Opladning af USB dimser

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Opladning af USB dimser

Indlæg af C-X » 7. sep 2021, 22:04

Jeg er ikke uddannet i krybestrøm, så jeg spørger lige her, da jeg ved at andre er.

Har en del dimser, der bruger USB opladning, men også lidt forskellige opladere, bl.a. en 10-30 W, foruden de små standard 1½-2 A ladere.
Hvad sker der, hvis jeg sætter en enhed, lavet til en almindelig lader, i en der leverer mere juice?

Er der risiko for, at den lader for hurtigt op, med et meget varmt batteri til følge, eller er der en form for strømbegrænser?
Eller vil batteriet oplades med den hastighed det nu kan og derved selv agere strømbegrænser?

Jeg er dybt paranoid overfor elektro-nisser og deres arrighed, når først de vil ud :tinfoil: de sataner skal blive hvor de er :fornærmet:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Opladning af USB dimser

Indlæg af Raptor357 » 7. sep 2021, 22:47

Du skal se på spændingen, den er 5V på almindelig USB. (USB-C PD er anderledes)
En dims trækker den strøm den har behov for, at der er mere til rådighed betyder ikke noget.
Er der ikke nok strøm til rådighed, så finder dimsen nok ud af det og indretter sig efter det.

Hvad der er vigtigt er at man ikke bruger skrammel ladere, billigt L*RT sætter ild til ting, fordi sikkerheden koster penge.