"Muskelkat" slår til igen

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Pholmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 190
Tilmeldt: 5. aug 2008, 19:02
Interesser: Riffeljagt, jagthunde, natur
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 50 times

"Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Pholmer » 20. mar 2010, 10:24

Jeg fortalte i en tidligere tråd (http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=22841) at en af vores katte havde fanget en brud. Nu har den slået til igen og er kommet hjem med endnu en brud.
Og så er spørgsmålet jo så: hvilken myndighed skal jeg melde katten til? Det her må jo klart være ulovligt - og nu er det så et gentagelsestilfælde! Og hvad mon straffen vil blive? Vi opererer jo ikke med dødsstraf her i landet (det vil min kone og børn heller ikke synes om når det gælder deres kat :smile: )
PS Den umiddelbare straf faldt øjeblikkeligt. Som I kan se er der spist en pæn del af forkroppen, og i stil med sidste gang lå der en halv meter væk en pæn dynge opkast. At spise en brud kan altså ikke anbefales :shame:
Pholmer
Vedhæftede filer
brud 2010_2.jpg
brud 2010_2.jpg (34.49 KiB) Vist 5559 gange
brud 2010_1.jpg
brud 2010_1.jpg (33.94 KiB) Vist 5560 gange

Brugeravatar
Stengun Mk2
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 16. feb 2009, 10:36
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 1 time

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Stengun Mk2 » 20. mar 2010, 17:45

Dygtig mis :yo:
En pessimist er en mand,der ser til begge sider,inden han går over en ensrettet vej.

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 55 times
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af C-SB » 20. mar 2010, 18:16

Ingen grund til at være sur på katten, du bør være stolt over at den kan tage et så hurtig dyr.
Desværre for bruden, men sådan er naturen jo.
Mvh
C-SB
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

RobinPhilip
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 31. jan 2009, 19:38
Interesser: Jagt, etc.
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 1 time

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af RobinPhilip » 20. mar 2010, 20:52

afliv kræet :tmg:
Hvordan kan I undvære noget vildsomt og uvejsomt midt iblandt jer, at måtte gå uden om og lade passe sig selv? Hvordan kan I nøjes med nytten alene, I slidende bæster!

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Indlæg: 1144
Tilmeldt: 23. okt 2009, 08:54
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England
Been thanked: 1 time

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Exterminator » 20. mar 2010, 21:45

og konen hælder arsenik i hans mad :shock:
Endelig .45 ACP i Danmark

Stephan A
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 144
Tilmeldt: 4. okt 2008, 17:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Stephan A » 21. mar 2010, 16:10

Ikke en helt dum kat du har dig der :yo:
Nyt projekt: www.motionogmad.dk

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Lassescout » 22. mar 2010, 22:00

Bruden er et fantastisk elegant lille mårdyr. Det mindste rovdyr i Danmark, temmelig sjældent og fredet med god grund. Den har sikkert unger nu, så hvis din forbandede møgkat har fanget to hunner, er to hele kuld nu udslettet.

Ifølge lov om mark- og vejfred skal du holde dit dyr på dit eget, netop for at undgå den slags. Det er også en udmærket regel der betyder, at du kan undgå, at folk lader deres hunde rende rundt på din jagt og dræbe de dyr der opholder sig der.

Så hvis du er glad for dyrene på din jagt, skulle du måske også tænke lidt på naturen i dit nabolag! Du skal selvfølgelig ikke aflive katten, bare holde den på dit eget.
Og så er spørgsmålet jo så: hvilken myndighed skal jeg melde katten til? Det her må jo klart være ulovligt - og nu er det så et gentagelsestilfælde! Og hvad mon straffen vil blive?
Katten har ikke gjort noget ulovligt, den følger bare sin natur. Det er dig, der ikke har levet op til dit ansvar som ejer. Straffen er bøde for ufred, så du kommer ikke ind at ruske tremmer for det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 527
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Klinge-777 » 23. mar 2010, 09:07

Lassescout skrev:Bruden er et fantastisk elegant lille mårdyr. Det mindste rovdyr i Danmark, temmelig sjældent og fredet med god grund. Den har sikkert unger nu, så hvis din forbandede møgkat har fanget to hunner, er to hele kuld nu udslettet.

Ifølge lov om mark- og vejfred skal du holde dit dyr på dit eget, netop for at undgå den slags. Det er også en udmærket regel der betyder, at du kan undgå, at folk lader deres hunde rende rundt på din jagt og dræbe de dyr der opholder sig der.

Så hvis du er glad for dyrene på din jagt, skulle du måske også tænke lidt på naturen i dit nabolag! Du skal selvfølgelig ikke aflive katten, bare holde den på dit eget.
Og så er spørgsmålet jo så: hvilken myndighed skal jeg melde katten til? Det her må jo klart være ulovligt - og nu er det så et gentagelsestilfælde! Og hvad mon straffen vil blive?
Katten har ikke gjort noget ulovligt, den følger bare sin natur. Det er dig, der ikke har levet op til dit ansvar som ejer. Straffen er bøde for ufred, så du kommer ikke ind at ruske tremmer for det.
:shock:
Der er altid et alternativ!

Pholmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 190
Tilmeldt: 5. aug 2008, 19:02
Interesser: Riffeljagt, jagthunde, natur
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 50 times

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Pholmer » 23. mar 2010, 19:41

Hej Lasse
Først af alt er vi enige om at bruden er et fantastisk dyr, så ingen uenighed der.
Men mine to katte er gårdkatte, der kommer ind en time eller to hver dag. Resten af tiden opholder de sig ude - primært i laden eller værkstedet, hvor der er masser af god foder. Men de er også "ansat" til at fange mus og det gør de i stor stil - så mange, at vi ikke har haft nogen form for problemer med mus indendørs de sidste mange år :yo: Og jeg skal hilse og sige fra andre naboer her ude på landet, at det er de temmelig misundelige over.
Hvad angår jagtarealerne er de mine egne 10 tdr. land, der ligger omkring gården. Og nej, jeg har aldrig oplevet at disse katte har været et problem for vildtet på området.
Du mener at jeg skal holde mine katte indendørs - det må være konsekvensen, for det er eneste måde at holde en kat fra at forlade gården. For det første ville det betyde at jeg ville få store problemer med mus, men det kunne vel løses ved gift og fælder. Men for det andet vil det helt klart være imod kattenes natur. Gårdkatte er jægere, der følger deres instinkter. Skal de leve indendørs, vil de i løbet af kort tid få et træls liv. Det vil være alt for synd for dem - så vil det være mere respektfuldt at aflive dem.
Så jeg vil nu lade kattene fortsætte med at leve deres eget frie liv - og så blot håbe på at de ikke fanger flere brude.
Mvh. Pholmer
PS Ud fra det jeg har set fra tidligere kattediskussioner her i NVF, tror jeg hellere vi må stoppe diskussionen her inden den bliver alt for højtråbende. Vi bliver næppe enige alligevel :smile:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Lassescout » 24. mar 2010, 08:10

Nahhh, så langt er vi da ikke fra hinanden.

Når dine 10 tønder land ligger rundt om gården hvor du bor, er det jo mere sandsynligt at katten holder sig på dit, uden at jeg lige ved hvor stort territorium sådan en kat har. Og jeg mener netop ikke du skal holde kattene indendørs, bare sikre at de ikke hærger hos naboerne. Hvis de er vant til, at der er foder hos dig, kan det vel også begrænse deres lyst til at strejfe vidt omkring.

Så i den forstand er hændelserne med brudene nok nærmere hændelige uheld. Men ærgerligt alligevel.

Hvis det var mine katte, ville jeg nok sørge for virkeligt lækkert kattefoder i den periode hvor agerhøns, fasaner og harer yngler. Det kunne nok nedsætte " forbruget" af de arter en del. Så kunne man til gengæld nedsætte fodertildelingen om efteråret, når musene trækker ind fra markerne.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af BoPe » 24. mar 2010, 08:39

Han har jo tydeligvis holdt katten på sit eget, så bøde for ufred kan der ikke blive tale om hverken juridisk eller moralsk.

Katte er dyr og juridisk set løsøre og har altid været det (og bør altid forblive det) så den har ingen pligt til at overholde fredningsbestemmelserne.

Det er bare sur røv for bruden - og det er nu engang sådan her i universet, at de dyr der ikke kan overleve må uddø således også kæmpe trilobitten, Tyranusaurussen, mamutten og måske også bruden.

Personligt er jeg mere til kæmpe trilobitter en brude

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af The Yeti » 24. mar 2010, 09:37

BoPe skrev:Han har jo tydeligvis holdt katten på sit eget, så bøde for ufred kan der ikke blive tale om hverken juridisk eller moralsk.

Katte er dyr og juridisk set løsøre og har altid været det (og bør altid forblive det) så den har ingen pligt til at overholde fredningsbestemmelserne.

Det er bare sur røv for bruden - og det er nu engang sådan her i universet, at de dyr der ikke kan overleve må uddø således også kæmpe trilobitten, Tyranusaurussen, mamutten og måske også bruden.

Personligt er jeg mere til kæmpe trilobitter en brude
Nu er DK jo eller dygtige til at være efter alle mulige andre nationer for at skulle værne om deres truede dyrearter, så derfor skal vi vel også fejle for egen dør og passe godt på den fauna der er i DK inklusiv de små rovdyr. At en enkelt kat tager et par brude sker der næppe noget ved, men katten som rase truer flere arter i andre dele af verden, som fx i NZ. Derfor er det fornuftigt at sikre at der ikke er en større vild bestand af katte i den danske natur.

@BoPe hvis du er til Trilobitter så er der en her: http://trilobite.electrolux.com/node217.asp

Brugeravatar
Stengun Mk2
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 16. feb 2009, 10:36
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 1 time

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Stengun Mk2 » 26. mar 2010, 08:02

Lassescout skrev:Hvis det var mine katte, ville jeg nok sørge for virkeligt lækkert kattefoder i den periode hvor agerhøns, fasaner og harer yngler. Det kunne nok nedsætte " forbruget" af de arter en del. Så kunne man til gengæld nedsætte fodertildelingen om efteråret, når musene trækker ind fra markerne.
Man kan godt se du ikke kender ret meget til katte og dens instinkter :blink: En kat vil uanset om den lige er blevet fodret ,altid fange en levende ting der kommer i vejen for den.det er dens natur og indbyggede instinkter,og dem kan du ikke tage fra den. :???:
En pessimist er en mand,der ser til begge sider,inden han går over en ensrettet vej.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Lassescout » 26. mar 2010, 08:26

Jeg synes nu ellers nok jeg kender en lille smule til katte, men klog på dem bliver man jo aldrig :giggle:

Vi taler statistik og sandsynligheder her, ikke absolutte enten/eller spørgsmål. En mæt og tilfreds kat vil med større sandsynlighed blive hjemme end en sulten. Derfor tager den mindre vildt, men den får nok alligevel en kylling eller en harekilling ind imellem.

Jeg finder det heller ikke bevist, at Pholmers kat har taget bruden hjemme på hans jord, sådan som BoPe mener. Hvis gården ligger så usandsynligt, at den er centrum i en cirkel på 10 tønder land, er der under 135 meter til skel *), det tilbagelægger en kat nemt. Hvis gården ligger som gårde gør flest, er der mindre end den afstand til nabojord. Men når jorden, som Pholmer oplyser, ligger rundt om gården, er det nok mest sandsynligt at bruden er taget på Pholmers egen jord.

Der er også forskel på gårdkatte. Nogen bliver hjemme omkring gården, bliver tillidsfulde og får karakter af "kælekatte". Andre har et temperament der gør dem mere og mere vilde. Dem ser du sjældent hjemme. Det meste af tiden strejfer de rundt og vogter deres territorium sådan som det er de vilde kattes natur. Den slags vildkatte sørger den ansvarlige ejer for at få aflivet, de fanger jo heller ikke mange mus på gården.

Jeg kan huske en samtale min far engang havde med nabogårdejeren. Han sagde, at den sorte med det hvide bryst var de nu blevet så glade for, så den så han gerne skånet. De grå fra samme kuld var blevet vilde, og dem måtte vi gerne skyde hvis vi kunne. Det gjorde vi nu ikke, det gjorde han selv. Og sådan skal man gerne kunne tale om tingene med sine naboer.

*) En cirkel med radius 135 meter dækker 57.254 m2. 10 tønder land er 55.162 m2.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Pholmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 190
Tilmeldt: 5. aug 2008, 19:02
Interesser: Riffeljagt, jagthunde, natur
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 50 times

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Pholmer » 26. mar 2010, 19:47

Jeg må jo nok erkende at mine 10 tdr. land ikke ligger i en cirkel rundt om gården - men de ligger nu tæt på :smile:

For lige at forsvare de to stakkels kræ så er hunkatten steriliseret og hankatten kastreret. Om det er det der betyder, at de faktisk meget sjældent ses længere væk fra gården end 50-100 meter ved jeg ikke - det kan jo også være at det skyldes at min kone både serverer tørfoder, dåsefoder og madrester for dem :biggrin:

Men uanset ovenstående fanger de mus hver eneste dag. Enten ser vi dem selv returnere med (levende) mus eller også finder vi bagparti og hale (dette gælder dog kun spidsmus - når det er markmus spises det hele). Men det sker faktisk hver dag.

Nu er der så to gange røget en brud med i købet. Lidt trist og ærgerligt, men det er nok uundgåeligt med to aktive katte, hvor instinktet uden tvivl er styrende for deres adfærd.

Pholmer

PS Jeg så gerne de tog mink i stedet - dem har jeg nemlig også på arealet :sniper:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Refraktorius » 26. mar 2010, 21:48

Pholmer skrev:..........
PS Jeg så gerne de tog mink i stedet - dem har jeg nemlig også på arealet :sniper:

Skal man så ikke op i noget "Norsk skovkat flasket op på kraftfoder"?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Guns&Tits
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 564
Tilmeldt: 19. nov 2008, 19:17
Interesser: ........
Geografisk sted: ........
Geografisk sted: ..........
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Guns&Tits » 26. mar 2010, 21:52

Nej sådan en lille norsk er ikke stor og hurtig nok :twisted: Køb i stedet en genette. meget større og en del hurtigere, men pas på det er bestemt ikke tam dyr
..........

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Lassescout » 27. mar 2010, 12:55

Måske skal man arbejde med sin opfattelse af mink.

Vi kan nemt blive enige om, at de ikke hører hjemme i den danske natur, men hvad med at betragte dem som en udfordring? Det kunne da være sjovt at udvikle sine evner som pelsjæger. Med den pris der betales for minkskind, skulle de indfangne eksemplarer nok kunne betale for indkøb af fælder. Så bliver udfordringen at finde ud af hvor de går, hvad de sætter pris på af lokkemad, og så vænne dem til at tage den. Så må man time selve fangsten med pelstid, hvor man får flest penge for skindet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Indlæg: 1144
Tilmeldt: 23. okt 2009, 08:54
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England
Been thanked: 1 time

Re: "Muskelkat" slår til igen

Indlæg af Exterminator » 27. mar 2010, 15:24

Lassescout skrev:Jeg synes nu ellers nok jeg kender en lille smule til katte, men klog på dem bliver man jo aldrig :giggle:

Vi taler statistik og sandsynligheder her, ikke absolutte enten/eller spørgsmål. En mæt og tilfreds kat vil med større sandsynlighed blive hjemme end en sulten. Derfor tager den mindre vildt, men den får nok alligevel en kylling eller en harekilling ind imellem.

Jeg finder det heller ikke bevist, at Pholmers kat har taget bruden hjemme på hans jord, sådan som BoPe mener. Hvis gården ligger så usandsynligt, at den er centrum i en cirkel på 10 tønder land, er der under 135 meter til skel *), det tilbagelægger en kat nemt. Hvis gården ligger som gårde gør flest, er der mindre end den afstand til nabojord. Men når jorden, som Pholmer oplyser, ligger rundt om gården, er det nok mest sandsynligt at bruden er taget på Pholmers egen jord.

Der er også forskel på gårdkatte. Nogen bliver hjemme omkring gården, bliver tillidsfulde og får karakter af "kælekatte". Andre har et temperament der gør dem mere og mere vilde. Dem ser du sjældent hjemme. Det meste af tiden strejfer de rundt og vogter deres territorium sådan som det er de vilde kattes natur. Den slags vildkatte sørger den ansvarlige ejer for at få aflivet, de fanger jo heller ikke mange mus på gården.

Jeg kan huske en samtale min far engang havde med nabogårdejeren. Han sagde, at den sorte med det hvide bryst var de nu blevet så glade for, så den så han gerne skånet. De grå fra samme kuld var blevet vilde, og dem måtte vi gerne skyde hvis vi kunne. Det gjorde vi nu ikke, det gjorde han selv. Og sådan skal man gerne kunne tale om tingene med sine naboer.

*) En cirkel med radius 135 meter dækker 57.254 m2. 10 tønder land er 55.162 m2.

Lassescout - på det tidspunkt du bliver klog på katte, er du også blevet klog på kvinder :shock:
Endelig .45 ACP i Danmark

Besvar