Råd til valg af 3D printer.

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Werecat » 2. sep 2022, 16:45

Jeg har fået overbevist mig selv om at mit liv bliver bedre hvis jeg får en 3D printer. Jeg har ikke noget jeg specifikt skal bruge den til, så det er mere dimser og dingenoter den skal lave. Så det er absolut nice to have/legetøj og ikke need to have.
Jeg forestiller mig at jeg både skal printe "dimsenoter" fra thingiverse, men også lave dem selv når jeg lige mangler noget.

Efter at have set en del videoer tror jeg at det skal være creality ender 3 v2.

Har de af jer med erfaring, et bedre forslag?

Endvidere, for en total 3D noob, men absolut computer kompetent, hvilket slicer program er bedst og hvilket 3D tegneprogram er bedst?
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af ReneKJ » 2. sep 2022, 17:32

Werecat skrev:
2. sep 2022, 16:45
Endvidere, for en total 3D noob, men absolut computer kompetent, hvilket slicer program er bedst og hvilket 3D tegneprogram er bedst?
Jeg er håbløst til frihåndstegning men ok til programmering, så de få dimser jeg selv har skabt er blevet lavet i OpenSCAD, https://openscad.org/
Her definere du dine objekter i script i stedet for at tegne dem, f.eks.

Kode: Vælg alt

module drawOuterBox()
{
    cube( [width,depth,height] );
}
Som slicer bruger jeg Cura, det syntes jeg er rimeligt nemt at gå til.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Bofhenator » 2. sep 2022, 17:40

Werecat skrev:
2. sep 2022, 16:45
Jeg har fået overbevist mig selv om at mit liv bliver bedre hvis jeg får en 3D printer.
Det er der slet ingen tvivl om! Det vil gøre dig målbart mere lykkelig!
Jeg har ikke noget jeg specifikt skal bruge den til, så det er mere dimser og dingenoter den skal lave. Så det er absolut nice to have/legetøj og ikke need to have.
Jeg forestiller mig at jeg både skal printe "dimsenoter" fra thingiverse, men også lave dem selv når jeg lige mangler noget.

Efter at have set en del videoer tror jeg at det skal være creality ender 3 v2.

Har de af jer med erfaring, et bedre forslag?
Det er en fin printer, jeg er mere til printere der driver filament frem helt nede ved hotend og har selv en prusa, men den er også i en anden prisklasse.
Endvidere, for en total 3D noob, men absolut computer kompetent, hvilket slicer program er bedst og hvilket 3D tegneprogram er bedst?
Prusaslicer, også til ikke prusa printere, er god og v. 2.5 der kommer lige om lidt har nogle fede nuøye muligheder ift at printe tynde vægge.

Fusion360 og/eller onshape kan dække alle mine behov for CAD. Er efterhånden ret velbevandret i Fusion og er ved at lære onshape også.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Langenge » 2. sep 2022, 18:09

Det kommer jo nok meget an på, om man synes, at det er morsomt at tegne, eller morsomt at printe, eller morsomt at lege med mekanikken.

Jeg har selv to styk XYZ, den ene med 3D-scanner og den anden uden, og så har jeg en mega-stor ANYCUBIC.
De er lige til at gå til, og et hvert fjols (læs mig) kan finde ud af at bruge dem, uden at man skal gøre meget andet, end at få dem i water og så fortælle dem hvilket filament man bruger.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Werecat » 3. sep 2022, 11:49

Tak for svar til jer alle. :razz:
ReneKJ skrev:
2. sep 2022, 17:32
Jeg er håbløst til frihåndstegning men ok til programmering, så de få dimser jeg selv har skabt er blevet lavet i OpenSCAD, https://openscad.org/
Her definere du dine objekter i script i stedet for at tegne dem, f.eks.

Kode: Vælg alt

module drawOuterBox()
{
    cube( [width,depth,height] );
}
Som slicer bruger jeg Cura, det syntes jeg er rimeligt nemt at gå til.
Hmmmm det kunne godt være at jeg skulle se på openscad. Jeg tror umiddelbart at det skal være mere frihånds, men jeg ved jo ikke hvad jeg ender med at synes er bedst.
Bofhenator skrev:
2. sep 2022, 17:40
Det er der slet ingen tvivl om! Det vil gøre dig målbart mere lykkelig!
Ja det tror jeg også :biggrin:
Bofhenator skrev:
2. sep 2022, 17:40
Det er en fin printer, jeg er mere til printere der driver filament frem helt nede ved hotend og har selv en prusa, men den er også i en anden prisklasse.
Ok, men ja, prisen er ikke uden betydning, især når den kun er til spas.

Bofhenator skrev:
2. sep 2022, 17:40
Prusaslicer, også til ikke prusa printere, er god og v. 2.5 der kommer lige om lidt har nogle fede nuøye muligheder ift at printe tynde vægge.

Fusion360 og/eller onshape kan dække alle mine behov for CAD. Er efterhånden ret velbevandret i Fusion og er ved at lære onshape også.
Og der er ikke nogen problemer med at bruge et prusa program til andre printere? Da det kun er for sjov skal det helst være så tilgængeligt som muligt, så der skal helst ikke være så meget tweaking, for man kan gå i gang.

To 3D programmer, hvad er årsagen. Hvilke svagheder ved dem gør at du bruger begge? Hvilken en vil du anbefale hvis man ikke nødvendigvis har tid til at sætte sig ind flere programmer.
Langenge skrev:
2. sep 2022, 18:09
Det kommer jo nok meget an på, om man synes, at det er morsomt at tegne, eller morsomt at printe, eller morsomt at lege med mekanikken.
Morsomt at printe, absolut. Med mindre jeg finder ud af andet når jeg får printeren.
Langenge skrev:
2. sep 2022, 18:09
Jeg har selv to styk XYZ, den ene med 3D-scanner og den anden uden, og så har jeg en mega-stor ANYCUBIC.
De er lige til at gå til, og et hvert fjols (læs mig) kan finde ud af at bruge dem, uden at man skal gøre meget andet, end at få dem i water og så fortælle dem hvilket filament man bruger.
I "min" priskategori er der vist kun da vinci mini modellen i xyz kataloget? Jeg får det indtryk fra youtube at ender 3 v2 kan lidt mere og har et lidt større printerareal. Er det din oplevelse?

Til jer alle. Er det ligegyldigt hvilket filament mærke jeg bruger eller har printerne, ligesom skydevåben, præferencer? Og hvad er ender 3 v2s præferencer?
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af ReneKJ » 3. sep 2022, 12:24

Werecat skrev:
3. sep 2022, 11:49

Morsomt at printe, absolut. Med mindre jeg finder ud af andet når jeg får printeren.
Langenge skrev:
2. sep 2022, 18:09
Jeg har selv to styk XYZ, den ene med 3D-scanner og den anden uden, og så har jeg en mega-stor ANYCUBIC.
De er lige til at gå til, og et hvert fjols (læs mig) kan finde ud af at bruge dem, uden at man skal gøre meget andet, end at få dem i water og så fortælle dem hvilket filament man bruger.
I "min" priskategori er der vist kun da vinci mini modellen i xyz kataloget? Jeg får det indtryk fra youtube at ender 3 v2 kan lidt mere og har et lidt større printerareal. Er det din oplevelse?

Til jer alle. Er det ligegyldigt hvilket filament mærke jeg bruger eller har printerne, ligesom skydevåben, præferencer? Og hvad er ender 3 v2s præferencer?
Jeg har faktisk en Da Vinci printer som jeg startede med.
Til dels fordi den var på tilbud, og til dels fordi printområdet er afskærmet og jeg har kat :giggle:

Det var sådan set en udmærket printer, men i hvert fald for den jeg har skal man være opmærksom på at det hele er proprietært.
De har deres egen slicer, og filament rullerne var chippede så man ikke kunne bruge andre brands.
Den var nem at gå til, men der var ikke mange muligheder for at eksperimentere.

Jeg havde også noget bøvl med at filament blev skørt og knækkede i føde-kablerne, hvilket var træls at rode med på grund af indkapslingen.

Derfor endte jeg senere med at købe en BIQU B1 som vist er en klon/variant af ender 3 v2.
Den type er efter min mening et langt bedre valg hvis man gerne vil pille og rode med printeren og opsætningen.
F.eks. så har jeg eftermonteret en BL Touch probe så den kan auto levele.

Her er et billede af "Printfabrikken" hvor man kan se den markante forskel på de to typer printere. Den hvide kuffertlignede dims i bunden er en luftrenser fra IKEA. Det er måske ikke nødvendigt, men jeg har ikke så god udluftning hvor printerne står.

Filament typerne har jeg ikke forsket så meget i, jeg har købt stort ind og har nok til dimse-behovet de næste par år. :fun:
I Cura kan du lave profiler for de forskellige filamenter sådan at de bliver printet med de settings der passer dem bedst, jeg tænker at de andre slicere har noget tilsvarende.
Vær opmærksom på at de mere eksotiske materialer måske stiller krav til printeren som en begynder-printer ikke kan opfylde, så tjek lige om de materialer du vil bruge understøttes af den printer du vil købe.
Printere_a.png

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Werecat » 3. sep 2022, 13:18

ReneKJ skrev:
3. sep 2022, 12:24
Jeg har faktisk en Da Vinci printer som jeg startede med.
Til dels fordi den var på tilbud, og til dels fordi printområdet er afskærmet og jeg har kat :giggle:

Det var sådan set en udmærket printer, men i hvert fald for den jeg har skal man være opmærksom på at det hele er proprietært.
De har deres egen slicer, og filament rullerne var chippede så man ikke kunne bruge andre brands.
Den var nem at gå til, men der var ikke mange muligheder for at eksperimentere.
Tak for advarslen! Sådanne firmaer skal ikke støttes. Jeg streger XYZ fra listen af potentielle printere.
ReneKJ skrev:
3. sep 2022, 12:24
Her er et billede af "Printfabrikken" hvor man kan se den markante forskel på de to typer printere. Den hvide kuffertlignede dims i bunden er en luftrenser fra IKEA. Det er måske ikke nødvendigt, men jeg har ikke så god udluftning hvor printerne står.
Min kommer til at stå i man-caven i kælderen, hvor udluftningen kunne være bedre. Jeg tænker at nøjes med PLA ihvertfald i starten, lugter det og laver det giftige dampe? Jeg har tanker om at lave en kasse (ikea hack) fordi loftet er et betonloft der drysser noget og der er en udluftningskanal lige over stedet hvor den skal stå, så et udsug vil være en mulighed hvis nødvendigt.
ReneKJ skrev:
3. sep 2022, 12:24
Filament typerne har jeg ikke forsket så meget i, jeg har købt stort ind og har nok til dimse-behovet de næste par år. :fun:
I Cura kan du lave profiler for de forskellige filamenter sådan at de bliver printet med de settings der passer dem bedst, jeg tænker at de andre slicere har noget tilsvarende.
Vær opmærksom på at de mere eksotiske materialer måske stiller krav til printeren som en begynder-printer ikke kan opfylde, så tjek lige om de materialer du vil bruge understøttes af den printer du vil købe.
Ok, så jeg kan godt "bare" købe det billigste PLA til ca. 150kr/kg eller giver det mening at betale lidt mere? Jeg starter med PLA og så må vi se hvad det bliver til.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Bofhenator » 3. sep 2022, 13:26

Werecat skrev:
3. sep 2022, 11:49
...
Bofhenator skrev:
2. sep 2022, 17:40
Det er en fin printer, jeg er mere til printere der driver filament frem helt nede ved hotend og har selv en prusa, men den er også i en anden prisklasse.
Ok, men ja, prisen er ikke uden betydning, især når den kun er til spas.
Bofhenator skrev:
2. sep 2022, 17:40
Prusaslicer, også til ikke prusa printere, er god og v. 2.5 der kommer lige om lidt har nogle fede nuøye muligheder ift at printe tynde vægge.

Fusion360 og/eller onshape kan dække alle mine behov for CAD. Er efterhånden ret velbevandret i Fusion og er ved at lære onshape også.
Og der er ikke nogen problemer med at bruge et prusa program til andre printere? Da det kun er for sjov skal det helst være så tilgængeligt som muligt, så der skal helst ikke være så meget tweaking, for man kan gå i gang.

To 3D programmer, hvad er årsagen. Hvilke svagheder ved dem gør at du bruger begge? Hvilken en vil du anbefale hvis man ikke nødvendigvis har tid til at sætte sig ind flere programmer.
Nej, prusa lavede profiler til en masse andre printere for et par versioner siden og det skulle eftersigende være ret godt (jeg har i sagens natur ikke prøvet det på andet end en prusa printer.

Det handler primært om fusions licensbetingelser. Jeg tror jeg havde startet med onshape og holdt mig til det hvis jeg havde haft en krystalkugle. Fusion kan nogle flere frække ting, men ift at tegne til 3d print er det ikke der der er ekstra funktionalitet, synes jeg.
Til jer alle. Er det ligegyldigt hvilket filament mærke jeg bruger eller har printerne, ligesom skydevåben, præferencer? Og hvad er ender 3 v2s præferencer?
Der er kvalitetsforskel på filament, ensartethed i tykkelse, fremmedlegemer, vand osv. Man får hvad man betaler for. Jeg køber forskellige mærker, men holder mig fra at købe på wish/AliExpress o.l.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af T-REX » 3. sep 2022, 14:44

https://www.conradelektronik.dk/o/3d-pr ... nt-2409002 Har filament, til helt ned til kr. 137,12 hvis man køber 1 kg, ad gangen

Og det er ca. samme pris(Starter ved 140-150/kg), uanset om det er PETG, PLA eller ABS Filament.

Jeg kender ikke kvaliteten, ved bare, at med deres egne mærker, der plejer Conrad at være rigtig gode, til prisen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af T-REX » 3. sep 2022, 14:59

Her er i øvrigt en interessant artikkel, om at bruge fiskeline

https://www.sk3tchup.com/2016/10/3d-pri ... -line.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Langenge » 3. sep 2022, 16:28

Werecat skrev:
3. sep 2022, 13:18
ReneKJ skrev:
3. sep 2022, 12:24
Jeg har faktisk en Da Vinci printer som jeg startede med.
Til dels fordi den var på tilbud, og til dels fordi printområdet er afskærmet og jeg har kat :giggle:

Det var sådan set en udmærket printer, men i hvert fald for den jeg har skal man være opmærksom på at det hele er proprietært.
De har deres egen slicer, og filament rullerne var chippede så man ikke kunne bruge andre brands.
Den var nem at gå til, men der var ikke mange muligheder for at eksperimentere.
Tak for advarslen! Sådanne firmaer skal ikke støttes. Jeg streger XYZ fra listen af potentielle printere.
Det har så ændret sig siden. Til den gode side :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af ReneKJ » 3. sep 2022, 17:08

Langenge skrev:
3. sep 2022, 16:28


Det har så ændret sig siden. Til den gode side :smile:
Godt at høre. :thumbup:
Som sagt en printer der var udmærket til at starte med, men den endte med at være lidt for idiot-sikker efter min smag.
Man kunne knap nok komme til at brænde fingrene på dysen :fun:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Kenned » 4. sep 2022, 11:47

Angående filament så er der sikkert mange mærker der er fine, men der er i hvert fald en fordel ved at købe noget der ikke er “noname” da du så kan købe nøjagtigt det samme igen.

Jeg bruger “Devil design” - primært PETG og det er fin kvalitet, samtidig med at det er i den billige ende.

Jeg har aldrig set anmeldelser der bekræfter at filament til 300,-/kg skulle være bedre end andet.

Angående valg af printer så er valg af ønsket print areal det vigtigste at beslutte sig for, da det kan indskrænke udvalget VOLDSOMT hvis du vil have en printer der printer større end ca 350X350mm. Samtidig er der nogle FEDE små 3d printere hvis man kan nøjes med en mindre, fx Ratrig Minion.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Bofhenator » 4. sep 2022, 13:37

Kenned skrev:
4. sep 2022, 11:47
Angående filament så er der sikkert mange mærker der er fine, men der er i hvert fald en fordel ved at købe noget der ikke er “noname” da du så kan købe nøjagtigt det samme igen.

Jeg bruger “Devil design” - primært PETG og det er fin kvalitet, samtidig med at det er i den billige ende.

Jeg har aldrig set anmeldelser der bekræfter at filament til 300,-/kg skulle være bedre end andet.
...
Enig, jeg bruger devil design og prusament, så er det det samme hver gang.

Er man forøvrigt nysgerrig på test af filament, så se på cnc-kitchen på youtube. Han går til opgaven med preussisk grundighed.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Wildlife » 15. sep 2022, 14:23

Jeg køber normalt bare PETG og PLA fra 3deskperten.dk, det spiser min Ender 5 uden problemer eller ballade, ved henholdsvis 250C og 205C
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Kenned » 15. sep 2022, 14:56

Wildlife skrev:
15. sep 2022, 14:23
Jeg køber normalt bare PETG og PLA fra 3deskperten.dk, det spiser min Ender 5 uden problemer eller ballade, ved henholdsvis 250C og 205C
Intet problem i det, men der er fordele ved at bruge det samme mærke fra gang til gang så man ikke skal lede efter den "perfekte" indstilling igen, igen :biggrin:

Jeg har egentlig mest printet strukturelle ting som beslag og lignende, og det er nærmest ligegyldigt hvordan det ser ud, men med den ny printer jeg har købt skal jeg printe store og "pæne" ting, og så betyder det noget at optimere.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Werecat » 15. sep 2022, 16:10

Hvilket mærke pla fra 3deksperten?

(Nej jeg har stadig ikke fået købt den. Har min fødselsdag på trapperne og er blevet overbevist af familien at de ikke gider at give mig sorte t-shirts og fjällräven bukser -igen :oops: )
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Kenned » 15. sep 2022, 17:50

Som en helt generel kommentar så er 3deksperten et sted med stort udvalg, men nogle af deres priser er - skal vi kalde dem “eksotiske”? Har lige købt en filament sensor hvor prisen hos dem var 2-3 gange højere :oops:

Mange ting har de helt almindelige priser på, men lav lige et pristjek :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Wildlife » 16. sep 2022, 09:05

Werecat skrev:
15. sep 2022, 16:10
Hvilket mærke pla fra 3deksperten?

(Nej jeg har stadig ikke fået købt den. Har min fødselsdag på trapperne og er blevet overbevist af familien at de ikke gider at give mig sorte t-shirts og fjällräven bukser -igen :oops: )
Jeg har altid bare købt deres eget, 3DE Premium PLA og også PETG uden problemer.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Krung » 16. sep 2022, 12:04

Wildlife skrev:
16. sep 2022, 09:05
Werecat skrev:
15. sep 2022, 16:10
Hvilket mærke pla fra 3deksperten?

(Nej jeg har stadig ikke fået købt den. Har min fødselsdag på trapperne og er blevet overbevist af familien at de ikke gider at give mig sorte t-shirts og fjällräven bukser -igen :oops: )
Jeg har altid bare købt deres eget, 3DE Premium PLA og også PETG uden problemer.
Jeg er også på 3DE premium, men nu deres PLA Max som printer så nemt og er noget mere holdbart end alm. PLA.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Werecat » 19. sep 2022, 13:08

Så er der trykket køb! Den burde lige kunne nå at komme frem, så min kone kan pakke den ind (to børn på snart 3 og 6 kræver at man skal pakke gaver ind (og især ud!).
Tak for input på filament, i kan se at jeg har taget jeres råd. Jeg har også købt printeren fra 3d eksperten, selvom der kunne spares et par hundrede kroner ved at købe den på gadgethuset eller andre, men jeg håbet på lidt bedre support hvis noget driller.
Vi skrives nok ved, når den er landet og noget driller :oops:
Enderbought.PNG
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Bofhenator » 19. sep 2022, 13:17

Werecat skrev:
19. sep 2022, 13:08
Så er der trykket køb! Den burde lige kunne nå at komme frem, så min kone kan pakke den ind (to børn på snart 3 og 6 kræver at man skal pakke gaver ind (og især ud!).
Tak for input på filament, i kan se at jeg har taget jeres råd. Jeg har også købt printeren fra 3d eksperten, selvom der kunne spares et par hundrede kroner ved at købe den på gadgethuset eller andre, men jeg håbet på lidt bedre support hvis noget driller.
Vi skrives nok ved, når den er landet og noget driller :oops:
Enderbought.PNG
Obs, kan se en af dine test filamenter er glow-in-the-dark.

Filamenter med nogle typer fyldstof kan være MEGET slibende, så hvis ikke din nozzel er hærdet (eller en ruby version) bliver den ødelagt MEGET husrtigt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Werecat » 19. sep 2022, 13:19

Bofhenator skrev:
19. sep 2022, 13:17
Obs, kan se en af dine test filamenter er glow-in-the-dark.

Filamenter med nogle typer fyldstof kan være MEGET slibende, så hvis ikke din nozzel er hærdet (eller en ruby version) bliver den ødelagt MEGET husrtigt.
Tak for heads up, det er kun en 15m sample, købt for sjov. Vil 15 m slide betydende på en original nozzle?
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Bofhenator » 19. sep 2022, 13:20

Werecat skrev:
19. sep 2022, 13:19
Bofhenator skrev:
19. sep 2022, 13:17
Obs, kan se en af dine test filamenter er glow-in-the-dark.

Filamenter med nogle typer fyldstof kan være MEGET slibende, så hvis ikke din nozzel er hærdet (eller en ruby version) bliver den ødelagt MEGET husrtigt.
Tak for heads up, det er kun en 15m sample, købt for sjov. Vil 15 m slide betydende på en original nozzle?
Ja.

Jeg ville lade være.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Råd til valg af 3D printer.

Indlæg af Werecat » 19. sep 2022, 18:56

Hmmmm. Ævs... Men den er jo selvlysende! :cry:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Besvar