Chokes til jagt

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 7. apr 2009, 18:28
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Chokes til jagt

Indlæg af Odyssey » 18. nov 2009, 10:22

Hey derude....

Jeg ved dette har været vendt før, men jeg spørger altså også lige.
I behøver ikke komme med en alen lang forklaring, blot lige poste hvad i bruger til hvad.

Grunden til at jeg spørger er lidt sjov.
Jeg har selv en Browning XSH 12/70 som jo er en sportsbøsse. Men det var skam meningen, da den bliver brugt flittigt på banen også.
Og så vil jeg jage med det samme gevær, som jeg skyder med på banen, så derfor Sport og ikke en Trap model.
Nå, nok om det. Jeg bruger pt. IMP.CYL (1/4) og MOD (1/2) i min bøsse, da det faktisk altid har været det jeg skyder på bane.

Problemet er, at når det kommer til vildt på den åbne vildt bane, skyder jeg næsten altid forbi, hvis jeg bruger først skud, altså IMP.CYL(1/4)
Men derimod rammer plet hvis jeg bruger MOD (1/2) som første skud...

Så, hvad skyder i med, når i går på jagt med haglbøssen?

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Chokes til jagt

Indlæg af Zoli » 18. nov 2009, 12:04

Odyssey skrev:Jeg bruger pt. IMP.CYL (1/4) og MOD (1/2) i min bøsse
Samme her, i en Browning Waterfowl.
Mvh

Zoli

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Chokes til jagt

Indlæg af Cobolt » 18. nov 2009, 12:28

Det lyder ellers meget fornuftig med 1/4 og 1/2 ..

Selv bruger jeg 1/4 i min Browning pump. - det virker glimrende til alt fra ræv til sneppe (jeg har ikke skudt til rådyr med den derfor skal jeg ikke kunne udtale mig om hvordan det virker). Men i hvert fald kommer det jo an på hvordan patronens skudbillede er med de forskellige trangboringer. 1/4 choke passer perfekt i min gøb, med Kent 28 gram 500 m/s.

I min halvautomat er der fast trangboring, derfor er du jo bare med at finde en god patron det sætter godt skudbillede i bøssen.

Du skal jo tænke på at mange chokes er lavet så de passer til blyhagl, og samler der for noget mere med stål. Eksempelvis står det en en af mine browning chokes "lead - mod. -- steel - full" (er ikke helt sikker på om det lige er mod., men noget i den stil).
I hvert fald synes jeg du skal teste dine jagtpatroner, i den 1/4 choke og se hvordan den skyder. Ellers husk at der godt kan sidde en fugl mellem haglene på 30 meter med 1/4 trangboring.
Du kunne evt. skifte til 1/2 1/2, så er du også dækket ind. :smile:

/Cobolt

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Chokes til jagt

Indlæg af DCP » 18. nov 2009, 12:32

grunden til at man skyder forbi (til fulge) i første skud og rammer i andet er tit at man får for kort forandhold i første skud og at og at man har en tendens til at få mere sving i andet skud. prøv at bytte rundt på dine chokes. jeg vil næsten væde på at den samme studskattestik viser sig igen. og hvis ikke, jamen hopla så har du fundet ud af hvilke chokes du skal bruge.

skyder selv med en spansk side by side (Armas Ego eibar) og aner intet om dens chokes (ah.. tror nok faktisk det er 1/2 - 1/4... men har sandt at sige aldrig chekket). men jeg ved til gengæld hvor langt jeg skal holde foran på en høj fasan.... og det er laaaaaaaangt.

håber du kan få lidt sjovt ud af min learning by doing metode.

DCP
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 7. apr 2009, 18:28
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Chokes til jagt

Indlæg af Odyssey » 18. nov 2009, 12:51

Tak for svar alle....
Jamen jeg har skam skudt på tavle, og prøvet mange forskellige slags patroner, og dem jeg bruger nu, er dem der laver det bedste billede med mine chokes.
Og det er skisme ikke fordi at jeg ikke kan ramme, og ved godt hvor langt foran jeg skal, men det er nok som skrevet højere oppe, at ved 1/4 på 30 meter, er der langt mellem haglene!
Jeg skyder som sagt en del på bane, og lå i gennemsnit i denne sæson på 37/40 og skød til mester mærket på sidste skydning inden sæson slut.
Så jeg har skam svinget, men ja.... bla bla bla :smile:

Tror jeg skal have en tand mere trang boring på første skuddet, så jeg også får lidt mere længde på.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Chokes til jagt

Indlæg af HappyNanoq » 18. nov 2009, 12:56

Min J.P.Sauer&Sohn s/s har lidt over 3/4 og lidt over Full trangboring, og er rigtig rar at skyde med.
Den arter sig som blyhagl, når man bruger bismuth - men den arter sig som 1/4 mere trangboret ved stålhagl, altså så arter den sig som Full og Ext.Full. Så den er vidunderlig på lerduebanen, til jægertrap (5 poster og der hvor maskinen tipper/vrikker op og ned, samt side til side).

Med halvauto brugte jeg normalt 3/4 trangboring til jagt. 1/2 trangboring til standard 24 og 40 duers serie - og 3/4 eller Full til jægertrap.

Jeg har tidligere jaget med 1/2 og 3/4, men har altid haft for vane at skyde med en kende mere trangboret våben end andre.


Det er svært at sammenligne folks evner på lerduebanen, med egentlig jagtlige evner på såten.
Jeg har oplevet folk som får samtlige dyr (næsten) med hjem som de skyder efter på jagten, som ikke kan ramme lerduer - og omvendt, folk som høvler samtlige lerduer ned i en hvilken som helst disiplin der findes, og som ikke kan ramme det mindste på jagt.

Så det er bare med at træne fornuftigt, og se at komme med på jagt, og have en god følelse med hvad man laver.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 7. apr 2009, 18:28
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Chokes til jagt

Indlæg af Odyssey » 18. nov 2009, 13:09

#HappyNanoq:

Du har fuldstændig ret med evnerne på bane kontra såten, og omvendt.

Men som jeg skrev i indledningen, så har jeg kunnet ramme i første hug, når jeg har skudt med 1/2 som første skud.
Så derfor, ville jeg bare høre hvad i andre skød med. Jeg har bestemt, at jeg vil have en 3/8 eller 1/2 mere til første skuddet.

Det er sku nok mest inde i mit hoved det hele, men det skal man heller ikke kimse af jo :blink:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Chokes til jagt

Indlæg af HappyNanoq » 18. nov 2009, 13:16

Ja det kunne jeg forstå ud fra dit indlæg lige før mit.. =o) fik vist heller ikke nærlæst hele tråden.

Skrev også lidt om " Shot patterning " - altså om prøveskud af patroner for at tjekke dækningsevne, men da du skrev lidt om det selv, fjernede jeg den.
Det er desværre et overset emne hos mange jægere og det forstår man også godt, idet man ikke har lyst til at spilde mange skud af 12-20kr stykket - men omvendt, når patronerne er købt hjem, og man måske ligger inde med nogle forskellige - så betyder et enkelt skrald på papir nærmest intet, imod at man vimser ud og køber flere pakker af noget der ikke duer.

Så det er rigtig fint at du har gjort dig den ulejlighed. =o)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Chokes til jagt

Indlæg af DCP » 18. nov 2009, 14:05

det var bestemt ikke for at nedgøre dine evner som skytte kammerat :) jeg har bare hørt om syndromet før og at forandholdet på første skud ofte var forklaringen. men hvis stemmerne inde i hovedet siger noget andet så er det klart dem man skal lytte til (de har underligt nok oftest ret). sloges selv med problemet tidligere på året, men har fået lidt mere styr på det nu og så er der jo bonussen at hvis man skyder dem i første, så er det lidt nemmere at lave dubleen.

det med lerduer kontra fugle er efter min mening helt korrekt. Min gamle far skyder jævnt på lerduer, men saver 85-95 % på fasaner - også de rigtigt frustrerende høje (dem jeg skyder forbi til forand ham).

dog må jeg sige at skydeskolen Sussegården i Sverige er det tætteste jeg kommer på jagtrelevante lerduer. har været deroppe to gange i år og min skydning er MARKANT forbedret. de har fks. spidse duer i 40 meters højde (ja... det er en meget høj fasan.. men ikke umulig), løbende duer og virkelig mange vinkler som man ellers kun skyder til "på jagt". og så er instruktørene ordentlig' sy' professionel og dygtige.

det er dyrt men alle pengene værd. både for nye og gamle rotter.

og er helt enig i at når man først har købt patronerne så skal de helt sikkert bruges inden de bliver dårlige.
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 7. apr 2009, 18:28
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Chokes til jagt

Indlæg af Odyssey » 18. nov 2009, 14:07

Angående "Shot Patterns" så er det altså ikke helt så realistisk som man skulle tro, da patronerne ikke ligefrem opføre sig 100% ens hver gang.
Da jeg skød på tavle, og fandt dem der lavede det bedste billede, gjorde vi det med begge løb, på forskellige tavler, så man var sikker.
Typisk mig, da jeg så havde fundet de bedste, ville jeg da lige teste teorien. Nye tavler, 6 enkelte skud, 3 undere og 3 overe.

Der var ikke 2 der var ens :shock:
Altså de dækkede som de skulle, så test skiven ikke fandt nogen åbne områder, men ens var de sku ikke.

Men det bedste var da, at de absolut dyrest patroner, såsom Eley Bismuth og Kent Tungsten, var de ringeste i billedet.
Dem jeg fandt frem til at jeg skulle bruge var ikke de dyreste og heller ej de billigste, så det var skam fint nok.

Skyder med Gytorp Tungsten og Remington stål, begge i 32gr. str. 4

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 7. apr 2009, 18:28
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Chokes til jagt

Indlæg af Odyssey » 18. nov 2009, 14:10

#DCP: De bla bla bla var til mig selv :smile:

Man prøver altid at forklare både det ene og det andet, og det er altid andres skyld at man skyder forbi ikke?? :smile:

Men jeg lytter til stemmerne, og får en choke mere, og så må vi se... Desuden er det altså svært at ramme en fasan 40 meter oppe med en 1/4 boring, hehe...

Tak for svar alle, det er altid rart at kunne lufte ens frustrationer herinde :razz:

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Chokes til jagt

Indlæg af DCP » 18. nov 2009, 15:00

@ Odyssey: er selv så uvant med menneskelig selvskab, at jeg bliver overrasket når dem der taler IKKE er i mit hoved :crazy:

og ja vi laver alle samen uendeligt dårlige undskyldning hele tiden. fx. har jeg brugt det meste af dagen på at skrive på NVF i stedet for at lave mit speciale :neutral:

Men spøg til side, så skulle du (og alle andre) virkelig gøre dig selv tjenesten at tage op til Susegården - det er sku ret vildt hvad man kan lære.
var deroppe med en dude på hans 2. tur på lerduebanen efter jagtegns-tagning. han gik fra ikke at ramme noget til meget hurtigt at skyde 70-80% PÅ HVER DUE! også de høje- men han gjorde også kun hvad han fik besked på og ikke hvad han selv troede var det eneste rigtige. og han er ikke den eneste der har lavet det stunt - min søster gik også fra at skyde... skidt (hvis i citere mig myrder hun mig)... til at skyde 60% - 70% på hver due. Og hun skyder nu fasaner rigtigt pænt. så undervisningen sidder sgu fast.

(ved nærmere eftertanke burde de betale mig reklame-penge efter alle de jægere jeg har sendt derop. det begynder næsten at blive pinligt)
DCP

- vil altid mere på jagt.

sommer-invest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 12. jan 2009, 23:13
Interesser: jagt og træning
Geografisk sted: slagelse

Re: Chokes til jagt

Indlæg af sommer-invest » 18. nov 2009, 16:06

Hvis vi snakker havjagt 3/4 eller 1/1 evt ekstra fuld 1 1/2 men så skyd kun med bløde hagl.

til alt andet alm jagt hvor vildtet er ca 15-25 meter væk vil man nok ramme mest vildt bedst muligt med en cyl- forbedret cyl.
dvs en meget åben bøsse.
Præcis som alle engelske gevæere, der primært er lavet til at pille piphøns ned med.

skal man være alround dækket ind og kun ha en bøsse vil en 1/4- 1/2-3/4 nok være et godt valg, præcis som 99,9 % af alle nyere skydere er det i dag.
Men det kommer an på hvordan bøssen skyder, nogle er 1/1 boret men skyder som en der er 1/2.

22-250
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 554
Tilmeldt: 14. mar 2006, 11:43
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Chokes til jagt

Indlæg af 22-250 » 19. nov 2009, 23:22

hej mit forslag til dig er at skyde med 1/2 og 1/2 eller 1/2 og 3/4, jeg selv bruger en ja trap model (den kan godt bruges på jagt :blink: ) boret 3/4 og 1/1.
det gør jeg, fordi at det som regle er forbi, eller en død fugle/dyr, man får ved at skyde med lidt hårde boringer.
problemet er at man ikke, skal skyde hvis fuglen er tæt på,(min. 15meter til første skud) da man kan komme til at skyde den i smadder, men man kan derimod død skyde fugle på de længer hold. (ja det kan man også med 1/4, men det kan let give ekstra arbejde med hunden bagefter)
noget helt andet er, at med de lidt hårde boringere, er der næsten altid, styr på skudbilledet i begge løb med stål, hvor når man med 1/4 1/2, tit har problemere med at finde en patron, som går rigtigt god i begge løb.

knæk og bræk

Besvar