"Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

"Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Lycon » 18. apr 2011, 13:28

Så er der muggen i krogene i de små hjem. :giggle:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... -have.html
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Zoli » 18. apr 2011, 13:39

Det er da Kanon initiativ :numberone:

Det med aflivningen er måske lige til den hårde side, men det fremmer debatten :giggle:
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Marius » 18. apr 2011, 14:26

Mon ikke 'partiet' Fokus vil vågne til dåd og forlange lovændring?
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 15. mar 2009, 20:26
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 6 times
Been thanked: 29 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Ssaaby » 18. apr 2011, 15:06

Det er da nydeligt at folk tyer til trusler og hærværk, når borgere i henhold til en retskaffen lov gør brug af deres rettigheder...

Skammelige tilstande

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 19. apr 2008, 21:22
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Imcses » 18. apr 2011, 15:57

Ssaaby skrev:Det er da nydeligt at folk tyer til trusler og hærværk, når borgere i henhold til en retskaffen lov gør brug af deres rettigheder...

Skammelige tilstande
En skam man ikke kan proklamere i dagblad at hvis der kommer tyve e.lign ind på grunden bliver de ombragt :giggle:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Great Dane » 18. apr 2011, 16:52

Imcses skrev:
Ssaaby skrev:Det er da nydeligt at folk tyer til trusler og hærværk, når borgere i henhold til en retskaffen lov gør brug af deres rettigheder...

Skammelige tilstande
En skam man ikke kan proklamere i dagblad at hvis der kommer tyve e.lign ind på grunden bliver de ombragt :giggle:

Bare kald dem skadedyr....
Mvh Great Dane

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af HappyNanoq » 18. apr 2011, 16:53

Hehe, det sjoveste er næsten at læse kommentarerne.... :rolf:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af HVK » 18. apr 2011, 19:43

Fint initiativ.. Men nok ikke fremmende for nogle gode vejfester :biggrin:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Indlæg: 1144
Tilmeldt: 23. okt 2009, 08:54
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England
Been thanked: 1 time

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Exterminator » 18. apr 2011, 20:16

Imcses skrev:
Ssaaby skrev:Det er da nydeligt at folk tyer til trusler og hærværk, når borgere i henhold til en retskaffen lov gør brug af deres rettigheder...

Skammelige tilstande
En skam man ikke kan proklamere i dagblad at hvis der kommer tyve e.lign ind på grunden bliver de ombragt :giggle:
Hvem siger at du ikke kan det ? :???:

Bevares, du vil måske høre et eller andet snak i krogene, tag det ikke så tungt :neutral: :neutral:

Spændende, om idyllen i Skagen eksplodere inden længe :blowingup:
Endelig .45 ACP i Danmark

Brugeravatar
SVT40
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 259
Tilmeldt: 3. mar 2008, 13:48
Interesser: Våben WWII
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af SVT40 » 19. apr 2011, 07:56

Slettet :giggle:
Senest rettet af SVT40 20. apr 2011, 08:56, rettet i alt 1 gang.
"Politicians are like socks; if you don't change them often enough they start to stink."

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af 458hunter » 19. apr 2011, 08:34

Det sjoveste er alle kommentarerne om at man ikke kan holde en kat på egen grund - hvad med en snor eller en lukket gård?

Er ret sikker på at det ville skabe noget mere postyr hvis jeg lod min hund stryge rundt i villakvarteret - så skulle i se ballade :)

Han har aldrig været ude af vores have uden snor og gøer stort set aldrig - er en meget blid og glad hund. Alligevel har jeg flere gange fået kommentarer om at han skulle have løbet løs rundt og overfaldet en lille pige og "er det ikke den hund der gøer hele tiden". Al det her kamphunde fokus har gjort folk helt syge og almindelige mennesker kan åbenbart ikke skelne en Golden fra en Labrodor eller Amstaff.

Jeg finder det ekstremt irriterende at alle vejens katte dagligt er i min have og at jeg må fjerne deres afføring fordi hunden og den lille finder det meget spændende, men jeg ville aldrig gribe til våben. Noget andet hvis jeg fangede en kat der stalkede på min jagt.

C

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 15. mar 2009, 20:26
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 6 times
Been thanked: 29 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Ssaaby » 19. apr 2011, 08:52

Imcses skrev:En skam man ikke kan proklamere i dagblad at hvis der kommer tyve e.lign ind på grunden bliver de ombragt :giggle:
Så er det bedre at bruge nødværge hvis det skulle ske. :USA:

Brugeravatar
Foto
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 20. okt 2010, 21:31
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Foto » 19. apr 2011, 23:09

Jeg holder med ofrene (for katteejerne). :graver:
Jeg er også afhængig. Af riffelskydning.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af The Yeti » 20. apr 2011, 11:04

Lidt sjovt at katten har formået at beholde sin særstatus i det stadigt mere urbaniserede samfund. Ja faktisk har den fået bedre rettigheder i forhold til at strejfe på anden mands jord. Tidligere måtte katte skydes hvis de var mere end (var det 150 meter) fra nærmeste hus. I dag er de på det felt ligestillet med hunde og ejeren skal advares først. Men det til trods er det stadigt en særdeles udbredt holdning at de skal have lov at strejfe frit omkring og de er vel det eneste dyr som har denne status. Det kunne være interessant med en sag hvor fx et barn var blevet syg pga katte ekskrementer i en sandkasse, og en forældre derefter kræver erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.

Jeg synes sådan set at det var helt rimeligt at man ligestillede hunde og katte mht. nedskydning. I dagens Danmark så er begge kæledyr og ejerne er ikke mere ligeglade med katten end med hunden. Men jeg synes også at denne ligestilling bør slå igennem omkring til hvad man kan tillade sig mht. hvad ens kæledyr udsætter omgivelserne for. Anskaffer man sig et kæledyr, så følger der et ansvar med. En del af dette er at holde dyret på egen grund. Mener man ikke at man kan løfte dette ansvar så skal man ikke anskaffe dyret i første omgang.

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Simon5700 » 20. apr 2011, 11:59

haha der er sku kommet mange sjove kommentare nu :wall: det er lidt utroligt at så mange mener det er okay at kattene går frit rundt, mens hunde bare skal holdes i snor og spæres inde i haven selvom langt de fleste hunde faktisk allerede er i snor osv, jeg har ikke noget imod hverken hunde katte eller andre dyr (måske lige minus edderkopper :oops: ) men når de udgør et problem for andre så må man sku holde dem på ejen grund eller tag konsekvenserne
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Buffalo » 20. apr 2011, 12:56

:rolf: nu kan man forlange farlige muskelkatte holdt i snor :rolf: eller agresive kamp katte :popkorn: den næste tid bliver rigtig spændene :hmm:

Buffalo
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Topcat » 20. apr 2011, 13:01

Hvor jeg bor har folk heldigvis ikke noget imod strejfende katte, måske fordi jeg bor i en lille landsby på landet hvor folk måske er lidt mere tolerante end i byen. Hvis man synes at det er et stort problem at andre dyr fra tid til anden bevæger sig ind på ens grund, kunne man måske overveje at bygge et hegn omkring matriklen eller flytte ind i en lejlighed. :smile:
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af The Yeti » 20. apr 2011, 14:17

Topcat skrev:Hvor jeg bor har folk heldigvis ikke noget imod strejfende katte, måske fordi jeg bor i en lille landsby på landet hvor folk måske er lidt mere tolerante end i byen. Hvis man synes at det er et stort problem at andre dyr fra tid til anden bevæger sig ind på ens grund, kunne man måske overveje at bygge et hegn omkring matriklen eller flytte ind i en lejlighed. :smile:
Nu er det jo sådanset katteejeren som ikke overholder loven. Argumenter som at katte ikke kan holdes på egen grund er vel som at argumenterer for at jeg skal ikke have en fartbøde, for denne ferrari kan man simpelthen ikke holde under den tilladte hastighedsgrænse.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Topcat » 20. apr 2011, 14:27

The Yeti skrev: Nu er det jo sådanset katteejeren som ikke overholder loven. Argumenter som at katte ikke kan holdes på egen grund er vel som at argumenterer for at jeg skal ikke have en fartbøde, for denne ferrari kan man simpelthen ikke holde under den tilladte hastighedsgrænse.
Ja, lov-argumentet er da rigtigt nok, jeg påstod vist ikke det modsatte, men bare fordi noget er lov, betyder det jo ikke at være fornuftigt :smile:

Selvom det er ulovligt at overskride hastighedsgrænserne, bliver det da gjort i stor stil uden at folk får ondt i røven af den grund.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af The Yeti » 20. apr 2011, 15:35

Topcat skrev:
The Yeti skrev: Nu er det jo sådanset katteejeren som ikke overholder loven. Argumenter som at katte ikke kan holdes på egen grund er vel som at argumenterer for at jeg skal ikke have en fartbøde, for denne ferrari kan man simpelthen ikke holde under den tilladte hastighedsgrænse.
Ja, lov-argumentet er da rigtigt nok, jeg påstod vist ikke det modsatte, men bare fordi noget er lov, betyder det jo ikke at være fornuftigt :smile:

Selvom det er ulovligt at overskride hastighedsgrænserne, bliver det da gjort i stor stil uden at folk får ondt i røven af den grund.
Med hensyn til hastighed tror jeg at det er som med kattene - det deler befolkningen.

Mit point var blot at udgifterne til at overholde loven burde ligge hos ejeren af dyret. Det er jo heller ikke lovligt at stjæle fra nogen som har glemt at låse døren.

Men direkte at slå kattene i Skagen ihjel løser næppe problemet, men annoncen skaber forhåbentligt lidt debat om folks ansvar for deres dyr. De fleste hundeejere har lært at have en pose med når de lufter hunden, så mon ikke også katteejerne over tid lære at tage hensyn.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af K.M. » 20. apr 2011, 19:02

Topcat skrev:Hvis man synes at det er et stort problem at andre dyr fra tid til anden bevæger sig ind på ens grund, kunne man måske overveje at bygge et hegn omkring matriklen eller flytte ind i en lejlighed. :smile:
Så hvis min nabo anskaffer sig en kat og lader den gå frit omkring, skal jeg punge ud for at slippe for kattepis og lort i børnenes sandkasse? Det er da vist ikke at tage hensyn til andre...

Sjovt at mange af katteejerne bruger argumentet "vi skal alle sammen være her", når de åbenbart ikke har nogen forståelse for, hvor generende deres kæledyr kan være for andre. Så "alle sammen" må være folk, der godt kan lide katte, pyt med de andre... Måske man skulle anskaffe en hund, som man så lærte at skide i bestemte folks haver, så kan de jo se, hvor sjovt de synes det er :fun:

Jeg har en kammerat, som er voldsomt plaget af katte, der skider og pisser på deres grund, og sepcielt i børnenes sandkasse, og han har overvejet at anskaffe sig et halvkraftigt luftgevær, stille en skive op i sandkassen, og når katten kommer så: "Ups - den gik ind foran min skydeskive, da jeg skød til måls i min egen have"
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Topcat » 20. apr 2011, 19:34

K.M. skrev: Så hvis min nabo anskaffer sig en kat og lader den gå frit omkring, skal jeg punge ud for at slippe for kattepis og lort i børnenes sandkasse? Det er da vist ikke at tage hensyn til andre...
Det var en mulighed, hvis det er økonomisk uoverskueligt kunne du henvende dig til katteejerne og spørge om de ikke synes at det var en god ide at de bidrog, fremfor at skulle holde deres katte inden for.

Hvis man bor i et område hvor flertallet ikke har noget imod katte, kan man jo overveje om ikke det er bedre at investere de småører i et hegn, i stedet for at starte en nabokrig og blive kendt i nabolaget som det sure gamle røvhul der skyde børnenes kat.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af K.M. » 20. apr 2011, 20:32

Jeg synes bare ikke at det ville være fair at jeg skulle bure mig selv inde, for at nogle kunne lade deres katte gå frit omkring... Vil man have husdyr, må man selv tage noget ansvar... Og så er det sådan set lige meget om 99% af beboerne i kvarteret kan lide katte, de må stadig tage ansvar for deres husdyr!
(Jeg ville måske endda gå den anden vej, og betale for at de kunne få hegn om deres grund, så de kunne holde deres husdyr på deres grund)

Jeg har lige købt hus, og nej jeg har ikke stemmet dørklokker i hele nabolaget inden jeg skrev under, for at høre om de havde katte, der rendte frit rundt. Jeg har ikke tænkt mig at basere valget om, hvor jeg skal bo, på om der i forvejen bor folk, der ikke kan holde deres husdyr på egen grund. Hvis det bliver et problem, tager jeg den derfra, men jeg har ikke noget til overs for argumentet "så kunne du have købt hus et andet sted, for de katte har altid gået frit, og der er ikke andre, der klager"

Ellers må jeg jo få fat på et par hunde, der ikke kan lide katte, og lade dem gå frit rundt i kvarteret, og se om kattene (og ejerne) synes det er sjovt :blink:
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af HappyNanoq » 20. apr 2011, 20:37

Tror ikke den rigtige løsning er aflivning - men det kan være én af mange metoder der vælges, alt efter omfanget. Så jeg forstår det udemærket.


Tror næppe tendensen ændrer sig - at katteejere lærer at tage hensyn eller gøre noget ved kattens færden.

Tendensen har i mange år været "Jamen katte er frie af natur. De går hvor de vil. De kan ikke trænes.!"

Jatak - det er hunde nu altså også.!! De har bare en anseelig størrelse, så vi vælger at "bure dem inde" med hegn rundt om jordloddet.

Og gu kan de trænes - naboens kat hjemme i Dk viste sig aldrig på vores grund, efter Golden Retrieveren havde fat i den én gang.!

Jeg trænede også en kat engang - til ikke at mose rundt i min have. En Glock 18C (gasdrevet airsoft) på fullauto, og give en salve NÆR dyret. Så får den respekt for stedet og det kurerede katten for at rode rundt i mine buske.



Så katte-ejere har til tider brug for at læse loven - og indse at de på lige pote med hunde, er kæledyr - og ikke alle er lige glade for kæledyr der er sluppet fri.!

Og der FINDES folk der går ture med deres kat i snor.!! Så kom ikke og sig det ikke kan lade sig gøre.

Hvis en kat eller flok katte bruger sandkassen som tissebakke (med videre!), er det rigelig grund til at beklage sig.!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: "Jeg afliver din kat, hvis den er i min have"

Indlæg af Topcat » 20. apr 2011, 21:47

K.M. skrev:Jeg synes bare ikke at det ville være fair at jeg skulle bure mig selv inde, for at nogle kunne lade deres katte gå frit omkring... Vil man have husdyr, må man selv tage noget ansvar... Og så er det sådan set lige meget om 99% af beboerne i kvarteret kan lide katte, de må stadig tage ansvar for deres husdyr!

*snip*

Ellers må jeg jo få fat på et par hunde, der ikke kan lide katte, og lade dem gå frit rundt i kvarteret, og se om kattene (og ejerne) synes det er sjovt :blink:
Jamen så må du jo tage slagsmålet med alle dine naboer (og du har endda retten på din side). Jeg håber ikke at det er vigtigt for dig at være på god fod med naboerne.
Senest rettet af Topcat 20. apr 2011, 21:48, rettet i alt 1 gang.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Besvar