Udvendige choke

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Grejsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. maj 2009, 15:52
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ishøj

Udvendige choke

Indlæg af Grejsen » 3. maj 2009, 16:06

Hej.

><>z_ SØGES

Jeg søger lidt information, vedr. udvendige choke, hvordan fungere de, er det bedere at skyde med disse, etc.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Udvendige choke

Indlæg af Oscar123 » 3. maj 2009, 16:48

Hej Grejsen
Velkommen til - kan se at dette er Dit første indlæg. w:) Bered Dig på mange gode timer her på forum. Du vil opdage at samlet set dækker NVF medlemskredsen stort set alt hvad der er værd at vide om våben - og lidt til. Jeg har selv lært kolossalt meget her på forum.
<</\>>

Ind- og udvendige chokes virker på sammen måde, idet det kun er måden hvordan de skrues af og på der er forskellig. Om Du skal bruge den ene eller den anden afhænger meget af hvad Du skal bruge skyderen til. Udvendige chokes bliver stort set kun anvendt til forskellige former for flugtskydning - og kun uhyre sjældent til jagt. I en jagtsituation konfigurerer Du skyderen hjemmefra med de (indvendige) chokes, som passer til den jagt Du skal ud på den dag. Hvad angår flugtskydning er situationen anderledes, idet Du kan komme til at skulle skyde flere forskellige discipliner på samme dag. Og her får Du måske brug for at skifte på stedet. Det er lettere at skifte udvendige chokes - og Du kan ved koden på dem straks se hvilke Dit gevær pt. er monteret med.

|#\
Oscar123
On scene - but unseen

Grejsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. maj 2009, 15:52
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ishøj

Re: Udvendige choke

Indlæg af Grejsen » 3. maj 2009, 17:29

Tak for velkomsten....

Jeg har lige nu et Browning GTI pluds sporter ultra, jeg tænkte om det ændrede mit skudbilled, med de udvendige choke, og det skulle kun være til flugtskydning.

Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 527
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Udvendige choke

Indlæg af Klinge-777 » 5. maj 2009, 09:17

Fordelen ved udvendige chokes er at indsnævringen sker over en længere strækning, og dermed skulle skudbilledet blive bedre, altså færrer huller imellem halgene, hvor lerduerne kan smutte igennem. Og løbet bliver et par centimeter længere, men dette har ikke den store indflyelse på dit foranhold da det kun er 2-3 cm. det drejer sig om.
Der er altid et alternativ!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Udvendige choke

Indlæg af HappyNanoq » 5. maj 2009, 12:09

Udvendige chokes skrues stadig ind i løbet, som almindelige indvendige chokes gør det.
Udvendige chokes er bare længere og stikker ud af løbsmundingen og forlænger dermed løbet.

Det er såmænd det eneste.

Dét og som det nævnes, at man opnår den samme grad af forsnævring, men over en længere strækning.
Altså både indvendig og udvendig chokes snævres sammen til den samme diameter i eks 1/2-choke - men den udvendige choke gør det bare lidt blidere idet den er længere.

Og det giver et meget roligere og mere jævnt skudbillede, med en bedre haglfordeling.


Indvendige og udvendige chokes kan bruges til jagt og til flugtskydning.

Hvis jeg havde både et sæt indvendige og et sæt udvendige chokes til geværet, ville jeg formodentlig kun bruge de udvendige chokes. Altså både til jagt og flugtskydning.

Man er også til jagt, interesseret i en jævn haglspredning.

Men jo, det er sjældent man ser at folk med indvendige chokes - køber et sæt udvendige, til jagt.
De er dyre, og det er nok marginalt hvor meget ekstra man får ud af dem.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 527
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Udvendige choke

Indlæg af Klinge-777 » 5. maj 2009, 14:00

Jeg venter stadig på mine udvendige briley chokes fra midway. Bestilte dem d. 14/4 og glæder mig efterhånden til at få dem. Jeg køber dem udelukkende for at det skal se godt ud på skydebanen.. men ja de er dyre! De kan fåes fra ca. 300 kr. stk til flere tusinde kroner pr. stk. alt efter mærke og udseende.
Der er altid et alternativ!

Grejsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. maj 2009, 15:52
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ishøj

Re: Udvendige choke

Indlæg af Grejsen » 5. maj 2009, 21:35

Alt i alt, er det en sværd beslutning, men kom gerne med flere udmeldninger :eek:

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Udvendige choke

Indlæg af Zoli » 5. maj 2009, 21:46

Grejsen skrev:Jeg har lige nu et Browning GTI pluds sporter ultra, jeg tænkte om det ændrede mit skudbilled, med de udvendige choke, og det skulle kun være til flugtskydning.
Jeg har en kammerat der skyder meget sporting og han har testet på pap om der er en forskel. Med hans Browning Ultra (med Invector + chokes) var der ingen målbar forskel på de almindelige og de forlængede.
Så hvis din Browning er med + chokes, spar pengene og brug dem på krudt og duer :D
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 527
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Udvendige choke

Indlæg af Klinge-777 » 5. maj 2009, 22:07

Zoli skrev: Med hans Browning Ultra (med Invector + chokes)
Det er vil det samme som optima chokes hos Beretta ?? Altså ekstra lange, men stadig er indvendige??
Der er altid et alternativ!

Grejsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. maj 2009, 15:52
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ishøj

Re: Udvendige choke

Indlæg af Grejsen » 6. maj 2009, 18:17

Hej Zoli.

Det var lige den oplysning jeg søgte, det var også det jeg fik at vide i hunters house, så de er glemt....

TAK til alle for indlæg. <;>

Besvar