så er de efter duejagten igen hmm.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
22-250
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 554
Tilmeldt: 14. mar 2006, 11:43
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

så er de efter duejagten igen hmm.

Indlæg af 22-250 » 22. okt 2009, 15:53


Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: så er de efter duejagten igen hmm.

Indlæg af Zoli » 22. okt 2009, 16:30

Jamen, det er da også positivt :biggrin:
Tal fra Dyrenes Beskyttelses vildtplejestationer viser, at ringduen har unger i rederne fra april til og med oktober, og at der i oktober indleveres lige så mange unger som i maj.
Da duerne jo er fredede i maj, har jagten således ingen indvirkning på DB's tal, så kan vi vel få duejagten i september tilbage :neutral: :blink:
Mvh

Zoli

Brugeravatar
BuckHunter 308W
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 8. maj 2009, 21:43
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: så er de efter duejagten igen hmm.

Indlæg af BuckHunter 308W » 22. okt 2009, 19:23

Ja ja de kan vente sig. Hvis de tager et månede mere af vores kære jagttid på duen, ender det med de bliver nød til at lave regulering på dem da de vil forpeste hele Danmark, ( Ligesom i England)- OG! i EU LOVGIVNINGEN står der at man ikke må lave jagttid på noget i deres yngletid. Altså. Jeg har set duer ligge og rue i December. ! De ruer altså bare hele året rundt?! Lige så snart de har lært deres unger at flyve begynder de igen. Så jeg vil vædde en daler på at om 10 år, er der alt for mange duer i Danmark.
. . . .

Brugeravatar
Lotus
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 256
Tilmeldt: 16. mar 2009, 20:59
Interesser: Ting der siger bang
Geografisk sted: Syddjurs
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Re: så er de efter duejagten igen hmm.

Indlæg af Lotus » 22. okt 2009, 20:50

Ja lad endelig jægere fastsætte jagttiderne i Danmark.
Det kan helt sikkert kun gå godt, uprofessionelle organisationer som dyrenes beskyttelse ved jo ikke en skid *ironi*

:nolisten:

Kurt Koben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:00
Interesser: jagt og våben
Geografisk sted: jylland

Re: så er de efter duejagten igen hmm.

Indlæg af Kurt Koben » 22. okt 2009, 21:09

rigtig god ide ! (IKKE ironi)

jeg tror at hvis dyrenes beskyttelse bestemte jagttiderne ville de frede alle dyr.
vi jægere derimod har en interesse i at beskytte dyrene på en måde så bestanden
bevares og stadig kan jages om 10 år.
hvis vi satte jagttiderne hele året, og bare skød løs, ville vi på sigt slet ikke have noget at jage.
derfor ville det nok være best hvis det var os jægere der bestemte jagttiderne...

og som en snedig mand skrev her inde:
"hvis gud ikke syntes vi skulle spise dyr, havde han nok ikke lavet dem af kød"

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: så er de efter duejagten igen hmm.

Indlæg af 458hunter » 22. okt 2009, 22:41

Jeg tror faktisk også at jægerne ville være rigtig gode til selv at sætte jagttiderne forsvarligt. Se bare på alle de lokale fredninger og aftaler der laves for at spare arter der er pressede i begrænsede geografiske områder.

Det er jo fint at være dyrenes beskyttelse og mene at der ikke må krummes et hår/fjer på noget dyr, men sådan spiller det jo bare ikke i virkeligheden. Mange arter lever på bekostning af hinanden, så hvis alle arter bare fik lov at avle derud ad, ville nogen udkonkurrere andre. Med jagten som regulering af de bestande der kan bære det, bliver der plads til de mindre stærke arter som skal hjælpes lidt.

Netop for at kunne efterstræbe disse mindre stærke arter, laver jægerne vildtpleje og opretter biotoperskrædersyet til disse arter.

Mange ikke-jægere er nok ikke enige, men jeg mener at jægerne er dem der gør allermest for at beskytte den danske vildtbestand - også selv om det er med det formål at høste overskudet.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: så er de efter duejagten igen hmm.

Indlæg af HVK » 22. okt 2009, 23:16

Lotus skrev:Ja lad endelig jægere fastsætte jagttiderne i Danmark.
Det kan helt sikkert kun gå godt, uprofessionelle organisationer som dyrenes beskyttelse ved jo ikke en skid *ironi*

:nolisten:
Jeg er fuldstændig enig i at Dyrenes Beskyttelse ikke skal have lov at bestemme noget som helst! Sådan en flok rabiate venstreorienterede pladder humanister skal man da lede længe efter.... Selvfølgelig skal man behandle dyr ordenligt - det mener både de fleste landmænd, jægere og kæledyrsejere.... Men hvis vi ønsker at spise kød (jeg gør!!!) og kunne producere til rimelige penge så skal Dyrenes Beskyttelse ikke have magt.... Dyrenes Beskyttelse tiltrækker desværre ligesom andre "kamp organisationer" utilpassede unge der mener at de "skal kæmpe mod det onde kapitalistiske system" - og slår korsets tegn mens de lukker mink ud i naturen. Mink der slår fugle og dyreliv ihjel inden de selv fryser til døde. Humant? Det synes jeg bestemt ikke.... :alcohol:

Det må være et statsligt anliggende at vurdere de forskellige interesser og derefter komme med et kompromis der tilgodeser dyrene, jægerne, landmændene m.m. Ikke ensporede og indoktrinerede interesse organisationer.... :blowingup:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

HastelaVISTA
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 629
Tilmeldt: 14. jul 2009, 17:05
Interesser: sjovt
Geografisk sted: region hovedstaden

Re: så er de efter duejagten igen hmm.

Indlæg af HastelaVISTA » 22. okt 2009, 23:26

Jeg tror nogle jægere og nogle fra DF ville kunne sætte nogle fornuftige jagt tider.
der er bestemt jægere der ville skyde alt hvis de kunne komme til det. men der er også de df'er og ornitologer der ville frede alt de kan komme i tanke om.

Brugeravatar
Hr_Fini
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 150
Tilmeldt: 11. okt 2009, 17:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: så er de efter duejagten igen hmm.

Indlæg af Hr_Fini » 26. okt 2009, 10:07

Syntes allerede nu, at man kan se at duebestanden er ved at eksplodere! Og hvis det fortsætter som nu, ja så bliver det sgu en plage som i England! Tror ikke der sker noget før den tid, hvor alle er ved at få spat...su :freak: k

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: så er de efter duejagten igen hmm.

Indlæg af 458hunter » 26. okt 2009, 12:47

Lige præcis mht. duerne tror jeg ikke vi som jægere behøver fortvivle længe. Jeg har også observeret at bestanden ser ud til at stige kraftigt de steder jeg kommer.

Fortsætter udviklingen vil presset fra landbruget, luftfart mv. blive så stort at de om ikke andet må give regulering fri en større del af året. Det eneste man kan frygte er at det bliver hollandske tilstande, hvor der reguleres med gas og lignende og dyrere bare destrueres. Det vil i mine øjne være et helt sindsygt scenarie i forhold til at der ved almindelig fornuftig jagt reduceres i bestanden - selv om det engang imellem resulterer i at en stakkels forældreløs unge dør af sult - Det gør de jo også når mor/far rammes af en bil eller tages af høgen...

C

Brugeravatar
Hr_Fini
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 150
Tilmeldt: 11. okt 2009, 17:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: så er de efter duejagten igen hmm.

Indlæg af Hr_Fini » 26. okt 2009, 19:19

Er allerede ved at blive et problem, og man har været nødt til at gøre noget:

http://www.berlingske.dk/danmark/duejag ... ysikkerhed

Skovelev
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 21. jul 2008, 16:38
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 3 times

Re: så er de efter duejagten igen hmm.

Indlæg af Skovelev » 6. nov 2009, 01:25

Der går ikke 10 år inden duerne er et problem.....
Ideen med at jægerne skulle fastsætte jagttider er ikke så tosset endda. Det må bare ikke ske på bekostning af vildtet....

Hvis ikke vi havde jagten i DK hvor meget naturpleje ville der så blive lavet på privatejorde og for private midler.......

Besvar