Opladning af USB dimser

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Opladning af USB dimser

Indlæg af C-X » 7. sep 2021, 22:04

Jeg er ikke uddannet i krybestrøm, så jeg spørger lige her, da jeg ved at andre er.

Har en del dimser, der bruger USB opladning, men også lidt forskellige opladere, bl.a. en 10-30 W, foruden de små standard 1½-2 A ladere.
Hvad sker der, hvis jeg sætter en enhed, lavet til en almindelig lader, i en der leverer mere juice?

Er der risiko for, at den lader for hurtigt op, med et meget varmt batteri til følge, eller er der en form for strømbegrænser?
Eller vil batteriet oplades med den hastighed det nu kan og derved selv agere strømbegrænser?

Jeg er dybt paranoid overfor elektro-nisser og deres arrighed, når først de vil ud :tinfoil: de sataner skal blive hvor de er :fornærmet:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Opladning af USB dimser

Indlæg af Raptor357 » 7. sep 2021, 22:47

Du skal se på spændingen, den er 5V på almindelig USB. (USB-C PD er anderledes)
En dims trækker den strøm den har behov for, at der er mere til rådighed betyder ikke noget.
Er der ikke nok strøm til rådighed, så finder dimsen nok ud af det og indretter sig efter det.

Hvad der er vigtigt er at man ikke bruger skrammel ladere, billigt L*RT sætter ild til ting, fordi sikkerheden koster penge.
Brug ladere af anerkendt fabrikat købt gennem kilder der sælger mærkets øvrige produkter. køb ikke en mærke oplader som er alt for billig, så er den nok en forfalskning, og dem er der mange af. Amazon.de er et fint sted at købe udmærkede opladere, uden det koster en arm. men køb kun i mærkernes egne butikker.

en RAW power, Anker eller Ugreen hub oplader er hvad jeg ville pege på hvis det skal være ok og billigt. og så er opladning noget der gøres overvåget, aldrig mens man sover eller ikke er hjemme.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Opladning af USB dimser

Indlæg af C-X » 7. sep 2021, 23:13

Jeg påtænker en større metal kasse, til opladning af dimser. Så kan de hygge sig deri :evil: hvis de får de lyster. Lige ud over min telefon lader, så slukker jeg alt for natten, eller når jeg ikke er hjemme.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Opladning af USB dimser

Indlæg af Kenned » 8. sep 2021, 08:30

Når vi taler om andre strømforsyninger end USB, så skal du udover spændingen (V) også være opmærksom på polariteten.

Med en universal strømforsyning som den på billedet kan du vende polariteten forkert, og det kan ødelægge udstyret, men også en almindelig lader kan have en anden polaritet end den gængse(+ på centerpinden er mest normalt)

Hilsen Kenneth
Vedhæftede filer
lader.jpg
lader.jpg (63.62 KiB) Vist 1757 gange
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Opladning af USB dimser

Indlæg af C-X » 8. sep 2021, 08:55

Jæsh, den del er der styr på, mit multimeter kan sagtens måle i det område, og det er samme fornøjelse med spænding i størrelse mellemgnist.

Generelt er jeg kræsen med strømforsyninger, hvis der er opladning i kredsløbet.
Til Bubba Hacks er det lidt noget andet... :neutral:

Men det er sundt at nævne. :thumbup:

Faktisk havde jeg overvejet at sende Raptor357 en PB, men nu handler det om sikkerhed i hjemmet, og måske kan en tråd bidrage til, at andre også tager emnet en smule alvorligt og undgår ildebrand og elektrisk stød.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Fnuller
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 19. jan 2006, 02:52
Geografisk sted: Tårnby
Has thanked: 59 times
Been thanked: 15 times

Re: Opladning af USB dimser

Indlæg af Fnuller » 8. sep 2021, 12:44

Jeg kan anbefale denne her:

https://www.computersalg.dk/i/4575843/d ... usb-c-sort

Har kørt upåklageligt i et årstid ca.. Men man skal selvfølgelig have alle adapter-ledningerne... :blink:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Opladning af USB dimser

Indlæg af ReneKJ » 8. sep 2021, 20:28

Nu udtaler jeg mig om noget som jeg ikke er ekspert i, men for en given dims så er der vel ikke forskel i hvor meget strøm den trækker så længe spændingen er den samme?

En almindeligt vægstik kan jo trække alt fra en natlampe til en kraftig støvsuger, det må være en faktor 1000 uden nogen form for ændring af strømstikket.
Hvis man derimod sætter noget der kun kan bruge amerikansk 110V til et dansk stik så er der nok gode chancer for at det brænder af.

Jeg kan forstå den modsatte problemstilling, at dimsen trækker mere strøm end strømforsyningen kan levere.
Men kan strømforsyningen "tvangsfodre" dimsen med ekstra strøm uden at skrue op for spændingen?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Opladning af USB dimser

Indlæg af C-X » 8. sep 2021, 20:32

I din stikkontakt, er dine sikringer stræmbegrænsende, således du ikke overbelaster kontakt eller ledninger i installationen. De yder både kortslutningsbeskyttelse og overstrømsbeskyttelse.
Således er dine tilgængelige 10-13 Ampere, plus det løse i startstrømme, alt efter sikringskurve, rigelig fin beskyttelse.

Batterier bliver varme ved op- og afladning, og så har de moderne af slagsen den egenskab, at de brænder satans godt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Opladning af USB dimser

Indlæg af ReneKJ » 8. sep 2021, 20:43

C-X skrev:
8. sep 2021, 20:32
I din stikkontakt, er dine sikringer stræmbegrænsende, således du ikke overbelaster kontakt eller ledninger i installationen. De yder både kortslutningsbeskyttelse og overstrømsbeskyttelse.
Således er dine tilgængelige 10-13 Ampere, plus det løse i startstrømme, alt efter sikringskurve, rigelig fin beskyttelse.

Batterier bliver varme ved op- og afladning, og så har de moderne af slagsen den egenskab, at de brænder satans godt.
Jo, men de strømbegrænser først når du trækker over de 10A, hvilket f.eks er langt over hvad en almindelig elpærer bruger.
Alligevel så bliver elpærern ikke ristet selv om der potentielt er 2000+ watt tilgængeligt i stikket.
Sikringerne begrænser men de regulerer ikke.

Det er vel samme problemstilling uanset om vi taler 5V eller 220V?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Opladning af USB dimser

Indlæg af C-X » 8. sep 2021, 20:49

Nej, for du kan også have stræmbegrænsende foranstaltninger i de brugsgenstande der er udsatte, ved 230 V.

Lav spænding = høj strøm = mere varme => kortere vej til ildebrand
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Opladning af USB dimser

Indlæg af ReneKJ » 8. sep 2021, 21:03

C-X skrev:
8. sep 2021, 20:49
Nej, for du kan også have stræmbegrænsende foranstaltninger i de brugsgenstande der er udsatte, ved 230 V.

Lav spænding = høj strøm = mere varme => kortere vej til ildebrand
Joh, men det er jo normalt netop sikringer som går ved fejlstrøm. Altså en kortslutning i dimsen så modstanden falder og strømstyrken stiger selv om spændingen er uændret. Og så virker dimsen ikke længere.

U = I x R

Hvis U og R er konstant så må I vel også være det?

Hvorfor er det ikke et problem at sætte en 30w oplader til et 2000w elstik, men et problem at sætte noget der bruger 15w til den anden side af opladeren?

Det er ikke et retorisk spørgsmål, jeg vil ikke anbefale nogen af eksperimentere med det. :smile:
Men jeg kan ikke se hvordan fysikken skulle hænge sammen?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Opladning af USB dimser

Indlæg af C-X » 8. sep 2021, 21:19

Fejlstrøm er ikke en kortslutning, men en strøm ud af systemet (HPFI, og varianter deraf, er en nulsumsovervågning, alt der kommer ud skal hjem igen).
Du kan reelt lave fejlstrømssikring med sikringer, men det er lidt mere teknisk og bestemt ikke noget man gør i almindelige installationer (og så kan jeg dæleme ikke huske teorien).

Problemet er ikke dimsen der er tilsluttet, men at den indeholder en "sprængladning" med lithium.

R er ikke en kostant, den ændres med temperatur, som er høj med kortslutning. U er heller ikke konstant, slet ikke ved kortslutning.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Opladning af USB dimser

Indlæg af Raptor357 » 8. sep 2021, 21:22

ReneKJ skrev:
8. sep 2021, 20:43
C-X skrev:
8. sep 2021, 20:32
I din stikkontakt, er dine sikringer stræmbegrænsende, således du ikke overbelaster kontakt eller ledninger i installationen. De yder både kortslutningsbeskyttelse og overstrømsbeskyttelse.
Således er dine tilgængelige 10-13 Ampere, plus det løse i startstrømme, alt efter sikringskurve, rigelig fin beskyttelse.

Batterier bliver varme ved op- og afladning, og så har de moderne af slagsen den egenskab, at de brænder satans godt.
Jo, men de strømbegrænser først når du trækker over de 10A, hvilket f.eks er langt over hvad en almindelig elpærer bruger.
Alligevel så bliver elpærern ikke ristet selv om der potentielt er 2000+ watt tilgængeligt i stikket.
Sikringerne begrænser men de regulerer ikke.

Det er vel samme problemstilling uanset om vi taler 5V eller 220V?
Det er præcist det samme hvis du er ved en pølsevogn med gratis hotdogs i uanede mængder. Det er kun hvis du er gået i stykker at du kan spise så du faktisk revner. :numberone:

ting trækker kun den strøm de har behov for. såfremt at der ikke er noget defekt, det kunne være for høj spænding, eller en ødelagt komponent.
I små ting er der typisk en modstand der leger sikring, de der 17øre en rigtig sikring koster sparer producenten gerne hvis de kan designe sig ud af det. sætter man en rigtig sikring i er det heller ikke lige meget hvor den sidder fysisk, men så er vi ude i noget teknisk hvor sikringen i tavlen går. :getout:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar