabilt nok.
Ved at påføre olien gennem behandlede ark, sikrer antageligvis mod at der kommer for megen olie på knivene, så det kan samle støv og kitte sammen. Jeg har endnu ikke oplevet at det kittede sammen med silikoneolie.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Smøring af makulator?

Indlæg af Hedegaard » 11. jan 2021, 13:36

Jeg må en tur i kælderen, mener jeg har en bøtte silikone et eller andet sted i gemmerne.

Tak for tippet!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Smøring af makulator?

Indlæg af Kalthoff » 11. jan 2021, 14:41

Jeg har haft succes med at dryppe en smule olie på skærene og så køre et par ark papir igennem.

Jeg har brugt symaskineolie, fordi det er hvad jeg har ved hånden der hvor makulatoren står.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Smøring af makulator?

Indlæg af Refraktorius » 11. jan 2021, 15:26

Kalthoff skrev:
11. jan 2021, 14:41
Jeg har haft succes med at dryppe en smule olie på skærene og så køre et par ark papir igennem.

Jeg har brugt symaskineolie, fordi det er hvad jeg har ved hånden der hvor makulatoren står.

Samme her.
Der stod ligefrem i brugsanvisningen at det var det man skulle gøre.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Smøring af makulator?

Indlæg af 10-22 » 11. jan 2021, 21:19

Kleth skrev:
11. jan 2021, 11:55
Min erfaring med rapsolie er netop at det har en tendens til at klistre og det organiske ophav gør at det ikke er syrefrit, med mindre det er blevet renset eller inaktiveret - Syren er nok ikke et problem, såfremt materialevalget i makulatoren er stabilt nok.
Ved at påføre olien gennem behandlede ark, sikrer antageligvis mod at der kommer for megen olie på knivene, så det kan samle støv og kitte sammen. Jeg har endnu ikke oplevet at det kittede sammen med silikoneolie.
Yes rapsolie hærder op og bliver som snot, ikke velegnet til at smøre noget med skal bruges på den lange bane.
Har brugt ren rapsolie i mine kædesave og det spiller slet ikke hvis de står stille i et stykke tid.
I rigtig bioolie tilsætter de en god portion additiver til rapsolien for at forhindre dette.
10-22

Besvar