Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af C-X » 20. okt 2022, 10:14

Cygnus X skrev:
18. okt 2022, 23:30
fantastisk tråd med rotter !
(...)
Holy hell, nogle smæk de rotter har fået! :thumbup:
Der hvor jeg bekriger dem, er jeg desværre begrænset af miljøet omkring dem, der ikke må gå for meget i stykker. :impatient:

Ellers havde det været fristende, at tage .22 LR og .17 HMR i brug. :sniper:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Cygnus X » 20. okt 2022, 18:52

Refraktorius skrev:
20. okt 2022, 10:05
PIR-ringeklokke på foderbrædtet så du får en "heads up" når der er kunder i butikken?
yessir :-)
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af RasKrog » 21. okt 2022, 09:29

Cygnus X skrev:
20. okt 2022, 18:52
Refraktorius skrev:
20. okt 2022, 10:05
PIR-ringeklokke på foderbrædtet så du får en "heads up" når der er kunder i butikken?
yessir :-)
Det er godt tænkt :numberone:
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Cygnus X » 22. okt 2022, 20:31

er i ikke bange for jeres hund bliver syg eller får lopper fra at rende rundt med rotter i munden ?

PIT virker både på rotter og egern, ikke så godt på fugle...så det er meget godt

PIR alarmen er modded med en modstand på højtaleren så den ikke larmer så meget, og så en LED med mere knald på, så når jeg sidder ved computeren bliver jeg lige blitzed når der er gæster

riflen er alt for kraftig til rotter 48 fpe ...indgang i hovedet, så exit ud af måsen ...haglet må have ramt bagplade og riposteret tilbage ind i r*vhullet
PXL_20220911_054659851.jpg
PXL_20220911_054843204.jpg
så har spekuleret på at bruge min leishly2, den er lille og let...og pt tunet til an 600 fps med 18gr jsb i .22 (tunet er mest pga af støjen, den er uden tvivl den mest højlydte luftriffel jeg har hvis den får lov til at lave lidt power, der skal stor shroud og stor dæmper på for at tæmme den....får stadig 24-30 skud på en optankning) men den ville nok være bedre til rotterne
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Cygnus X » 9. nov 2022, 19:50

nyt lejetøj Pard NV007, dag/nat(IR) dims til at montere bag kikkert.....smed den på min edgun leishly....nem hurtig at montere...vejer ikke alverden...og så ventede på rotterne
PXL_20221108_232806166.jpg
NV007 er ikke så god som ATN, haglene lod til at ramme lavt og til venstre set på computeren, test her til morgen viste den rammer præcist ved linie 2 i midten, så det må være optisk illusion....begge hagl ramte midtskibs, selv om skud 2 ser noget lavt ud


youtu.be/JB5GQm1YmcI

1 hagl forblev i kræet, og 1 gik igennem.....jsb 18gr (kan ikke huske hastighed, men den er lav mener jeg 600-700fps, riflen kan ikke lide jsb16gr)
PXL_20221109_031451874.MP.jpg
nummer 2 rotte kort efter, jeg tror den slap med livet, ingen blod spor, men vi fik vist også en bye i nat (en sjældenthed)


youtu.be/AAwHw_vw6KY
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Cygnus X » 11. nov 2022, 01:51

Pard og leishly2...strikes again...det er en meget lettere combo at svinge rundt end min Vulcan.....havde min brænde bunke i kikkerten...og den her drønede rundt i næsten en time inden jeg kunne få skud på den....distance ca15m
PXL_20221110_052857245.MP.jpg
spekulere om jeg skulle prøve Pard på min aa410 carbin, den er mega præcis
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Cygnus X » 15. nov 2022, 19:12

BAGGRUND1
nå er ved at blive bedre her.....har været forkælet af FFP kikkerte, kors de er fede....nå men jeg har kun 2 lav forstørrelses kikkerte, min vortex strikeeagle (fino til min krudt rifler osv....men uden paralax skal den helst ud på 30m inden øjet og Pard kan stille helt klart) min ultimative billig kikkert tasco 2.5-10x42 (fantastisk kikkert til 40$) den har lav zoom, og paralax så nu kan jeg stille klart, og det er en let kikkert)

BAGGRUND2
nå med 2.5x zoom er der ikke så meget synsfeldt til at jage med, specielt ikke i en krampet baghave......jeg har 10-15m i brande stakken fra den vinkel jeg kan skyde sikkert på.......kombineret med SFP MOA trådkors (kors jeg savner Athlons suverænt bedste FFP trådkors) men jeg mangler mine små streger (og holdover skyde tabeller) på de 10 til 15 meter på brænde stakken varierer POI ca fra 2cm over center til og til 2cm under kikkert (jeg er skudt ind på 30m) ...og med lille bitte rotte hovede så er det dælme nemt at give kræet en øre pirsning, skyde kæben af eller blot ikke ramme....jeg ved det er rotter, men ser jo helst ikke kræet lide.

"Jagten"
I 3 dage har jeg lagt en 10 solsikke frø ud på min brande stak som er en rotte rede (er i gang med at komme af med alt lortet) jeg lagde frøene hvor jeg kunne se de havde trampet det tørre græs ned, de har haft hevet med ind i reden....første nat fik jeg 2 skud muligheder, dog på et rotte hul 2m tættere på...så jeg missede 2 gange, troede jeg havde ramt, men ingen blod spor. (skulle have holdt lige på istedet for lidt under/over som jeg troede)

Dag2 samme procedure, men kun solsikke frø foran det ene hul......ingen spor af kræet, måske jeg havde ramt alligevel :???:

Dag3 same deal....nu siger i brug dog peanutbutter (nøddesmør), ja det dutter så ikke, for det går hunden lige ud og slikker af, men han rør ikke solsikkefrøene.....ser et øje lige da jeg havde sat mig....men det var også det, jeg er ved at lave lidt Keto Burgere, så mens kødet steger på grillen sidder jeg og stirre på brandebunken...intet...går ind og spiser...da resten af familien incl vuffer er taget til fodboldt ahh stilhed...mørklæg huset og så ud igen....15-20 minutter senere så er der en der henter 1 frø, og smutter hurtigt væk ud af skud vinkel....jeg har ca 1 sec til at ramme kræet når den samler et frø op...det lykkedes dog endeligt, men i skuddet hoppede den tilbage ind i sit hul....kunne dog se den bevæge sig i sit hul...så stak riflen ind og håbede på at ramme....det gjorde jeg :-) at dømme på blod splatter
PXL_20221115_032422337.jpg
og lidt graven i brændestakken fandt jeg kræet, men kunne ikke nå den, men død er død
PXL_20221115_032624712.jpg
Hundesnak
et par billeder er jo fint....."jagt" tog en 3 timer fordelt over 3 dage, har en 8mdr "valp" han er så super interesseret i det her jagt, desværre ikke på den gode måde....da han typisk får skræmt dem væk ved at smutte ud af hundedøren det sekundt han ser jeg tager en riffel....han er super hurtig og drøner lige ud til alle rotte stederne (3stk), når jeg formår at holde verbalt styr på ham, ja så sidder han pænt ved siden af mig, men i det skuddet går så spæner han og alt er lige gyldigt, nogen gange lykkedes det dog at han bliver siddende og det bliver bedre og bedre....han er en adopteret hund (rescue) vi har haft ham i 3 mdr så har ikke kunne træne ham fra begyndelsen....han er blevet for interesseret i det....nu er det næsten alt hvad han gør hvis vi går i haven, så får han ikke skidt eller pisset....han ignorer os med mindre man hæver stemmen eller skælder på ham...og hans nye er at han 1 går i panik mode og drøner rundt som en skoldet skid...eller han kaster sig om på ryggen, som om jeg har i sinde at tæve køteren.....og jeg prøver at skabe en spændende men afslappet atmosfære, så alt er med godbidder osv... arghhh, jeg savner min Golden Retriever som gik bort 5-6 mdr siden,han var perfect, dygtig, og bare den bedste, men han havde så ondt i leddene at han pev dagligt på trods af smertestillende, CBD, glokusamin piller osv...en bunke svulster var der også....så det var nok det rigtige at gøre...her er han med sidste egern
PXL_20220527_152638213.jpg
pick my lock and meet my glock

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af C-X » 22. nov 2022, 18:48

Lidt af aftenens drab, begået på en intens drivjagt.

Screenshot_2022-11-22-18-26-52-88_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Hhv 311 og 382 g.

Nogle af dem har den uskik at løbe videre, for så at danse en sidste samba, hvor man ikke kan nå dem.
Ærger mig lidt over, at jeg ikke fører regnskab, men det er alligevel heller ikke retvisende.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af AalborgBK1885 » 22. nov 2022, 20:37

Men ingen af jer slår manden i et indslag fra "Dybvaaad" fornylig - han stod på skærmen og sagde, at hans rekord var 3.600 rotter - i SAMME stald :rolf:

Tak for de spændende beretninger - det er en fornøjelse at følge med i :biggrin:
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af NSander » 25. nov 2022, 13:19

Disclaimer: ikke fremvisning af bytte desværre!

Jeg har en rotte, som er ved at drive mig til vanvid. Den gnaver i loftet hver nat. Den har spist hul i vindueskarmen til soveværelset, og den render generelt bare rundt og hygger sig. Jeg har siddet timer i mørke, med luftbøssen og ventet på loftet, men når jeg er der, kommer den ikke. Jeg har sat gud ved hvor mange klapfælder op, med rosiner, spegepølse, peanutbutter, nutella, ost, kiks og rottelokkemiddel. Den går ikke i dem.

Har haft besøg af kommunens rottemand, som satte et par ekstra klapfælder op, med lokkemiddel med samme resultat. Han siger at det eneste andet han kan gøre, er at sprede gift, men det vil han ikke anbefale. 1 fordi jeg har en hund, og to fordi rotten kan lægge sig til at dø i væggen eller et andet træls sted.


Er der nogen der har nogle gode råd :)

Jeg er ude i noget med at gasse huset, oversvømme haven og brænde udbygningerne snart.

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Cygnus X » 29. nov 2022, 03:55

NSander skrev:
25. nov 2022, 13:19

Er der nogen der har nogle gode råd :)

Jeg er ude i noget med at gasse huset, oversvømme haven og brænde udbygningerne snart.
den er ikke sjov...en klog rotte...har hørt fra andre at det nærmest er umuligt at nakke dem

jeg har siddet i 2-3 timer før de dukker op.....men var så fuld til sidst at jeg ramte ved siden af LOL

men det er lærenemme dyr, så det er tid til at finde en fælde den ikke har set før og noget umodståeligt madding, og frisk madding hver dag

hvis den ikke spiser hvad der er i fælderne så, så spiser den et andet sted....luk af for alle resourcer....vand og mad (incl hundemad osv)....tag alt din mad og pak ned eller pres det ind i køleskabet.....fjern nedfalds frugt, nødder og bær udenfor....og husk at fjerne slik og knas fra sofaen/kontoret osv

til sidst...det kan tage en rotte 14 dage at blive fortrolig med en ny dims/fælde...indtil da går de (smarte) simpelthen udenom

lokale rottefænger sagde brug hundens tørkost....placer fæller hvor en ubudengæst kunne tænke at snige sig ind...med lidt held klapper fælden for nye gæster....
pick my lock and meet my glock

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Kortmentyk » 29. nov 2022, 06:32

NSander skrev:
25. nov 2022, 13:19
Disclaimer: ikke fremvisning af bytte desværre!

Jeg har en rotte, som er ved at drive mig til vanvid. Den gnaver i loftet hver nat. Den har spist hul i vindueskarmen til soveværelset, og den render generelt bare rundt og hygger sig. Jeg har siddet timer i mørke, med luftbøssen og ventet på loftet, men når jeg er der, kommer den ikke. Jeg har sat gud ved hvor mange klapfælder op, med rosiner, spegepølse, peanutbutter, nutella, ost, kiks og rottelokkemiddel. Den går ikke i dem.

Har haft besøg af kommunens rottemand, som satte et par ekstra klapfælder op, med lokkemiddel med samme resultat. Han siger at det eneste andet han kan gøre, er at sprede gift, men det vil han ikke anbefale. 1 fordi jeg har en hund, og to fordi rotten kan lægge sig til at dø i væggen eller et andet træls sted.


Er der nogen der har nogle gode råd :)

Jeg er ude i noget med at gasse huset, oversvømme haven og brænde udbygningerne snart.
Jeg oplevede det samme for et par år siden. Jeg havde 10-12 fælder stående i ihvertfald 14 dage uden resultat. Jeg havde også et vildtkamera til at fotografere og der kunne jeg se rotten rende rundt mellem fælderne hver nat - men den gik ikke i :evil: Jeg endte med at give den gift og vi var heldigvis ikke generet af lugt. Jeg fik fat i 3-4 spiseskefulde trædegift som jeg dryssede på en tallerken. Hver aften vendte jeg en skive spegepølse rundt i giften og næste morgen var der spist op. Tallerkenen stod mellem fælderne, men dem var bæstet snu nok til at gå uden om. Efter 4 eller dage var der ro.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Kode1303 » 27. dec 2022, 10:07

Vi er i sommerhus her over julen. Der er en utroligt modig rotte, der kommer frem i fuldt dagslys to meter fra ruden, hvor vi sad og spiste morgenmad. Og det selvom vi bankede lystigt på ruden og råbte “HØW!” og “HEY!”. Nu køber vi et par smækfælder, der har givet gode resultater derhjemme. :popkorn:
Vedhæftede filer
E0572F8B-61EF-49EA-B916-4712041791A2.jpeg
8C29F864-1C16-4791-93B8-419405E5B887.jpeg
Make mine a carbine.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af C-X » 27. dec 2022, 10:39

Hvorfor har du ikke et luftgevær med? :???:

Hvad laver man ellers i et sommerhus?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Kode1303 » 27. dec 2022, 10:47

C-X skrev:
27. dec 2022, 10:39
Hvorfor har du ikke et luftgevær med? :???:

Hvad laver man ellers i et sommerhus?
Det står derhjemme - vi plejer faktisk at have det her, så vi bandede også over det :impatient: :fun:
Make mine a carbine.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af C-X » 27. dec 2022, 11:13

Så kan I fanme lære at huske det fremover! :twisted:

Det tænker jeg også I gør :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Boerge » 28. dec 2022, 10:38

Kode1303 skrev:
27. dec 2022, 10:07
Vi er i sommerhus her over julen. Der er en utroligt modig rotte, der kommer frem i fuldt dagslys to meter fra ruden, hvor vi sad og spiste morgenmad. Og det selvom vi bankede lystigt på ruden og råbte “HØW!” og “HEY!”. Nu køber vi et par smækfælder, der har givet gode resultater derhjemme. :popkorn:
Hvis rotter udviser manglende skyhed, kan det skyldes den er inficeret med parasitten Toxoplasmose, der sætter sig i hjernen, og gør, at rotten mister evnen til at føle frygt -- man har endda set, at disse rotter kan finde på at angribe katte. Det er lige dette parasitten ønsker at opnå - katten æder rotten, og så er der frit slag for formering gennem kattens afføring, bl..a. til mennesker. ( kan kun smitte gennem kattens afføring ) ( een af grundene ti jeg hader, når folk lader deres katte løbe frit omkring udendørs )
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Kode1303 » 31. dec 2022, 11:33

Kode1303 skrev:
27. dec 2022, 10:07
Vi er i sommerhus her over julen. Der er en utroligt modig rotte, der kommer frem i fuldt dagslys to meter fra ruden, hvor vi sad og spiste morgenmad. Og det selvom vi bankede lystigt på ruden og råbte “HØW!” og “HEY!”. Nu køber vi et par smækfælder, der har givet gode resultater derhjemme. :popkorn:
Klask :numberone:
1AC26827-C4FE-431F-9EDD-556BA678A7E5.jpeg
Make mine a carbine.

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 393
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 264 times
Been thanked: 87 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Øboen » 31. dec 2022, 13:48

Boerge skrev:
28. dec 2022, 10:38
Hvis rotter udviser manglende skyhed, kan det skyldes den er inficeret med parasitten Toxoplasmose, der sætter sig i hjernen, og gør, at rotten mister evnen til at føle frygt -- man har endda set, at disse rotter kan finde på at angribe katte. Det er lige dette parasitten ønsker at opnå - katten æder rotten, og så er der frit slag for formering gennem kattens afføring, bl..a. til mennesker. ( kan kun smitte gennem kattens afføring ) ( een af grundene ti jeg hader, når folk lader deres katte løbe frit omkring udendørs )
Tak for den oplysning Boerge, det var jeg ikke lige klar over :thumbup:

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Werecat » 2. jan 2023, 21:43

Øboen skrev:
31. dec 2022, 13:48
Boerge skrev:
28. dec 2022, 10:38
Hvis rotter udviser manglende skyhed, kan det skyldes den er inficeret med parasitten Toxoplasmose, der sætter sig i hjernen, og gør, at rotten mister evnen til at føle frygt -- man har endda set, at disse rotter kan finde på at angribe katte. Det er lige dette parasitten ønsker at opnå - katten æder rotten, og så er der frit slag for formering gennem kattens afføring, bl..a. til mennesker. ( kan kun smitte gennem kattens afføring ) ( een af grundene ti jeg hader, når folk lader deres katte løbe frit omkring udendørs )
Tak for den oplysning Boerge, det var jeg ikke lige klar over :thumbup:
Men inden man brænder alle katte, skal man blot vide at toxoplasmose ikke er årsag til betydende sygdom i raske mennesker, fostre undtaget. Så med mindre du er svært immunkomprommiteret (som i AIDS (slutstadiet af ubehandlet HIV-infektion), knoglemarvstransplanteret eller tilsvarende) har du ikke noget at være bekymret for (fra toxoplasmose forstås. Mettes magtfuldkommenhed, Putins krigslyst og Bidens demens bør stadig bekymre).
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 393
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 264 times
Been thanked: 87 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Øboen » 2. jan 2023, 21:59

Werecat skrev:
2. jan 2023, 21:43
Men inden man brænder alle katte, skal man blot vide at toxoplasmose ikke er årsag til betydende sygdom i raske mennesker, fostre undtaget. Så med mindre du er svært immunkomprommiteret (som i AIDS (slutstadiet af ubehandlet HIV-infektion), knoglemarvstransplanteret eller tilsvarende) har du ikke noget at være bekymret for (fra toxoplasmose forstås. Mettes magtfuldkommenhed, Putins krigslyst og Bidens demens bør stadig bekymre).
Tak for din opklarende viden Werecat, så kan vores huskat droppe at kigge sig over skulderen for nu :fun:

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Boerge » 2. jan 2023, 23:45

hm--- det er vist ikke helt givet, at toxoplasmose er så "uskyldig" som beskrevet! Prøv og læs denne videnskabelige artikel igennem.
https://videnskab.dk/krop-sundhed/opsig ... eni-og-ocd
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Werecat » 3. jan 2023, 01:36

Det studie (og en del andre) lider under en ret betragtelig bias. Der er større sandsynlighed for at du har kat hvis du lider af psykisk sygdom. Dvs du er langt mere eksponeret for toxoplasmose. Så man kan ikke konkludere som det studie gør. (Og ja teorien om at grunden til at psykisk syge tilsyneladende foretrækker katte, kunne være toxoplasmose (ligesom rotter med toxoplasmose tiltrækkes af kattetis) er luftet, men ikke bevist (tværtimod har man vist at personer med toxoplasmose antistoffer ikke finder lugten af kattetis tiltrækkende).

Der er lavet studier der forsøger at se om behandling af toxoplasmose kunne hjælpe på schizofreni og dermed understøtte teorien. Det gør det ikke.

Der er lavet studier hvor man forsøgte kun at sammenligne katteejere, hvor man ikke har fundet sammenhæng, om end studierne var små og ikke nødvendigvis havde styrke til at finde den.

Så det er en teori, baseret på en association, men uden en bevist kausalitet (til trods for at ham Kristoffer har valgt en titel til studiet "Beyond association" har han i abstracted skrevet"These findings suggest that T. gondii infection is associated with several psychiatric disorders"). Eller med andre ord - det er en ubekræftet teori.

Epidemiologisk forskning er rigtig godt til at finde en association. Men rigtig skidt til at finde kausalitet. Hvis man vil bevise at der er kausalitet skal man enten lave behandlingsstudierne (med den lille problematik at hvis man ikke finder en effekt, ved man ikke om toxoplasmose forårsager kroniske skader og det er derfor det ikke gør en forskel) eller, helst, randomiserede eksponeringsstudier.

Så det bedste forsøg ville være at randomisere en masse personer (helst børn lige før puberteten) til at blive smittet eller ikke blive smittet og så se hvor mange der udviklede psykisk sygdom. Helle for ikke at skulle skrive ansøgningen til etisk komité.... :banned:

Og sidst skal man huske på at selv hvis der er en kausal sammenhæng, er effekten meget lille. Godt 20-25% af danskere har cirkulerende toxoplasmose DNA og næsten 60% (husker jeg det som) har antistoffer mod toxoplasmose. Så en evt effekt af at have toxoplasmose er meget lille, ellers ville størstedelen af Danmarks (rettelse verdenens) befolkning være syge.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Cygnus X » 3. feb 2023, 18:34

når man har arbejdet med statistikere, så ved man at al statestik kan forvrides til at passe.....og selv om statistikerne prøver at helgardere for at få resultat der er tættest på virkligheden, så vil der 20 min efter det er publiseret være nogen der finder at der ikke blev taget højde for ditten og datten.

det har været en lang jul, med dejlig besøg fra DK, her i solrige...uhmm ok jeg beklager folk kom lige som regn sæsonen startede (det er 4-5 år siden det har regnet så meget) så typisk muphy's lov at når der nu er en bunke danskere der skal rundt og kigge i nabolaget så er vejret røv og nøgler....nå men vi får i det mindste fyldt lidt vand i nogen af reservoirene...men regnen betyder også det ikke er så hyggeligt at side uden for og nakke rotter, så de har haft fri indtil i går.

jeg havde set 2 fede fætre drøne rundt på hegnet, så frem med skyderen...hunden (11mdr nu) skal jo også trænes .

skulle lige tjekke at riflen skyder stadig skyder lige....det gjorden den, og vuffer var dygtig og blev på sin plads efter at skudet faldt, indtil jeg gav ham fri og han drønede ud og hentede egern....billedet er lidt senere efter jeg snittede bagben af, når jeg har nok ryger de på grillen. det hjælper også vuffer med at få hul på kræet, men han mistede interessen efter 30 minutter.
PXL_20230201_192519813.MP.jpg
Hund
Rotte 1
jeg kan godt se at rotterne ikke har været jagtet i et par mdr....de plejer at være meget mere forsigtige, men efter 10 min kom den første, den blev ramt, og hunden glemte alt om at blive siddende....hoppede fra stolen ved siden af mig over bordet og ned i en flydende bevægelse og fik fat i kalorius, og denne gang ville han ikke dele eller lade mig se...så efter 5 min råben af køteren fik vi byttet med godbid, så jeg kunne få billede og smidt den ud.
PXL_20230202_050940483.jpg
rotte 1
Rotte 2+3
Dagen efter ville jeg lige udnytte der var 45 min inden spisetid og satte mig ud i mørket....der gik 15 minutter så var der gæster, den kunne ikke lide at sidde på foderbrædtet, så den strakte sig ned efter solsikkefrøene, og det blev dens ende. køteren var fastgjort til bordet som er ret tungt, han sprang med det samme, men selen holdt og han kom ikke langt, jeg vil nemlig ikke have han drøner afsted før han får lov, min gamle hund gjorde det en gang efter et uheldigt skud på egern, han fangede den og den satte straks sine fortænder i snuden på ham, det må have gjort helvedes ondt.
PXL_20230203_051828409.jpg
rotte 2
den anden sad på den anden side af appelsin busken, og kiggede på mig, den havde hørt klasket fra den første, men troede nok den var sikker hvor den sad.....det var den ikke....godnat og sov godt.....
PXL_20230203_051904702.jpg
rotte 3

værktøj, edgun leshiy 2 12" .22, jsb 18gr 700 fps, tasco 2.5-10x44 kikkert + pard007 NV, jeg skal have trænet mere med riflen, jeg er ok i rolige situationer f.eks bare sidder og plinker....men når der jages så har jeg med at få trukket skuddet med mindre kræet sidder helt stille....den har en aftrækker der er ligesom en pneumatisk sømpistol, hvis man ligger tryk i aftrækkeren stille og roligt kan man høre den begynder at væse lidt og så går skuddet, hvis man derimod tager aftrækket hurtigt og bestemt så er den vinkel og tingene fungere som den skal, aftrækkeren er ikke tung eller noget, bare en anderledes.
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Cygnus X » 6. feb 2023, 03:04

så var der lige en til.....350ml øldåse til størrelses forhold
PXL_20230204_064535532.jpg
pick my lock and meet my glock

Besvar