Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Schmidt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 218
Tilmeldt: 13. aug 2007, 00:07
Interesser: Jagt, våben og IPSC
Geografisk sted: København
Has thanked: 19 times
Been thanked: 9 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Schmidt » 13. okt 2007, 12:03

Nej det er jeg godt klar over, men det kunne jo være der er nogen der ved det..

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 13. okt 2007, 12:32

Leong skrev:
HePe skrev: Her er problemet.. Forudsætningen holdt ikke, hvis du mener, de skal kunne drive jagt i Danmark med deres halvauto våben med den nuværende lovgivning. ;-)
Hehe, det jeg mente var, at den eneste ændring i loven blev, at personer der blev vurderet pålidelige nok til at have halvautomater liggende, også måtte bruge dem til jagt i DK.
Dét jeg har markeret ovenfor, kan ikke alene gøre det.. Bestemmelserne i våben- og jagtlovgivningen om en permanent anordning og max. to patroner må også ændres. Afgørelsen af om en person er absolut pålidelig ligger udelukkende hos politiet. Men hele lovspørgsmålet skal omkring både justitsminister og miljøminister, og de to ministerier skal drøfte/afklare og afstemme bestemmelserne i de to lovgivninger med hinanden.. I den sidste ende, er det formentlig justitsministeren der har den afgørende beslutning.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Id » 13. okt 2007, 12:52

HePe skrev:


................Det er uforståeligt, at reglerne er så forskellige.. Hvorfor har Danmark en regel om max. 2 patroner, andre lande max. 3 patroner og f.eks. Norge: "Til jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn 3 skudd i magasinet og ett skudd i kammeret."? Hvad berettiger disse forskelle?.. Der bør være et fælles EU-regelsæt.

Jeg synes, der skal være "hånd i hanke med" hvilke halvautomat rifler, der kan tillades.. Der bør være en myndighed/instans, som skal godkende hvilke halvautomatiske rifler, der kan tillades i handel og må bruges til jagt. Jeg mener Norge har det i dag. Men igen.. der bør være et fælles EU-regelsæt.
Ja og i Sverige siger den 5 + 1 i kammeret.
Den danske tolkning om 2 ialt (1 i magasin og 1 i kammer) er frit efter H. C. Andersen, d.v.s. noget en enkelt politikreds har fastlagt og derefter er andre fulgt med.
Hvis man kigger i det Våbenbilag man udfylder når man vil ha' et våben i våbenpasset, bliver forvirringen totalt - her sondrer man tilsyneladende (DK lovgivning) ved 3 patroner.................er De forvirret, så kig med i næste afsnit!!!!
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 13. okt 2007, 12:56

Id skrev:...er De forvirret, så kig med i næste afsnit!!!!
:eek: :mad: :eek: <=> :mrgreen:

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 13. okt 2007, 13:17

Id skrev:Hvis man kigger i det Våbenbilag man udfylder når man vil ha' et våben i våbenpasset, bliver forvirringen totalt - her sondrer man tilsyneladende (DK lovgivning) ved 3 patroner....
Det antal patroner, der beskrives i omhandlede våbenbilag, retter sig mod EU-direktivet, som klassificerer de våbenkategorier, der kan optages i et våbenpas. Så på området for skydevåben, der kan optages i et europæisk våbenpas, gælder EU's bestemmelser om patronantal.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Id » 13. okt 2007, 13:24

Jeg står stadig uforstående overfor, hvorfor man så sondrer ved 3...........om så en semiautomatisk riffel har 100-skuds magasin, kan den optages i EU-våbenpasset - derfor er denne sondring uden betydning. Uanset hvad der står i EU-direktivet, gives der mulighed for i det selvsamme direktiv, at de enkelte EU-lande at lave nationale særregler.
Senest rettet af Id 13. okt 2007, 13:27, rettet i alt 1 gang.
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 13. okt 2007, 13:27

Id skrev:Jeg står uforstående hvorfor man så sondrer ved 3...........om så en semiautomatisk riffel har 100-skuds magasin, kan den optages i EU-våbenpasset - derfor er denne sondring uden betydning. Uanset hvad der står i EU-direktivet, gives der mulighed for i det selvsamme direktiv, at de enkelte EU-lande at lave nationale særregler.
Det har kun betydning for, hvilken våbenkategori, våbnet skal optages med i våbenpasset i.h.t. EU-direktivet.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Id » 13. okt 2007, 13:46

HePe skrev:
Id skrev:Jeg står uforstående hvorfor man så sondrer ved 3...........om så en semiautomatisk riffel har 100-skuds magasin, kan den optages i EU-våbenpasset - derfor er denne sondring uden betydning. Uanset hvad der står i EU-direktivet, gives der mulighed for i det selvsamme direktiv, at de enkelte EU-lande at lave nationale særregler.
Det har kun betydning for, hvilken våbenkategori, våbnet skal optages med i våbenpasset i.h.t. EU-direktivet.
Ha ha, ja det er meget godt, men det slipper en skrækslagen embedsmand hurtigt nemt over................f.eks. ved at kategorisere en AR15 som C3!

Våbenklasser (Schengen-aftalen):

Kategori A – Forbudte skydevåben
1. Militære kampvåben og granatkastere med eksplosionseffekt.
2. Fuldautomatiske skydevåben.
3. 3. Skydevåben, der er camofleret som en anden genstand.
4. Panserbrydende ammunition, brisant- eller brandammunition samt projektiler til
disse typer ammunition.
5. Ammunition til pistoler og revolvere med ekspanderende projektiler samt disse
projektiler, med undtaglese af jagtvåben og konkurrenceskydevåben for
personer med særlig tilladelse til at bruge disse våben.

Kategori B – Skydevåben for hvilke der kræves tilladelse
1. Korte skydevåben, halvautomatiske eller med repetermekanisme.
2. Korte enkeltladerskydevåben med centralantændelse ved fænghætte.
3. Korte enkeltladerskydevåben med ranrantændelse ved fænghætte med en
samlet længde på under 28 cm.
4. Lange halvautomatiske skydevåben, hvis magasin og kammer kan indeholde
over tre patroner.
5. Lange halvautomatiske skydevåben, hvis magasin og kammer kan indeholde
over tre patroner, uden indbygget ladeskinne, eller våben for hvilke der ikke er
sikkerhed for, at de ikke ved hjælp af almindeligt værktøj kan ændres til våben,
hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner.
6. Lange skydevåben med repetermekanisme og halvautomatiske skydevåben
med glat løb, hvis løb højst måler 60 cm.
7. Halvautomatiske civile skydevåben, som ligner automatiske skydevåben.

Kategori C – Skydevåben der skal anmeldes
1. Lange skydevåben med repetermekanisme, der ikke er omfattet af kategori B,
punkt. 6
2. Lange enkeltladerskydevåben med riflet løb.
3. Halvautomatiske lange skydevåben, der ikke er omfattet af kategori B, punkt 4
til 7.

4. Korte enkeltladerskydevåben med randantændelse ved perkussion, og med en
Samlet længde på mindts 28 cm.

Kategori D – Andre skydevåben
1. Lange glatløbede enkeltladerskydevåben
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 13. okt 2007, 14:55

Id skrev:Ha ha, ja det er meget godt, men det slipper en skrækslagen embedsmand hurtigt nemt over..... f.eks. ved at kategorisere en AR15 som C3!
Damn.. Nu skal jeg jo til at bruge hjernen.. Hjælp mig venligst Id.. Hvorfor skulle en skrækslagen embedsmand give en AR15 våbenkategori C.3?.. ;-)

Konkurrence:
Hvilken våbenkategori vil være den mest rigtige for en AR15? .. Det forudsættes, at det er en AR15 klon, skabt/konstrueret som en civil halvauto.

PS. Skrækslagne embedsmænd er udelukket fra at deltage i konkurrencen.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Id » 13. okt 2007, 15:59

HePe skrev: Damn.. Nu skal jeg jo til at bruge hjernen.. Hjælp mig venligst Id.. Hvorfor skulle en skrækslagen embedsmand give en AR15 våbenkategori C.3?.. ;-)
Jeg fornemmer sarkasme!!!!!!
Jeg springer dog ud i det alligevel: Formodentlig for at slippe for at ta' stilling (og således ikke komme til at kategorisere den forkert - dansk nationalsport: Ansvarsfragåelse)
Tilføjelse - i mit våbenpas er den indført som et C3-våben.
HePe skrev: Konkurrence:
Hvilken våbenkategori vil være den mest rigtige for en AR15? .. Det forudsættes, at det er en AR15 klon, skabt/konstrueret som en civil halvauto.
B7 - en ukyndig har ikke en jordisk chance for at se forskel på en semiauto AR15 og en fuldauto AR15. Med mindre man skiller upperen fra loweren (og er kyndig) kan man kun reelt se forskel udefra på akslen til vippepladen (jeg tillader mig at se bort fra markeringerne "S", "R" og "AUTO".
Billede
Senest rettet af Id 13. okt 2007, 16:30, rettet i alt 3 gange.
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 13. okt 2007, 16:27

Id skrev:Jeg fornemmer sarkasme!!!!!!
No no.. det var venligt ment og uden sarkasme
Id skrev:Tilføjelse - i mit våbenpas er den indført som et C3-våben.
Det må bero på en fejl..
Id skrev:B7 - en ukyndig har ikke en jordisk chance for at se forskel på en semiauto AR15 og en fuldauto AR15.
Korrekt svar! <;>

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Id » 13. okt 2007, 16:32

HePe skrev: Det må bero på en fejl..
Nope, jeg har spurgt op til flere gange (bl.a. for 14 dage siden hvor jeg skulle ha' et andet våben i passet). Våbenkontoret fastholder!
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 13. okt 2007, 16:42

Id skrev:
HePe skrev: Det må bero på en fejl..
Nope, jeg har spurgt op til flere gange (bl.a. for 14 dage siden hvor jeg skulle ha' et andet våben i passet). Våbenkontoret fastholder!
I våbenbilaget skal der være afkrydset i rubrikken Våbnets udseende, i feltet JA = Ligner et fuldautomatisk våben.. Hvis våbenkontoret har registreret dette korrekt og våbnet er korrekt registreret som halvautomatisk, så bliver våbenkategorien B.7.. Så mit råd vil være, at du får det rettet i våbenpasset, før du skal bruge våbnet til jagt i udlandet.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Id » 13. okt 2007, 16:51

HePe skrev:
Id skrev:
HePe skrev: Det må bero på en fejl..
Nope, jeg har spurgt op til flere gange (bl.a. for 14 dage siden hvor jeg skulle ha' et andet våben i passet). Våbenkontoret fastholder!
I våbenbilaget skal der være afkrydset i rubrikken Våbnets udseende, i feltet JA = Ligner et fuldautomatisk våben.. Hvis våbenkontoret har registreret dette korrekt og våbnet er korrekt registreret som halvautomatisk, så bliver våbenkategorien B.7.. Så mit råd vil være, at du får det rettet i våbenpasset, før du skal bruge våbnet til jagt i udlandet.
Da jeg udfyldte våbenbilaget (linket tidligere i denne tråd), krydsede jeg af i rubrikken "Ligner et fuldautomatisk våben" og den kære dame på våbenkontoret bemærkede: "det gør det vel ikke?" - jeg bekræftede og hun var inde og spørge een med 3 stjerner (eller en stjerne og en krone), hvorefter hun skrev C3 i passet!
Men tro mig HePe; der er ikke en tolder eller grænsebetjent i Europa der ved hvad disse våbenkategorier betyder :cool: (jeg har haft riflen i snart 5 år og aldrig haft problemer med den ved nogen grænser).
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 13. okt 2007, 17:01

Id skrev:Da jeg udfyldte våbenbilaget (linket tidligere i denne tråd), krydsede jeg af i rubrikken "Ligner et fuldautomatisk våben" og den kære dame på våbenkontoret bemærkede: "det gør det vel ikke?" - jeg bekræftede og hun var inde og spørge een med 3 stjerner (eller en stjerne og en krone), hvorefter hun skrev C3 i passet!
Damn igen.. det er beklageligt, at der er nogen, der ikke ved, hvad de har med at gøre!
Id skrev:Men tro mig HePe; der er ikke en tolder eller grænsebetjent i Europa der ved hvad disse våbenkategorier betyder :cool: (jeg har haft riflen i snart 5 år og aldrig haft problemer med den ved nogen grænser).
OK så.. Du har nok ret.. ;-)
Senest rettet af HePe 13. okt 2007, 18:15, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Id » 13. okt 2007, 17:06

Ellers kan du jo bare sige hvor jeg skal sende det hen, så kan du jo selv ændre det - jeg er flintrede ligeglad hvad der står, for min skyld må der gerne stå Q8 - bare du lover mig at det er mig ihænde inden næste weekend.
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 13. okt 2007, 17:29

Send eller aflever våbenpasset til dit våbenkontor, hvis du ønsker det rettet. Send mig evt. en PB, hvis du gør det. Hvis du skal bruge det næste weekend, er det ikke sikkert det kan nås, men så vent til det passer bedre for dig..

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Mapzter » 13. okt 2007, 17:55

Leong skrev:
Schmidt skrev:Hvad så med alle de pistoler der findes hvor der kan være mere end 5 skyd i ??
Nogen der ved om der finden en lov om antal af skyd i håndvåben? har altid fået afvide at der max måtte være 5 stk i, men hvor det kommer fra ved jeg ikke..

Der er da plads til mere end 5 i min Ruger MK 1... og viste osse i de fleste andre ikke sportspistoler..
Pistoler er ikke omfattet af jagtloven?
Næeh, det er de ikke, men jagtloven har lidt at sige om dem:
Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. (BEK nr 1010 af 09/08/2007) skrev:Stk. 7. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Leong » 15. okt 2007, 13:43

HePe skrev: Dét jeg har markeret ovenfor, kan ikke alene gøre det.. Bestemmelserne i våben- og jagtlovgivningen om en permanent anordning og max. to patroner må også ændres. Afgørelsen af om en person er absolut pålidelig ligger udelukkende hos politiet. Men hele lovspørgsmålet skal omkring både justitsminister og miljøminister, og de to ministerier skal drøfte/afklare og afstemme bestemmelserne i de to lovgivninger med hinanden.. I den sidste ende, er det formentlig justitsministeren der har den afgørende beslutning.
Du godeste, det er da noget af en process. Tror jeg starter med et læserbrev :)

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Leong » 15. okt 2007, 13:44

Mapzter skrev: Næeh, det er de ikke, men jagtloven har lidt at sige om dem:
Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. (BEK nr 1010 af 09/08/2007) skrev:Stk. 7. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.
Jow, men det havde vist ikke meget med dette emne at gøre ;-) :razz:

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 15. okt 2007, 19:12

Leong skrev:Du godeste, det er da noget af en process. Tror jeg starter med et læserbrev :)
Med denne tråd har du måske allerede startet noget, der kommer længere end et læserbrev.. ;-)

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Leong » 15. okt 2007, 19:56

HePe skrev: Med denne tråd har du måske allerede startet noget, der kommer længere end et læserbrev.. ;-)
Hehe, så kan jeg gå i graven med fred i sindet :razz:

Besvar