Nåe man bare bliver for dygtig NOT!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Nåe man bare bliver for dygtig NOT!

Indlæg af Gunnut » 19. dec 2009, 18:07

Normalt er man ikke særlig ”aktiv” med indlæg, når de afsløre en selv som en DÅRLIG jæger. Lidt som hvis man har lavet et vådeskud, så er det ikke noget man skilter med, men det er noget vi alle har prøvet. Det er lidt som at onanerer. Alle gør det, men ingen vil indrømme det…..jeg gør det naturligvis ikke. :biggrin:

Any way skulle ud og skyde et lam og samtidig se om jeg kunne få ram på den rå, der var sluppet ind bag et hegn. Et areal på ca 200 x 100 meter er indhegnet for at hjælpe en nyplantning med at komme op, inden råvildtet ødelægger det.

Da jeg når frem (har altid mine to labs med) støder jeg dyret i indhegningen (ganske let). Jeg sætter mig sammen med de to hunde og venter tålmodigt. Efter en time dukker et lam op på en skråning. Afstand ca. 150 meter. Jeg stikker hovedet op i r…. og stikker snellen (UDEN AT AFSIKRE.......og jeg er altså PROFESSIONEL mht våbenbetjening etc.). Perfekt sideskud. Jeg lader skuddet gå (tror jeg), men det eneste der sker, er at jeg afspænder snellen. I lang tid fatter jeg ikke hvad der er sket. Jeg er sikker på min dyre skyder er gået i U-du. Jeg kikker også om det skulle være min AMM. Næ fænghætten er ikke slået an. Det ville jeg også have hørt. Nå lammet har for længst vent rumpen til mig og er på vej væk. :oops:

Da jeg efter 15 minutter er blevet enig med mig selv om, hvad pokker der er sket, er råen i hegnet dukket op. Jeg kan lige ”nappe” hende mellem to grene. Det skal gå hurtigt. Mht dyr i hegn tager jeg gerne en LILLE chance, da de SKAL væk. Det gør jeg dog ikke her. Skuddet går (afstand ca. 100 meter). FOG dyret tegner IKKE det mindste men springer blot 5 meter frem og stiller sig igen med siden til. CRAP, CRAP, CRAP den ene lab (hannen what else) er pludselig blevet skudapportør. Samtidig med jeg forsøger at flytte mig to meter til højre for at komme til skud råber jeg DÆK, FØJ, LORT, PIS og hvad der ellers lige ligger for. Råen mener bestemt det er hende jeg skælder ud, så hun forsvinder. Den gule satan kikker på mig med udtrykket: ”Er det mig du mener?”.

:evil:

Jeg kontrollere skudstedet, selv om jeg inderst inde godt ved at mit perfekte skud (my ASE) var et forbiskud. I sneen er det jo taknemmeligt. Ingen sweiss og dyret løb fint bort. Øv 2 x ClusterFOG.
Nå jeg får ”ro på” og vælger at pürsche (BIG MISTAKE). Burde være taget hjem. Nu skal der trænes hund. Efter en time står der igen et lam. Hmmmmmmh tjaaaa det er et ½ år siden jeg sidst har skudt vildt med riffel. Kan ikke huske jeg nogensinde har gået så længe. I mandags lod jeg kronkalve gå, fordi jeg ikke var helt klar (de stod ellers på 30 meter). Nå what ever.
Nu skal det være. Nu skal de dårlige oplevelser kastes bort. Det perfekte skud!

BANG! :sniper:

Det tegner, måske. Er ikke sikker. Det burde have lagt sig. Et andet dyr rejser sig 30 meter fra det første og løber hen til skudstedet. Nå jeg gør som jeg altid gør. Holder fokus på skudstedet. De sata.. hunde er løbet frem: "DÆK" (det har de aldrig gjort før). Hvad sker der i mit liv. Nå jeg går direkte frem, med total fokus på skudstedet. Når frem. INTET. I sneen burde det være let. Nå der må sgu være noget galt med den skyder. Any way tæven er trænet på sweiss så jeg kalder hende frem. Hannen dækkes af, så han næppe rejser sig før til nytår (2020). Hun søger fint og ser ud som om hun er på spor. Men hvilket af dyrene. Er de gået sammen. Mit indtryk er at det dyr jeg skød på, må ligge tæt på, forendt og det andet er gået helt ud. Efter 20 minutter giver jeg op og vil tage hjem, men jeg checker skudstedet for tyvende gang. Crap der ligger to bitte, bitte kødstykker. På størrelse med 1/4 af et .22 short hylster. LORT! Hvad sker der? Efter nogen søgen finder jeg et stump kød mere, som er på størrelse med et .22 LR hylster. ØV jeg har lavet et total dårligt (set med sweisshundeføre øjne) anskud. Mit første på ca. 20 år. Nå kan man ramme blankt forbi kan man endnu lettere anskyde.

Efter kontakt til 2 sweisshundeføre får jeg endelig fat i nr. 3. Han er der en lille time senere. Jeg kender ham og ved han er meget dygtig. Efter 1½ time må han give op. Der er INTET at gå efter. Han vurdere det som et strejfskud (NO SHIT det har jeg selv regnet ud). Nå jeg er bare ultra taknemlig for at disse fyre findes og at de er så dygtige som de er.

:bowdown:

Any way jeg må erkende at jeg nok er blevet ”for dygtig”. Som afslutning tager jeg to kontrolskud på 100 meter. For det hele må jo skyldes riflen. Det kan da ikke være mig, der tager chancer! De sidder hul i hul. Jeg køre hjem. Jagt er noget underligt noget og vi ved alle at vi tager chancer (også uden at vide det). Vi ved også at vi praktisk talt aldrig taler om det. Dyret overlever (hvis man skal tro sweisshundeføren) og det kunne have været meget værre. Som ham der skød en hund med riffel på jagt her i Nordjylland for vel ca 2 uger siden. Blev hvis forklaret som en fragmenteret kugle.

:roll:
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

RobinPhilip
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 31. jan 2009, 19:38
Interesser: Jagt, etc.
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 1 time

Re: Nåe man bare bliver for dygtig NOT!

Indlæg af RobinPhilip » 19. dec 2009, 23:34

:hunter:
Hvordan kan I undvære noget vildsomt og uvejsomt midt iblandt jer, at måtte gå uden om og lade passe sig selv? Hvordan kan I nøjes med nytten alene, I slidende bæster!

Brugeravatar
Thoett
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 19. mar 2008, 22:05
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 63 times

Re: Nåe man bare bliver for dygtig NOT!

Indlæg af Thoett » 19. dec 2009, 23:43

Hej gunnut det er stort at du vil dele din oplevelse med os andre :goodpost: og som du selv skriver skal man passe på med at blive ”for dygtig” da det kan blive til en møg oplevelse
Hilsen Thoett

Brugeravatar
OvePedersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 67
Tilmeldt: 25. nov 2005, 15:30
Interesser: Jagt, natur mm.
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 48 times
Been thanked: 1 time

Re: Nåe man bare bliver for dygtig NOT!

Indlæg af OvePedersen » 20. dec 2009, 11:22

:respekt: Jeg beundrer din lyst til at delagtigører andre i dine dårlige oplevelser.
Jeg syntes det er stort når man også kan selvransage i offentligt forum.

mvh. O.P.
Den der lytter, sidder og tænker på noget andet.


Medlem af DJ. !!! Selvfølgelig.

Brugeravatar
Lars Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 2. feb 2004, 16:03
Interesser: Våben
Geografisk sted: Østsjælland
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Nåe man bare bliver for dygtig NOT!

Indlæg af Lars Christensen » 20. dec 2009, 11:29

:goodpost:
Med venlig hilsen
Lars

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Nåe man bare bliver for dygtig NOT!

Indlæg af Buffalo » 20. dec 2009, 13:01

:respekt: ærlig mand,sådan skal det være :numberone: fint at dele ud af de oplevelser man sagtens kunne undvære,,,,,så andre kan tage ved lære af dem :razz:

Buffalo
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Nåe man bare bliver for dygtig NOT!

Indlæg af Gunnut » 20. dec 2009, 17:43

Tak for de pæne ord. Ja det er ikke altid let at skulle indrømme at træerne ikke voksner ind i himmelen.

Nå min morfar sagde altid noget med "op på hesten igen" (og det var bogstaveligt ment).

Tog ud og ventede på dyret i indhegningen skulle dukke op. Vejret i går var sol og flot idag var det overskyet og sne (ikke mindre smukt). Det betød dog dyret ikke ville frem. Jeg besluttede at gå ind i indhegningen og lade hundende blive ude. Taktikken var at hundende ville løbe rundt (vel 600 meter mindst) i håb om at finde ind til "far"og på et eller andet tidspunkt ville de forstyrre dyret eller også ville jeg selv.

Ret hurtigt kom dyret i spring. Jeg havde fejlvurderet det i går (der var hvis meget jeg havde fejlvurderet i går). Det var kun et lam. Ingen chance for at klare sig selv i vinteren, når det var lukket inde. Dyret nåede kun at være trykket kort tid inden jeg kom til skud. Dyret faldt på stedet og var dødt da jeg havde tilbagelagt de små 50 meter.

Det var rart at få kastet oplevelsen fra i går af sig, for jeg må da indrømme det har givet nogle søvnløse timer i nat.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Nåe man bare bliver for dygtig NOT!

Indlæg af DCP » 20. dec 2009, 19:21

:goodpost: YES sir! det er derfor jeg læser på det her forum.

Hvor er det cool at du også skriver om de dårlige oplevelser. jeg har lært rigtigt meget af dit indlæg og det er der mange der også burde. at du så skriver en opfølgning med hvordan du ryddede pænt op efter dig den efterfølgende dag, er et godt eksempel på at man skal følge sådanne ting til dørs - og at det faktisk er muligt.

har selv et par "lig i lasten" som jeg nok aldrig glemmer (hvilket kun er godt) og som jeg ville ønske jeg kunne vende tilbage og rydde op.

hvis der var flere der ville dele de negative sider, tror jeg at vi andre kunne lære meget mere. (har fx. selv lært det med sikringen på den rigtigt sure måde...)

så hatten af herfra.
DCP

- vil altid mere på jagt.

HastelaVISTA
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 629
Tilmeldt: 14. jul 2009, 17:05
Interesser: sjovt
Geografisk sted: region hovedstaden

Re: Nåe man bare bliver for dygtig NOT!

Indlæg af HastelaVISTA » 20. dec 2009, 20:10

Gunnut skrev:Tak for de pæne ord. Ja det er ikke altid let at skulle indrømme at træerne ikke voksner ind i himmelen.

Nå min morfar sagde altid noget med "op på hesten igen" (og det var bogstaveligt ment).

Tog ud og ventede på dyret i indhegningen skulle dukke op. Vejret i går var sol og flot idag var det overskyet og sne (ikke mindre smukt). Det betød dog dyret ikke ville frem. Jeg besluttede at gå ind i indhegningen og lade hundende blive ude. Taktikken var at hundende ville løbe rundt (vel 600 meter mindst) i håb om at finde ind til "far"og på et eller andet tidspunkt ville de forstyrre dyret eller også ville jeg selv.

Ret hurtigt kom dyret i spring. Jeg havde fejlvurderet det i går (der var hvis meget jeg havde fejlvurderet i går). Det var kun et lam. Ingen chance for at klare sig selv i vinteren, når det var lukket inde. Dyret nåede kun at være trykket kort tid inden jeg kom til skud. Dyret faldt på stedet og var dødt da jeg havde tilbagelagt de små 50 meter.

Det var rart at få kastet oplevelsen fra i går af sig, for jeg må da indrømme det har givet nogle søvnløse timer i nat.
Jeg tror vi alle har prøvet den følelse af at man ikke kan ramme en lade selv om man står inde i den.
men vi er nok ikke alle sammen lige villige til at indrømme det. :oops:

Nosler67
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 13. nov 2009, 16:59
Interesser: Riffeljagt,hundearbejde,
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nåe man bare bliver for dygtig NOT!

Indlæg af Nosler67 » 23. dec 2009, 06:40

Se Murphys lov kan og vil ramme os alle en dag........ :cry:

Får et par år tilbage, sad jeg i tårn og et rålam trådte frem på scenen afstand ca 50 m fast anlæg krydset på bladet kuglen gik lammet sprang og tog flugten.

Med et samme følte jeg der var noget galt!..... :wall:

Havde aldrig oplevet denne reaktion fra et stykke råvildt som jeg havde skudt på.......Fremme ved anskudstedet, blev mine bange anelser bekræftet kun hår masser af hår ingen schweiss ingen bensplinter ej heller kødstumper...... :oops:

Jeg skal lige love for, at ens selvfede ego lider et knæk....... Når man må fatte knoglen og ringe efter hjælp fra en schweisshundefører....... :evil:

Men halløj for en guttermand han var/er... Han undersøgte anskudstedet minutiøst og var overbevist om at der var tale om et strejfskud og at dyret ikke fejlede noget.... Alligevel satte han sin ruhår på og lavede en eftersøgning på et par timer...... :bowdown:

På intet tidspunkt fandt han og hunden bare antydning af schweiss, hvilket selvfølgelig bekræftede hans første observationer..... :bowdown:

Herfra skal lyde en stor tak til disse ildsjæle som er i schweissregistret....... :rock:

Jeg var selvfølgelig efterfølgende på skydebanen, og måtte konstatere at riflen skød upåklageligt.

Denne oplevelse har lært mig en masse.!!!!! Og jeg tror faktisk den har gjort mig til en bedre jæger..

Glædelig jul Til alle!!

Brugeravatar
Michael Lind Hansen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 1. mar 2005, 20:14
Interesser: ? gid jeg vidste det.
Geografisk sted: Djursland

Re: Nåe man bare bliver for dygtig NOT!

Indlæg af Michael Lind Hansen » 23. dec 2009, 08:24

:goodpost:

Men var det så den fra dagen forinden? Var der tegn fra din forbier eller hvordan?
nøgen hår pullet vid mon cumpoter....... :-(

Horteum vulgare + Humulus lupulus = Pleasure!!!!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Nåe man bare bliver for dygtig NOT!

Indlæg af Gunnut » 23. dec 2009, 16:13

Michael Lind Hansen skrev::goodpost:

Men var det så den fra dagen forinden? Var der tegn fra din forbier eller hvordan?
Måske har jeg ikke skrevet det tydeligt nok.

Jeg lavede 3 fejl den første dag:

1. Snelle stukket men våben ikke afsikret. Skød mod lam uden skuddet jo gik.

2. Rent forbikud til lam i indhegning (som jeg i første imgang vurderede som en rå).

3. Anskydning af rå, som blev eftersøgt.

Dagen efter skyder jeg lammet som var i indhegningen. Råen som blev anskudt er ikke set siden.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Besvar