Danske jægere skyder med bly..

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Sebniel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 13. okt 2008, 10:00
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Sebniel » 29. okt 2009, 14:59

*PerNielsen skrev:* Jeg kan stadig anbefale Kent Faststeel !!!

Ja, enig! Det er en rigtig god patron som jeg også næsten altid har med mig på diverse jagter..
Men er tilbøjelig til at sige at den bedste stålpatron jeg har brugt på jagt er Eley Grand Prix Steel i 32 grams! De virker perfekt i alle de haglvåben jeg har prøvet dem i og ligegyldigt halgstørrelse, og fuglene de pakker bare sammen - selv langt ude :biggrin:

så JEG vil varmt anbefale Eley Grand Prix Steel ! :)
Der er ingen palauer med Sauer !
------------------------------------
.Sauer 202 XT Classic .308Win
.SKB 500 12/70 + SKB 200E 20/70
.Baikal IJ27 12/76 (til havjagt)
.Winchester 9422 .22LR LeverAction

Brugeravatar
GregPCP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 11. jan 2009, 14:49
Interesser: PCP, jagt ,6,5x55 , .270win
Geografisk sted: Kolding

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af GregPCP » 1. nov 2009, 10:13

well it is not often I reply to a thread but reading this thread feel I have to have a say .... , lead does deform and leave tracers of lead flakes in the meat where steel stays intact and the pellet can be removed without throwing half the bird away..... clearly those using lead pellets have eat the the meat that should have been thrown away and are suffering the effects of lead poising ---- should i say more :)
dead men tell no tales

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Refraktorius » 1. nov 2009, 21:54

jeg har aldrig set en eneste undersøgelse der argumenterede for at det skulle være et problem at spise dyr skydt med bly (hverken fra riffel eller hagl).
Jeg her heller ikke et eneste sted set nogen argumentere for, at det kød der havde været i kontakt med projektildele skulle kasseres (for nu).

Har du nogen kilder på det?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Stephan A
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 144
Tilmeldt: 4. okt 2008, 17:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Stephan A » 5. nov 2009, 15:48

Refraktorius skrev:jeg har aldrig set en eneste undersøgelse der argumenterede for at det skulle være et problem at spise dyr skydt med bly (hverken fra riffel eller hagl).
Jeg her heller ikke et eneste sted set nogen argumentere for, at det kød der havde været i kontakt med projektildele skulle kasseres (for nu).

Har du nogen kilder på det?
Uden at drage nogle konklusioner, kunne man let tro at du går ind for jagt med blyhagl?

Diskussionen har været interessant nok, men er vel faktisk - ja undskyld, irrelevant. Som en del har nævnt, så er blyhagl ulovlig og bør af denne grund overhovedet ikke overvejes, når man køber patroner. :smile:

Så håber da alle dem, der DESVÆRRE stadig bruger blyhagl køber stålhagl og smider de gamle blyhagl langt væk, så vi fortsat kan sikre vores jagt fremover :)

Jeg er nyjæger og har ikke prøvet blyhagl. Om i har ret mht. bedre effekt eller ej ved jeg ikke, men de dyr jeg har skudt til med stål, har fint lagt sig eller pakket sammen. Så knæk og bræk! :rock: Stål dur fint!
Nyt projekt: www.motionogmad.dk

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Refraktorius » 5. nov 2009, 20:44

Stephan A skrev: Uden at drage nogle konklusioner, kunne man let tro at du går ind for jagt med blyhagl?

Det gør jeg såmænd ikke, men jeg går i allerhøjeste grad ind for at bygge beslutninger på fakta, og på at slagte rygter og løgnehistorier når jeg møder dem.

I dette tilfælde blev det hævdet at "kød fra dyr skudt med bly på det nærmeste er giftigt", og det besvarede jeg med et af verdens mest irriterende spørgsmål: "jamendogdetsigerduikke!..... Hvor har du den oplysning fra?".

Når der er andet der virker lige så godt (og det gør stål efterhånden) så ser jeg ingen grund til at sprede tonsvis af tungmetal over landskabet.



På den anden side væmmes jeg også når folk har en religiøs rædsel for bly. Da salig Svend var på sit højeste miljø-fræs, var kampagnen mod bly nået dertil, hvor han i alvor ville have hevet blyet ned fra kirketagene. Ikke fordi det udgjorde nogen reel risiko..... men fordi [stive øjne og messende stemme]BLY ER ONDT[/stive øjne og messende stemme].
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Skovelev
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 21. jul 2008, 16:38
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 3 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Skovelev » 6. nov 2009, 01:07

Der er som flere er inde på en forudsætning som er gældene for om man har en "død i knaldet" episode. Og den vigtigste er stadig manden/kvinden bag geværet. Hvis vedkommende ikke kan ramme er det total lige meget om det er hagl med bly stål tin eller lommeuld. Den første forudsætning for at levere vildt er at man rammer. Der er desværre mange især ældre jægere der ikke får trænet med deres våben på skydebanen. Jeg selv er en af de lidt ældre jægere der efter 20 års jagt (fylder 30 om en måned, startede min jagt karierre på Grønland) der ikke kommer ofte nok afsted på skydebanen. Da var ynger var jeg en flittig gæst på lerdue banen i de første 3 år på Grønland hvor jeg skød mig øverst på skamlen ved de grønlanske mesterskaber i jagtskydning i junior og B-klasse og derfor mener jeg at jeg har en vis erfaring i at ramme målet. Jeg kan meget tydelig huske hvordan jeg sjældent skød forbi til flyvende vildt både med stål og bly. ( Bly blev forbudt inden jeg kom til DK) Den eneste grund til min træf sikkerhed var træning træning og træning. Og jeg kan i dag mærke at jeg trods erfaringen er blevet dårligere til at ramme med hagl. Jeg leverer i hvertfald ikke samme mængde vildt pr patron som jeg gjorde i mine første år.

Når det så er sagt så er der ingen tvivl om at patronens skudbillede spiller en stor rolle for træfsikkerheden og mængden af energi der blir afsat i vildtet. Men efter min erfaring er materialet i haglet ikke den afgørende faktor.

Bly er ulovligt så få dem væk fra jagten i DK og få dem afleveret til destruktion hol politiet. Det er der de hører hjemme.
Jeg har flere gange været så heldig at komme med på jagt i statsskoven og der har jeg med stor fornøjelse fået udleveret godkendte "skovpatroner" med tungsten eller bismyth ved parolen. Så var der ingen undskyldning for at man brugte andet end den tilladte ammunition på jagten. Her kommer så problemet med skudbilledet ind. Men så længe manden bag geværet IKKE er en trænet rutineret skytte så rammer vedkommende ikke uanset hvor gode patronerne er.

Så løsningen er enkel. Prøveskyd med de patroner i vil bruge til den pågældene jagt og på skydebanen. Brug de chokes i vil bruge til de tests og gå sammen nogen stykker og lav den prøve skydning. Hvis man er eks 5 mand så er der 5 kasser patroner med 20-25 patroner i hver det burde kunne dække et hvert behov og holde udgifterne nede. Og hygge på højt plan mens pølserne syder på grillen....

Skovelev
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 21. jul 2008, 16:38
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 3 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Skovelev » 6. nov 2009, 01:09

Og iøvrigt så Knæk og bræk med efterårets jagter der vel allerede er godt igang

Brugeravatar
Angus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 1. feb 2007, 21:32
Interesser: Jagt Genladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 28 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Angus » 6. nov 2009, 09:37

Jeg var oppe i en svensk jagtbutik (Smålands våbenhandel) ved waxjo den3/11 og forhandleren fortalte
at han lige var blevet kontaktet af en journalist fra politiken som ville høre om han solgte blyhagl til danske jærgere.
Forhandleren havde svaret, at den smule han solgte, regnede han med kun var til brug i sverige, så det svar havde
journalisten vidst ikke været helt tilfreds med.
Så de kommer noget omkring for at finde på brændsel til blybålet..

Angus
At jage er at leve

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af BoPe » 6. nov 2009, 11:30

Det er da meget underligt, at der er nogen der skyder med blyhagl. :???:

Ikke nødvendigvis fordi det er ulovligt, men stål hagl er da bare bedre. De ligger i bedre haglskåle som ikke griser og ridser løbet, der kan være flere hagl pr. gram som giver bedre dækning, stål spreder også bedre så man undgår klumpskud og ødelagt kød og med den udvikling af patronerne der er sket har haglene den samme energi. Priserne er kommet ned i et attraktivt leje som klart kan måle sig med bly.

Jeg mener, hvis bly var tilladt og stålhagl stadig koster det de gør og kan det de kan - så er stål da bare bedre.

Blys eneste berettigelse er da som "skovpatron" de få steder hvor det er nødvendigt - hvis man er for nærig til at overholde gældende lov (og så hvis man synes det er noget griseri at spilde sjældne metaller som wolfram på noget hvor der er et mere udbredt metal som kan klare jobbet).

Så selv hvis man ser bort fra lovgivningen (hvad naturligvis kun gøres rent hypotetisk her! Loven skal jo holdes) - så er stål da bare bedre

Så er der jo også den med at komme til at sluge et blyhagl, selvom noget opløses af mavesyren er det nok meget begrænset hvad der lækkes til kroppen (og naturen), da bly danner en meget modstandsdygtig overflade af blyoxid - men jern er da også dér bare lækrere.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Refraktorius » 6. nov 2009, 19:18

Enig

Eneste virkelige fordel ved bly er at der er mindre tendens til at knække tænder når man bider i et hagl.











Men vi skal nok ikke underkende effekten af at jægere er nogle af de mest stok-konservative dyr man kan finde i skoven.
Det er ikke for sjov at der skal 5 country-musikere til at skifte en pære: 1 til at gøre selve arbejdet, og 4 til at synge langt og klagende over at de savner den gamle pære (nogle gange så klagende, at de hellere ville sidde i mørke).
Det er nok samme historie med blyet :???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Explorer » 7. nov 2009, 16:18

Jeg har rettet mit indlæg angående Kent Tungsten 20/76 32gram #3

Det er da jeg her i dag chronografferede bla denne igen og fik nogle konstante V1 målinger på 360 m/s, syntes ikke de tidligere målte 320 m/s kunne passe

Beklager hermed forvirringen
Senest rettet af Explorer 8. nov 2009, 00:26, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Great Dane » 7. nov 2009, 17:18

Kraft helvede igen igen :wall:

http://www.jagtformidling.dk/vobensalg.asp Se annoncen med haglpatroner fra 4/11 - For et stykke tid siden var der en der solgte Brennecke patroner, så jeg tror faktisk efterhånden at der er hold i påstanden om brugen af bly stadigt foregår i DK.

Jeg kan med god samvittighed fremvise mit skab, for der er kun Kent Faststeel og og nogle gamle Lyalvale Ekspress stålhagl.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af DCP » 10. nov 2009, 12:16

så havde jeg fornøjelsen igen at forklare et par Nimrødder jeg var på jagt med at BLY ER ULOVLIGT NARKOMAN!

de virkede totalt uforstående da jeg forklarede dem at hvis de fx. blev taget i at køre for hurtigt, så ville de ofte skulle vise hvad der var i bilen, og hvis de blev taget med bly så var det 7 dage i brummen for ulovlig våbenbesidelse (nye våbenlov) - frakendelse af jagttegn - dermed også frakendelse af våbentilladelse og derefter KRAV om at aflevere alle sine guns til værdigt trængende familie medlemmer eller sælge dem PRONTO.

dette virkede de herrer hel uforstående overfor, og der var sågar en der sagde "de kommer jo ikke og tjekker i ens hus, så man skal vel kun aflevere de våben som de ved man har..."

dette var folk der alle havde gået på jagt i lang tid. jeg er stadig rystet.

(til gengæld så viste både stål og bismut sig igen som en vinder til fasaner - 23 fugle og halvdelen af dem var skudt med "lerduestål" - resten med Eley VIP. nogen af fuglene pakkede et godt stykke over de 30 meter ude... så det må vel siges at virke :) )
DCP

- vil altid mere på jagt.

Stephan A
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 144
Tilmeldt: 4. okt 2008, 17:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Stephan A » 10. nov 2009, 20:01

Så må jeg hellere melde mig ind i kampen igen.

Som nybagt jæger har jeg ikke kendskab til de gamle blypartroner, og det har jeg heller ikke planer om at gøre mig.
Dog er jeg MEGET overrasket over, hvor let enkelte jægere tager på jagtloven.

Allerede på en af mine første klapjagter stod en af jagtens deltagere stolt, og fremviste en hårdtladet blyhaglpatron - "Den kunne helt sikkert nedlægge bambi".

Ydermere kom vi til en såt, hvor jeg stod ved skellet til naboens mark. Jeg blev sat ind i hvor drevet kom fra - og fik til slut afvide det ikke gjorde noget, hvis jeg skød lidt indover naboens areal (og det var ikke fordi vi havde fået lov til det)

Må blankt indrømme, at jeg er en smule chokeret. Men som nyjæger først i tyverne, har jeg ingen intentioner om, at begynde at belærer ældre, garvede jægere om, hvad de skal eller ej. Jeg kan kun holde min egen sti ren, og gå hjem med god samvittighed.

Nu vil der sikkert være et par reaktioner om, at jeg bør tegne en streg op for dem, og hvis det er på bekostning af, at jeg ikke bliver inviteret igen, så må det være sådan. - Og måske er dette rigtigt nok, men jeg vil ikke opgive den jagt der er mig mulig på grund af andres dumheder. Jeg kan kun håbe på, det de lærer det på den ene eller anden måde - at jagtloven er til for en grund.

Mvh.
Nyt projekt: www.motionogmad.dk

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af DCP » 10. nov 2009, 21:14

hey stephan, jeg vil som adspurgt lade være med at moralisere over hvad du burde have gjort - for det er rigtigt svært som ny jæger at banke fornuft ind i knolden på de gamle, uden at dette bliver opfattet som andet end berettiget og fornuftig kritik.

jeg vil dog henvise til at du kan fortæller folk præcist hvor ulovligt det er det man laver og hvad strafferammen er for det og at det ikke bare er deres egen interesse men jagtens fortsættelse der står på spil. du vil måske få at vide at du maler fanden på vægen, men så henvis til kniv-loven og spørg om det er noget lignende de vil have skal ramme danske jægere. og så lader du ellers bare være med at smide patroner i hvis du bliver sat uforsvarligt - dette gælder både hvis det er usikkert eller grænser op til det "umoralske". det er selvfølgelig nederen at spilde en post ved at stå og glo, men hvis der kommer noget og du ikke skyder, så kan du jo passende sige at du ikke skød fordi du stod på en anden mands jord, hvilket er krybskytteri og at du lige var blevet så glad for dit jagttegn at du helst ikke ville af med det.

i det hele taget kan jeg virkelig godt forstå at du er lidt rystet, og jeg håber at du får mulighed for at tage et andet sted hen. Min erfaring siger mig nemlig at folk der lemper på jagtloven, også er mere afslappede med sikkerheden. Og der skal man HELT KLART sige fra også selvom man må tage hjem (mens man stadig kan:).

knæk og bræk ellers og tak fordi du ikke skød på en anden mands jord.
DCP

- vil altid mere på jagt.

Stephan A
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 144
Tilmeldt: 4. okt 2008, 17:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Stephan A » 10. nov 2009, 21:36

Nu må du ikke forstå mig forkert. Jeg havde skam fin mulighed. for at skyde frem på "vores" mark, men bagved mig lå naboens mark - Som jeg ikke 1 sekund overvejede at gøre brug af.
M.h.t. sikkerheden, så fejler den nu intet. Der er blot et par brodne kar, som gør os selskab på jagten. Jeg forstår udmærket hvad du siger, og det lyder også fornuftigt. Men man må også vælge sine kampe med omhu, og hvis jeg skal have en indflydelse så mener jeg ikke, at det allerede er nu jeg skal bringe strafferammer på bordet. Har trods alt kun været afsted med dem 2 gange. Jeg tror bestemt min påvirkning vil være større, når vi lige har lært hinanden at kende :) Som sagt gør et tættere og stærkere bånd, at man kan tillade sig at gå lidt tættere på end normalt.

M.h.t. blypatroner - Kan du eventuelt henvise til strafferammen? I et andet jagtlag snakkede vi faktisk om det sidste weekend, hvor (om denne ramme er blevet lavet om ved jeg ikke) vi fik afvide 1 blypatron = bøde på 1.000 kr, af en af de andre deltagere, der havde en ven der blev snuppet med 2 kasser = Av da. Så kan han lære det :)

Mvh.
Nyt projekt: www.motionogmad.dk

RobinPhilip
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 31. jan 2009, 19:38
Interesser: Jagt, etc.
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 1 time

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af RobinPhilip » 11. nov 2009, 07:20

Refraktorius skrev:jeg har aldrig set en eneste undersøgelse der argumenterede for at det skulle være et problem at spise dyr skydt med bly (hverken fra riffel eller hagl).
Jeg her heller ikke et eneste sted set nogen argumentere for, at det kød der havde været i kontakt med projektildele skulle kasseres (for nu).

Har du nogen kilder på det?
Jeg tror det er ret alment kendt (og dokumenteret i alle ender og kanter) at bly er hamrende sundhedsskadeligt, uanset i hvilken sammenhæng. og når det er så giftigt at de forskellige styrelser ikke vil ha det til at ligge og flyde i naturen, så er det nok ikke heller ikke noget man skal putte i munden, vel? :) så du behøver nok ikke være bange for rigtigheden i den oplysning.
Hvordan kan I undvære noget vildsomt og uvejsomt midt iblandt jer, at måtte gå uden om og lade passe sig selv? Hvordan kan I nøjes med nytten alene, I slidende bæster!

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af DCP » 11. nov 2009, 11:13

Stephan jeg er helt med på at d er svært at lege pædagog overfor "de gamle herre", og der er selvfølgelig mange måder at forklare folk idiotien i hvad de laver.

Med hensyn til sikkerheden nævner jeg det kun fordi jeg selv har oplevet en tendens til at "de brodne kar" nogen gange også er lidt gladere for spiritus+guns samt meget lave skudvinkler, end hvad godt er. det er aldrig rart at blive "trukket igennem" af en entusiastisk ældre herrer med sprit i blodet og blod på tanden (det er heldigvis et par år siden sidst, men FØJ det er ikke noget man skal ønske sig).

mht. srafferamme så går jeg ud fra at bly falder ind under ulovlig besidelse af ammunition i den nye våbenlov. og eftersom der her er indført mindste straffe så går jeg da stærkt ud fra at det er dem der gælder (selvom loven er bygget på rent vanvid).

men det kan da være at der er nogen af de kloge herrer herinde ved præsis hvad straffen er??
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Refraktorius » 11. nov 2009, 22:21

RobinPhilip skrev: Jeg tror det er ret alment kendt (og dokumenteret i alle ender og kanter) at bly er hamrende sundhedsskadeligt, uanset i hvilken sammenhæng.....
Vis mig den, så skal jeg nok holde op :blink:
"jeg tror det er alment kendt" er et andet ord for "vedholdende rygter uden tilgængelig dokumentation"

Blysalte er temmeligt giftige, specielt de letopløselige.
Fint fordelt blystøv optages ret let gennem lungerne (og ofte er det så også blyoxider, eksempelvis fra fænghætter folk udsættes for)
Metallisk bly er ikke synderligt giftigt.


Jeg har stadig ikke set nogen dokumentation for, at blyhagl eller fragmenter af riffelkugler skulle udgøre nogen som helst sundhedsfare for den der spiser kræet.

Der er også masser af gamle jægere og krigere der går rundt med hagl/kuglefragmenter i kroppen, uden giftvirkning af den grund.

Og jeg mener også stadig, at der ikke er nogen grund til at bruge blyhagl, når stålhagl leverer varen lige så godt :???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

RobinPhilip
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 31. jan 2009, 19:38
Interesser: Jagt, etc.
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 1 time

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af RobinPhilip » 12. nov 2009, 20:49

Refraktorius skrev:
RobinPhilip skrev: Jeg tror det er ret alment kendt (og dokumenteret i alle ender og kanter) at bly er hamrende sundhedsskadeligt, uanset i hvilken sammenhæng.....
Vis mig den, så skal jeg nok holde op :blink:
"jeg tror det er alment kendt" er et andet ord for "vedholdende rygter uden tilgængelig dokumentation"



Jeg har stadig ikke set nogen dokumentation for, at blyhagl eller fragmenter af riffelkugler skulle udgøre nogen som helst sundhedsfare for den der spiser kræet.

Der er også masser af gamle jægere og krigere der går rundt med hagl/kuglefragmenter i kroppen, uden giftvirkning af den grund.
Hvor er din dokumentation for at jægere og krigere med bly i kroppen ikke er udsat for en giftpåvirkning?

at metallisk bly "kun" er lidt giftigt i forhold til de letopløselige blysalte er fuldstændigt ligegyldigt. Bly er et giftigt tungmetal, det er ALMENT kendt, ja faktisk er det børnelærdom.

http://netnatur.dk/netjaegeren/artikler ... a-blyhagl/
http://www.mst.dk/Kemikalier/Fokus+paa+ ... offer/Bly/
Hvordan kan I undvære noget vildsomt og uvejsomt midt iblandt jer, at måtte gå uden om og lade passe sig selv? Hvordan kan I nøjes med nytten alene, I slidende bæster!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Refraktorius » 12. nov 2009, 22:46

Du leverer postulatet = du leverer dokumentationen :razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1746 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Lycon » 24. nov 2009, 17:27

Refraktorius skrev:
RobinPhilip skrev: Jeg tror det er ret alment kendt (og dokumenteret i alle ender og kanter) at bly er hamrende sundhedsskadeligt, uanset i hvilken sammenhæng.....
Vis mig den, så skal jeg nok holde op :blink:
"jeg tror det er alment kendt" er et andet ord for "vedholdende rygter uden tilgængelig dokumentation"

Jeg har stadig ikke set nogen dokumentation for, at blyhagl eller fragmenter af riffelkugler skulle udgøre nogen som helst sundhedsfare for den der spiser kræet.[/b]
Der er også masser af gamle jægere og krigere der går rundt med hagl/kuglefragmenter i kroppen, uden giftvirkning af den grund.
Journal of Clinical Pathology skrev:A retained airgun pellet may raise concerns about lead poisoning. Of 11 cases of retained orbital pellets described by Jacobs and Morgan, none has raised serum lead concentration and it seems unlikely there is a significant risk of lead poisoning from a retained airgun pellet.
Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 06/?page=1
Jeg er enig i at hysteriet har taget overhånd, og jeg er endda selv modstander af at anvende blyhagl.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Nosler67
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 13. nov 2009, 16:59
Interesser: Riffeljagt,hundearbejde,
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Nosler67 » 24. nov 2009, 20:29

Diskusionen om hvad der dræber bedst bly eller stål er jo rent tidsspilde her i lille Danmark, da vi alle ved at bly har været forbudt i en årrække.

Min eneste kommentar er SKID ELLER HOP AF POTTEN!!!!!

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af DCP » 25. nov 2009, 12:00

@Nosler67: jeg tror ikke det rigtigt er det diskussionen går på...

til alle andre: vi har andetsteds diskuteret hvad straffen er hvis man bliver taget med en blypatron (her taler vi hagl og ikke spidskarpe riffelpatroner :twisted: ). mit gæt er at man straffes under den nye vårbenlov således:

en blypatron er et ulovligt våben/ammunition og falder derfor ind under ulovlig våbenbesiddelse. dette giver mig bekendt en uges tid i brummen (hvis det kan gøre det i det nye "mindstestraf dk"), men man får også frataget sit jagtegn i 6 år (ligesom man gør ved fx. vold mod tjenestemand.). fordi man ikke længere har lovlig grund til at beside jagtvåben (man kan heller ikke i den periode være medlem af en skytteforening), får man også frataget sine våbentilladelser, hvorefter man så skal skille sig af med de våben man har inden en bestemt tidsfrist, for ellers bliver de hentet og destrueret... og derudover får man en bøde! (hvilket i forvejen er proceduren hvis man "glemmer" at betale sin våbentilladelse... bare til orientering)

dette er mit umiddelbare bud, men er der nogen (af jura nørderne) der VED det? for jeg har brug for fakta hvis jeg skal tale alle bly idioterne som jeg møder til fornuft (og de er overraskende mange. der går næsten ikke en jagtdag uden at jeg høre en eller anden grine over at hans skovpatroner er "orange" eller sådan noget bavl.")
DCP

- vil altid mere på jagt.

Nosler67
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 13. nov 2009, 16:59
Interesser: Riffeljagt,hundearbejde,
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Danske jægere skyder med bly..

Indlæg af Nosler67 » 25. nov 2009, 12:23

Dcp!

Jeg vil nu alligevel mene, at flere steder i denne tråd bliver der diskuteret livligt hvad der dræber bedst..... Og det var sådan set bare det jeg refererede til!

Udover det! Er det da glædeligt at hovedparten er enige om at brugen af blyhagl bør stoppe/stoppes.

Besvar