,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Aratan » 13. jun 2021, 09:06

Gryphon skrev:
13. jun 2021, 06:39
C-X skrev:
12. jun 2021, 13:03
Ja, hvis det er det statistiske grundlag for debat, så kan man jo ikke klandre "forskerne" i DCU for at være særligt uredelige.

Vi kan jo så også konkludere, at halvdelen af danske ulve er døde af cancer i hjernen. Vi skal nok passe på, at de resterende ulve ikke læser DCUs konklusioner, så får de også cancer i hjernen.
Du kunne jo læse artiklen :giggle:

Så ville du vide det statistiske grundlag
Jeg har (skrå)læst artiklen, jeg er ikke imponeret over niveauet.

Argumentet for at ulvene bliver skudt i hemmelighed er nogenlunde “vi tror de er forsvundet da vi ikke kan se dem. Vi har ingen beviser for en eventuel dødsårsag da vi ikke har ligene, men vi har vurderet at de øvrige kendte dødsårsager ikke er sandsynlige. Ergo må de være blevet skudt, primært baseret på at vi hører snak om det”

Jeg er helt med på at der er langt flere tåber derude end den ene der er blevet straffet, men jeg kan ikke se skyggen af bevis nogen steder….
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Gryphon » 13. jun 2021, 10:03

Aratan skrev:
13. jun 2021, 09:06
Gryphon skrev:
13. jun 2021, 06:39
C-X skrev:
12. jun 2021, 13:03
Ja, hvis det er det statistiske grundlag for debat, så kan man jo ikke klandre "forskerne" i DCU for at være særligt uredelige.

Vi kan jo så også konkludere, at halvdelen af danske ulve er døde af cancer i hjernen. Vi skal nok passe på, at de resterende ulve ikke læser DCUs konklusioner, så får de også cancer i hjernen.
Du kunne jo læse artiklen :giggle:

Så ville du vide det statistiske grundlag
Jeg har (skrå)læst artiklen, jeg er ikke imponeret over niveauet.

Argumentet for at ulvene bliver skudt i hemmelighed er nogenlunde “vi tror de er forsvundet da vi ikke kan se dem. Vi har ingen beviser for en eventuel dødsårsag da vi ikke har ligene, men vi har vurderet at de øvrige kendte dødsårsager ikke er sandsynlige. Ergo må de være blevet skudt, primært baseret på at vi hører snak om det”

Jeg er helt med på at der er langt flere tåber derude end den ene der er blevet straffet, men jeg kan ikke se skyggen af bevis nogen steder….
Men det er jo netop hvad det meste forskning er. Kvalificerede gæt på baggrund af data og mønstre.

Og jeg synes det netop tegner et yderst velbeskrevet mønster, ud fra nuværende data.

Har du en bedre teori til overdødeligheden samt den ellers ukendte dødsårsag af ulvene?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af ReneKJ » 13. jun 2021, 11:55

Gryphon skrev:
13. jun 2021, 10:03
Aratan skrev:
13. jun 2021, 09:06
Gryphon skrev:
13. jun 2021, 06:39
C-X skrev:
12. jun 2021, 13:03
Ja, hvis det er det statistiske grundlag for debat, så kan man jo ikke klandre "forskerne" i DCU for at være særligt uredelige.

Vi kan jo så også konkludere, at halvdelen af danske ulve er døde af cancer i hjernen. Vi skal nok passe på, at de resterende ulve ikke læser DCUs konklusioner, så får de også cancer i hjernen.
Du kunne jo læse artiklen :giggle:

Så ville du vide det statistiske grundlag
Jeg har (skrå)læst artiklen, jeg er ikke imponeret over niveauet.

Argumentet for at ulvene bliver skudt i hemmelighed er nogenlunde “vi tror de er forsvundet da vi ikke kan se dem. Vi har ingen beviser for en eventuel dødsårsag da vi ikke har ligene, men vi har vurderet at de øvrige kendte dødsårsager ikke er sandsynlige. Ergo må de være blevet skudt, primært baseret på at vi hører snak om det”

Jeg er helt med på at der er langt flere tåber derude end den ene der er blevet straffet, men jeg kan ikke se skyggen af bevis nogen steder….
Men det er jo netop hvad det meste forskning er. Kvalificerede gæt på baggrund af data og mønstre.

Og jeg synes det netop tegner et yderst velbeskrevet mønster, ud fra nuværende data.

Har du en bedre teori til overdødeligheden samt den ellers ukendte dødsårsag af ulvene?
Det syntes jeg nu ikke helt man kan sige. Efter at forskere er kommet med deres kvalificerede gæt så går de nemlig videre og designer nogle test der viser om gættet har hold i virkeligheden. Det er noget af det der gør det til en videnskabelig teori, og ikke bare en teori :smile:

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Aratan » 13. jun 2021, 12:09

ReneKJ skrev:
13. jun 2021, 11:55
Gryphon skrev:
13. jun 2021, 10:03
Aratan skrev:
13. jun 2021, 09:06
Gryphon skrev:
13. jun 2021, 06:39
C-X skrev:
12. jun 2021, 13:03
Ja, hvis det er det statistiske grundlag for debat, så kan man jo ikke klandre "forskerne" i DCU for at være særligt uredelige.

Vi kan jo så også konkludere, at halvdelen af danske ulve er døde af cancer i hjernen. Vi skal nok passe på, at de resterende ulve ikke læser DCUs konklusioner, så får de også cancer i hjernen.
Du kunne jo læse artiklen :giggle:

Så ville du vide det statistiske grundlag
Jeg har (skrå)læst artiklen, jeg er ikke imponeret over niveauet.

Argumentet for at ulvene bliver skudt i hemmelighed er nogenlunde “vi tror de er forsvundet da vi ikke kan se dem. Vi har ingen beviser for en eventuel dødsårsag da vi ikke har ligene, men vi har vurderet at de øvrige kendte dødsårsager ikke er sandsynlige. Ergo må de være blevet skudt, primært baseret på at vi hører snak om det”

Jeg er helt med på at der er langt flere tåber derude end den ene der er blevet straffet, men jeg kan ikke se skyggen af bevis nogen steder….
Men det er jo netop hvad det meste forskning er. Kvalificerede gæt på baggrund af data og mønstre.

Og jeg synes det netop tegner et yderst velbeskrevet mønster, ud fra nuværende data.

Har du en bedre teori til overdødeligheden samt den ellers ukendte dødsårsag af ulvene?
Det syntes jeg nu ikke helt man kan sige. Efter at forskere er kommet med deres kvalificerede gæt så går de nemlig videre og designer nogle test der viser om gættet har hold i virkeligheden. Det er noget af det der gør det til en videnskabelig teori, og ikke bare en teori :smile:
Netop! Jeg har ikke et bud, men det er netop basis for hvad en videnskabelig teori er: Noget der kan eftervises empirisk. Hvis ikke det kan eftervises empirisk så er det ikke en teori, så er det et gæt.

Og nej, ens gæt bliver ikke mere validt af at andre ikke har bedre gæt...

Jeg vil bestemt ikke afvise at der kan være tale om at de er blevet skudt, men at konkludere at det er tilfældet baseret på at man hidtil ikke har fundet på et bedre gæt er forkert. Hvis du ikke kan vise mig data der siger noget andet, så er mit gæt at ulvene har lært at bruge Motormilles tunnelsystem under vindmøllerne. Ingen beviser mod det? Så må det jo være rigtigt! (ja, det er en absurd sammenligning, men der er rent faktisk samme mængde empirisk bevis for de 2 gæt...)
12/76
.308
6,55x55
.22lr

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af HR » 13. jun 2021, 15:24

Du læser som fanden læser biblen. Der er intet sted hvor det konkluderes at ulvene bliver skudt. Det konstateres at der er en overdødelighed. Herefter konstateres det at ulovlig efterstræbelse er en mulig og sandsynlig årsag. Rent videnskabeligt fejler det intet.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Marius » 13. jun 2021, 16:16

HR skrev:
13. jun 2021, 15:24
Du læser som fanden læser biblen. Der er intet sted hvor det konkluderes at ulvene bliver skudt. Det konstateres at der er en overdødelighed. Herefter konstateres det at ulovlig efterstræbelse er en mulig og sandsynlig årsag. Rent videnskabeligt fejler det intet.
HR
Finder du det ikke betænkeligt, at man bruger en kilde der afviser at der er udbredt accept af ulovlig efterstræbelse til at argumentere for det modsatte?
Konstateringen er ren spekulation, videnskab er det ikke.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Aratan » 13. jun 2021, 16:59

HR skrev:
13. jun 2021, 15:24
Du læser som fanden læser biblen. Der er intet sted hvor det konkluderes at ulvene bliver skudt. Det konstateres at der er en overdødelighed. Herefter konstateres det at ulovlig efterstræbelse er en mulig og sandsynlig årsag. Rent videnskabeligt fejler det intet.
HR
Nu gik jeg tilbage og læste artiklen igen. Vi starter i abstractet:
Despite successful reproductions, we conclude the region is a wolf population sink, primarily driven by cryptic mortality, most likely illegal killing.
Læg lige mærke til "...most likely illegal killing." Vi kigger længere nede for at finde underbyggelsen.

Den kommer nede i diskussionen:
The reasons for the apparently unsustainably high mortality rate in DK are more subtle, as disappearances and one illegal killing accounted for nine of 10 presumed deaths (based on the most conservative estimate). The annual rate of DK disappearances and illegal killings (most conservative estimate: 0.42) exceeds the highest measured rates in Sweden (0.24) (Liberg et al., 2020) and equals the highest rates measured in Finland (0.31–0.43) (Suutarinen & Kojola, 2017), levels which, in both countries, resulted in population declines. Unreported car accidents are unlikely to contribute significantly to the high disappearance rates since most wolves disappeared from areas with relatively low traffic intensity (Figure 1) and because most motorists are aware of, and report, hitting a wolf. Eliminating all other explanations, illegal killing remains the only plausible reason behind most DK disappearances.
"Eliminating all other explanations, illegal killing remains the only plausible reason behind most DK disappearances." Den lader vi lige stå lidt... Det der frit oversat står er "vi kan ikke finde en underbygget grund, så nu vælger vi en og fastslår uden underbyggelse at det er den bagvedliggende årsag".

Forklar mig lige hvordan det er videnskabeligt korrekt? Der er nok 10-15 grunde de medvirker, men der nævnes kun den ene, vel og mærke uden data...

jeg gentager lige mig selv: Der er den samme empiriske underbygning af drab som der er af at de hart lært at benytte Motormilles tunneler eller at de bliver kørt ud af landet af Amnesty International i varevogne.

Det de med rette kan hævde er at der er en overdødelighed i området og at der ikke eksisterer en underbygget årsag til det. Det har de belæg for, der er klart en overdødelighed, men der er intet i deres data der underbygger at det skyldes drab... bemærk øvrigt lige at dødsraten i DK ifølge deres egen statistik er sammenlignelig med dødsraten i Finland:
The annual rate of DK disappearances and illegal killings (most conservative estimate: 0.42) exceeds the highest measured rates in Sweden (0.24) (Liberg et al., 2020) and equals the highest rates measured in Finland (0.31–0.43) (Suutarinen & Kojola, 2017), levels which, in both countries, resulted in population declines.
Finske tilstande er dermed et 95 % konfidensinterval for mortaliteten på 0.31–0.43, hvor deres data her for DK er 0.29–0.67. De 2 kondidensintervaller er statistisk ikke forskellige, at det danske er bredere er sandsynligvis fordi der er tale om en meget lille stikprøve...

Jeg ser ikke en konklusion på at der også skydes ulovligt i Finland...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af HR » 13. jun 2021, 17:31

Marius skrev:
13. jun 2021, 16:16
HR skrev:
13. jun 2021, 15:24
Du læser som fanden læser biblen. Der er intet sted hvor det konkluderes at ulvene bliver skudt. Det konstateres at der er en overdødelighed. Herefter konstateres det at ulovlig efterstræbelse er en mulig og sandsynlig årsag. Rent videnskabeligt fejler det intet.
HR
Finder du det ikke betænkeligt, at man bruger en kilde der afviser at der er udbredt accept af ulovlig efterstræbelse til at argumentere for det modsatte?
Konstateringen er ren spekulation, videnskab er det ikke.
Nej, det finder jeg ikke betænkeligt for begge udsagn kan sagtens være rigtige på samme tid. Hvis 90% af de danske jægere finder det uacceptabelt at skyde ulve og 90% af resten ikke kunne finde på at gøre det selv, så er der stadig 1% tilbage. Og det er nok til at være et problem.

Sig mig, helt ærligt, om du ikke har mødt udsagnet skyd, grav og hold kæft? Og i øvrigt også "skyd det lort" fra ikke-jægere (specielt dem over 70).

Hans

P.S. Videnskab bliver ikke dårlig af at man ikke kan lide det.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af HR » 13. jun 2021, 18:00

Despite successful reproductions, we conclude the region is a wolf population sink, primarily driven by cryptic mortality, most likely illegal killing.

"Eliminating all other explanations, illegal killing remains the only plausible reason behind most DK disappearances." Den lader vi lige stå lidt... Det der frit oversat står er "vi kan ikke finde en underbygget grund, så nu vælger vi en og fastslår uden underbyggelse at det er den bagvedliggende årsag".
Den formulering fandt jeg også lige til den skarpe side da jeg læste den. Blandt andet fordi DK er et randområde for populationen og ekstremt forstyrret af mennesker. Jeg ville ikke være overrasket hvis den basale dødelighed her var størrer end i finske, svenske, polske og østtyske skove.
jeg gentager lige mig selv: Der er den samme empiriske underbygning af drab som der er af at de hart lært at benytte Motormilles tunneler eller at de bliver kørt ud af landet af Amnesty International i varevogne.
Det påstås ikke at der er empirisk underbygning. Der tales om sandsynlige årsager. Og her er nedskydning nok mere sandsynelig end dine tunneller.

Statestikken holder, i øvrigt, godt nok. Jeg var selv skeptisk over de små forskelle og de små stikprøver. Så jeg lavede en Montecarlo simulering som jeg troede ville vise at der ikke var belæg for påstanden. Men den holdt til det.

Hans
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Marius » 13. jun 2021, 18:15

HR skrev:
13. jun 2021, 17:31
Nej, det finder jeg ikke betænkeligt for begge udsagn kan sagtens være rigtige på samme tid.
Ikke hvis det anvendes i en videnskabelig artikel
HR skrev:
13. jun 2021, 17:31
P.S. Videnskab bliver ikke dårlig af at man ikke kan lide det.
Jeg tror ikke at du forstår hvad som er problemet.
Det handler ikke om hvad nogen kan lide eller ikke lide, det som er præsteret i artiklen er simpelthen ikke forskningsmæssigt forsvarligt. Man kan ikke forfalde til gætværk eller konkludere ud fra hypoteser, og det er det som forfatterne gør. Glem ikke at den slags rapporter vil blive brugt politisk.

Jeg afviser ikke at nogen kan have skudt de ulve som de ikke kan finde - det er bare ikke bevist - og det er langt fra den eneste nærliggende forklaring.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Gryphon » 13. jun 2021, 19:26

Marius skrev:
13. jun 2021, 18:15
HR skrev:
13. jun 2021, 17:31
Nej, det finder jeg ikke betænkeligt for begge udsagn kan sagtens være rigtige på samme tid.
Ikke hvis det anvendes i en videnskabelig artikel
HR skrev:
13. jun 2021, 17:31
P.S. Videnskab bliver ikke dårlig af at man ikke kan lide det.
Jeg tror ikke at du forstår hvad som er problemet.
Det handler ikke om hvad nogen kan lide eller ikke lide, det som er præsteret i artiklen er simpelthen ikke forskningsmæssigt forsvarligt. Man kan ikke forfalde til gætværk eller konkludere ud fra hypoteser, og det er det som forfatterne gør. Glem ikke at den slags rapporter vil blive brugt politisk.

Jeg afviser ikke at nogen kan have skudt de ulve som de ikke kan finde - det er bare ikke bevist - og det er langt fra den eneste nærliggende forklaring.
Er du også en af de typer der ikke tror på at rygning giver lungeskader eller at sukker øger sandsynligheden for diabetes.

Dette er jo heller ikke emperisk efterprøvet, da det ville være etisk uforsvarligt, men man vi tror på deres "kvalificeret" gætværk.

Men jeg gætter på du heller ikke tror på de finansielle teorier omkring markedskræfterne ;)

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af ReneKJ » 13. jun 2021, 19:45

Gryphon skrev:
13. jun 2021, 19:26
Marius skrev:
13. jun 2021, 18:15
HR skrev:
13. jun 2021, 17:31
Nej, det finder jeg ikke betænkeligt for begge udsagn kan sagtens være rigtige på samme tid.
Ikke hvis det anvendes i en videnskabelig artikel
HR skrev:
13. jun 2021, 17:31
P.S. Videnskab bliver ikke dårlig af at man ikke kan lide det.
Jeg tror ikke at du forstår hvad som er problemet.
Det handler ikke om hvad nogen kan lide eller ikke lide, det som er præsteret i artiklen er simpelthen ikke forskningsmæssigt forsvarligt. Man kan ikke forfalde til gætværk eller konkludere ud fra hypoteser, og det er det som forfatterne gør. Glem ikke at den slags rapporter vil blive brugt politisk.

Jeg afviser ikke at nogen kan have skudt de ulve som de ikke kan finde - det er bare ikke bevist - og det er langt fra den eneste nærliggende forklaring.
Er du også en af de typer der ikke tror på at rygning giver lungeskader eller at sukker øger sandsynligheden for diabetes.

Dette er jo heller ikke emperisk efterprøvet, da det ville være etisk uforsvarligt, men man vi tror på deres "kvalificeret" gætværk.

Men jeg gætter på du heller ikke tror på de finansielle teorier omkring markedskræfterne ;)
Det skulle undre mig meget om ikke de teorier er empirisk efterprøvet. Man behøver f.eks. ikke udsætte folk for tobaksrøg da der er nok der gør det helt frivilligt. Man skal bare følge en passende udvalgt testgruppe og tilsvarende kontrolgruppe der ikke ryger.
Det er forsøg der er falsificerbar og reproducerbar.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af HR » 13. jun 2021, 20:25

Marius skrev:
13. jun 2021, 18:15
HR skrev:
13. jun 2021, 17:31
Nej, det finder jeg ikke betænkeligt for begge udsagn kan sagtens være rigtige på samme tid.
Ikke hvis det anvendes i en videnskabelig artikel
1) De danske jægere generelt finder det uacceptabelt at skyde fredede ulve.
2) Der findes danske jægere der har både viljen og evnen til at skyde fredede ulve.

Begge udsagn er korrekte. Også i en videnskabelig artikkel.
HR skrev:
13. jun 2021, 17:31
P.S. Videnskab bliver ikke dårlig af at man ikke kan lide det.
Jeg tror ikke at du forstår hvad som er problemet.
Det handler ikke om hvad nogen kan lide eller ikke lide, det som er præsteret i artiklen er simpelthen ikke forskningsmæssigt forsvarligt. Man kan ikke forfalde til gætværk eller konkludere ud fra hypoteser, og det er det som forfatterne gør. Glem ikke at den slags rapporter vil blive brugt politisk.

Jeg afviser ikke at nogen kan have skudt de ulve som de ikke kan finde - det er bare ikke bevist - og det er langt fra den eneste nærliggende forklaring.
Jeg er akut klar over hvad den artikkel kan blive brugt til og jeg deler din bekymring. Men at man vinkler og drejer artiklen i politisk øjemed gør ikke artiklen invalid.

Og så siger jeg det igen: Artiklen konkluderer ikke at der bliver skudt ulve. Det er helt normal videnskabelig praksis at give et forslag til en mulig forklaring. Og det er videnskabelig barnelærdom at en mulig forklaring ikke udelukker andre forklaringer, og på ingen måde er et bevis (det er derfor at det er meget nemmere at afvise en hypotese end at påvise den). Hvis artiklen "misforstås" politisk, så forventer jeg at forfatterne kommer på banen og irettesætter de pågældende.
Hans
Senest rettet af HR 13. jun 2021, 20:33, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Aratan » 13. jun 2021, 20:32

HR skrev:
13. jun 2021, 20:25
.

Og så siger jeg det igen: Artiklen konkluderer ikke at der bliver skudt ulve. Det er helt normal videnskabelig praksis at give et forslag til en mulig forklaring. Og det er videnskabelig barnelærdom at en mulig forklaring ikke udelukker andre forklaringer, og på ingen måde er et bevis (det er derfor at det er meget nemmere at afvise en hypotese end at påvise den). Hvis artiklen "misforstås" politisk, så forventer jeg at forfatterne kommer på banen og irettesætter de pågældende.
Hans
Og der har du så balladen: Den nævner ikke flere muligheder, den afviser samtlige andre potentielle muligheder og KONKLUDERER at der kun er 1 gyldig mulighed, uden skyggen af bevis eller empiri.

Forfatterne er sandsynligvis godt klar over dette og vinkler artiklen netop på denne måde så det gør det så nemt som muligt at "misforstå" dem...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af HR » 13. jun 2021, 21:22

HR skrev:
13. jun 2021, 20:25
Artiklen konkluderer ikke at der bliver skudt ulve. Det er helt normal videnskabelig praksis at give et forslag til en mulig forklaring. Og det er videnskabelig barnelærdom at en mulig forklaring ikke udelukker andre forklaringer, og på ingen måde er et bevis
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Aratan » 13. jun 2021, 21:45

HR skrev:
13. jun 2021, 21:22
HR skrev:
13. jun 2021, 20:25
Artiklen konkluderer ikke at der bliver skudt ulve. Det er helt normal videnskabelig praksis at give et forslag til en mulig forklaring. Og det er videnskabelig barnelærdom at en mulig forklaring ikke udelukker andre forklaringer, og på ingen måde er et bevis
Du er velkommen til at citere dig selv, men det ændrer ikke på følgende citat:
Eliminating all other explanations, illegal killing remains the only plausible reason behind most DK disappearances.
Der hvor jeg kommer fra der hedder det en konklusion...

Vi kan tage det næste afsnit med:
That illegal killing is the predominant cause of high wolf disappearance rates is not unexpected, given that acceptance of illegal killing to resolve wolf conflicts seem to be widespread amongst rural Jutland landowners (Højberg et al., 2017)
Det bygger videre på samme konklusion...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af KKA » 4. dec 2021, 05:24

Tilsyneladende ulveangreb på får - denne gang ved Nymindegab - hvornår erkendes det, at Jylland er for lille til at huse en ulvebestand, hvis Dyreværnslovens §1 skal efterleves?
https://jv.dk/artikel/vildtkonsulent-om ... ulveangreb

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Lassescout » 4. dec 2021, 19:08

KKA skrev:
4. dec 2021, 05:24
Tilsyneladende ulveangreb på får - denne gang ved Nymindegab - hvornår erkendes det, at Jylland er for lille til at huse en ulvebestand, hvis Dyreværnslovens §1 skal efterleves?
https://jv.dk/artikel/vildtkonsulent-om ... ulveangreb
Du kan sagtens overholde dyrevelfærdsloven med et ulvesikkert hegn. Der er endnu ikke dræbt husdyr som var beskyttet af et vedligeholdt ulvesikkert hegn.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 28. jun 2021, 21:25
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 28 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Altmuligmand » 4. dec 2021, 19:18

Hvem financiere de nødvendige ulvesikre hegn? Vedligeholdelse?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Lassescout » 4. dec 2021, 19:24

Altmuligmand skrev:
4. dec 2021, 19:18
Hvem financiere de nødvendige ulvesikre hegn? Vedligeholdelse?


Er det blevet helt umoderne at ejeren af dyrene påtager sig at sørge for deres velbefindende?
Skal skatteyderne også betale stalden, foderet og medhjælperen der muger ud? Hvis man ikke vil passe på sine dyr skal man måske overveje at lade være med at have dem.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 28. jun 2021, 21:25
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 28 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Altmuligmand » 4. dec 2021, 19:54

Der er en del som foretager afgræsning af naturarealer. Det hedder biodiversitet så arealerne ikke springer i skov.
Man kan jo spørge hvem kom først?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Lassescout » 4. dec 2021, 20:52

Man kan jo spørge hvem kom først?
Siden hvornår? Istiden, middelalderen eller for 200 år siden? Ulven slår os på alle de nævnte.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Marius » 4. dec 2021, 21:33

Lassescout skrev:
4. dec 2021, 19:08
Du kan sagtens overholde dyrevelfærdsloven med et ulvesikkert hegn. Der er endnu ikke dræbt husdyr som var beskyttet af et vedligeholdt ulvesikkert hegn.
Men vil et sådan et hegn ikke også forhindre alle mulige andre vilde dyrs færden?
Det ville da være ærgerligt, hvis vi ender med indhegnede arealer, som fx råvildt og ræv ikke kunne komme ind eller ud af. Men det ville vel også medføre bestandnedgang af netop de byttedyr som ulvene er afhængige af - og så bliver der lynhurtigt ikke brug for de hegn mere.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af KKA » 4. dec 2021, 22:59

Lassescout skrev:
4. dec 2021, 19:08
KKA skrev:
4. dec 2021, 05:24
Tilsyneladende ulveangreb på får - denne gang ved Nymindegab - hvornår erkendes det, at Jylland er for lille til at huse en ulvebestand, hvis Dyreværnslovens §1 skal efterleves?
https://jv.dk/artikel/vildtkonsulent-om ... ulveangreb
Du kan sagtens overholde dyrevelfærdsloven med et ulvesikkert hegn. Der er endnu ikke dræbt husdyr som var beskyttet af et vedligeholdt ulvesikkert hegn.
Definer et ulvesikkert hegn, der også kan fungere omkring de store ( kultur)hedearealer, der åbenbart skal afgræsses…..for IKKE at vende tilbage til OPRINDELIG vegetation….efter de 3 km is? Det her hegn duede ikke:
https://www.bild.de/regional/sachsen-an ... .bild.html

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 28. jun 2021, 21:25
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 28 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Altmuligmand » 4. dec 2021, 23:03

Lassescout skrev:
4. dec 2021, 20:52
Man kan jo spørge hvem kom først?
Siden hvornår? Istiden, middelalderen eller for 200 år siden? Ulven slår os på alle de nævnte.
Nej ulven har været hjemmehørende her. For 200 år siden blev de fordrevet for at give levebrød for bønder og arbejde til dyrlæger.

Besvar