Kaliber til hare/ræv som også er ok skånsom til fugle

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kaliber til hare/ræv som også er ok skånsom til fugle

Indlæg af C-X » 12. apr 2021, 16:09

Spidsskarp i .17 HMR svarer til at skamskyde med et kraftigt 4,5 mm luftgevær, med mindre du rammer CNS, eller andet vitalt. Så kan du vælge Gamepoint i stedet, den er stadig ekspanderende, dog ikke så groft som Vmax.

.17 HMR er til det man ikke har tænkt sig at æde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: Kaliber til hare/ræv som også er ok skånsom til fugle

Indlæg af Depecheyawl » 15. apr 2021, 16:37

C-X skrev:
12. apr 2021, 16:09
Spidsskarp i .17 HMR svarer til at skamskyde med et kraftigt 4,5 mm luftgevær, med mindre du rammer CNS, eller andet vitalt. Så kan du vælge Gamepoint i stedet, den er stadig ekspanderende, dog ikke så groft som Vmax.

.17 HMR er til det man ikke har tænkt sig at æde.
Jeg er altså ikke enig.
Jeg skyder hvert år 3-4 harer og 5-10 duer samt rundt regnet en 4stk fasaner, hvert år med 17 HMR 20grs. Xtp. NETOP fordi det ikke ødelægger kødet.
Det du siger er efter min erfaring sludder.

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: Kaliber til hare/ræv som også er ok skånsom til fugle

Indlæg af Depecheyawl » 15. apr 2021, 16:38

Mht. Spidsskarp....der er jeg enig.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kaliber til hare/ræv som også er ok skånsom til fugle

Indlæg af C-X » 15. apr 2021, 16:55

Does not compute...

Jeg skriver at den er ekspanderende, men ikke som en Vmax.

.17 HMR er udviklet som varmint kaliber, men med rette patron kan den også bruges til jagt/spisevildt, uden dog at være optimal til formålet. Var DK lovgivningen anderledes, brugte du sikkert en .22 LR til førnævnte, og var glad for det, og ellers kan en .22 WMR gøre det. Med snart 4-5,-/knaldet kan man skyde med hjemmelavet ammolade i CF kalibre.

Jeg er også selv glad for min .17 HMR, og ville egentlig ønske jeg fik brugt den noget mere, jeg nægter dog at regulere råger med den, pga omkostninger, larm og kødspild.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: Kaliber til hare/ræv som også er ok skånsom til fugle

Indlæg af Depecheyawl » 15. apr 2021, 18:15

".17 HMR er til det man ikke har tænkt sig at æde".

Jeg ved ikke hvor kringlet vejen derhen kan blive, men jeg tror ikke jeg er den eneste der kan opfatte det som, tja....det står.

Og nej, jeg havde ikke brugt anden end 17 HMR hvis jeg havde valget imellem de valg du har stillet på banen.

Priserne kan jeg heller ikke genkende. Jeg kender godt nok de "rigtige" folk, men 4-5kr. :blink:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kaliber til hare/ræv som også er ok skånsom til fugle

Indlæg af C-X » 16. apr 2021, 11:48

Jeg skrev: "Med snart 4-5,-/knaldet (...)". Og det er desværre virkeligheden, ude ved de mindre forhandlere. Hvis du kan købe til 3,- eller derunder, så del endelig.

Ved Østjysk Våbenhandel er priserne mellem 179 og 249,- /box m. 50, i vejledende priser.

Det er fint nok du ikke ville vælge andre kalibre, det skal du skam have lov til. :razz:

Jeg fastholder dog min opfattelse af, at .17 HMR er et varmint kaliber, der dog også subsidiært kan benyttes til jagt, ligesom så mange andre oprindelige varmint kalibre. Nogle gange må man jo bruge det for hånden værende, eller ændre præmisserne, som f.eks. skyde til hovedet, eller begrænse skaderne til rygstykket af fuglen, modsat det konventionelle hjerte- og eller lungeskud.

Og til trådstarter; efter et blyforbud, hvis/når det kommer til randtændt, så er der vist kun NTX kuglen til .17 og den er voldsomt ekpanderende.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: Kaliber til hare/ræv som også er ok skånsom til fugle

Indlæg af Depecheyawl » 16. apr 2021, 12:22

C-X skrev:
16. apr 2021, 11:48
Jeg skrev: "Med snart 4-5,-/knaldet (...)". Og det er desværre virkeligheden, ude ved de mindre forhandlere. Hvis du kan købe til 3,- eller derunder, så del endelig.

Ved Østjysk Våbenhandel er priserne mellem 179 og 249,- /box m. 50, i vejledende priser.

Det er fint nok du ikke ville vælge andre kalibre, det skal du skam have lov til. :razz:

Jeg fastholder dog min opfattelse af, at .17 HMR er et varmint kaliber, der dog også subsidiært kan benyttes til jagt, ligesom så mange andre oprindelige varmint kalibre. Nogle gange må man jo bruge det for hånden værende, eller ændre præmisserne, som f.eks. skyde til hovedet, eller begrænse skaderne til rygstykket af fuglen, modsat det konventionelle hjerte- og eller lungeskud.

Og til trådstarter; efter et blyforbud, hvis/når det kommer til randtændt, så er der vist kun NTX kuglen til .17 og den er voldsomt ekpanderende.
Vi er vist både enige og uenige.. og fred være med det :razz:
Jeg synes forresten den er overraskende præcis.
Her er 5 skud på 100M og det er bestemt ikke et enestående resultat.
Vedhæftede filer
20201101_170142.jpg

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kaliber til hare/ræv som også er ok skånsom til fugle

Indlæg af C-X » 16. apr 2021, 12:49

Ja, og det kan være grund nok til at vælge dén, frem for andre!

Man føler sig nærmest almægtig, når man skyder de små piller afsted :giggle:

Jeg vil absolut heller ikke af med min, selvom jeg har andre valgmuligheder, men det er stadig ikke den jeg ville foreslå som mest oplagt, til trådstarters behov.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar