Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Styer SSG » 22. mar 2011, 21:14

http://www.netnatur.dk/netjaegeren/arti ... forbundet/

Som det kan ses i ovenstående link, er der stadig debat om blyhagl, og hvor udbredt de er.
Og så spørgsmålet: Er det ulovlig våbenbesiddelse at have blyhagls patroner?
Hvis der er, så må det da give en seriøs straf :prisoner:, hvis de tager nogen.

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Refraktorius » 22. mar 2011, 21:23

Under normale forhold er det ikke tilladt at besidde blyhaglspatroner.


Cirkulæreskrivelse om halvautomatiske salonrifler, US-carabiner, blyhagl samt gasvåben og kombinerede gas- og signalvåben
3. Tilladelse til blyhagl

Reglerne for besiddelse af blyhagl blev skærpet ved våbencirkulærets ikrafttræden den 10. februar 2000.

Det fremgår af våbenlovens § 2, stk. 1, jf. § 1, stk. 1, nr. 2, jf. hertil § 2a, stk. 1, nr. 3, sidste pkt., at det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve, besidde, bære eller anvende blyhaglpatroner.

Ifølge våbencirkulærets § 9 kan tilladelse til blyhaglpatroner kun gives til personer, der godtgør at skulle anvende blyhaglpatroner til flugtskydning i de afdelinger under Dansk Flugtskydnings Forbund, der har dispensation fra Skov- og Naturstyrelsen til at anvende blyhaglpatroner på deres skydebaneanlæg.

Våbencirkulærets § 9 fastlægger udtømmende, hvornår der kan gives tilladelse til blyhaglpatroner. Bestemmelsen indebærer således, at der ikke kan gives tilladelse til blyhaglpatroner til brug i udlandet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Styer SSG » 22. mar 2011, 22:04

Min tanke var, at hvis det nu kunne koste en tur bag tremmer og/ eller jagttegnet, kunne det måske stoppe det problem.
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1238
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 149 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Gunslinger » 22. mar 2011, 22:09

Styer SSG skrev:Min tanke var, at hvis det nu kunne koste en tur bag tremmer og/ eller jagttegnet, kunne det måske stoppe det problem.
Hvilket problem?? Jeg synes vores sti er snæver nok i forvejen, jeg ser ingen grund til ligefrem at opfordre til FÆNGSELSSTRAF for besiddelse af en........ blypatron :freak: :confused:

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Styer SSG » 22. mar 2011, 22:20

Gunslinger skrev: Jeg synes vores sti er snæver nok i forvejen
Ja netop! Jeg oplever den jagtpolitiske situation sådan, at vi ikke under nogen omstændigheder skal bidrage med hjælp til vores modstander, som f.eks. at der er jæger der stadig bruger blyhagl. De er forbudt færdig slut. Lad være med at bruge dem. Det er ris til egen r.. Derfor.
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af AHSV » 23. mar 2011, 08:18

Jeg er med gunslinger, fængselsstraf - for at besidde en blyhaglspatron! Det virker fuldstændig ude af proportioner at sende folk i fængsel for overtrædelse af et miljømæssigt tvivlsomt forbud. Jeg er indifferent over for forbuddets relevans, men kan absolut ikke se, hvorfor overtrædelse skal medføre andet end en bøde.

Der er en mærkelig tendens til at forsøge at løse problemer med at kræve strengere straffe for alting, hvilket på nogle måder er en bizar måde at bruge samfundets ressourcer på, når det der virker er at øge sandsynligheden for at blive taget. Se blot på indførslen af klip i kørekortet, i starten kørte folk pænere, nu har alle fundet ud af at kontrollerne er lige så ikke eksisterende som før og at man skal køre absurd råddent for at have nogen som helst mulighed for at nå de famøse 3 klip. Resultat - folk kører nu nøjagtigt som de gjorde før indførslen af ordningen.

Ønsker du at løse "blyhaglsproblematikken" kommer du langt videre med at kræve nogle flere kontroller! Jeg har f.eks. gået på jagt i Danmark i 23 år og har endnu til gode at vise mit jagttegn til andre end fiskalen... Kontroller er også det eneste der kan give et reelt billede at problemets reelle omfang. Jeg tvivler ærlig talt på det seneste talmateriale.

Det eneste du kan være sikker på er, at hver eneste gang tinget skal vise handlekraft og hurtigt og nemt fikse et (profileret) problem vha. lovgivning så ender borgerne med det sædvanlige crap, f.eks. Knivloven og hundeloven...

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 867
Tilmeldt: 28. jun 2009, 15:46
Interesser: KABOOOM!!
Geografisk sted: København

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Thomsen » 28. mar 2011, 22:57

lidt pudsigt at vi i Danmark er SÅ langt bagefter alle andre lande.....

Selv Sverige bruger blyhagl til jagt igen.....

Hurra for de danske love og JM der som selvvanlig ikke kan få fingrene ud af R.... og komme igang
I used to kill for money... but you`re my friend..... I`ll kill you for nothing.......

Brugeravatar
Jesper1973
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 634
Tilmeldt: 11. jul 2007, 21:39
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 3 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Jesper1973 » 28. mar 2011, 23:58

Thomsen@
Måske er vi ikke bagefter, men foran - formålet er jo netop at beskytte vandmiljøet, og det synes jeg om mange andre er det vigtigste.
Stålhagl slå fint ihjel, så længe at overholder de udstukne maksimale skudafstande.
Skyldes din modstand ikke nærmere at at du er gammel og forstokket og at man ikke kan lære en hund nye trick.
Jeg fatter slet ikke de tosser der gang på gang i Jæger himler op om det forbud mod blyhagl der blev indført - fat det nu forbuddet er kommet for at blive, og længere er den ikke
Mvh
Jesper

Det er bedre at have en riffel og ikke have brug for den, end at have brug for en riffel og ikke at have den

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af The Yeti » 29. mar 2011, 10:49

Jeg tror også at en bøde på fx 1.000 kroner plus 25 kroner pr styk vil være mere effektiv. Det ville være træls at blive taget med en æske, og forhåbentligt nok til at folk lader være. Men det ville for alvor gøre ondt på dem som smugler dem ind i Danmark, for jeg tror ikke at det sker med 25 patroner ad gangen. Og blive tager med en palle ville nok alligevel kunne mærkes.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Lasse68 » 29. mar 2011, 12:34

Jeg har til jagttegnsundervisning netop set en statistik over hvor mange fugle der havde fået konstateret blyhagl i kroppen. Blyhagl der alle er blevet afskudt efter forbuddets ikrafttræden. Hvis disse fugle er repræsentative for vildtbestanden i DK så betyder det at der stadig bliver afskudt ca. 1 million af de forbudte patroner hvert år. Det må siges at være alt for mange. Nu skal man jo ikke give træ-krammerne for gode idéer men jeg tror at inddragelse af jagttegn og ransagning/konfiskation af gevær og al ammunition kunne være vejen frem. Det burde ikke være svært at overholde denne simple regel.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Refraktorius » 29. mar 2011, 13:11

jeg ville meget gerne se en reference på den undersøgelse.

(Og specielt på, hvordan der er regnet fra blyhagl til afskudte patroner i Danmark!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af The Yeti » 29. mar 2011, 14:34

Lasse68 skrev:Jeg har til jagttegnsundervisning netop set en statistik over hvor mange fugle der havde fået konstateret blyhagl i kroppen. Blyhagl der alle er blevet afskudt efter forbuddets ikrafttræden. Hvis disse fugle er repræsentative for vildtbestanden i DK så betyder det at der stadig bliver afskudt ca. 1 million af de forbudte patroner hvert år. Det må siges at være alt for mange. Nu skal man jo ikke give træ-krammerne for gode idéer men jeg tror at inddragelse af jagttegn og ransagning/konfiskation af gevær og al ammunition kunne være vejen frem. Det burde ikke være svært at overholde denne simple regel.
Inden man kaster sig ud som fortaler for den form for konsekvenser så tænke engang over følgende eksempel. En jæger vender hjem fra en jagttur i det svenske og bliver dagen efter taget under en jagt i Danmark i en kontrol med 5 blyhaglspatroner i lommen. Jægeren gør opmærksom på at han ikke har afskud et eneste blyhagl i Danmark, men at de ved en forglemmelse ikke blev afleveret til den svenske jagtvært dagen forinden.

Efter min mening ville han nok lære lektien ved en bøde som den jeg tidligere foreslog - 1.000 plus 5x25 - 1.125 kroner. Jeg mener også at det vil være nok til at de fleste hurtigt ville stoppe hvis der samtidigt kom et par eksempler på at politiet troppede op og kontrollerede jagttegn og ammunition ved nogle af efterårets landjagter, og i forbindelse med havjagt. Jeg mener også at det vil være en vild overreaktion hvis manden i mit eksempel skulle have inddraget sig jagttegn og konfiskeret sit våben. Det kunne måske være på sin plads hvis man flere gange blev taget i at benytte blyhagl, men ikke for simpel besidelse af et par patroner.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Lasse68 » 29. mar 2011, 14:37

Refrak@

Ja, den bliver jo lidt svær da jeg bare sad nede bagved og lyttede.

Det skulle være undersøgt således at man havde røntgenfotograferet en ordentlig røvfuld fugle og talt antallet og typen af de anskydningshagl de havde i kroppen. Så havde man sat den fordeling op mod antallet af solgte hagl i DK.

Om det er den rigtige måde at gøre tingene på , har jeg slet ikke forudsætningerne for at vurdere.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af The Yeti » 29. mar 2011, 14:40

Lasse68 skrev:Refrak@

Ja, den bliver jo lidt svær da jeg bare sad nede bagved og lyttede.

Det skulle være undersøgt således at man havde røntgenfotograferet en ordentlig røvfuld fugle og talt antallet og typen af de anskydningshagl de havde i kroppen. Så havde man sat den fordeling op mod antallet af solgte hagl i DK.

Om det er den rigtige måde at gøre tingene på , har jeg slet ikke forudsætningerne for at vurdere.
Uden at have noget som helst at have det i, så tror jeg at der er meget stor lokal spredning på brug af blyhagl. Sådan at forstå at mange steder sker det slet ikke. Samtidigt kan nogle af de undersøgte fugle med lette anskydninger jo være kommet på træk fra andre lande hvor blyhagl er tilladte. Derfor kunne jeg også godt tænke mig at se hvordan undersøgelsen er udført.

Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 867
Tilmeldt: 28. jun 2009, 15:46
Interesser: KABOOOM!!
Geografisk sted: København

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Thomsen » 29. mar 2011, 15:10

Jesper1973 skrev:Thomsen@
Måske er vi ikke bagefter, men foran - formålet er jo netop at beskytte vandmiljøet, og det synes jeg om mange andre er det vigtigste.
Stålhagl slå fint ihjel, så længe at overholder de udstukne maksimale skudafstande.
Skyldes din modstand ikke nærmere at at du er gammel og forstokket og at man ikke kan lære en hund nye trick.
Jeg fatter slet ikke de tosser der gang på gang i Jæger himler op om det forbud mod blyhagl der blev indført - fat det nu forbuddet er kommet for at blive, og længere er den ikke
Ved ikke om jeg er gammel og forstokket, og ved ikke hvor du skyder eller hvor maget du skyder, men givet hvis har du ikke ret meget styr på anslags energi og deformation af det enkelte i bly, kontra stål.

Der må vel også være en grund til at F.eks. USA er gået TILBAGE til bly, som Sverige er..... Men det er vel også et par nationer som er gammeldags og forstokkede.
Et forbud er ikke til for at blive.... F.eks. kunne man "for år tilbage" ikke købe .22 salon i "hollowpoint" her hjemme, men i Sverige måtte man godt. Grunden her hjemme var, at de var MEGET farligere end de alm. .22 salon patroner.

Men jeg kan jo selvfølgelig godt mærke på miljøet, at vi har skiftet til stål, som har en MEGET korteret og MEGET mere mærkbar nedbrydnings hastighed i naturen... Det må jeg sige....
Det er tit jeg kommer forbi et vandløb, der simpelthen er FYLDT op med BLYHAGL eller for den sags skyld, STÅLHAGL, hvor jeg tænker at det var godt de forbød blyhagl. Skide være med alle de plastik poser, kopper, bildæk, gummisko og alt muligt andet lort der ligger der.. men NÆ NEJ, blyhaglene er det værste (Jesus kristus, det lyder fornuftigt det snot du lukker ud :puke: )
Ser man i DYRETS tav, så som jæger ar det vel at kunne slå sit byttet ihjel, på den mest humane og hurtige måde og der har bly en MEGET mere mærkbar effekt en stål.
Husk på at det også er tilladt at skyde råvildt med hagl her hjemme, (selv om jeg ikke syntes om det)

Hvad med på div. riffelbaner, skal blyet i projektilet og skiftes ud med stål, så alle vandløbene ikke bliver forurenede ???

I Sverige hedder det stål på flugtskydnings baner og bly til jagt og kun jagt....

Det er jo lovlig at gå på jagt i Sverige med bly, men hvis en Dansk jæger tager sine ikke afskudte patroner med hjem, er han lige pludselig kriminel. Man kan jo bare lægge sine patroner i sverige til næste gang man kommer....(for ALLE har jo prøvet at lægge sine ting i en hytte ude i skoven, for at vende tilbage året efter og se at ALT ligge på sin plads, uden nogen har enten stjålet eller brugt det)

Jesper1973.... køb du dig en fiskestang og et net også gå igang med at fiske alle de blyhagl der ligger i vandløbene op, og tag nu og noget af alt det andet lort med, nu du er i gang med at rede hele Danmark... MEN HUSK.... du må ikke bruge fiske lodder eller blink, med bly indhold i :crazy:
I used to kill for money... but you`re my friend..... I`ll kill you for nothing.......

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Kode1303 » 29. mar 2011, 15:44

Når vi nu snakker om regler og regulativer, synes jeg, det er værd at tænke over, at det tilsyneladende kun går en vej: stramninger ... senest mht. luftvåben. :impatient:

Hvordan ser vor verden ud om nogle år? Jeg er bange for, at det kun er et spørgsmål om tid, før ting som genladning, den hyggelige indskydning på marken osv også bliver forbudt. Jeg håber, min angst er ubegrundet!

Hvem kan hjælpe os med at bevare den frihed, vi har tilbage? LA? :what:
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Refraktorius » 29. mar 2011, 15:54

Lasse68 skrev:.......
Det skulle være undersøgt således at man havde røntgenfotograferet en ordentlig røvfuld fugle og talt antallet og typen af de anskydningshagl de havde i kroppen. Så havde man sat den fordeling op mod antallet af solgte hagl i DK.
....
Det er i hvert fald en usikker måde at gøre det på. Jeg kan også godt komme på en del faktorer der kunne forrykke det resultat en hel del.

"Assumption is the mother of fuck-ups" skal tages specielt alvorligt i sådanne tilfælde.
Man skal heller ikke glemme at der sagtens kan være en politisk dagsorden i sådan en undersøgelse.......





.... men ja, en erkendtlighed til statskassen på 1000.- pr. patron folk blev taget med ville nok få selv de ældste og mest forstokkede til at fatte budskabet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af The Yeti » 29. mar 2011, 16:11

Sverige gjorde sig jo den ulejlighed at undersøge sagerne. Her fandt man ud af at der er 2 steder hvor blyhagl er et problem. Dels i områder med lavt vand hvor fugle kan indtage hagl der ligger på bunden. Dels ved skydebaner hvor koncentrationen kan blive høj. Resten af stederne sker der det at blyhaglet hurtigt får en hinde af oxidering og herefter ikke frigiver bly til miljøet.

Undersøgelsen viser også at bly er mere effektivt til at slå vildtet ihjel.

Derfor har man i Sverige forbudt brug af blyhagl i vådområder og på skydebaner. Resten af stederne der drives jagt må der af hensyn til vildtet godt benyttes blyhagl.

I Danmark har man blot forbudt bly og ville ikke engang genoverveje sagen på baggrund af den svenske undersøgelse. Så man kan måske stramme den lidt og sige, ja vi er måske foran på vandmiljø området, men bagud på dyreetikken da vi i blyforskrækkelsens hellige navn er gået længere end nødvendigt i forhold til at sikre miljøet.

Når det er jagt er jeg enig i at stål virker fint. Dog bør man gå fra 12/70 til 12/76 da de fleste om ikke alle 12/70'erne ikke holder den hastighed der kræves for lovlig jagt med stålhagl.

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 243
Tilmeldt: 11. okt 2008, 10:14
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 6 times

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Corysan » 31. mar 2011, 14:12

Thomsen skrev: Jesus kristus, det lyder fornuftigt det snot du lukker ud :puke:
Godt nok en fin stil i denne debat - kan vi ikke trække den endnu længerer ned i rendestenen....
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 867
Tilmeldt: 28. jun 2009, 15:46
Interesser: KABOOOM!!
Geografisk sted: København

Re: Blyhagl igen igen og så lige et spørgsmål

Indlæg af Thomsen » 31. mar 2011, 16:10

ooorrrrkkkk jo da :yo: men jeg er nu ikke sikker på at det falder i go jord.

Jeg syntes nu heller ikke det er go stil, at blive kaldt for "gammel og forstokket", samt "tosse", derfor mit udsagn.

Men jeg beklager da gerne over for dig, Corysan.... det var skam ikke myntet på dig og ked af hvis du er blevet stødt over mit ordforråd. Beklager !
I used to kill for money... but you`re my friend..... I`ll kill you for nothing.......

Besvar