Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Kalthoff » 15. dec 2017, 14:29

Regeringen blæser til kamp mod svinepest

Regeringen går nu til kamp for at få nedskudt samtlige fritlevende vildsvin i Danmark. Vildsvinene, der kan sprede svinepest, må nu jages om natten med kunstigt lys, natsigtekikkerter og fælder.

Hvis der bliver fundet et eneste smittet vildsvin i Danmark, vil hele vores eksport af svinekød til lande uden for EU lukke omgående, siger Stig Mellergaard, souschef, Fødevarestyrelsen.

Frygten vokser for, at dansk landbrug bliver ramt af den ultimative, økonomiske katastrofe - et udbrud af afrikansk svinepest.

Uge for uge spreder svinepesten sig vestpå gennem Polen, og Miljø- og Fødevareministeriet blæser nu til kamp for at holde den frygtede sygdom ude af Danmark.

»Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes,« fastslår miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V).

Det seneste år er der observeret stadig flere vildsvin i Sønderjylland, og ministerens erklærede mål er at få udryddet bestanden fuldstændig. Derfor får jægerne nu langt bedre muligheder for at nedskyde vildsvinene, som er et vanskeligt bytte, fordi de primært er aktive om natten.
Svinepest

Fremover må jægerne - som noget nyt - også nedskyde vildsvinene halvanden time før og efter solopgang og solnedgang. Jægerne får også lov til at anvende kunstigt lys, de må skyde vildsvinene på foderpladser og fra kunstigt skjul. Myndighederne vil samtidig undersøge muligheden for at anvende fælder og natsigtekikkerter, som ellers ikke er tilladt.

Samtidig forbereder Fødevarestyrelsen sig på at sende et korps af kontrollanter til den dansk-tyske grænse for at overvåge, at samtlige lastbiler, der har transporteret dyr, bliver grundigt rengjort og desinficeret, inden de kører ind i Danmark.

De voldsomme foranstaltninger skal ses i lyset af, at der er enorme økonomiske interesser på spil.
https://finans.dk/erhverv/ECE10118922/r ... ctxref=ext

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af ReneKJ » 15. dec 2017, 16:04

Det er vel ikke nogen hemmelighed at den danske regering er i lommen på landbruget.
Jeg kan ikke forestille mig at den cand.overtro de har sat til at forvalte miljø og fødevare kan forholde sig kritisk til det de kommer med.

Død over den vilde natur, og samtidigt har 88% af danske svin MRSA
https://ing.dk/artikel/nu-har-88-procen ... rsa-194459

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af LapuaMagnum » 15. dec 2017, 16:14

Ja, da det næsten er umuligt at komme ind en svinestald idag, så kan man da godt nok spørge sig selv om det egentlig er nødvendig at komme vildsvin til livs :smile: Min Far blev godt nok jaget op i et træ da han var knægt og svinet ødelagde hans cykel totalt i Frijsenborg skovene :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Bofhenator » 15. dec 2017, 17:26

Uden at have nogen som helst forstand på grissehold og smittemuligheder, er argumentet så ikke at uanset om danske tamgrissebasser bliver smittet, så er der lukket ned for eksporten af af svinekød hvis der bliver fundet et vildsvin på dansk jord med svinepest? Eller har jeg misset noget?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 609 times
Been thanked: 165 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Thors24 » 15. dec 2017, 17:39

Bofhenator skrev:Uden at have nogen som helst forstand på grissehold og smittemuligheder, er argumentet så ikke at uanset om danske tamgrissebasser bliver smittet, så er der lukket ned for eksporten af af svinekød hvis der bliver fundet et vildsvin på dansk jord med svinepest?
Jo, og hvis vi som danske jægere mener at jagt på vildsvin i Danmark er 30 milliarder værd, må vi jo til lommerne.
Ingen tvivl om at det kunne være fedt med vildsvinejagt i DK, men ikke på bekostning af dansk landbrug og en valutaindtjening på 30 milliarder.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af ReneKJ » 15. dec 2017, 17:47

Det er ikke af hensyn til jagten at vi skal bevare vildsvinene.

Spørgsmålet er om vi bare tager dansk industrilandbrug og deres lommeregering på ordet når de kræver en dyrerace udryddet?

Måske er problemet reelt nok, men så vil jeg gerne høre om det fra en neutral kilde. :smile:

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af KKA » 15. dec 2017, 18:23

Thors24 skrev:
Bofhenator skrev:Uden at have nogen som helst forstand på grissehold og smittemuligheder, er argumentet så ikke at uanset om danske tamgrissebasser bliver smittet, så er der lukket ned for eksporten af af svinekød hvis der bliver fundet et vildsvin på dansk jord med svinepest?
Jo, og hvis vi som danske jægere mener at jagt på vildsvin i Danmark er 30 milliarder værd, må vi jo til lommerne.
Ingen tvivl om at det kunne være fedt med vildsvinejagt i DK, men ikke på bekostning af dansk landbrug og en valutaindtjening på 30 milliarder.
:goodpost:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af TheDarkSide » 15. dec 2017, 20:20

Jeg er i tvivl om det er i de fleste jægeres interesse at have vildsvin i Danmark?!
Ja, det er en ny art, men mange danske jægere har i forvejen adgang til vildsvinejagt enten i Tyskland eller Sverige, samt på mange af de forskellige jagtrejsedestinationer.
Hvad betyder det for vores øvrige vildt?

Personligt synes jeg at det er lidt eksotisk med en ny art, men omvendt så har vildsvin aldrig rigtig tiltalt mig. Vi har i forvejen en meget tæt vildtbestand med stor variation, som jeg egentlig er godt tilfreds med. At sidde i et skydetårn om natten og vente på at plaffe en mørk skikkelse finder jeg ikke specielt interessant.

Jeg har svært ved at forstå hvordan den økonomiske skade kan være så stor ved at få vildsvin for landbruget. Jeg er nok lidt skadet af at høre landmand beklage sig, men derfor kan det jo godt være rigtigt.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Boerge » 15. dec 2017, 23:52

Uden lige at tage stilling til vildsvinespørgsmålet, så synes jeg at vi som jægere ikke kan klage ret meget over vores nuværende minister - han er efter min mening udpæget pragmatiker i sit syn på jagt og fredninger!! Husker med gru tidligere røde miljøministre!!

Og Cand-tro! Jeg er sådan set bedøvende ligeglad med hans tro!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af ReneKJ » 16. dec 2017, 00:04

Boerge skrev: Og Cand-tro! Jeg er sådan set bedøvende ligeglad med hans tro!
Den gik ikke på hans religion men på hans uddannelse.
Det gav lidt kommentarer da man gjorde en teolog til videnskabsminister, og jeg har egenligt ikke større fidus til ham hvor han sidder nu.

Jeg ved godt at der ikke er mange ministre der har nogen kvalifikationer inden for deres område, men det her var alligevel ekstremt.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Lassescout » 16. dec 2017, 09:21

Jeg ved en smule om det.

Der er gennem de seneste år sket det, at afrikansk svinepest har bredt sig i Estland, Letland og Litauen samt senest Polen. I de lande er det først og fremmest vildsvinebestandene der smittes og bringer smitten rundt. Der er også en del baggårdsbesætninger med få svin der bliver smittede, fordi smittebeskyttelsen er meget ringe disse steder. De professionelle besætninger smittes meget sjældent.

I Danmark kender vi nærmest ikke til baggårdsbesætninger, de er alle professionelle. Så selv i værste tilfælde vil vi se meget få udbrud i svinebesætningerne. Men det er ganske ligegyldigt, for Bofhenator har ret i, at eksporten af svinekød stopper den dag vi finder sygdommen i et dansk vildsvin. Vi eksporterer også en masse levende grise til resten af EU for tiden, især til Tyskland og Polen. Denne trafik stopper også. Det bliver sindssygt dyrt for landmændene. Mange vil gå fallit, for når der kun skal produceres til hjemmemarkedet er der kun brug for ganske få svinelandbrug til det.

Så efter min professionelle mening, er det rettidig omhu at gå hårdt efter de danske vildsvin. Der er forresten ingen grund til at kritisere at fødevareministeren, der også er landbrugsminister, holder hånden over landbruget, det er han ansat til. Nogle af de ministre der har gavnet landbruget mest var forresten røde. Både Henrik Dam Kristensen der tog fat om salmonellaproblemerne, og Ritt Bjerregård der handlede benhårdt og effektivt mod kogalskab har gavnet landbruget helt enormt. Ganske vist så vred og vendte landmændene sig i ubehag over de tiltag de kom med, men på langt sigt gavner det tilliden til produkterne, og dermed gavner det priser og afsætningsmuligheder for erhvervet.
Senest rettet af Lassescout 16. dec 2017, 09:32, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Great Dane » 16. dec 2017, 09:30

Jeg undrer mig i den grad, for mig er vildsvin et topdyr i enhver biotop, den fornyer skovene, og er helt naturlig hjemmehørende i dk. Jeg undres når jeg ser de massive investeringer dansk landbrug laver i lande med vildsvin, derfor klinger opfordringen hult.
Mvh Great Dane

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Lassescout » 16. dec 2017, 09:35

Great Dane skrev:Jeg undrer mig i den grad, for mig er vildsvin et topdyr i enhver biotop, den fornyer skovene, og er helt naturlig hjemmehørende i dk. Jeg undres når jeg ser de massive investeringer dansk landbrug laver i lande med vildsvin, derfor klinger opfordringen hult.
I de lande produceres svinene til hjemmemarkederne. De eksporterer ikke til højprismarkeder som er livsgrundlaget for danske landmænd. Der var intet problem hvis danske landmænd kun skulle producere til de danske forbrugere. Problemet er lige præcist, at det kan blive resultatet.

Jeg synes det giver god mening at investere i svineproduktion i Rusland, for de svin der produceres der er allerede inde i landet, hvor kødet skal sælges. Dermed kan produkterne ikke rammes af Putins importstop.

Så helt kort sagt: du kan sagtens producere svin i lande med svinepest, du kan bare ikke eksportere derfra.

Derudover har du ret: vildsvin gavner skovene og biodiversiteten på mange måder, og privat synes jeg det kunne være spændende med vildsvin i de danske skove. Men professionelt kan jeg nemt se problemerne ved det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af ReneKJ » 16. dec 2017, 09:57

Lassescout skrev:JDer er forresten ingen grund til at kritisere at fødevareministeren, der også er landbrugsminister, holder hånden over landbruget, det er han ansat til. Nogle af de ministre der har gavnet landbruget mest var forresten røde. .
Problemet er at udover at være landbrugsminister er han også miljø-minister.
Det er efter min mening en meget uheldig sammenblanding, da det modernes landbrugs interesser er mere industrielle end miljø-orienterede.

Så nu er det ræven der vogter gæssene.

Men tak for forklaringen om svinepest :thumbup:

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Aratan » 16. dec 2017, 10:11

Det giver da netop mening, hvis man ellers stoler på ham, og han er kompetent...

Så kan man opnå balancen mellem modsatrettede interesser så den ene side ikke overtrumfer den anden...

[Ida Auken i samme rolle ? *shiver*]
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Gryphon » 16. dec 2017, 12:18

Lassescout skrev:
Great Dane skrev:Jeg undrer mig i den grad, for mig er vildsvin et topdyr i enhver biotop, den fornyer skovene, og er helt naturlig hjemmehørende i dk. Jeg undres når jeg ser de massive investeringer dansk landbrug laver i lande med vildsvin, derfor klinger opfordringen hult.
I de lande produceres svinene til hjemmemarkederne. De eksporterer ikke til højprismarkeder som er livsgrundlaget for danske landmænd. Der var intet problem hvis danske landmænd kun skulle producere til de danske forbrugere. Problemet er lige præcist, at det kan blive resultatet.

Jeg synes det giver god mening at investere i svineproduktion i Rusland, for de svin der produceres der er allerede inde i landet, hvor kødet skal sælges. Dermed kan produkterne ikke rammes af Putins importstop.

Så helt kort sagt: du kan sagtens producere svin i lande med svinepest, du kan bare ikke eksportere derfra.

Derudover har du ret: vildsvin gavner skovene og biodiversiteten på mange måder, og privat synes jeg det kunne være spændende med vildsvin i de danske skove. Men professionelt kan jeg nemt se problemerne ved det.

Jeg forstår så bare ikke hvorfor Tyskland så stadig kan stjæle eksport af svinekød til asien ??

https://landbrugsavisen.dk/dansk-svinek ... na-eksport

Er der noget dokumentation for at eksporten af svinekød vil lukke hvis der findes svinepest i DK ? For det lyder ellers meget som fear-mongering.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Lassescout » 16. dec 2017, 15:18

Svinepesten breder sig vestpå gennem Polen, men er ikke kommet til Tyskland endnu. Personligt tror jeg det vil ske inden for tre -fem år, medmindre EU beslutter noget meget drastisk som f.eks. opsætning af hegn eller bekæmpelse med gift. Det er klart at der vil være stor folkelig og dermed politisk modstand mod den slags løsninger.

Der er selvfølgelig ingen lovbestemmelser om, at al eksport til tredjelande stopper i tilfælde af udbrud, der er bare erfaring for, at det er det der sker. Sidst så vi det ske med fjerkræ, æg og fjrkrækød da vi have fugleinfluenza. Ofte er lukning af markeder ikke kun styret af frygten for smitsomme husdyrsygdomme, men også af et politisk ønske om at gavne egne producenter. Rusland og Kina er som regel hurtige til at reagere, og det er store markeder. Nu er rusland i forvejen lukket for tiden, men der er da håb om at de åbner igen.

Der er internationale aftaler gennem OECD der normalt forhindrer at man udelukker hinandens varer for at beskytte egenproduktionen, men udbrud af smitsomme husdyrsygdomme kan udnyttes til at gøre netop det, og det bliver brugt på den måde.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Martensit » 16. dec 2017, 16:28

Hvis man så gerne vil dem til livs, er der så ikke nogen der kan forklare en ikke jagtkyndig person hvorfor man vælger at sige 1,5 timer før og efter solnedgang, og ikke bare siger at de kan nedskydes på alle tidspunkter af døgnet?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Bofhenator » 16. dec 2017, 16:45

Martensit skrev:Hvis man så gerne vil dem til livs, er der så ikke nogen der kan forklare en ikke jagtkyndig person hvorfor man vælger at sige 1,5 timer før og efter solnedgang, og ikke bare siger at de kan nedskydes på alle tidspunkter af døgnet?
Jeg læste i en artiklerne det var noget af det de var ved at undersøge, undrede mig over hvad der skulle undersøges, det er vel "bare" at tillade det?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af TheDarkSide » 16. dec 2017, 17:32

Det lyder til at det giver mening at nedskyde vildsvinene. Men skal vi så ikke lade være med at kalde jagt?
Min definition på jagt er blevet godt mudret efter at have set og prøvet forskellige og (for danske jægere) utraditionel jagt. Men målrettet forsøg på lokal udryddelse af en vildtart vil jeg ikke kalde jagt (eller regulering for den sags skyld).

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Lassescout » 16. dec 2017, 20:36

Du er velkommen til at undlade at kalde det jagt.

Jeg har aldrig forstået forskellen mellem at regulere duer og at gå på duejagt. Jeg har også været på vildsvinejagt adskillige gange i Sverige. Ups, altså regulering, det er jo et skadedyr i Sverige og må jages, sludder, reguleres døgnet rundt, året rundt. I Polen er det da jagt, man betaler ihvertfald fyrsteligt for det.

Jeg ved det ikke. Er det så vigtigt hvad vi kalder det?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af TheDarkSide » 16. dec 2017, 21:01

Lassescout skrev:Du er velkommen til at undlade at kalde det jagt.

Jeg har aldrig forstået forskellen mellem at regulere duer og at gå på duejagt. Jeg har også været på vildsvinejagt adskillige gange i Sverige. Ups, altså regulering, det er jo et skadedyr i Sverige og må jages, sludder, reguleres døgnet rundt, året rundt. I Polen er det da jagt, man betaler ihvertfald fyrsteligt for det.

Jeg ved det ikke. Er det så vigtigt hvad vi kalder det?
Jeg synes det er vigtigt. Alle ikke-jægere skulle gerne vide at jagt er bæredygtigt, dvs. vi skal lade vildt gå, så der er noget næste år. Jagt er for mig ikke nedskydning af alt der kommer for.

Det meste regulering vil jeg også mene er jagt. Fordi jeg regulerer ræve (jeg kalder det nu stadig rævejagt), så er det jo ikke for skyde alle ræve, men for at reducere bestanden. Det samme går jeg ud fra gælder grisejagt i sverige. Om selve det at skyde vildsvin på en foderplads fra et opvarmet tårn er jagt, kan jo altid diskuteres, ligesom de store fasanjagter kan diskuteres. Men målet er ikke udryddelse.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Ministeren: »Vildsvin spreder svinepest, og derfor skal de skydes«

Indlæg af Refraktorius » 17. dec 2017, 18:25

Hvis formålet er "at høste mest og bedst muligt på den lange bane, herunder tage hensyn til bestanden, så den trives optimalt" så er det IMHO jagt.

Hvis formålet er at "reducere, bortskræmme eller fjerne en art for at imødegå de skader eller ulempe den forårsager" så er det IMHO regulering.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar