Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Indlæg: 879
Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 380 times
Been thanked: 30 times

Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Castle » 2. jan 2011, 10:08

Har tænkt længe på det jagttegn, og nu må det altså snart være.
Problemet er at, jeg arbejder på meget forskudte arbejdstider, så jeg har ikke mulighed for at deltage en stor del af gangene.
De der lyn kurser over en weekend har jeg ikke råd til.

Er ude i det samme som Nikolajl, og XaVieR her. http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 80#p299980

Vi er måske nok 4 stk alt i alt.
Er der nogen der har kendskab til steder i/omkring Nordsjælland hvor man evt. kan betale til at få det lovpligtige skydning, våbenhåndtering, teoriprøve. Her tænker jeg på at hvis jeg selv læser teorien ved selvstudium. Og hvad kræver dette. ? Som minimum vel jagt & vildt bogen/cd ??

Venlig Hilsen.
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Lerche » 2. jan 2011, 11:34

Du har fat i det rigtige NY bog cd rommen med følger.
Dog vil jeg kraftig anbefale du os får vildt siloetter så du kan træne afstande

grunden til jeg skrive ny bog er næsten alle vildt fotos er nye så vil blive meget svært hvis den ikke er ny

Jeg har ikke kendskan til nogen der afholder våben kursus på Sjælland

Våbenkursus skal teorien afholdes i 2 omgange der skal af lægges 50 skud
der skal være våbenbetjening og afstandbedømmelse
Lerche der glæder sig til 16 maj

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Rixen » 2. jan 2011, 12:05

Jeg vil foreslå at i alle 4 får fat i lærebogen med CD også terper på livet løs, så få meldt jer til hos http://www.jagtskole.dk/ og samtidig finder et hotelværelse og laver en rigtig herre-weekend!

Det var der nogen af dem fra Sjælland der gjorde da jeg tog jagttegnet der, de havde haft en helt kanon weekend :yo:

Eventuelt kan du sikkert lave en god aftale med Mik Ellegaard om et våbenkursus.

NickKK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2009, 20:42
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af NickKK » 2. jan 2011, 12:32

Du kan også vælge den gyldne middelvej. Jeg er tilfældigvis kasserer i en jagtforening, hvor vi afholder jagttegnskurser som aftenskole - men overvejer at indføre jagttegnskurser baseret på weekenddage, som så forløber over ca. 6 weekender. Så er man ude over problematikken med de meget lange aftenkurser og helt væk fra knaldkurserne på 2 weekenddage, hvor man alligevel dumper.

Du kan jo undersøge, om ikke der er mulighed for sådan et middellangt kursus et sted i Nordsjælland.

Jeg vil klart anbefale dig at bruge et kursus som forberedelse til jagttegnsprøven. Ud over de obligatoriske sager, såsom skydningen m.v., som du ikke bare kan klare alene, er det faktisk ganske svært - for de fleste - at læse al teorien op alene. Og der er også en del praktiske færdigheder, som du bare ikke kan lære/indøve alene. Det er lidt ligesom at tage bil-kørekort; øv dig i at køre bilen alene, og du er næsten sikker på at få forkerte rutiner indlært...

Og ja, som en anden skriver, så husk at få fat i dyresilhouetterne. De er vigtige til afstandsbedømmelserne. Og dem skal du træne og træne og træne og...
/Nick

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Labgirl » 2. jan 2011, 13:54

NickKK skrev:....og helt væk fra knaldkurserne på 2 weekenddage, hvor man alligevel dumper.
Hvad er dumpeprocenten på weekendkurserne kontra de andre kurser?

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Rixen » 2. jan 2011, 14:43

Ca. 95% af Jagtskolen.dk's elever består jagtprøven (Weekend kursus)... Så jeg kan da godt se at folk dumper i vildskab... 5% er fuldstændigt uacceptabelt.. :confused:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Oscar123 » 2. jan 2011, 16:12

Hej Castle

Jeg vil absolut anbefale Dig at tage et af de regulære jagttegnskurser – selvom de tager lidt længere tid. Problemet med de korte intensive weekendkurser er, at de i højere grad har fokus på at få eleverne til at bestå jagttegnsprøven – og i mindre grad på at gøre dem til gode jægere med de rette holdninger. Det sidste kræver tid til fordybelse i stoffet og en god jagttegnslærer, der kan ”indoktrinere” den korrekte jagtmoral og -etik.

Kim Graversen på Amager kan absolut anbefales (små hold, intensiv undervisning - han kræver sgu’ at man forbereder sig – samt god stemning på holdene): http://amager-jagttegn.dk/
:hunter:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Labgirl » 2. jan 2011, 18:51

Oscar123 skrev:Problemet med de korte intensive weekendkurser er, at de i højere grad har fokus på at få eleverne til at bestå jagttegnsprøven – og i mindre grad på at gøre dem til gode jægere med de rette holdninger. Det sidste kræver tid til fordybelse i stoffet og en god jagttegnslærer, der kan ”indoktrinere” den korrekte jagtmoral og -etik.
Noget af en generalisering og uden hensyntagen til jagttegnelevernes baggrund...
Kan jeg udfra det du skriver konkludere at du finder, at jægere som har erhvervet sig jagttegn på et weekendkursus har ukorrekt jagtmoral og mangler etik?

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Vetten » 2. jan 2011, 22:06

Oscar123 skrev:Hej Castle

Jeg vil absolut anbefale Dig at tage et af de regulære jagttegnskurser – selvom de tager lidt længere tid. Problemet med de korte intensive weekendkurser er, at de i højere grad har fokus på at få eleverne til at bestå jagttegnsprøven – og i mindre grad på at gøre dem til gode jægere med de rette holdninger. Det sidste kræver tid til fordybelse i stoffet og en god jagttegnslærer, der kan ”indoktrinere” den korrekte jagtmoral og -etik.

Kim Graversen på Amager kan absolut anbefales (små hold, intensiv undervisning - han kræver sgu’ at man forbereder sig – samt god stemning på holdene): http://amager-jagttegn.dk/
:hunter:
Oscar123
Hvad der er skik og brug kan man vel læse sig til....?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Raptor357 » 2. jan 2011, 23:51

Vetten skrev:
Oscar123 skrev:Hej Castle

Jeg vil absolut anbefale Dig at tage et af de regulære jagttegnskurser – selvom de tager lidt længere tid. Problemet med de korte intensive weekendkurser er, at de i højere grad har fokus på at få eleverne til at bestå jagttegnsprøven – og i mindre grad på at gøre dem til gode jægere med de rette holdninger. Det sidste kræver tid til fordybelse i stoffet og en god jagttegnslærer, der kan ”indoktrinere” den korrekte jagtmoral og -etik.

Kim Graversen på Amager kan absolut anbefales (små hold, intensiv undervisning - han kræver sgu’ at man forbereder sig – samt god stemning på holdene): http://amager-jagttegn.dk/
:hunter:
Oscar123
Hvad der er skik og brug kan man vel læse sig til....?
Hvad der er skik og brug, gør det ikke nødvendigvis bedre. et punkt hvor man ikke skal lære alt for meget er usikker våben betjening, ladte våben i uheldige retninger, skud afgivelse i forkerte retninger og indtagelse af alcohol. intet af dette hører hjemme på en jagt hvis man ser fornuftigt på det.
At man så kan høre en jæger fortælle stolt om hvordan han har en lommelærke med for at holde varmen, er mig totalt uforståeligt.

På den positive side så hører man et utal af røverhistorier, hvor i der er et gran af sandhed. man bliver introduceret til jægernes kodesprog og får en lang række fif.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Indlæg: 879
Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 380 times
Been thanked: 30 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Castle » 3. jan 2011, 10:51

Vil da nok mene at man vil få mere ud af at følge et længervarende kursus. Men pga. arb. er dette ikke muligt.
Det weekend kursus som en "mande weekend".. den ide lyder sgu hyggelig, meeen, nok også lidt dyr for mig.
Jeg er stadig mest til at læse selv ved hjælp af bog/cd.
men så er problemet at finde en efterfølgende hvor vi kan tage det lovpligtige skydning, våbenhåndtering, teoriprøve ??
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Bofhenator » 3. jan 2011, 10:57

Jeg ville prøve at kontakte nogle af dem der tilbyder jagttegn (der er rigeligt links i tråden allerede) og høre om de kan strikke et tilbud sammen til dig. Jeg tror ikke det er hyldevare, så du er nok nød til at fatte telefonen og ringe rundt eller skrive en håndfuld mails.

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Indlæg: 879
Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 380 times
Been thanked: 30 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Castle » 7. jan 2011, 10:49

bofhenator skrev:Jeg ville prøve at kontakte nogle af dem der tilbyder jagttegn (der er rigeligt links i tråden allerede) og høre om de kan strikke et tilbud sammen til dig. Jeg tror ikke det er hyldevare, så du er nok nød til at fatte telefonen og ringe rundt eller skrive en håndfuld mails.

/bofh
Ja, der er jo nok ikke andet for. :-)

Er det "2 prøver" man skal meldes til ?
Jeg tænker en teoriprøve, og så en skydeprøve (som vel er incl. våbenhåndtering, afstandsbedømmelse m.m.) eller hvad ?
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Bofhenator » 7. jan 2011, 10:52

Nej, det er samme prøve.

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Indlæg: 879
Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 380 times
Been thanked: 30 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Castle » 7. jan 2011, 13:47

Er det lovligt for en der allerede har jagttegn, at tage mig med på skydebane så jeg kan prøve at skyde med hans jagtgevær, eller skal han være uddannet instruktør eller lign for at lade mig prøve at skyde ??

Venlig Hilsen.
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Lerche » 7. jan 2011, 13:55

Castle skrev:Er det lovligt for en der allerede har jagttegn, at tage mig med på skydebane så jeg kan prøve at skyde med hans jagtgevær, eller skal han være uddannet instruktør eller lign for at lade mig prøve at skyde ??

Venlig Hilsen.
ja der skal være en instruktør
de fleste baner har vel en instruktør der gerne går med, det er jo en mulig ny kunde :giggle:
om det er godt er noget andet for man hurtig lære unoder
Lerche der glæder sig til 16 maj

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af K.M. » 7. jan 2011, 15:29

Tja, hvis der er en instruktør skulle det jo netop gøre at man ikke får de unoder, som man risikerer hvis man bare træner alene? Selvfølgelig er der forskel på jagt og konkurrence-lerdueskydning, men mange instruktører på sådan nogle baner er vel også jægere? Det er altid rart at være fortrolig med sit våben, jeg syntes selv at vi skød for lidt da jeg tog jagttegn, og vi var da ude 5 gange (så vidt jeg husker) hvor vi skød og gik en afstandsbane hver gang, så man fik prøvet at skulle tænke på hvor man pegede hen med det mens man gik, knække det hvis der kom en forhindring osv. osv. Det gør man selvfølgelig ikke på en lerduebane, men man får skudt nogle skud og bliver fortrolig med våbnet, og det er vel altid en fordel.
Improvise, adapt, overcome!

Monsted
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 9. jun 2010, 11:27
Interesser: Mmmm, dyreryg.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 3 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Monsted » 7. jan 2011, 15:32

K.M. skrev:Tja, hvis der er en instruktør skulle det jo netop gøre at man ikke får de unoder, som man risikerer hvis man bare træner alene? Selvfølgelig er der forskel på jagt og konkurrence-lerdueskydning, men mange instruktører på sådan nogle baner er vel også jægere? Det er altid rart at være fortrolig med sit våben, jeg syntes selv at vi skød for lidt da jeg tog jagttegn, og vi var da ude 5 gange (så vidt jeg husker) hvor vi skød og gik en afstandsbane hver gang, så man fik prøvet at skulle tænke på hvor man pegede hen med det mens man gik, knække det hvis der kom en forhindring osv. osv. Det gør man selvfølgelig ikke på en lerduebane, men man får skudt nogle skud og bliver fortrolig med våbnet, og det er vel altid en fordel.
Da jeg tog mit jagttegn kom jeg nogle gange hos Århus Flugtskydningsklub hvor der altid var instruktører der ville holde øje med mig. Når jeg fortalte dem at jeg var jagttegnselev var de gode til at undgå at lære mig unoder.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Lerche » 7. jan 2011, 16:53

K.M. skrev:Tja, hvis der er en instruktør skulle det jo netop gøre at man ikke får de unoder, som man risikerer hvis man bare træner alene? Selvfølgelig er der forskel på jagt og konkurrence-lerdueskydning, men mange instruktører på sådan nogle baner er vel også jægere? Det er altid rart at være fortrolig med sit våben, jeg syntes selv at vi skød for lidt da jeg tog jagttegn, og vi var da ude 5 gange (så vidt jeg husker) hvor vi skød og gik en afstandsbane hver gang, så man fik prøvet at skulle tænke på hvor man pegede hen med det mens man gik, knække det hvis der kom en forhindring osv. osv. Det gør man selvfølgelig ikke på en lerduebane, men man får skudt nogle skud og bliver fortrolig med våbnet, og det er vel altid en fordel.
ja korekt hvis man fortæler dette kan det være han går lidt op i det
men der er nogen i forskeld på at være flugtskydnings instrutør og våbenkursus lære
instrutør er god til at lære en at ramme dette er pt ikke vigtig når man skal til prøve.
våbenkursus lære er god til at holde øje med våben betjening

men det siger jeg nok at en flugtskydnings instruktør har måske en større tildens til at se om duen bliver ramt end se på hvordan våbenet faktisk bliver betjent før, under og efter skudet
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Lars-3006
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 3. maj 2009, 20:18
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Stevns
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Lars-3006 » 7. jan 2011, 20:29

Jeg synes lige labgirl skal klappe hunden .....
Jeg kan 100% tilslutte mig Oscar123's holdning og jeg har faktisk noget at have det i.
Jeg har selv erhvervet mit jagttegn på sådan et week-end kursus.
Jeg er 200% overbevist om, at Oscar123 ikke har noget imod den slags kurser, han påpeger blot et faktuelt forhold.
Det kursus jeg deltog i var også helt åben om det. Det handlede kun om at lære, det der skulle til for at bestå.
Alt det andet skulle man så lære ude på jagt.

Jeg havde ingen forudsætninger for jagt, før jeg begyndte. Ingen jæger-far eller -onkel.....
Da jeg først var blevet rigtig hooked på ideen, så gjaldt det bare om at få tegnet så hurtigt som muligt, så man kunne komme ud på jagt :yo:
Bagefter fandt jeg ud af i bakspejlets ulidelige .... , at det faktisk havde været tusind gange bedre for mig at tage det lange kursus med alt den ekstra læring og info - og ikke mindst fordi jeg jo fandt ud af, at det var rigtig skide interessant.
Og ikke mindst fordi jeg ikke havde nogen udpeget "jagtmester", der kunne lære mig alt det, jeg manglede bagefter.

Belært af alt dette så er mit råd følgende:
- er man utålmodig. Har været på jagt med Onkel Jagt fra man kunne krybe. Har mulighed for fortsat at gå på jagt med Onkel Jagt eller hans lige bagefter. Så tag week-end kurset.
- har man ingen forudsætninger. Hverken før eller efter. Så tag det lange kursus.

Knæk og bræk

Lars -3006
"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af PeptoBizmo » 8. jan 2011, 16:26

K.M. skrev:Tja, hvis der er en instruktør skulle det jo netop gøre at man ikke får de unoder, som man risikerer hvis man bare træner alene? Selvfølgelig er der forskel på jagt og konkurrence-lerdueskydning, men mange instruktører på sådan nogle baner er vel også jægere? Det er altid rart at være fortrolig med sit våben, jeg syntes selv at vi skød for lidt da jeg tog jagttegn, og vi var da ude 5 gange (så vidt jeg husker) hvor vi skød og gik en afstandsbane hver gang, så man fik prøvet at skulle tænke på hvor man pegede hen med det mens man gik, knække det hvis der kom en forhindring osv. osv. Det gør man selvfølgelig ikke på en lerduebane, men man får skudt nogle skud og bliver fortrolig med våbnet, og det er vel altid en fordel.
Hvem har du taget jagttegn hos, måske jeg har været instruktør for dig :smile:
Lerche skrev: ja korekt hvis man fortæler dette kan det være han går lidt op i det
men der er nogen i forskeld på at være flugtskydnings instrutør og våbenkursus lære
instrutør er god til at lære en at ramme dette er pt ikke vigtig når man skal til prøve.
våbenkursus lære er god til at holde øje med våben betjening

men det siger jeg nok at en flugtskydnings instruktør har måske en større tildens til at se om duen bliver ramt end se på hvordan våbenet faktisk bliver betjent før, under og efter skudet
Der er stor forskel. Det starter allerede i det øjeblik man lægger hånd på våbnet.

Jeg er flugtskydningsinstruktør, men hjælper en jagttegnsunderviser med at afvikle nogle skydninger i undervisningen, og går samtidig nogle afstands-baner med eleverne.
Og det er TIT sket at eleverne er ivrige, og man må sige til dem: "Nu er sikker våbenbetjening i højsædet, og så kan jeg altid lære dig at ramme senere".
For det er langt fra det samme.

Og som Lars-3006 havde jeg ingen jagtforudsætninger.
Modsat ham tog jeg et kursus henover vinter/forår.

Det gav mig en HELT masse.
Blandt andet har jeg i dag jagt med 4, tidligere 5, fra det kursus.
Så det giver nogle kontakter til at komme igang.
Hvis jeg stod Palle alene i verden, og ikke havde en lidelsesfælle at gå på skydebanen med, så tror jeg det vil være svært at komme afsted. Jeg er ihvertfald taknemmelig for at jeg tog den lange vej rundt.
Så der er fordele og ulemper ved begge dele :razz:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Labgirl » 8. jan 2011, 19:59

Lars-3006 skrev:Jeg synes lige labgirl skal klappe hunden .....
Det gør jeg gerne. Jeg savner bare bevis på, at det rent faktisk forholder sig sådan at der dumper flere på "knaldkurserne" som de omtales som, kontra de andre kurser som løber over en 6 mdr. periode. Derfor bad jeg om procenterne på hvor mange der bestod på det ene kontra det andet kursus. Det er vel fair nok?

Jeg tog selv mit jagtegn på et "knaldkursus" og oplevede en høj procent af deltagerne som bestod foruden at vi fik besøg af en del fra 6 mdr. kurserne som var...dumpet. Noget af det de forklarede var, at man simpelthen ikke husker hvad man lærte for flere måneder siden. Fremmødet på kurserne var mangelfuldt og det samme var seriøsiteten i undervisningen. Det er selvfølgelig ikke sådan det behøver at være generelt. Jeg fortæller om hvad jeg har erfaret gennem andre kursister som jeg har lært at kende bla. gennem "knaldkurset". Og vores "tilløbere" kom ikke fra et kursus. De kom fra forskellige steder og brugte dette "knaldkursus" som en repetition og til at få hjælp til måske at kunne bestå anden gang (hvad flertallet gjorde).

Jeg tænker at de hurtige kurser tages af folk som har motivationen til at sætte sig ind i materialet. Det kræver trods alt en del terpen på egen hånd for at være forberedt til hver time og er man ikke forberedt kan man ikke hænge på.
Mit hold var med få deltagere, alle blev inddraget i undervisningen, alle blev udspurgt og testet i stoffet og alle kom til orde hver gang med spørgsmål.
Kurserne er forholdsvis dyre men intensive og jeg formoder at man har viljen og engagementet til at ville lære hvis man kaster sig ud i sådan noget.

Selvom jeg har gået på jagt som hundefører i en del år inden jeg selv tog jagttegn, så blev jeg ikke jæger af at have fået mig et jagttegn. Det var da en helt ny verden der åbnede sig og som jeg stadig er ved at udforske og lære om.
Jeg har søgt erfaring og hjælp på skydebanen hvor jeg troligt tropper op så ofte som muligt og hvor folk er utrolig venlige og hjælpsomme - også med at invitere på jagt og give erfaring videre ligesom hundeerfaringen har kastet nogle gode bekendtskaber af sig som jeg er taknemmelig for.

Måske man kan sammenligne det lidt med et kørekort? Uanset om du bestod efter 4 køretimer (som man måtte engang) eller efter 47, så er det stadig først bagefter man skal ud og lære at være en rigtig billist?
Og det er da tilfældet for alle uanset om man har taget 6 mdr. om et kursus eller har bestået via et "knaldkursus".

Dertil kommer også at man selv som voksent menneske må vurdere om man f.eks på baggrund af tidligere erfaringer, opvækst, bekendtskaber osv er klar til at kalde sig selv for jæger efter bestået kursus eller om man skal søge mere hjælp bagefter (som iøvrigt nok altid er en god ide).

Havde vores hobby været madlavning var det nok ligegyldigt om vi ødelagde en sovs ved at eksperimentere på egen hånd men vores indeholder bla. våben og det kræver at man er sit ansvar (og evner) bevidst.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Bofhenator » 9. jan 2011, 00:12

Labgirl skrev:
Måske man kan sammenligne det lidt med et kørekort? Uanset om du bestod efter 4 køretimer (som man måtte engang) eller efter 47, så er det stadig først bagefter man skal ud og lære at være en rigtig billist?
Og det er da tilfældet for alle uanset om man har taget 6 mdr. om et kursus eller har bestået via et "knaldkursus".
Det er en rigtig god sammenligning!

Jeg tror det er naivt at forestille sig man er jæger når man står med pappet i hånden første gang. Erfaringen kommer først ude i virkeligheden...

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Lars-3006
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 3. maj 2009, 20:18
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Stevns
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Nu må jeg sgu igang med det jagttegn.

Indlæg af Lars-3006 » 9. jan 2011, 10:49

Jeg tror, at som med så meget andet her i livet, så er tingene ikke sorte eller hvide.
Efter min opfattelse, så er er der gode og dårlige ting ved begger former for kursus.
Opgaven må derfor være, at forsøge at finde ud af så mange som muligt af disse fordele og ulemper
inden man beslutter sig. Lægger man disse ting sammen med ens individuelle præferencer, så er man ved
at have et godt beslutningsgrundlag.

I sidste ende, så handler det om at komme ud på jagt og jeg er temmelig overbevist om, at den primære faktor,
der gør en til en god jæger, den sidder mellem ørerne :smile:

Lars-3006
"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Besvar