Om det er 1,5m eller 6m vil jeg sjældent være i tvivl om, men om det er 6 eller 16m kan være meget svært.Olsen71 skrev:Hvem kan se om kvisten er 1,5 meter eller 6 meter fra bukken når den står ude på 100 m![]()
Prøv at spørge en schweisshundeføre hva han mener om skud gennem kviste, korn, buske og andet
Hvilke kugler kan bruges til at skyde gennem bevoksning?
- Mannlicher 308
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 156 times
Re: Hvilke kugler kan bruges til at skyde gennem bevoksning?
- Mannlicher 308
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 156 times
Gunnut skrev:Det er jo så skrevet ret tydeligt flere gange i tråden, så jeg håber du (og alle andre) har lagt mærke til det, før du læser der her sidst i tråden!!BuckHunter 308W skrev: Det er det bedste indlæg der er blevet skrevet i denne tråd![]()
Ja, og det er da også helt i orden, at mange har fået en lejlighed til at fremsige et par bemærkninger om god jægermoral, bare flere ville efterleve det, men tråden har faktisk aldrig handlet om fripas til at plaffe gennem buske, men om kugletypers følsomhed overfor uønsket træfning inden målet. Det har enkelte svaret på, men flere har villet "rådgive" ud fra en antagelse om, at nogen bare ville plaffe løs.
Jeg synes faktisk det er rigtig god jægermoral, at sætte sig godt ind i hvordan materiellet fungerer under forskellige situationer. Det er jo bidrag til den viden man bruger, når man i situationen skal afgøre, om et skud er forsvarligt eller ej. Til dem der har sagt: "lad vær' at skyde!" må jeg først sige: “godt råd som jeg oftest selv følger og har haft rigtig god succes med” men også spørge med hvilken sikkerhed det skal kunne udelukkes, at der er bevoksning mellem skytten og målet? Hvis det er med 100% sikkerhed (og ikk 99%) er der vel kun en nyklippet græsplæne tilbage, og jagt i skov er i hvert fald udelukket. En erkendelse af, at sådan er det ikke helt, indebærer jo ikke, at man bare skyder på det første og bedste i skoven, men jeg har allerede bestemt mig for, at anvende Barnes TSX på den næste trykjagt i skoven, og til drivjagt kunne en lignende kugle måske være anbefalelsesværdig (hvis man ellers kan li’ drivjagt).
Og inden nogen nu siger, at man aldrig accepterer andet end 100% sikkerhed, så er det det min tur til at sige: “så lad være at skyde!”. Det skud, hvor man tror man har det bedste kuglefang, kan stadigvæk ramme en hidtil ukendt hård genstand i jorden i richocere mod uønsket træfning, men det gør en helvedes forskel, om man med et godt kuglefang kan reducere risikoen til en ud af en million, frem for en ud af tusind uden et kuglefang (og en Barnes kugle vil i øvrigt ha’ øget risiko for richocet fordi den har en mindre sandsynlighed for fragmentering). Bemærk, at min pointe IKKE er, at “når der alligevel er en risiko ved alt - så skide være mæ’et!”, men at man så netop har en forbandet pligt til at sætte sig rigtig godt ind i, hvordan man kan påvirke risikofaktorerne.
- Gunnut
- Platin Member
- Interesser: Genladning, jagt
- Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
- Been thanked: 33 times
Der er ingen der har påstået at du har oprettet tråden for at få fripas til at skyde gennem bevoksning etc. Du skal blot være opmærksom på, at når du opretter saådan en tråd, så vil mange af os andre lige understrege (som du selv gør), at skydning gennem en hvilken som helst form for bevoksning er NO NO. Andre læser også sådan en tråd og kunne måske få den ide at man rent faktisk godt kan skyde gennem bevoksning med god samvittighed. DERFOR bliver der svaret sådan "lidt" moralsk.Mannlicher 308 skrev: Ja, og det er da også helt i orden, at mange har fået en lejlighed til at fremsige et par bemærkninger om god jægermoral, bare flere ville efterleve det, men tråden har faktisk aldrig handlet om fripas til at plaffe gennem buske, men om kugletypers følsomhed overfor uønsket træfning inden målet.
Samtidig kan nogen måske blive lidt "forvirret" over der spørges, da vi vel alle kun i 0,05 % påregner at der er en form for bevoksning, foran vildtet, som vi reelt ikke kan se og derfor kommer vi måske til den konklussion at et kugle, som kan skyde gennem bevoksning ikke er nødvendig at søge og heller ikke findes (og min påstand er kun basseret på ret mange forsøg, jeg har set og læst om).
Jamen jeg tror ikke nogen tillægger dig skjulte motiver. Emnet er blot et der kan få folk op af stolene (heldigvis).Mannlicher 308 skrev:Bemærk, at min pointe IKKE er, at “når der alligevel er en risiko ved alt - så skide være mæ’et!”, men at man så netop har en forbandet pligt til at sætte sig rigtig godt ind i, hvordan man kan påvirke risikofaktorerne.
Så god tråd. Om ikke andet så for at understrege at en sådan kugle ikke findes og at skud gennem bevoksning af nogen som helt art, er helt og aldeles total mangel på sund fornuft (når det altså sker bevidst).
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
-
- Newbie
- Interesser: Ballistik
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 1 time
Jeg ved at det er noget af en "langskud" efter så mange år, men hvis nogen kunne pege mig i retning af omtalte NATO-studier, ville jeg påskønne det meget.Gunnut skrev: ↑1. apr 2010, 15:14Forsvaret (ikke lige DK, men andre NATO lande), har forsket en del i skud gennem alt muligt (grene, græs, etc.) fordi man naturligvis skyder gennem dette, hvis fjenden gemmer sig bag buske etc.
Selv med FMJ oplever man sindsyge skud, hvor fx. kernen og kappe går hver sin vej-
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 565 times
- Been thanked: 1203 times
Jeg kan ikke finde et NATO studie, på det.
Men her er lidt hurtigt, fra Google.
https://www.alloutdoor.com/2020/06/29/b ... ion-brush/
https://www.americanhunter.org/content/ ... r-reality/
Konklussíonen er:
Alt kuglen rammer, vil give afvigelser i kuglebanen.
Langsom tung kugle er bedst. Så hellere 500 grains .458 Magnum end 50 grains 223.
Skyd kun, hvis buske/græs/korn er meget tæt på målet, og ikke er særlig tykt/dækkende
Men her er lidt hurtigt, fra Google.
https://www.alloutdoor.com/2020/06/29/b ... ion-brush/
https://www.americanhunter.org/content/ ... r-reality/
Konklussíonen er:
Alt kuglen rammer, vil give afvigelser i kuglebanen.
Langsom tung kugle er bedst. Så hellere 500 grains .458 Magnum end 50 grains 223.
Skyd kun, hvis buske/græs/korn er meget tæt på målet, og ikke er særlig tykt/dækkende
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Newbie
- Interesser: Ballistik
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 1 time
Tak for links. Jeg er især interesseret i dokumenterede eksempler på at kappen på en fuldkappet kugle skilles fra kernen.
- Dansken
- Silver Member
- Geografisk sted: Sverige
- Has thanked: 230 times
- Been thanked: 352 times
Når noget har skudt gennem vegetation plejer man at komme sent hjem fra jagten den aften inden eftersøget er klart.
- Dansken
- Silver Member
- Geografisk sted: Sverige
- Has thanked: 230 times
- Been thanked: 352 times
Vi var på jagt den 20. januar 2020. En forening af små "bondemarker" som havde gået sammen til et jaktlag.
Jagttårnene var i temmelig dårlig stand og pasrydningen lod meget tilbage at ønske.
Jeg havde nabopasset til den stolte skytte, og omtrent sådan var hans historie: jeg hørte at der var gris som gik og praslede og "bøkede" rundt. Efter en stund fik jeg syn på EN LILLE BRUNGRIS som jeg sad og sigtedes på i det tætte krat og buskage, OG DA JEG FIK RENT SKUD PÅ DEN skød jeg.
Skytten havde måske 25- 30 meter til grisen.
Jeg hørte grisen fra mit pas, og hørte også dunset da den gik omkuld- siden hørte jeg ikke mere.
Da vi brød jagten og kom frem lå der en stor galt med et lille hul bagved øret. Den lå på skudpladsen og var stendød. Skytten havde ramt en gren i det tætte krat
Og et fragment af kuglen havde ramt grisen bagved øret
Nærige småbønder køber altid den billigste kugle.
115 kilo vejede grisen
En del mennesker er skidt ud af et lykkehjul- og kuglen vinkler "ret vej".....
Hvis jeg havde fumlet sådan havde jeg sikkert ramt grisen i røven, og vi havde løbet og ledt efter den endnu.
Alle syntes det var fantastisk godt skudt......
Jagttårnene var i temmelig dårlig stand og pasrydningen lod meget tilbage at ønske.
Jeg havde nabopasset til den stolte skytte, og omtrent sådan var hans historie: jeg hørte at der var gris som gik og praslede og "bøkede" rundt. Efter en stund fik jeg syn på EN LILLE BRUNGRIS som jeg sad og sigtedes på i det tætte krat og buskage, OG DA JEG FIK RENT SKUD PÅ DEN skød jeg.
Skytten havde måske 25- 30 meter til grisen.
Jeg hørte grisen fra mit pas, og hørte også dunset da den gik omkuld- siden hørte jeg ikke mere.
Da vi brød jagten og kom frem lå der en stor galt med et lille hul bagved øret. Den lå på skudpladsen og var stendød. Skytten havde ramt en gren i det tætte krat
Og et fragment af kuglen havde ramt grisen bagved øret
Nærige småbønder køber altid den billigste kugle.
115 kilo vejede grisen
En del mennesker er skidt ud af et lykkehjul- og kuglen vinkler "ret vej".....
Hvis jeg havde fumlet sådan havde jeg sikkert ramt grisen i røven, og vi havde løbet og ledt efter den endnu.
Alle syntes det var fantastisk godt skudt......