Mossberg................Lort eller lagkage?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Mossberg................Lort eller lagkage?

Indlæg af Lupo » 14. jul 2005, 16:14

D'herre......................

Jeg har kig på en pump-mossberg. Er der nogen som har erfaring med slig? kan man repetere lige så hurtigt som halvauto? giver repeteringen anledning til at man mister sigtet til andet skud?

Er der nogen som har negative erfaringer med den...... >>_:

Jeg er brændt lidt lun på skyderen. Den koster 1799 på tilbud. Er det ok? eller er der andre som har set den billigere?

Håber på nogle hurtige svar, da jeg står for at købe den (ellers forsvinder pengene bare til en anden side!!) :) :)


Skyderen er temmelig lang men ganske let - samtidig er det syntetskæfte - lige en skyder for mig og min rypejagt. :cool:
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 14. jul 2005, 17:11

Jeg har ikke selv en mossberg, men efter sigende skulle de fungere rimelig stabilt..
Men jeg synes der er meget "raslebøsse" over den, jeg vil istedet anbefale en remington 870, jeg har haft min i ca. 2år, uden problemer..har købt et Hogue skæfte til den på midway, og det er noget der duer.
En del rynker på næsen af pumpgun og syntetisk skæfte, jeg går heldigvis ikke på jagt med den slags tweedjægere, der kun kan bruge en S/S helst med engelsk skæfte.
Men vær forberedt på diverse kommentarer hvis du har den med på fællesjagt.
Du kan ikke repetere så hurtigt som en halvautomat med nogen pumpgun, men med øvelse kører det som smurt.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 14. jul 2005, 18:29

Mossberg 500 er et dejligt våben.
Jeg kender ikke til deres billig-model i praksis - for det er vel en Maverick88 du kan få til 1799?

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Re: Mossberg................Lort eller lagkage?

Indlæg af Erik the Viking » 14. jul 2005, 20:11

lars beck skrev:D'herre......................
Jeg har kig på en pump-mossberg. Er der nogen som har erfaring med slig?
Det kan man godt sige, har eje een - og her fornyligt haft 2 stk. demonteret sandblæst og metalliseret (løb og ammorør)
kan man repetere lige så hurtigt som halvauto?
Næh..jeg kan ihvertfald ik.
giver repeteringen anledning til at man mister sigtet til andet skud?
Ved ikke - jeg rammer heller aldrig noget med første skud??
Er der nogen som har negative erfaringer med den...... >>_:
Det er en solid skyder af gennemprøvet design, bolten låser direkte i løbet, mere solidt kan det ikke laves.
Jeg er brændt lidt lun på skyderen. Den koster 1799 på tilbud. Er det ok? eller er der andre som har set den billigere?
Kender ikke priserne, men lyder rimeligt og der er gods for pengene.
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lupo » 14. jul 2005, 20:55

Hej igen og tak for svarene

Jeg har besluttet mig for at købe bæstet. Jeg synes egentlig ikke at det er så galt med "rasleriet" over bøssen. Den virker som om, den kan klare strabadserne. Man begynder jo heller ikke ligefrem at græde, hvis den får skrammer eller ryger et par meter ned at en klippe.......!!!

Nå, men I får nærmere når jeg har besøgt en skydebane med et par hunderede bønner.

Mvh.

Lars
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 15. jul 2005, 01:41

Har selv haft "motorbøsser" som Mossberg Pumps..

Dog var det en Mossberg 835 UltiMag - 12/89 - altså cal 12 Ultimagnum (3½")

Det lykkedes efter nogle weekender på lerduebanen, at tage selv doubléer i spidsduer.
I starten virkede det håbløst at man kun kunne tage én lerdue, men det kommer med træningen.

Blev til sidst ganske habil skytte og syntes ikke selv jeg mistede sigtet for andet skud - selv med de kraftige ladninger.
Vi legede lidt med tunge jagtladninger på lerduebanen her.
En lerdue som blev ramt af 50 gram #1 hagl, er mindst lige så "død" som én ramt af 24gram #7 hagl - det så vi på støvskyen efter duen - doubléer ligeså.

Omend det gjorde lidt mere av i skulderen efter 5 doubléer i træk.


Men træning, træning og lige lidt træning mere - så kan du blive mindst lige så god som enhver anden med dobbeltløbede geværer.
Det er min erfaring - det er bare klø på.

Dog foretrækker jeg selv halvautoer, men er faktisk lige så tilfreds med min let snobbede håndbyggede s/s J.P.Sauer&Sohn med Full og X-Full trangboring på lerduebanen.
Fik 19 af 24 duer sidst, og 21 af 25 duer på trap. Med de trangboringer - har man ingen problemer med at se om lerduen er ramt eller ej.
Den forsvinder fra jordens overflade. <-:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 15. jul 2005, 08:29

Man kan faktisk repetere ganske hurtigt. Prøv at ta' anlæg op af et træ - hånden på forskæftet og samtidig støtte med hånden mod træet. Jeg har kun prøvet med kraftige ladninger (Slugs), men den repeterer selv af rekylet - Remington 870 (ja ja det er drengestreger - jeg ved det) :cool:
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Mossberg................Lort eller lagkage?

Indlæg af Gunnut » 15. jul 2005, 14:50

lars beck skrev:D'herre......................

Jeg har kig på en pump-mossberg. Er der nogen som har erfaring med slig? kan man repetere lige så hurtigt som halvauto? giver repeteringen anledning til at man mister sigtet til andet skud?

Er der nogen som har negative erfaringer med den...... >>_:

Jeg er brændt lidt lun på skyderen. Den koster 1799 på tilbud. Er det ok? eller er der andre som har set den billigere?

Håber på nogle hurtige svar, da jeg står for at købe den (ellers forsvinder pengene bare til en anden side!!) :) :)


Skyderen er temmelig lang men ganske let - samtidig er det syntetskæfte - lige en skyder for mig og min rypejagt. :cool:
Du kender den jo selv. Du har skudt med den, da vi var på jagt. OK det var en Maverick, men jeg har også haft en "500" og der er praktisk talt ingen forskel.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lupo » 15. jul 2005, 16:02

Så er dyret købt......

Ja, Gunnut - du har ret - kunne bare ikke huske at det var en mossberg....... Jøsses, så skal jeg sgu på skydebanen - det gik vist ikke så godt med det lange hyl af en skyder!!! :neutral: :neutral:

Jeg synes faktisk man får meget jern og plastik for de 1795 jeg måtte slippe - kunne kun vride én æske bønner ud af salgsherren.

Hvordan fanden får jeg den nu plomberet?? nogle gode råd?

Mvh.

Lars
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lupo » 15. jul 2005, 16:18

PS: er der nogen som ved hvilke regler der gælder i Norge og Sverige angående patronindholdet i jagtgeværer????

Går ud fra at det er samme regler som i DK?

Gode hilsner

Lars
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 15. jul 2005, 16:46

lars beck skrev:Så er dyret købt......
Hvordan fanden får jeg den nu plomberet?? nogle gode råd?
På de to stk. jeg havde ved sidst var det lavet således:
I dækslet for patronrøret var der boret en hul hvori der var stykket en 6mm rundstok som så var svejset udefra (der er ikke plads til at svejse indvendig), dækslet var så sikret med en 5mm pinol skrue der var boret ind i siden, altså så der skulle bruges værktøj for at afmontere.
Lidt fiksere ville det være at svejse en skive på rundstokken så den støtter på enden af røret når dækslet er skruet fast.
Men egentlig må det vel være nok med en løs træpind når dækslet er sikret med skrue?
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Ninja_Moose » 15. jul 2005, 16:58

nu der snakkes plombering, er der så nogen regler for at en halvautomat eller pumpgun skal være plomberet, når man er på skydebane?? Må nok indrømme at jeg ikke har fået min SKB halvautomat plomberet endnu.

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 15. jul 2005, 17:13

Mossberg serie 500 og Maverick model 88 er den "samme" skyder med følgende forskelle:
Hele låsen er lavet af aluminium på Maverick, knapt så stærk men til gengæld let.
Sikringen sidder for tommelfingeren på Mossberg men sidder på tværs foran aftrækkeren i bøjlen på Maverick.
De passer de fleste stumer med hinanden, vigtigst af alt løb!
Lad os tænke lidt baglæns:
Det koster det samme at lave løbet til de 2, kunststof skæftet koster det samme, selve bundstykket koster det samme. Der skal aftrækker og magasin på og de koster ca. det samme, låsen er af alu og sikringen er andereledes på Maverick. Til 1500-1800kr kan det vel ikke overraske nogen at der er lidt mere "rasleri" over en bøsse er koster det halve af "originalen"?

Jeg er masende tilfreds med min og den klarer de vildeste ladninger jeg har smidt i den uden problemer af nogen slags. Jeg har tillid til konstruktionen hvor bundstykket låser direkte i piben og det gør konstruktionen stærk som grundfjeldet.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 15. jul 2005, 17:18

The_Moose skrev:nu der snakkes plombering, er der så nogen regler for at en halvautomat eller pumpgun skal være plomberet, når man er på skydebane?? Må nok indrømme at jeg ikke har fået min SKB halvautomat plomberet endnu.
Der kan udstedes tilladelse til våben uden magasinbegrænsning hvis det kan dokumenteres at våbnet skal bruges til jagt i udlandet og man må så indskyde våbnet her i landet i rimelig omfang.
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Ninja_Moose » 15. jul 2005, 17:22

jeg tænkte bare, at jeg mener kun at der står at der under jagt højest må være 2 patroner i den, så kunne man jo forestille sig at det er ligemeget under træning.

Der er jo ingen krav om at plomben skal være der når man køber våbnet, hvilket jeg personligt synes er meget underligt, da jeg havde en fornemmelse af at grunden til kravetom plombering, er fordi våbnet er farligt, når det kan indeholde flere patroner, og derfor ville være ideelt at bruge for evt. kriminelle.

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 15. jul 2005, 17:55

The_Moose skrev:jeg tænkte bare, at jeg mener kun at der står at der under jagt højest må være 2 patroner i den, så kunne man jo forestille sig at det er ligemeget under træning.

Der er jo ingen krav om at plomben skal være der når man køber våbnet, hvilket jeg personligt synes er meget underligt, da jeg havde en fornemmelse af at grunden til kravetom plombering, er fordi våbnet er farligt, når det kan indeholde flere patroner, og derfor ville være ideelt at bruge for evt. kriminelle.
Ja men det er også en mærkelig ting - det med patronbegrænsning er startet for vildtets skyld, hvilket kun burde gælde under jagt, men er så drejet over i et generelt forbud, vel også få at forsøge at begrænse kriminel misbrug.
Det er en retning lovgivningen tager, hvis politiet ikke ser en lovlig anvendelse, er det forbudt.
F.eks. er det ret sjovt at skyde til måls (plinke) med brenneke kugler, men da der ikke findes en diciplin under nogen anerkendt organisation der hedder "at skyde til måls" er der ikke nogen lovlig praktisk anvendelse, derfor forbudt at eje og anvende.
Loven er ikke logisk, man kan ikke med sund fornuft vide om man er på rette side - men alligevel er man forpligtet til at vide det..
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 15. jul 2005, 18:15

Hmmmmmmmm, lad mig se en gang. Gad vide hvor mange der planlægger en forbrydelse der involverer mere end 2 skud, tager sit jagttegn med sig og derefter går ned og køber et våben i eget navn?

Som en forsikringsmand en gang sagde: "En hængelås har en funktion overfor almindelige lovlydige mennesker, de kriminelle skærer den alligevel i stykker og for dem betyder den intet!"

Det samme gælder for brugen af flerskuds pumps og halvautomater samt lyddæmpere, de lovlydige afholder sig fra den slags men de kriminelle er da stinkende ligeglade!
Der nedlægges skydebaner i et væk på grund af miljøhensyn mht lydgener. Hvorfor kan vi ikke tillade at skytterne på banerne kan benytte lyddæmpere? I Norge og finland samt England fungerer det helt fint, og lur mig om ikke den kriminelle eller krybskytten er stinkende ligeglad med gældende lovgivning når han begår sin forbrydelse?

Begrundelsen for begrænsning af haglgeværer ligger i at det skal være jagt og ikke nedslagtning af fugleflokke. Og netop 2 patroner fordi det fra gammel tid har været indholdet i en standard haglsprøjte ikke?

I min Maverick er der tale om en rundstok med 2 O-ringe på. Den kan tages ud efter behov, f.eks. grisejagt i Sverige eller Polen. Uden plombe tager den 5 skud i 12/76, 6 skud i 12/70 og 7 skud i 12/67,5, men jeg kan ikke med et gran af sandhed i stemmen sige at jeg har haft brug for mere end 2 skud i træk endnu, men det er godt at vide at der er lidt ekstra "backup".
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 15. jul 2005, 18:22

Erik the Viking skrev: F.eks. er det ret sjovt at skyde til måls (plinke) med brenneke kugler, men da der ikke findes en diciplin under nogen anerkendt organisation der hedder "at skyde til måls" er der ikke nogen lovlig praktisk anvendelse, derfor forbudt at eje og anvende.
Loven er ikke logisk, man kan ikke med sund fornuft vide om man er på rette side - men alligevel er man forpligtet til at vide det..
Reglen om Brenneke/slugs omhandler afskydning i glatløbede haglgeværer, og har med træfsikkerhed i en jagtsituation at gøre. Hvis du får registreret en riflet pibe til din pumpgun så er der ingen problemer i at plinke eller jage med slugs, elheller i at opbevare dem!
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lupo » 15. jul 2005, 18:34

Jeg har kigget lidt på dyret.

Det må kunne lade sig gøre at bore et hul i selve dækslet. Altså et hul langsgående gevindet i dækslet og lave et nyt gevind i det borede hul. Derefter lave en stålpind, med passende længde, som har gevind passende til det nye gevindhul.

Lyder det helt tosset? problemet er jo så bare at man ikke har den fastsvejset. :???: :???:

Hvis jeg er helt galt afsporet, så korriger mig endelig. >!>;

Og hvad med Norge/Sverige spørgsmålet? <-: <-: <-:

Mvh.

Lars <>\:
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 15. jul 2005, 18:50

The Dane skrev: Reglen om Brenneke/slugs omhandler afskydning i glatløbede haglgeværer, og har med træfsikkerhed i en jagtsituation at gøre. Hvis du får registreret en riflet pibe til din pumpgun så er der ingen problemer i at plinke eller jage med slugs, elheller i at opbevare dem!
Hmm, der var måske en ide der - hvis det ellers er muligt selv at støbe kugler og lade patroner vil jeg da mægtig gerne spendere en tilladelse for den fornøjelse, bigbore is great fun!
(undskyld Lars jeg fucker din tråd op)
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 15. jul 2005, 18:55

lars beck skrev:Jeg har kigget lidt på dyret.

Det må kunne lade sig gøre at bore et hul i selve dækslet. Altså et hul langsgående gevindet i dækslet og lave et nyt gevind i det borede hul. Derefter lave en stålpind, med passende længde, som har gevind passende til det nye gevindhul.

Lyder det helt tosset? problemet er jo så bare at man ikke har den fastsvejset. :???: :???:
Mener cirkuleret siger svejset eller nittet, tolkes som "kræver værktøj for at omgøre", så hvis du sikrer dækslet med en unbrako sideskrue, burde det være ok.

Har du forøvrigt spurgt forhandleren om han har et ombytnings dæksel med begrænser?? - virker tåbeligt hvis han ikke benytter lejligheden til at sælge en sådan med.
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 15. jul 2005, 19:53

Jeg har købt min med pinden i og med reglerne in mente så står forhandleren vel inde for at det våben han sælger overholder gældende love og regler?

Slugs kan nemt laves selv hvis altså genladetilladelsen er i orden!
Hylstre koster 40-45 øre/stk nye med fænghætte i.
Forladninger koster ca. 35 øre/stk.
Krudt går der for ca. 1 krone af og kuglen støber du selv så den er "gratis".
Ergo koster det ca. knapt 2 kr at trykke på knappen.
Vedhæftede filer
Slugs i samlesæt.jpg
Slugs i samlesæt.jpg (44.85 KiB) Vist 7036 gange
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lupo » 15. jul 2005, 20:13

Jeg kunne ikke vride noget som helst ud af manden, som solgte mig den lange sorte pind. Han mente ikke, at det rent juridisk er pålagt sælger ,at den er plomberet. Og Jeg tror faktisk, han har ret.

Men det er nu heller ikke noget problem. Jeg kan nok selv ordne det - men jeg vil bare ikke lave det til en permanent siddende anordning, hvis det ikke er strengt nødvendigt.

Du, STOREV DANSKER, kan du ikke smide et par billeder af dine plomberinger ud, så jeg kan få inspiration??

Gode hilsner

Lars
Senest rettet af Lupo 15. jul 2005, 20:16, rettet i alt 1 gang.
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 15. jul 2005, 20:14

The Dane skrev:Slugs kan nemt laves selv hvis altså genladetilladelsen er i orden!
Hylstre koster 40-45 øre/stk nye med fænghætte i.
Forladninger koster ca. 35 øre/stk.
Krudt går der for ca. 1 krone af og kuglen støber du selv så den er "gratis".
Ergo koster det ca. knapt 2 kr at trykke på knappen.
Det lyder skægt! - ladetilladelsen siger alle gængse kalibre så ikke noget dér, forladningen må kunne laves ud af et eller andet gratis, og det Nobel 80 jeg bruger til revolver er faktisk beregnet til haglbøsse, har desuden en defekt Lee støbeform jeg kan fræse op og bruge.
Også en fin undskyldning til at købe en sjov bette pump med rødpunktsigte. :eek:
Så er det bare lige hvad Sheriffen af Herning siger til en sådan kaliber (doh!) :;:#
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Ninja_Moose » 15. jul 2005, 20:47

The Dane skrev:
Erik the Viking skrev: F.eks. er det ret sjovt at skyde til måls (plinke) med brenneke kugler, men da der ikke findes en diciplin under nogen anerkendt organisation der hedder "at skyde til måls" er der ikke nogen lovlig praktisk anvendelse, derfor forbudt at eje og anvende.
Loven er ikke logisk, man kan ikke med sund fornuft vide om man er på rette side - men alligevel er man forpligtet til at vide det..
Reglen om Brenneke/slugs omhandler afskydning i glatløbede haglgeværer, og har med træfsikkerhed i en jagtsituation at gøre. Hvis du får registreret en riflet pibe til din pumpgun så er der ingen problemer i at plinke eller jage med slugs, elheller i at opbevare dem!
Man kan da få brenneke kugler med vinger, som skulle fungere som en slags modsat riffelgang, så kuglen roterer, som ved riffelgang, selvom den er affyret fra et glat løb, dem har jeg da set i sverige.

Ville det ikke være at foretrække fremfor runde kugler???

Besvar