Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af PeptoBizmo » 29. nov 2009, 18:56

Nu er jeg kødjæger først og fremmest, og langt fra trofæjæger.

Et bom på en bekkasin her for en uges tid siden, fik mig til at tænke på hvorfor man egentlig har jagttid på noget der er så lille at det stort set ikke kan betale sig at prøve på at tilberede det?
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af LBJ » 29. nov 2009, 19:09

Hej,

Bekkasinbryst stegt i en gryde er i mine øjne en fin delikatesse og noget jeg sætter stor pris på og lur mig om jeg er den eneste.

Desuden så byder bekkasinjagten ofte på store udfordringer, uanset om de skydes for stående hund eller bare på opfløj eller "træk".

Jeg så nødigt at man stoppede jagten på snepper eller bekkasiner.

PS skød forresten 2 snepper i fredags og for en sdrjyde fra den østlige side af, så er det en ret god dag :razz:

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af PeptoBizmo » 29. nov 2009, 19:13

LBJ skrev:Hej,

Bekkasinbryst stegt i en gryde er i mine øjne en fin delikatesse og noget jeg sætter stor pris på og lur mig om jeg er den eneste.

Desuden så byder bekkasinjagten ofte på store udfordringer, uanset om de skydes for stående hund eller bare på opfløj eller "træk".

Jeg så nødigt at man stoppede jagten på snepper eller bekkasiner.

PS skød forresten 2 snepper i fredags og for en sdrjyde fra den østlige side af, så er det en ret god dag :razz:
Først og fremmest tillykke med snepperne.

Det smager uden tvivl fantastisk, men der skal vel en del bekkasiner til, før der er et måltid?
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af Great Dane » 29. nov 2009, 19:41

PeptoBizmo skrev:
LBJ skrev:Hej,

Bekkasinbryst stegt i en gryde er i mine øjne en fin delikatesse og noget jeg sætter stor pris på og lur mig om jeg er den eneste.

Desuden så byder bekkasinjagten ofte på store udfordringer, uanset om de skydes for stående hund eller bare på opfløj eller "træk".

Jeg så nødigt at man stoppede jagten på snepper eller bekkasiner.

PS skød forresten 2 snepper i fredags og for en sdrjyde fra den østlige side af, så er det en ret god dag :razz:
Først og fremmest tillykke med snepperne.

Det smager uden tvivl fantastisk, men der skal vel en del bekkasiner til, før der er et måltid?

Nå en 110 stykker bekkasiner, så er jeg ved at være mæt :giggle:

Den slags småtterier er kun beregnet til små portioner, og typisk til forret. snepper er en del større og kan sagtens udgøre en portion pr stk.....Dog ikke for en kødspiser som undertegnede.


Som min gamle skolelærer altid sagde - Så skal der to til en and, nemlig anden og en selv
Mvh Great Dane

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af LBJ » 29. nov 2009, 20:24

Vi havde brysterne fra 54 bekkasiner og der var nok til 4 mand, det er jo 108 små himmerigs mundfulde.
Men jeg har egentligt hørt om en vestjyde der fik dem røget og brugte dem til en eller anden form for forret.

Vi havde egentligt en pudsig(tragikomisk) oplevelse da vi var på jagt for en 14 dages tid siden.
En ungjæger gik på den ene side af et hegn i et mose område og der lød et skud fra knægten af.
Hvad skød du spurgte min makker. Jeg tror det er en sneppe unge kom det fra ungjægeren :mrgreen: vi fik et godt grin, men et eller andet sted er det lidt tragisk at en jæger der lige har bestået jagtprøven var i tvivl om hvad han skød!!

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af Marc » 29. nov 2009, 20:38

Her til morgen skød jeg min 3. og sidste bekkasin, synes den er for lille til at skulle tilberedes,
og så synes jeg det er synd at skyde så flot en fugl og så bare lade den gå til spilde.
Så det er jeg færdig med d.d.

Snepperne derimod, de skal bare ha' :hunter:
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af PeptoBizmo » 29. nov 2009, 20:40

LBJ skrev:Vi havde brysterne fra 54 bekkasiner og der var nok til 4 mand, det er jo 108 små himmerigs mundfulde.
Ja okay, så er der jo lidt af en stak. Men så skal det også være noget af et bedre område for dem, end det jeg har til rådighed :biggrin:
Og det andet, tja hvad skal man sige. Hvis ikke man er sikker så skyder man ikke.

Marc. skrev: Her til morgen skød jeg min 3. og sidste bekkasin, synes den er for lille til at skulle tilberedes,
og så synes jeg det er synd at skyde så flot en fugl og så bare lade den gå til spilde.
Så det er jeg færdig med d.d.

Snepperne derimod, de skal bare ha' :hunter:
Det er nok også den politik jeg kommer til at køre efter. Der er, i mine øjne, trods alt lidt at komme efter på sneppe.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 10. dec 2008, 13:17
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af Paco » 29. nov 2009, 20:59

Ja jeg skyder også bekasinerne og tilbereder dem så sammen med ænderne i stegegryden, de bliver lækre men skal først i når ænderne har fået lidt tid!
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

Taalund
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 9. dec 2008, 20:22
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Kolding
Been thanked: 4 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af Taalund » 29. nov 2009, 21:04

I denne diskussion var det da mere relevant for man skyder kronhjorte i brunst, hvorefter de smager så meget af urin at de bare er til at grave ned? Dette er da noget så udansk, som noget kan være. Snepper og Bekkasiner kan ligegyldigt mængden sagtens spises.
Every day is not a monday
- but every day is hunting day:)

Brugeravatar
BuckHunter 308W
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 8. maj 2009, 21:43
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af BuckHunter 308W » 29. nov 2009, 21:11

Når jeg går på jagt går jeg på jagt for at skyde noget og for at komme i kontakt med naturen. Jeg går aldrig efter at skyde noget fordi jeg skal have noget i fryseren. Der er spænding og action i jagt. Ufordringerne i at skyde en bekkasin er så stor, at den ene mundfuld det nu er, er der hele værd :blink:. Om så jeg havde 400 bekkasiner til at ligge i fryseren ville jeg uden at tøve skyde til en bekkasin.
. . . .

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af PeptoBizmo » 29. nov 2009, 21:14

taalund skrev:I denne diskussion var det da mere relevant for man skyder kronhjorte i brunst, hvorefter de smager så meget af urin at de bare er til at grave ned? Dette er da noget så udansk, som noget kan være. Snepper og Bekkasiner kan ligegyldigt mængden sagtens spises.
Bestemt, det havde jeg bare ikke lige tænkt over, da jeg ikke har adgang til den slags jagt. Hehe.

Det er jo sådan noget jeg heller ikke forstår, da jeg som skrevet i toppen er kødjæger og ikke trofæjæger.
Men dem jeg har snakket med siger det er lidt som at spille i lotteriet. At nogle hjorte lugter og andre ikke gør, og at det er umuligt at vide, før det er så sent man ikke kan gøre det om.
BuckHunter 308W skrev:Når jeg går på jagt går jeg på jagt for at skyde noget og for at komme i kontakt med naturen. Jeg går aldrig efter at skyde noget fordi jeg skal have noget i fryseren. Der er spænding og action i jagt. Ufordringerne i at skyde en bekkasin er så stor, at den ene mundfuld det nu er, er der hele værd :blink:. Om så jeg havde 400 bekkasiner til at ligge i fryseren ville jeg uden at tøve skyde til en bekkasin.
Tja, det er måske der ens dobbeltmoral kommer ind i billedet, for må da også ærligt indrømme at jeg har været på betalingsjagt, hvor det ikke var alle fugle der fandt vej hjem i fryseren.
Men jeg går nu som udgangspunkt på jagt for at fylde fryseren. Og går heller ikke af vejen for at skyde en kalv eller 2 på en farm for at fylde den :smile:
For mig er nydelsen ved at spise vildt, ikke proportional med sværhedsgraden i at nedlægge det :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

aamand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18. jun 2009, 13:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af aamand » 30. nov 2009, 10:27

taalund skrev:I denne diskussion var det da mere relevant for man skyder kronhjorte i brunst, hvorefter de smager så meget af urin at de bare er til at grave ned? Dette er da noget så udansk, som noget kan være. Snepper og Bekkasiner kan ligegyldigt mængden sagtens spises.
Interessant pointe... Hvordan smager urin? :blink:

Ej, det er bare gas. Er i princippet fuldstændig enig! Og hvad angår snepper og bekkasiner, så er der tale om fremragende spise. Kvalitet skal man langt fra fornægte!

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 10. dec 2008, 13:17
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af Paco » 30. nov 2009, 12:49

taalund skrev:I denne diskussion var det da mere relevant for man skyder kronhjorte i brunst, hvorefter de smager så meget af urin at de bare er til at grave ned? Dette er da noget så udansk, som noget kan være. Snepper og Bekkasiner kan ligegyldigt mængden sagtens spises.
:shock: :shock: :shock: Ja af brunsthjorte bliver der super spegepølser (mange) så det er da synd at grave dem ned!!! :???:
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

jpb_dk_fr
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. nov 2009, 22:33
Interesser: vildsvinejagt,brugshund, natur
Geografisk sted: Perpignan_sydfrankrig

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af jpb_dk_fr » 30. nov 2009, 20:56

Jeg syntes at det er meget mere interessant hvornår man må skyde på snerper og hønse-røve ? :twoguns: :rolf:

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af DCP » 1. dec 2009, 13:56

angående snepper (og snerperøve :) ):
- jeg skyder ikke gerne harer, da jeg synes de smager ækelt og at der er får få af dem. hvis der er andre der har det anderledes så håber jeg et de skyder harre indtil de brække sig af lykke:)
-jeg skyder råvildt med hagl, fordi jeg ved at jeg kan finde ud af det og at det virker. hvis der er nogen der ikke deler min holdning må de hjertens gerne undlade at skyde på bambi med hagl.
- jeg skyder også gerne snepper (eller rettere forbi til snepper) fordi det er en fantastisk jagtfugl der gang på gang har drevet gæk med mig. hvis andre er af en anden holdning så inviteres jeg gerne på jagt og skyder deres snepper for dem :biggrin: (jeg laver også gerne mad af dem til invitatoren bag efter... hint hint)
- jeg skyder rigtigt gerne rigtigt mange fasaner, også selvom disse kommer fra en udsætning. jeg forstår også folk der ikke gør det og glæder mig over at de dermed giver mig mulighed for billigere fasanjagt (udbud/efterspørgsel)

min pointe er at man skal passe på at man ikke falder for indoktrineringen i forbuds Danmark, der siger at "alt hvad jeg ikke synes er sjovt/fornuftigt/logisk skal være forbudt for alle andre". i stedet bør man glæde sig over diversiteten af muligheder og så "puff and pass" hvis tilbudet ikke falder i ens smag.

angående Hjortekød: hvis hjortekød (eller andet kød for den sags skyld) smager af tran/adrenalin/harre.. så prøv inden du laver det at læg det en dags tid i mælk i køleren. mælken trækker smagen ud af kødet (og mørner det vidst nok også). du kan også smide et par rå kartofler i. det dutter også. bare et trick så i ikke behøver at grave så meget....
DCP

- vil altid mere på jagt.

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af KimH » 1. dec 2009, 19:16

Bekkasiner :evil:
Dem er jeg holdt op med at skyde efter for mange år siden....
Kan sgu ikke ramme de små skiderikker :hunter: :hunter:

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af Mannlicher 308 » 10. dec 2009, 20:05

Selvom riffeljagten er der mit hjerte er, så en sneppejagt nu slet ikke så ringe endda. Og så er snepper uden sammenligninmg det mest velsmagende stykke fugl jeg nogensinde har smagt - har dog aldrig smagt en bekkasin.

Skulle jeg komme i tvivl om en jagt, så var det fasanjagt - plafferi på gumpetunge, smagsløse dumskaller - og så har jeg endnu ikke nævnt alle dem bag geværerne - hvor omvendt proportionalitet mellem god smag og skydefærdighed er det fremherskende kendetegn :blink:

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af DCP » 10. dec 2009, 20:52

kære Manlicher - uselvisk som jeg er vil jeg tilbyde dig en udstrakt service for at udfri dig for de lidelser du måtte opleve hvert efterår. skal vi ikke sige at du sender mig de invitationer til fasanjagt som du måtte få næste år og så skal jeg nok fratage dig det ulidelige press det måtte være at skyde på disse meget uduelige fugle. du behøver ikke engang at betale for mine patroner :biggrin:

og bare rolig. jeg kan godt ramme og har som resultat deraf ingen stil :twisted:

denne service tilbydes også andre der synes der er forbundet med lidelse og forfærdelighed at skyde vildt der falder under deres værdighed. for jagt skulle da gerne være en fornøjelse for alle involverede.
DCP

- vil altid mere på jagt.

Sydjyden
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. sep 2014, 21:16
Interesser: jagt, hunde
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Vejen, Gesten
Kontakt:

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af Sydjyden » 20. sep 2014, 21:24

Spændende at høre om bekkasinjagten. Jeg har endnu til gode at skyde én. De letter sgu alt for langt ude, når jeg kommer traskende på engen. Men det kommer vel pludseligt?

Jeg håber da, der bliver ved med at være jagttid på bekkasinen, selvom der ikke er meget kød på

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af Renico12 » 20. sep 2014, 22:04

Min første og hidtil eneste bekkasin smagte fortræffeligt :razz: Mener det var som forret til et par ænder.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af TheDarkSide » 20. sep 2014, 22:09

Sneppebryster er gode! Man kan sagtens blande dem med kyllinge bryster i tern i noget sammenkogt. Finder man det rigtige stykke eng kan man også skyde rigtig mange bekkasiner på en drivjagt, hvis man kan ramme. Har prøvet at lette over 100 bekkasiner på 1 km eng. De fløj allesamen væk fra mig og havde der stået en skytte ude for enden, ville en kasse patroner have forsvundet som dug for solen.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af HHC » 21. sep 2014, 08:57

Bekasiner er guldmundfulde, og når knægten får jagttegn så starter vi med dem.
Kan han ramme dem, så klare han nok det meste :biggrin:
Samtidig er det også god træning for vores nye cockerspaniel

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af PeptoBizmo » 21. sep 2014, 13:05

Det er lidt sjovt, når gamle tråde findes frem, og man er blevet, om ikke klogere, så i hvert fald mere erfaren i mellemtiden :smile:
Da tråden blev oprettet, var jeg lige startet på min anden sæson som jæger, og den første med "eget" jagt.
Terrænet viste sig over de næste 3 år jeg var med i det, at have en rigtigt solid portion bekkasiner i September, og mere eller mindre til nattefrosten blev normal.

Jeg skød selv 10-15 bekkasiner om året dengang, og flere andre konsortiemedlemmer har også haft lune geværløb på grund af de små vævre flyvere.
De blev samlet og lavet som hele fugle, og det er nok det stykke vildt jeg har prøvet med den mest udprægede vildtsmag.
Det er ikke for alle.

Som DCP skriver, så har jeg efterhånden lært at acceptere at andre har nogle andre jagtformer som favorit end jeg.
Sneppe og bekkasinjagt er stadig ikke noget jeg opsøger, men har da bestemt haft nogle fornøjelige timer med gode jagtkammerater, og mange våde gummistøvler i jagten på bekkasiner :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af Deer Hunter » 21. sep 2014, 17:20

Fik min bekkasin Nr 2 i fredags. Nr 1 kunne hverken hunden eller jeg finde. De er en sand mester i at 'putte' sig i det høje græs hvis de er anskudt.
Så den er i fryseren nu og håber at flere kommer til. For det er virkelig en udfordring at jage dem
Vedhæftede filer
ABCD0001.JPG
ABCD0001.JPG (84.85 KiB) Vist 8117 gange
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvorfor er der jagttid på snepper og bekkasiner?

Indlæg af Carsten Bo » 21. sep 2014, 20:10

Med pille kartofler og en klat brun sovs til. Mums.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Besvar