Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Leong » 6. jan 2008, 16:29

Er der nogen der kender begrundelsen for at hagl i haglpatroner ikke må have en diameter på over 4mm? Hvorfor er det ulovligt at bruge Brennekekugler?

Brugeravatar
Miguel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 19. okt 2007, 16:08
Geografisk sted: Aalborg

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Miguel » 6. jan 2008, 16:49

Mener det har noget at gøre med at anskydnings procenten er ret så stor med brennekekugle...
If there was a saying “A man needs only one rifle”, then this rifle must be a MANNLICHER SCOUT ELITE....

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Leong » 6. jan 2008, 16:57

Miguel skrev:Mener det har noget at gøre med at anskydnings procenten er ret så stor med brennekekugle...
Synes det lyder lidt mærkeligt. Skulle man ikke tro at dyret ville gå ned i skraldet hvis det bliver ramt med en Brenneke, i forhold til at blive snittet med et par hagl? Med en Brenneke er det vil endten hit eller miss?

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af 357Magnum » 6. jan 2008, 17:16

Leong skrev:Synes det lyder lidt mærkeligt. Skulle man ikke tro at dyret ville gå ned i skraldet hvis det bliver ramt med en Brenneke, i forhold til at blive snittet med et par hagl? Med en Brenneke er det vil endten hit eller miss?
Til jagttegnsundervisningen her før jul, hvor vi gennemgik ammunitionstyper, blev der også rundsendt en Brenner-kugle, så vi kommende jægere kunne kigge lidt på den. Forklaringen på hvorfor den ikke længere var tilladt lød på, at folk ofte var blevet lidt overmodige og skudt på al for stor afstand. Præcisionen skulle i glatløbede geværer ikke være optimal, men der findes da nogle Remington pumpguns med riflede løb tiltænkt netop disse slugs.

Jeg synes ellers det må være et formidabelt valg til f.eks. vildsvin i en pumpgun eller semi-auto med rødpunktsigte med lav forstørrelse - men sådan skal det ikke være.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Lasse_N
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 73
Tilmeldt: 24. okt 2005, 17:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vejle
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Lasse_N » 6. jan 2008, 17:18

357Magnum skrev:
Leong skrev:Synes det lyder lidt mærkeligt. Skulle man ikke tro at dyret ville gå ned i skraldet hvis det bliver ramt med en Brenneke, i forhold til at blive snittet med et par hagl? Med en Brenneke er det vil endten hit eller miss?
Til jagttegnsundervisningen her før jul, hvor vi gennemgik ammunitionstyper, blev der også rundsendt en Brenner-kugle, så vi kommende jægere kunne kigge lidt på den. Forklaringen på hvorfor den ikke længere var tilladt lød på, at folk ofte var blevet lidt overmodige og skudt på al for stor afstand. Præcisionen skulle i glatløbede geværer ikke være optimal, men der findes da nogle Remington pumpguns med riflede løb tiltænkt netop disse slugs.

Jeg synes ellers det må være et formidabelt valg til f.eks. vildsvin i en pumpgun eller semi-auto med rødpunktsigte med lav forstørrelse - men sådan skal det ikke være.

Hørte du noget om hvorfor vi ikke må benytte "Buckshots" og 00'er ?

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af AHSV » 6. jan 2008, 17:23

Hej

Jeg kan ikke komme i tanke om nogen god begrundelse, det skulle lige være noget med sikkerheden, men narj, folk kan vel holde styr på, hvad de har i røret og lade være med at komme til at sende en brenneke (slugs) afsted efter en fasan i en vinkelt på 45 :shock:

I Sverige, hvor slugs er tilladte, er de kun tilladte i enkeltløbede geværer da to løb vil give to forskellige træfpunkter. Man kan endda få haglbøsser med riffelgang i et stykke af løbet (i trangboringen) for at øge præcisionen af slugs.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af 357Magnum » 6. jan 2008, 17:30

Lasse Nielsen skrev:Hørte du noget om hvorfor vi ikke må benytte "Buckshots" og 00'er ?
Min lærer mente, at ekstra stor halgstørrelse ville få nogle jægere til at forsøge at ramme flere fugle i ét hug. Han berettede om "gamle dage", hvor man havde benyttet haglvåben i meget, meget stor kaliber og med store halg, som skulle have været benyttet som små kanoner på pramme med understøtning. Disse blev så affyret ind i fugleflokke, hvilket resulterede i et stort antal "hits" på skud - men også tilsvarende mange anskydninger.

... om det blot er en skrøne opstået som en produkt af lidt for mange røverhistorier ved jeg dog ikke <>\:
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Leong » 6. jan 2008, 17:38

Den med båden og kanonen er vist god nok, under small talk kan du sikkert finde videoklippet.

Jeg mener også det er lovligt at erhverve sig et riflet løb til haglsprederen, det kræver blot en riffeltilladelse. Så er det jo heller ikke længere et glatløbet jagtvåben, og så må man vist gerne bruge f.eks. slugs.

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Trotyl » 6. jan 2008, 17:38

Prøv at søge på punt gun .

Amerikanerne skød ligefrem med kanoner på sværme af vandrerduer (uddød). Dengang var det også et spørgsmål om at få flest fugle på tasken og dermed en acceptabel indtægtsmulighed.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af HappyNanoq » 6. jan 2008, 17:48

De gamle "Puntguns" (ikke pumpguns) blev gerne brugt med hagl ned til str #2 hagl, som jeg forstod det - men har været brugt lidt med buckshot.

Det største udbytte gives dog ved str 2-3-4 hagl - jo længere afstand, jo større hagl.
Buckshot var ikke så meget brugt, da de store hagl hurtigt kunne "forbruge" den vægt som puntgun'en kunne sende afsted. Der kunne ikke være så mange hagl - det ser vi i almindelige patroner - hvor der er 12-16 stk hagl i en 00-buckshot patron, men hvor der er 3-400 hagl i en patron med hagl 3. (i cal 12)


Heroppe bruges 00-Buckshot fra DanArms med 15-16 hagl (husker ikke hvor mange, men det er en sort patron med skivelukning og sælges i 5stk pakker) og Sellier&Bellot 00-Buckshots med vist 12 hagl til sæljagt, og en enkelt har med fordel brugt den til rensdyr.

Men da kødet heroppe oftest skal sælges, så var udbyttet af salgbart kød ikke så stort - men det VIRKER, og da den skader kødet en del, det samme gør brenneke-kugler/slugs, så er riffel langt at foretrække.

Men Brenneke, slugs og Buckshots er frit tilgængelige heroppe - og er fin medicin til en sæl der stikker hovedet op ovenvande. Der er rig chance for at sælen dør i skuddet - fremfor en salonriffels éne projektil. Og så er der også LIDT mere høvl på.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Leong » 6. jan 2008, 17:53

Tilbage til de originale spørgsmål!

Brugeravatar
870Mag
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 17. mar 2006, 21:03
Geografisk sted: fyn
Been thanked: 1 time

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af 870Mag » 6. jan 2008, 20:16

jeg mener de store hagl blev forbudt pga. mange anskydninger af gæs, der blev forsøgt "hentet ned" fra alt for stor højde/afstand. jeg mener forbud kom sammen om regel at der max måtte være 28 g blyhagl i en jagtpatron ?
load n' make ready !

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Refraktorius » 6. jan 2008, 22:09

Haglgeværer har været i frit omløb uden nogen form for regulering (lige som salonrifler var det).

De to grummeste ammunitionstyper til de to våben er hhv slugs og HP-kugler (ja, den almindelige ammo kan også slå folk ihjel, men de to er reelt en tak grummere).

Effekten af buckshot er diskutabel mod alt andet end personelmål på kort hold, og brennekekuglerne oplevede derudover en stor popularitet i rockerkredse...

Sammenholdt med, at vi ikke har så meget brennekerelevant vildt, har man så forbudt dem :???:

Det største der må skydes med glatløbet herhjemme er råvildt, og da er en brenneke måske lidt i overkanten.
(og præcisionen i underkanten til ret lange hold, til gengæld er sikkerhedsafstanden tilsvarende stor :mrgreen: )
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lasse_N
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 73
Tilmeldt: 24. okt 2005, 17:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vejle
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Lasse_N » 8. jan 2008, 13:01

På et eller andet plan forstår jeg goedt forbudet mod Brennekugler ... det jeg dog ikke forstår er forbud mod større hagl en str. 1 ... Det med at man skyder på længere hold på gæs og dermed anskydning, synes jeg er lidt tynd - for det er principielt det samme problem hvis man skyder duer med 1' hagl - eller hvad?

der kan jo altid skydes på et for langt hold - selv med den ammo der findes idag.

hmm... ved godt at dette indlæg ikke er kontruktivt, men jeg er bare MEGET forundret over de regler der er på netop dette område :roll:

Nogen der ved hvornår reglerne omkring haglstørrelserne er trådt i kræft?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4996
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Lassescout » 8. jan 2008, 13:44

Hej Navnebror

Jeg er ret sikker på, at 870 mag har ret i, at de store hagl blev forbudt p.g.a anskydningsproblemet. Der er ganske enkelt for få hagl, og dermed for ringe dækning i sådan en patron, og dermed bliver det rent chancerytteri at affyre den mod et stykke vildt. Jeg mener det var i midt 80´erne forbudet kom, men det må du ikke lige hænge mig op på. Det var ihvertfald dengang brennekekugler blev forbudt.

Jeg læste en interessant artikel fra USA om slugs. Der har man i visse stater forbudt riffeljagt (spørg mig ikke hvorfor, måske vådeskudsulykker ?). Så i disse stater går man på jagt med enkeltløbede haglgeværer (pump eller 1/2 auto) med riflede løb. Ammunitionen er ikke de gammeldags blyklumper, men derimod moderne blødnæsede projektiler i kaliber 12,7 mm i en sabot, efter samme princip som de accelerator patroner man kunne få til 30-06 som skød med kaliber .22 projektiler. Der var en test i artiklen, og det var ganske imponerende præcision der kunne opnås.

Hvis man ville bruge samme haglgevær i DK, skulle man have en riffeltilladelse til den, så efter dansk lov ville der bare være tale om riffeljagt, men amerikanerne ser åbenbart anderledes på det. Jeg ved ikke om du kan købe slugs til sådan en i DK, men jeg tvivler. De vil jo også kunne affyres i et almindeligt haglgevær med meget ringere præcision til følge.

Jeg kommer forresten lige i tanker om en pudsighed om dette emne;

Min far skød engang en kronhjort (med riffel selvfølgelig). Den havde et ar ved siden af halen. Da vi flåede hjorten fandt vi en afhelet sårkanal langs med rygraden i vinklen mellem torntappene og tværtappene. Ca 50 cm. fra arret sad der en brennekekugle indkapslet i lidt bindevæv. Den brave jæger som har skudt på kronhjorten ved en tidligere lejlighed har altså forsøgt sig med et "texas heart shot" direkte ind i røven på dyret, som man kan forestille sig har været på vej væk fra jægeren. Så kan man da godt acceptere, at den slags bliver forbudt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Gunnut » 8. jan 2008, 14:02

Det er præcis som Refraktorius skriver. Nemlig at slugs etc. kan slå mennesker ihjel (altså langt mere effektivt end et 7'er hagl etc.). Da der ikke er vildtarter som egentlig kræver de helt store Buck-shots etc. har man slået to fluer med et smæk. Men den primære årsag er altså at disse slugs etc. er yderst farlige. Betjenten der blev dræbt i Kømagergade blev ramt af 00 Buckshots (e. lign). Et af de ca. 7 store hagl som kom ud af morderens haglgevær, ramte den unge betjent i øjet.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Leong » 8. jan 2008, 14:16

Gunnut skrev:Det er præcis som Refraktorius skriver. Nemlig at slugs etc. kan slå mennesker ihjel (altså langt mere effektivt end et 7'er hagl etc.). Da der ikke er vildtarter som egentlig kræver de helst store Buck-shots etc. har man slået to fluer med et smæk. Men den primære årsag er altså at disse slugs etc. er yderst farlige. Betjenten der blev dræbt i Kømagergade blev ramt af 00 Buckshots (e. lign). Et af de ca. 7 store hagl som kom ud af morderens haglgevær, ramte den unge betjent i øjet.
Jeg kan bedre forstå den begrundelse, men det virker nu stadig lidt underligt. Burde man efter det rationale ikke også forbyde alle riffelkalibre over 6.5x55?

I visse dele af Frankrig ved jeg at det er meget udbredt at bruge buckshot eller Brenneke til vildsvin, men dem er der selvfølgelig heller ikke så mange af her i DK. Ville man kunne bruge en Brenneke til f.eks. kron- og dådyr?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4996
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Lassescout » 8. jan 2008, 14:20

Det er korrekt Gunnut, men det var i 1989, og da var de allerede forbudt såvidt jeg husker.

Hmmm. irriterende at man ikke har styr på den slags. Jeg må søge lidt på retsinfo i gældende og historisk lovgivning.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Gunnut » 8. jan 2008, 14:35

Lassescout skrev:Det er korrekt Gunnut, men det var i 1989, og da var de allerede forbudt såvidt jeg husker.
Ja de var helt forbudt inden da, men det har heller ikke noget med sagen at gøre. Altså at kriminelle har disse hagl (de stikker jo også med ulovlige knive). Kriminelle følger ikke lovgivningen!

MEN pointet er, at var disse slugs var lovlige, ville det være endnu lettere for psykopaterne at få adgang til dem.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Refraktorius » 8. jan 2008, 14:55

Anslagsenergien i et hagl fra en buckshot-ladning er mindre end en 7,65 pistolkugle (hvis vi taler .32 rundhagl af bly, typisk 9 eller 12 hagl i en patron.).
Haglet er både lettere, og har en lavere hastighed. Til gengæld er den ballistiske koefficient også ringere.
Haglskydning hviler på princippet om, at træffer man målet med nok hagl (med tilstrækkelig gennemtrængningsevne og anslagsenergi), vil den samlede skade dræbe/standse målet. Den kan så suppleres med ”The golden pellet theory”, der går ud på, at rammer man målet med hagl nok, skal et af dem statistisk set nok ramme noget vitalt.

Der skal altså være en tilstrækkelig hagldækning, og det er et af problemerne med buckshot. Der er kun få hagl at gøre godt (ondt?) med, og rammer man kun med 2-3 af dem på et stykke råvildt, er det langt fra sikkert at man laver andet end en anskydning. (Hvem ville skyde råvildt med en Walther PPK?) og det er særdeles tvivlsomt om vildtet ville falde på stedet. Får man sat alle hagl i kræet, er den nok truffet dødeligt, men på den afstand hvor haglene alle kan holdes i bambi, kan en 1’er stålhaglspatron gøre det samme eller bedre.

Sikkerhedsafstanden for buckshot er til gengæld betydeligt større, og når uheldet er ude, er ”the golden pellet” en alvorlig faktor.


Slugs til haglgevær er grumme! Det er overkill til råvildt, og da man politisk har valgt, at det er det største der må skydes med glatløbede våben, er der ingen reel berettigelse for kuglepatronerne.


Begge ammunitionstyper er yderst effektive til anti-personel brug (på den afstand hvor man kan holde alle ”hagl” i målet), og sammenholdt med ovenstående, er der nok en rimelig fornuft i det hele.
(Ja, det kunne da være herresjovt at sprænge vanddunke og lignende i luften med slugs, men ”the freedom of pleasure” står ikke i grundloven).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af kt8 » 9. jan 2008, 13:11

Lidt ::;)( men...
Man kan endda få haglbøsser med riffelgang i et stykke af løbet (i trangboringen) for at øge præcisionen af slugs.
så vidt jeg ved er disse beregnet til skeetskydning, for at øge spredningen \#^

Hvis man vil skyde med slugs, kan man vel få registreret en riflet pibe på somme måde som en riffel, de sælger masser af riflede løb på http://www.midwaydanmark.com til F.eks. remington 870...
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af Refraktorius » 9. jan 2008, 15:16

Det kaldes et "paradox-løb" og er en relativt gammel opfindelse:
Oprindelig var riflingen kun i den yderste del af løbet, som i denne russiske "add-on"
Billede


http://findarticles.com/p/articles/mi_m ... ai_7712025" target="_blank
sælger den moderne version
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Haglstørrelse og Brennekekugler til jagt i DK?

Indlæg af HappyNanoq » 9. jan 2008, 16:27

kt8 skrev:Lidt ::;)( men...
Man kan endda få haglbøsser med riffelgang i et stykke af løbet (i trangboringen) for at øge præcisionen af slugs.
så vidt jeg ved er disse beregnet til skeetskydning, for at øge spredningen \#^

Hvis man vil skyde med slugs, kan man vel få registreret en riflet pibe på somme måde som en riffel, de sælger masser af riflede løb på http://www.midwaydanmark.com til F.eks. remington 870...
Ja man kan gerne få riflede chokes til haglgeværer - disse kaldes i tyskland "Streukreutz", som gør at skudbilledet åbnes mere op end hvad en Cylinder-choke kan gøre.
Denne bruges gerne på skeetskydningsbaner, hvor afstandene til lerduen gerne er MEGET kort.


Den har dog også været brugt til at give brenneke og slugs et spin - og dermed øge præsicionen.
Det bedste vil helt klart være et riflet løb til haglgeværet, da rotationen opbygges over hele længden - og ikke meget pludseligt i de sidste få cm af løbet.

Om choken er lige så god som et riflet løb, har jeg ingen erfaringer med. Det har jeg dog svært ved at se at den kan have.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar