Ja har man ikke noget at skjule så...

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Lycon » 25. mar 2021, 08:27

Regeringen vil overvåge tidligere dømte for at omgå regler om telelogning
Denne her stats vedvarende ulovlige overvågning adskiller sig kun fra Kina, ved at det i Kina er lovligt.
Hvad mener han med:
»Med den lovskitse, som jeg i dag fremlægger, vil regeringen gå så langt som overhovedet muligt inden for den ramme, EU-retten fastlægger,
De har i årevis ulovligt overvåget os langt udover hvad EU's rammer tillader. :wall:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Bemoni1 » 25. mar 2021, 10:37

Drømmen om databaseret efterforskning trives stadig i bedste velgående! :evil:
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af LJ » 25. mar 2021, 10:40

Bare vent, det bliver værre endnu :puke:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af PSindrup » 25. mar 2021, 11:48

Bemoni1 skrev:
25. mar 2021, 10:37
Drømmen om databaseret efterforskning trives stadig i bedste velgående! :evil:
Ja, naturligvis.

Det gør jo efterforskningen så meget nemmere og mere præcis.
Det kan da ikke undre at den der står for efterforskningen ønsker sig så mange værktøjer i værktøjskassen som muligt.

Det er så op til de politikere du og jeg vælger, at sætte rammerne for hvad de må og ikke må.

Peter

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Tonnytot » 25. mar 2021, 21:55

Erich Honecker og Nick Hækkerup ville have været bedste venner.

De er lige klamme.

Jeg skammer mig over at have en despot som justitsminister.
I min optik burde han afsættes og retsforfølges.
Frihed frem for alt

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af ReneKJ » 26. mar 2021, 06:52

Hvis det blev foreslået at tidligere straffede permanent skulle gå med elektronisk fodlænke så de kunne spores, så ville der sikkert komme et ramaskrig.

Samme med nummerpladescanner, hvis der var et par Politiagenter med falske næser og solbriller der altid fulgte efter ens bil og noterede hvor man kørte hen så skulle der nok blive ballade.

Men overlad den samme opgave til noget usynlig IT, og så er de fleste ligeglade :???:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Peter » 26. mar 2021, 07:10

Derudover vil regeringen også have mulighed for - ligesom i dag - at logge al teletrafik i perioder på op til et år ad gangen, hvis man vurderer, at der foreligger en alvorlig trussel mod Danmark, for eksempel terror.
Altså en vurdering. Dvs. carte blanche... :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Regulus
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 5. maj 2021, 15:05
Interesser: PCP luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Regulus » 8. maj 2021, 01:27

Tonnytot skrev:
25. mar 2021, 21:55
Erich Honecker og Nick Hækkerup ville have været bedste venner.

De er lige klamme.

Jeg skammer mig over at have en despot som justitsminister.
I min optik burde han afsættes og retsforfølges.
Hey hey !!!!! jeg har spist til middag ( sammen med en masse andre ) med Erich på hans fine yact,,,,, et "privilegie" når man er søn af en af de gamle spidser i DKP.

MEN ! jeg er enig den herre kan jeg heller ikke have den aller mindste tillid til.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Tonnytot » 8. maj 2021, 11:39

Regulus skrev:
8. maj 2021, 01:27
Tonnytot skrev:
25. mar 2021, 21:55
Erich Honecker og Nick Hækkerup ville have været bedste venner.

De er lige klamme.

Jeg skammer mig over at have en despot som justitsminister.
I min optik burde han afsættes og retsforfølges.
Hey hey !!!!! jeg har spist til middag ( sammen med en masse andre ) med Erich på hans fine yact,,,,, et "privilegie" når man er søn af en af de gamle spidser i DKP.

MEN ! jeg er enig den herre kan jeg heller ikke have den aller mindste tillid til.
Lad mig gætte: Der manglede sikkert ikke noget, til den middag. På nær proletar-ost. :smile:
Frihed frem for alt

Regulus
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 5. maj 2021, 15:05
Interesser: PCP luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Regulus » 9. maj 2021, 15:19

Hehe nej der manglede ikke noget, faktisk nogle af de største serveringer jeg nogensinde har set.
De rygter der var om køer for at kunne købe dit og dat i et kommunistisk land, dem så jeg godt nok aldrig nogle af, og vi kunne da bevæge os frit omkring.
Jeg fik endda en på kassen af en ældre herre i Rostock fordi jeg gik og smed store sten i havnen, antager han har været med til at grave den med håndkraft.
Hen blev godt nok noget bleg da jeg sagde "hvad satan har du gang i",,,,,, så blev han klar over at hovsaaaa det er er ikke et hvilket som helst østtysk barn :biggrin: så listede han af.

Jeg som var ret hurtig til bens som barn ( meaning at når vi legede tafat på legepladsen så kunne ingen løbe mig op ikke engang unger der var et par år ældre, og på cykel kunne ingen hænge på mig )
Ja jeg prøvede at løbe om kap med en af de kvindelige østtyske løbe piger der vandt så meget dengang, anyway,,,,,, OMG :bowdown: jeg blev jordet eftertrykkelig.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Senserazer » 9. maj 2021, 16:38

Afmagt.
Det er den følelse jeg sidder med.

Vores samfund bevæger sig med syvmileskridt i en ekstremt totalitær retning, og almuen synger i kor "det sker jo aldrig i Danmark".

Det ER sket, og det bliver værre.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
37Webbing
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 25. maj 2010, 00:14
Interesser: Samler / Militærhistorie
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 41 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af 37Webbing » 9. maj 2021, 18:00

Bemoni1 skrev:
25. mar 2021, 10:37
Drømmen om databaseret efterforskning trives stadig i bedste velgående! :evil:
De drømmer ikke længere - databaseret efterforskning er her allerede:
Fin artikel er på Zetland: https://www.zetland.dk/historie/sO9kBG7W-aOZj67pz-04ca0 om politiets brug af POL-INTEL (og PETs brug af PET-INTEL), som er udviklet af det amerikanske selskab Palantir:https://en.wikipedia.org/wiki/Palantir_Technologies.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Sierra13 » 10. maj 2021, 10:30

Senserazer skrev:
9. maj 2021, 16:38
Afmagt.
Det er den følelse jeg sidder med.

Vores samfund bevæger sig med syvmileskridt i en ekstremt totalitær retning, og almuen synger i kor "det sker jo aldrig i Danmark".

Det ER sket, og det bliver værre.
Og corona har ikke gjort tingene bedre....
Det er skammeligt det sted vi bor efterhånden.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Tonnytot » 10. maj 2021, 13:53

Sierra13 skrev:
10. maj 2021, 10:30
Senserazer skrev:
9. maj 2021, 16:38
Afmagt.
Det er den følelse jeg sidder med.

Vores samfund bevæger sig med syvmileskridt i en ekstremt totalitær retning, og almuen synger i kor "det sker jo aldrig i Danmark".

Det ER sket, og det bliver værre.
Og corona har ikke gjort tingene bedre....
Det er skammeligt det sted vi bor efterhånden.
Ja, tankepoliti-toget er netop afgået fra stationen.
http://politiken.dk/8187317
Frihed frem for alt

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af ReneKJ » 10. maj 2021, 20:09

37Webbing skrev:
9. maj 2021, 18:00
Bemoni1 skrev:
25. mar 2021, 10:37
Drømmen om databaseret efterforskning trives stadig i bedste velgående! :evil:
De drømmer ikke længere - databaseret efterforskning er her allerede:
Fin artikel er på Zetland: https://www.zetland.dk/historie/sO9kBG7W-aOZj67pz-04ca0 om politiets brug af POL-INTEL (og PETs brug af PET-INTEL), som er udviklet af det amerikanske selskab Palantir:https://en.wikipedia.org/wiki/Palantir_Technologies.
Jeg har lige skimmet artiklen, så muligvis har jeg misset noget.
Men den voldtægtssag de beskriver blev løst ved en søgning i kriminalregisterne over kendte tidligere dømte.
Først derefter gik de ind på facebook og tjekkede den konkrete mistænktes offenlige profil.
Det i sig selv er altså intet argument for den generelle overvågning og registrering af samfundet der ligges op til, kun at politiet skal have en tidssvarende søgemekanisme for deres eksisterende registre.

Eller sagt med andre ord så kan man godt have en moderne databaseret efterforskning uden at skulle krænke borgerettighederne med generel overvågning.

Brugeravatar
37Webbing
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 25. maj 2010, 00:14
Interesser: Samler / Militærhistorie
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 41 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af 37Webbing » 11. maj 2021, 08:58

ReneKJ skrev:
10. maj 2021, 20:09
37Webbing skrev:
9. maj 2021, 18:00
Bemoni1 skrev:
25. mar 2021, 10:37
Drømmen om databaseret efterforskning trives stadig i bedste velgående! :evil:
De drømmer ikke længere - databaseret efterforskning er her allerede:
Fin artikel er på Zetland: https://www.zetland.dk/historie/sO9kBG7W-aOZj67pz-04ca0 om politiets brug af POL-INTEL (og PETs brug af PET-INTEL), som er udviklet af det amerikanske selskab Palantir:https://en.wikipedia.org/wiki/Palantir_Technologies.
Jeg har lige skimmet artiklen, så muligvis har jeg misset noget.
Men den voldtægtssag de beskriver blev løst ved en søgning i kriminalregisterne over kendte tidligere dømte.
Først derefter gik de ind på facebook og tjekkede den konkrete mistænktes offenlige profil.
Det i sig selv er altså intet argument for den generelle overvågning og registrering af samfundet der ligges op til, kun at politiet skal have en tidssvarende søgemekanisme for deres eksisterende registre.

Eller sagt med andre ord så kan man godt have en moderne databaseret efterforskning uden at skulle krænke borgerettighederne med generel overvågning.
Fuldstændig korrekt.
I den pågældende sag var der tale om, at Politiet søgte i kriminalregistrene.
Men artiklen er todelt: Dels handler artiklen om opklaringen af den konkrete sag, som er fornemt eksempel på databaseret efterforskning. Men artiklen handler også dels om, hvad POL-INTEL (med en henvisning til PET-INTEL) kan. Både nu - men også i fremtiden. Jeg hæfter mig især ved ideen om at sammenkøre ALLE polities registre i én enhed. Der har før været personer ude med løftede pegefingre i den forbindelse, da der var bekymringer om, at man unødvendigt ville blive mistænkeliggjort. Blot fordi man stod i et af politiets registre.

Jeg hæfter mig ved følgende formuleringer:
POL-INTELs genistreg er dets søgefelt. Palantir har taget dansk politis mange adskilte og ret udtjente registre og samlet dem i én enorm, lynende intelligent database.
I POL-INTELs søgefelt skriver man et navn, et gerningsvåben, eller hvad man nu har af ledetråde i en sag, og så får man hits ud fra alt, politiet ved om alle borgere i Danmark, samt alt, politiet nogensinde har tastet ind af oplysninger, og får det hele visualiseret på et interaktivt kort eller som et vidtforgrenet edderkoppenet af personer.
POL-INTEL analyserer data på tværs af politiets registre – CPR-registeret, Kriminalregisteret, Køretøjsregisteret og så videre – og der stadig arbejdes på at tilslutte flere datakilder, så ved politiet i dag langt mere om os end nogensinde før.
Ligesom Google gjorde det udtømmelige internet søgbart og dermed for første gang overskueligt, har POL-INTEL gjort alt, dansk politi ved – og det er ikke så lidt – søgbart og overskueligt. Gotham-platformens algoritmer krævede dog at kunne samkøre alle politiets data, og det var der ikke hjemmel i politiloven til. Dansk lov måtte skrives om, hvis Palantirs teknologi, der var født ud af Mellemøstens krigshelvede, skulle bekæmpe terrorisme i Danmark. Et flertal i Folketinget stemte i 2017 for Palantir-loven, der gav politiet lov til at søge på tværs af dets mange registre og databaser, ligesom politiet fik lov til at indsamle og behandle data fra offentlige kilder. Eksempelvis Facebook, hvor politiet kan finde oplysninger og fodre dem til POL-INTEL for videre analyse.
Politiets Efterretningstjeneste fik en spionudgave af POL-INTEL – PET-INTEL hedder det. Vi ved ikke, hvad det kan, eller hvilke data det har snablen nede i. Det er hemmeligt, skrev justitsministeren i 2019, da retsudvalget i Folketinget spurgte.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af ReneKJ » 11. maj 2021, 17:07

37Webbing skrev:
11. maj 2021, 08:58
ReneKJ skrev:
10. maj 2021, 20:09
Jeg har lige skimmet artiklen, så muligvis har jeg misset noget.
Men den voldtægtssag de beskriver blev løst ved en søgning i kriminalregisterne over kendte tidligere dømte.
Først derefter gik de ind på facebook og tjekkede den konkrete mistænktes offenlige profil.
Det i sig selv er altså intet argument for den generelle overvågning og registrering af samfundet der ligges op til, kun at politiet skal have en tidssvarende søgemekanisme for deres eksisterende registre.

Eller sagt med andre ord så kan man godt have en moderne databaseret efterforskning uden at skulle krænke borgerettighederne med generel overvågning.
Fuldstændig korrekt.
I den pågældende sag var der tale om, at Politiet søgte i kriminalregistrene.
Men artiklen er todelt: Dels handler artiklen om opklaringen af den konkrete sag, som er fornemt eksempel på databaseret efterforskning. Men artiklen handler også dels om, hvad POL-INTEL (med en henvisning til PET-INTEL) kan. Både nu - men også i fremtiden. Jeg hæfter mig især ved ideen om at sammenkøre ALLE polities registre i én enhed. Der har før været personer ude med løftede pegefingre i den forbindelse, da der var bekymringer om, at man unødvendigt ville blive mistænkeliggjort. Blot fordi man stod i et af politiets registre.

Jeg hæfter mig ved følgende formuleringer:
Registersammenkøring på tværs af organisationer er noget skidt, men jeg er ikke så bekymret over at politiet sammenkører deres interne registre.
Det meste burde sikkert alligevel have være registeret centralt, men er et resultat af årtiers individuelle løsninger.

Men at de uden blusel taler om automatisk at stikke snablen ned i facebook, det er uhyggeligt.
Forestil jer sags-eksemplet blev udvidet til at alle facebook profil billeder der matcher beskrivelsen af den mistænkte og bor i nærheden blev bedt om at at udlevere en DNA-prøve. Hvis ikke staten allerede har sikret sig disse prøver, f.eks. gennem et nationalt test-program
:tinfoil:
Eller måske er beskrivelsen af gerningsmanden at han halter og har astma, så er det da vist kun terrorister der kan have noget imod at politiet lige skanner igennem alle sundhedsdatabaser. ( sarkasme, hvis nogen skulle være i tvivl)

Eller måske kunne man ved næste officielle besøg fra sarte stormagter lave ansigstgenkendelse på folk der har liked politiske følsomme sager på facebook, sådan at man kan få dem "afskærmet"?

Det her lyder nok som et citat fra en B-film, men politikerne leger med kræfter de ikke forstår.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Werecat » 11. maj 2021, 23:37

Meget apropos, jeg var over grænsen efter faxe kondi i dag.

Jeg er vaccineret, så jeg medbragte mit corona-pas for dette. Da jeg kørte tilbage var den flinke HJV mand ligeglad med mit corona-pas. Han scannede mit pas med en mobiltelefon/PDA hvorefter han vinkede mig igennem. Det tolker jeg som at han kontrollerede min coronastatus.

Så tilsyneladende kan politiet tilgå mine sundhedsdata coronastatus uden tilsagn eller tilladelse fra mig :shock:

Hvis han nu havde scannet mit corona-pas var sagen anderledes for der kan man argumentere at der implicit, når jeg fremviser det, foreligger accept af at min coronastatus tilgås.

Men det gjorde han ikke. Uden at ytre et ord inden han scannede forøvrigt (så måske skulle "flinke" have været i citationstegn).

Principielt identificerede jeg mig uden noget tilsagn om at han tilgik mine sundhedsdata. :mad:

For sjov har jeg lige set på loggen på sundhedsjournalen og der er ikke logget nogle opslag.

Jeg håber at jeg tager fejl, men han var rørende ligeglad med mit udprintede corona-pas og jeg har aldrig prøvet at mit pas er blevet scannet ved paskontrollen før.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af The Mad Viking » 11. maj 2021, 23:44

Werecat skrev:
11. maj 2021, 23:37
Meget apropos, jeg var over grænsen efter faxe kondi i dag.

Jeg er vaccineret, så jeg medbragte mit corona-pas for dette. Da jeg kørte tilbage var den flinke HJV mand ligeglad med mit corona-pas. Han scannede mit pas med en mobiltelefon/PDA hvorefter han vinkede mig igennem. Det tolker jeg som at han kontrollerede min coronastatus.

Så tilsyneladende kan politiet tilgå mine sundhedsdata coronastatus uden tilsagn eller tilladelse fra mig :shock:

Hvis han nu havde scannet mit corona-pas var sagen anderledes for der kan man argumentere at der implicit, når jeg fremviser det, foreligger accept af at min coronastatus tilgås.

Men det gjorde han ikke. Uden at ytre et ord inden han scannede forøvrigt (så måske skulle "flinke" have været i citationstegn).

Principielt identificerede jeg mig uden noget tilsagn om at han tilgik mine sundhedsdata. :mad:

For sjov har jeg lige set på loggen på sundhedsjournalen og der er ikke logget nogle opslag.

Jeg håber at jeg tager fejl, men han var rørende ligeglad med mit udprintede corona-pas og jeg har aldrig prøvet at mit pas er blevet scannet ved paskontrollen før.

Det lyder også lidt fishy for mig.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af ReneKJ » 12. maj 2021, 07:19

Plejer de at validere coronapas?
Jeg har ikke hørt om at civile skulle have mulighed for det, men staten kan selvfølgelig have andre muligheder.

Så vidt jeg kan se på et pas jeg har liggende så har de et unikt dokument id, så man kunne nok lave en validering af om dokumentet i sig selv var gyldigt uden at skulle have snablen ned i indholdet. Måske også med en checksum ud fra cpr eller andet.

Men det vil være bekymrede hvis man bare kunne slå op ud fra et pasnummer eller andet og så se sundhedsdata.
Sådan set er det også bekymrende hvis en stat holder styr på sine egne borgers ind og udrejse.

Når det er sagt så skal vi også passe på med at konkludere for meget ud fra en enkelt observation ved grænsen :smile:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Bofhenator » 12. maj 2021, 07:23

The Mad Viking skrev:
11. maj 2021, 23:44
Werecat skrev:
11. maj 2021, 23:37
Meget apropos, jeg var over grænsen efter faxe kondi i dag.

Jeg er vaccineret, så jeg medbragte mit corona-pas for dette. Da jeg kørte tilbage var den flinke HJV mand ligeglad med mit corona-pas. Han scannede mit pas med en mobiltelefon/PDA hvorefter han vinkede mig igennem. Det tolker jeg som at han kontrollerede min coronastatus.

Så tilsyneladende kan politiet tilgå mine sundhedsdata coronastatus uden tilsagn eller tilladelse fra mig :shock:

Hvis han nu havde scannet mit corona-pas var sagen anderledes for der kan man argumentere at der implicit, når jeg fremviser det, foreligger accept af at min coronastatus tilgås.

Men det gjorde han ikke. Uden at ytre et ord inden han scannede forøvrigt (så måske skulle "flinke" have været i citationstegn).

Principielt identificerede jeg mig uden noget tilsagn om at han tilgik mine sundhedsdata. :mad:

For sjov har jeg lige set på loggen på sundhedsjournalen og der er ikke logget nogle opslag.

Jeg håber at jeg tager fejl, men han var rørende ligeglad med mit udprintede corona-pas og jeg har aldrig prøvet at mit pas er blevet scannet ved paskontrollen før.

Det lyder også lidt fishy for mig.
Kunne det være en mobil version af at få scannet sit pas i lufthavnen, måske det intet havde med corona at gøre?

Ved indrejse er end corona status vel ligegyldig, når man er dansk statsborger/ i besiddelse af dansk pas.

Om du er nytestet, vaccineret, havde haft corona gør ingen forskel i den forbindelse, har du dansk pas bliver du lukket ind? Jeg har ikke selv været over grænsen i for nylig, men er coronapasset beskrevet nogle steder som noget man skal have med i den forbindelse?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Bofhenator » 12. maj 2021, 07:25

(måske er det mest skræmmende i virkeligheden at du hentede faxe kondi og ikke Pepsi max ;-). )
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Aratan » 12. maj 2021, 07:26

The Mad Viking skrev:
11. maj 2021, 23:44
Werecat skrev:
11. maj 2021, 23:37
Meget apropos, jeg var over grænsen efter faxe kondi i dag.

Jeg er vaccineret, så jeg medbragte mit corona-pas for dette. Da jeg kørte tilbage var den flinke HJV mand ligeglad med mit corona-pas. Han scannede mit pas med en mobiltelefon/PDA hvorefter han vinkede mig igennem. Det tolker jeg som at han kontrollerede min coronastatus.

Så tilsyneladende kan politiet tilgå mine sundhedsdata coronastatus uden tilsagn eller tilladelse fra mig :shock:

Hvis han nu havde scannet mit corona-pas var sagen anderledes for der kan man argumentere at der implicit, når jeg fremviser det, foreligger accept af at min coronastatus tilgås.

Men det gjorde han ikke. Uden at ytre et ord inden han scannede forøvrigt (så måske skulle "flinke" have været i citationstegn).

Principielt identificerede jeg mig uden noget tilsagn om at han tilgik mine sundhedsdata. :mad:

For sjov har jeg lige set på loggen på sundhedsjournalen og der er ikke logget nogle opslag.

Jeg håber at jeg tager fejl, men han var rørende ligeglad med mit udprintede corona-pas og jeg har aldrig prøvet at mit pas er blevet scannet ved paskontrollen før.

Det lyder også lidt fishy for mig.
Kan det ikke være så nemt at han checker at dit pas er ægte og at du er dansker?

Jeg henviser til Occams ragekniv:

https://en.wikipedia.org/wiki/Occam%27s_razor
"entities should not be multiplied without necessity",or more simply, the simplest explanation is usually the best one.
Kan også formuleres:
Når du hører hovslag bag dig, så bør din første tanke være hest, ikke zebra...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Werecat » 12. maj 2021, 22:18

Bofhenator skrev:
12. maj 2021, 07:25
(måske er det mest skræmmende i virkeligheden at du hentede faxe kondi og ikke Pepsi max ;-). )
Kan du straks gå hen og vaske din mund med vand og sæbe. Pepsi max.... :puke:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Ja har man ikke noget at skjule så...

Indlæg af Werecat » 12. maj 2021, 22:24

Bofhenator skrev:
12. maj 2021, 07:23

Kunne det være en mobil version af at få scannet sit pas i lufthavnen, måske det intet havde med corona at gøre?

Ved indrejse er end corona status vel ligegyldig, når man er dansk statsborger/ i besiddelse af dansk pas.

Om du er nytestet, vaccineret, havde haft corona gør ingen forskel i den forbindelse, har du dansk pas bliver du lukket ind? Jeg har ikke selv været over grænsen i for nylig, men er coronapasset beskrevet nogle steder som noget man skal have med i den forbindelse?
Aratan skrev:
12. maj 2021, 07:26

Kan det ikke være så nemt at han checker at dit pas er ægte og at du er dansker?

Jeg henviser til Occams ragekniv:

https://en.wikipedia.org/wiki/Occam%27s_razor
"entities should not be multiplied without necessity",or more simply, the simplest explanation is usually the best one.
Kan også formuleres:
Når du hører hovslag bag dig, så bør din første tanke være hest, ikke zebra...
Det kan meget vel være at I har ret. Men de havde lagt vejen om, så alle blev kontrolleret. Og tidligere, også under Corona vil de bare se passet, ikke scanne det. Så det er flere ændringer ift. tidl..
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Besvar