tilberedning af hare

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Paulsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:48
Interesser: Jagt og guns
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 2 times

tilberedning af hare

Indlæg af Paulsen » 15. okt 2009, 20:27

Jeg skød en hare for noget tid og efter den havde hængt den tid den nu skulle fik jeg hevet den ned og tilberedt den....dejlig spise :smile:

"Problemet" var det tørre kød på ydersiden af dyret (lidt a la beef jerky :razz: ) efter den havde hængt, jo ikke er skide lækkert, hverken at bide i eller spise. Men hvad plejer i at gøre med dette? Skærer i det af inden eller efter tilberedning eller er der en måde at undgå det helt på? Jeg skar det af inden jeg tilberedte den men udover at det tog en krig så gør det ikke noget godt for kødet rent visuelt.

Nogle foreslag til hvad man kan gøre?

Paulsen
Remington 700 XCR Tactical Long range .308

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: tilberedning af hare

Indlæg af XaVieR » 15. okt 2009, 20:45

Jeg har lige et spørgsmål..
havde du flået haren INDEN du hængte den ??? Det skal du nemmerlig ik.. ellers er mit bedste bud at du har haft den oppe og hænge lidt for længe..
Personligt har jeg aldrig nogensinde oplevet at det yderste kød skulle være tørt.. på ingen måder..
men vil godt give dig ret i at hare er en utrolig dejlig og lækker spise..
Et tip, du kan evt prøve og lave det på grillen næste gang, lad kødet marinere et par timer inden du begynder, go smæk så lidt røgtræ på kullene under tilberedningen.. det er rigtig rigtig nammenam.. :razz:
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Kurt Koben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:00
Interesser: jagt og våben
Geografisk sted: jylland

Re: tilberedning af hare

Indlæg af Kurt Koben » 15. okt 2009, 21:41

jeg skød en hare idag, mit første vildt, så har i nogle råd/tips til hvordan jeg gør den i stand ?

Brugeravatar
Mighty Mike
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2009, 20:38
Interesser: Jagt, havfiskeri
Geografisk sted: 6700

Re: tilberedning af hare

Indlæg af Mighty Mike » 15. okt 2009, 23:23

Kurt Koben skrev:jeg skød en hare idag, mit første vildt, så har i nogle råd/tips til hvordan jeg gør den i stand ?
Stort tillykke med dit første stykke vildt! :razz:

Du ved det sikkert allerede, men først og fremmest gælder, at når man brækker klovbærende vildt (som f.eks. råvildt mfl.) hurtigst muligt efter skuddet, er det fordi det er drøvtyggerre. I løbet af kort tid svulmer de op pga. gasudvikling i maven, og brister mavesækken, så afgiver det en dårlig smag til kødet.

Med harer er der ikke helt den samme risiko, men det er en rigtig god ide at brække harer alligevel, især hvis det er varmt og/ eller den er ramt i indmaden. Harens indmad afgiver smag til harens kød, og skal haren hænge så længe at den bliver ordentlig mør (42 graddage ligesom råvildt: 42/gennemsnitstemp. døgnet rundt = antallet af dage den skal hænge), kan smagen blive alt for kraftig (dog smag og behag), især når der er gået hul på indmaden. Man behøver nødvendigvis ikke at brække den på stedet, men kan gøre det når man kommer hjem fra endt jagt. Personligt foretrækker jeg at brække hurtigst mulig - nøjagtig som med råvildtet..

Flåning af haren kan i princippet gøres nøjagtig som med råvildt. Jeg følger nedenstående fremgangsmåde:
Skær skindet fri ved halsen så langt oppe mod hovedet som muligt. Sørg under hele flåningen for at kniven er skarp og at der ikke skæres for dybt med kødskader til følge.
Skær/klip poter fri. Evt "slids" fra undersiden af ben ind til underside af haren.
Skær "en slids" på undersiden startende så langt oppe på halsen dyret langs midten helt ned til enden.
Træk/lirk herefter pelsen af haren. Kan ske du ind i mellem skal hjælpe/lirke lidt med kniven.

Derefter er det blot at tilberede jf. en eller anden kogebog eller anden opskrift. Bon appetit! :eating:
K&B!
-mike

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: tilberedning af hare

Indlæg af KimH » 16. okt 2009, 07:54

Det er meget vigtigt at du fjerner alle hinder på en hare før du tilbereder den. den har ligesom 2 lag du skal igennem, før du kommer ned til det røde kød. Hvis du steger den med hinderne på, bliver det sejt og uspiseligt.
Derfor, af med alle hinder, så du kun har det flotte røde møre kød tilbage på haren.
Det er en rigtig god ide at brække din hare ned det samme, på lige fod med råvildt, da den ellers kan blive helt grøn inden i, og så stinker det frygteligt.

I Norge er det brugt at brække haren, og fylde den op med græs ??
Ved ikke lige hvad gavn græsset gør??

RobinPhilip
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 31. jan 2009, 19:38
Interesser: Jagt, etc.
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 1 time

Re: tilberedning af hare

Indlæg af RobinPhilip » 19. okt 2009, 23:31

KimH skrev:I Norge er det brugt at brække haren, og fylde den op med græs ??
Ved ikke lige hvad gavn græsset gør??
hmm..ved det ikke, men har hørt om folk der stopper grannåle/grene ind i bugen på rådyr efter de har brækket det!!??
Hvordan kan I undvære noget vildsomt og uvejsomt midt iblandt jer, at måtte gå uden om og lade passe sig selv? Hvordan kan I nøjes med nytten alene, I slidende bæster!

Besvar