Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Levis2
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 451
Tilmeldt: 27. maj 2009, 22:27
Interesser: Jagt, langdistance luftgevær
Geografisk sted: Sjælland

Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Levis2 » 10. maj 2011, 18:14

Dav - jeg har ikke indløst jagttegn dette år, da interesseren er falmet en del. Jeg har derfor kun opbevaret mit haglgevær uden ammunition i skabet, men har nu fået et godt tilbud fra en køber. Køber vil ikke have det, medmindre jeg enten sender eller afleverer det på hans adresse. Nu er det så bare jeg spørger - må jeg godt transportere våbnet frem til en køber (lovlig årsag til at transportere skydevåben, i guess?) selvom at jeg ikke har indløst jagttegn?

Takker for hjælpen :rock:

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Lerche » 10. maj 2011, 20:33

Levis2 skrev:Dav - jeg har ikke indløst jagttegn dette år, da interesseren er falmet en del. Jeg har derfor kun opbevaret mit haglgevær uden ammunition i skabet, men har nu fået et godt tilbud fra en køber. Køber vil ikke have det, medmindre jeg enten sender eller afleverer det på hans adresse. Nu er det så bare jeg spørger - må jeg godt transportere våbnet frem til en køber (lovlig årsag til at transportere skydevåben, i guess?) selvom at jeg ikke har indløst jagttegn?

Takker for hjælpen :rock:
Det korte svar Nej det må du ikke. men må være mulig du kan finde en med et jagttegn der vil klare det for dig
Lerche der glæder sig til 16 maj

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Lassescout » 10. maj 2011, 22:27

Jeg er ikke enig med Lerche. Selvfølgelig må du transportere et våben du er i lovlig besiddelse af. Hvordan skulle du ellers komme af med det ? Sælger du det i en våbenbutik kommer de jo heller ikke ud og afhenter det. Du kan kun være jagttegnsberettiget i 10 år uden at indløse jagttegn, så ordningen medfører i sig selv, at du på et tidspunkt skal afhænde våbnet, og det må du naturligvis gerne.

§ 2 d stiller godtnok krav om, at man medbringer jagttegn eller medlemsbevis, men da du ikke har dette, gælder bestemmelsen ikke for dig. Hvis du har gemt det seneste jagttegn du havde, er det nok en god ide at tage det med, så kan du jo ligefrem bevise at du har våbnet lovligt. Du kan også medbringe det indbetalingskort til jagttegn du fik for nogen tid siden, det viser at du er jagttegnsberettiget. Har du ikke det, kan du bare transportere geværet til køberen alligevel, det sker der ikke noget ved, bare du overholder bestemmelserne om transport i § 8 stk. 1 og 2 i våbenbekendtgørelsen.

Stk. 4. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder betingelserne for at erhverve jagttegn, kan fortsat besidde de genstande, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2.
§ 2 d. Den tilladelse, der er nævnt i § 2, stk. 1, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med våbenpåtegning, jf. § 2 a, stk. 1, eller § 2 c, skal medbringes, når våbenet bæres, og på forlangende forevises for politiet. Sammen med jagttegn eller et medlemsbevis som nævnt i 1. pkt. skal indehaveren endvidere medbringe yderligere legitimation, f.eks. kørekort eller ID-kort, og på forlangende forevise den for politiet.
§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.
Senest rettet af Lassescout 10. maj 2011, 23:07, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af K.M. » 10. maj 2011, 23:04

Det er en halvfarlig fortolkning at sige, at hvis man ikke har et jagttegn at fremvise, gælder bestemmelsen ikke for ham... Man kunne jo også fortolke det sådan, at hvis han ikke har et jagttegn han kan fremvise, må han ikke transportere det, men kun besidde det? (som Lerche sagde)

Men hvis den stramme af de to fortolkninger er gældende, kan man jo altid, som Lerche også sagde, få en bekendt med jagttegn til at aflevere det, når det er et haglgevær. Det var værre hvis det var en riffel :-)
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Lerche » 10. maj 2011, 23:27

[quote="Lassescout"]
Nej vi er bestemt ikke enig her og hvis du nu kikker på det en gang mere tror jeg du vil komme til samme som jeg
Fordi manden ikke har et jagt tegn kunne retten til at erhverve et jagttegn

Hvis du vi sige han har et jagt tegn hvordan kan det så være hvis du har tilladelses krævende våben du skal inbetale dit jagttegns gegyr for alt er lovlig

Der er dog i loven lavet for haglgevær at man må opbevare hagl våben i hele den periode du kan være jagttegn beretet men du må ikke have amo ej transpotere den
Lerche der glæder sig til 16 maj

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Lassescout » 11. maj 2011, 06:36

Det der ikke er forbudt, er tilladt. Der står ingen steder, at det er forbudt at transportere våben, hvis man ikke har jagttegn m.m. Der står sådan set kun, at den form for tilladelse man har, skal medbringes. I dette tilfælde har han ingen, så bestemmelsen er nemt overholdt.

Min bror og jeg havde heller ikke tilladelser til min fars rifler da han døde, men dem transporterede vi alligevel hjem i egne våbenskabe før vi søgte tilladelserne til dem. Det var også lovligt. Både bestemmelserne om våben i dødsboer og når man ikke har jagttegn indebærer, at man er i lovlig våbenbesiddelse uden en formel våbentilladelse. Men de indebærer også, at man på et tidspunkt skal transportere våbnet, enten fordi man skal afhænde det, eller for at hjemtage det.

Jeg vil ikke udelukke, at en emsig betjent kan anfægte dette, men jeg er 99% sikker på, at jeg vil få ret i byretten og landsretten. Mere end 99% kan man ikke være sikker på nogetsomhelst angående våben for tiden, dertil har vi set for mange hjerneblødningsafgørelser.

Så det jeg ville gøre i Levis2´s sted, og det jeg har gjort, er at transportere våbnet efter reglere om transport, og så for nemheds skyld dokumentere min adkomst til våbnet så godt som muligt. Længere er den ikke.

Men det er selvfølgelig Levis2 der har røven på spil her, ikke mig. Så alt i alt er det jo ikke blevet nemmere for ham at vide hvad han skal gøre ud fra denne tråd. Det han så kan gøre er, at ringe til sit våbenkontor, og få en snak med dem. Er de enige i min fortolkning, kan han jo lige notere navnet på den han har talt med, så er han da kommet det stykke videre.

Jeg har tidligere advokeret for, at man bør få sine haglgeværer registreret, også selvom man anskaffede dem før de blev registreringspligtige. Her er endnu et eksempel på, at det ville have været en god idé. Hvis man har en kvittering på registreringen fra politiet, bliver det nemmere at dokumentere sin lovlige adkomst til våbnet, skulle man blive standset af politiet en mørk nat på en øde landevej. Så hvis Levis2 ikke allerede har registreret geværet, kan han bare gøre det nu. Da politiet både kan kvittere for registreringen og nægte registrering, hvis geværet f.eks. har 45 cm løb, er en registrering en forvaltnigsafgørelse på samme måde som en våbentilladelse. Så kvitteringen kan på mange måder træde istedet for en tilladelse.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af HappyNanoq » 11. maj 2011, 11:56

§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.

Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 1 eller stk. 2, må ikke overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom.

Stk. 4. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder betingelserne for at erhverve jagttegn, kan fortsat besidde de genstande, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2.

Stk. 5. Efter regler, der fastsættes af justitsministeren, kan skytteforeninger give våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviser.
Jeg er ret sikker på at man kun må "besidde" våbnet, samt evt ekstra løb hertil.

Der står intet om at personen må "bære" (altså transportere) våbnet, herunder forstået - bære/transportere det i det offentlige rum.

Har altid forstået det sådan, at hvis man ikke løste jagttegn - så bortfalder evt tilladelser til riflede våben.(naturligvis)
Derudover SKAL man afhænde ammunition til haglgeværet, og man skal derefter opbevare våbnet efter gældende regler.
Dermed er man i besiddelse af haglvåbnet.


Loven kigger på "Bære", "Besidde", "Anvende".... og når man går rundt i byen med våbnet, bærer man rundt på våbnet som man er i besiddelse af.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Lerche » 11. maj 2011, 12:24

Det er jo heller ikke længe siden vi blev enige om her inde man ikke kan anskaffe sig nye våben hvis man ikke har et gyldig jagttegn er os lidt det samme jo
Kan det svære ikke finde den tråd igen

Edit: har fundet tråden
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... en#p299618

Citat: HePe:
Det er ulovligt at erhverve glatløbet haglgevær, hvis du ikke har et gyldigt jagttegn, SKV-våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer eller en samlertilladelse til skydevåben.

Når du har erhvervet våbnet, skal du anmelde erhvervelsen af våbnet til politiet inden 8 dage efter erhvervelsen. Sammen med politiets anmeldelsesblanket skal våbengrundlaget - dvs. jagttegnet, våbenpåtegningen eller samlertilladelsen - forevises (eller fotokopi vedlægges, hvis anmeldelsen fremsendes).
Lerche der glæder sig til 16 maj

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Lassescout » 11. maj 2011, 12:52

Jeg er ret overbevist om, at diskussionen her skyldes, at våbenloven er et kludetæppe der består af flere lapper end oprindeligt stof. Meningen med § 2 d. har været at lave en udtømmende liste over de forskellige måder man kan være i lovlig våbenbesiddelse på, og kræve at denne lovlige besiddelse umiddelbart kan dokumenteres når man bærer våbnet. Men listen er bare ikke udtømmende, og bestemmelsen forholder sig ikke til, hvad man må eller ikke må, når man er i lovlig våbenbesiddelse uden at det kan dokumenteres ved en tilladelse, et jagttegn, et medlemsbevis eller lignende.

Derfor gælder hovedreglen: Det der ikke er forbudt er tilladt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Lerche » 11. maj 2011, 13:28

Lassescout skrev:Jeg er ret overbevist om, at diskussionen her skyldes, at våbenloven er et kludetæppe der består af flere lapper end oprindeligt stof. Meningen med § 2 d. har været at lave en udtømmende liste over de forskellige måder man kan være i lovlig våbenbesiddelse på, og kræve at denne lovlige besiddelse umiddelbart kan dokumenteres når man bærer våbnet. Men listen er bare ikke udtømmende, og bestemmelsen forholder sig ikke til, hvad man må eller ikke må, når man er i lovlig våbenbesiddelse uden at det kan dokumenteres ved en tilladelse, et jagttegn, et medlemsbevis eller lignende.

Derfor gælder hovedreglen: Det der ikke er forbudt er tilladt.

Det vil sige du vil side stille besidde med transport og måske enda anvende ????

eller vil du sige at en hver må transpotere et hagl våben ???
Lerche der glæder sig til 16 maj

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Lassescout » 11. maj 2011, 14:33

Det vil sige du vil side stille besidde med transport og måske enda anvende ????

eller vil du sige at en hver må transpotere et hagl våben ???
Jeg mener det kan blive nødvendigt at transportere et haglvåben man er i lovlig besiddelse af. Det er det f.eks også hvis man skal flytte. Jeg kan ikke se, det er forbudt nogen steder. Derfor er det lovligt.

Jeg mener ikke enhver må transportere et haglvåben, det må du kun hvis du er i lovlig besiddelse af det.

Jeg tror iøvrigt min udlægning af teksten fremgår rimeligt klart af de tidligere indlæg, så jeg tror ikke det bringer mere klarhed, hvis jeg begynder at gentage mine argumenter, så det vil jeg forsøge at lade være med.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Lerche » 11. maj 2011, 17:27

Lassescout skrev:
Det vil sige du vil side stille besidde med transport og måske enda anvende ????

eller vil du sige at en hver må transpotere et hagl våben ???
Jeg mener det kan blive nødvendigt at transportere et haglvåben man er i lovlig besiddelse af. Det er det f.eks også hvis man skal flytte. Jeg kan ikke se, det er forbudt nogen steder. Derfor er det lovligt.

Jeg mener ikke enhver må transportere et haglvåben, det må du kun hvis du er i lovlig besiddelse af det.

Jeg tror iøvrigt min udlægning af teksten fremgår rimeligt klart af de tidligere indlæg, så jeg tror ikke det bringer mere klarhed, hvis jeg begynder at gentage mine argumenter, så det vil jeg forsøge at lade være med.
Du er skam helt sikkert klar bare de par spørgsmål jeg gerne ville have besvaret og tak for ( bore for kun at blive kloger)
for på en eller anden måde kan jeg godt se hvis man flytter men for at anmelde ny adresse skal man ikke have et gyldig jagttegn til dette ? jeg ved det ik

men skal man det så er det jo et fedt om man inbetaler når man flytter eller efter man er flytted
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af HappyNanoq » 11. maj 2011, 17:58

Tja, der er vel en grund til at fisse flyttefirmaer, såsom Øbro Flytteforretning som klarer flytninger mellem Dk og Grl - er godkendte til våben-/ammunitionstransport.?!?
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Boerge » 11. maj 2011, 19:00

Hvis det er et anerkendelsesværdigt formål - hvad hvis manden f.eks. skal flytte - er det indlysende, at han må transportere det. Det samme i tilfælde af salg!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7728
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af T-REX » 12. maj 2011, 20:03

Hvis en sag kommer for retten, så bliver der oftest dømt efter Lovens ORD, ikke dens intentioner....

Så rent LOVmæssigt må man ikke bære/flytte et våben, som man kun må besidde. Men jeg tvivler på at Lauritz betjent lave en sag ud af det, hvis man transportere våbenet efter forskrifterne, og kan bevise, at man er på vej til en køber, til våbensmed eller lignende, hvor våbnet skal sælges eller repareres.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Voere308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 4. feb 2006, 20:47
Interesser: samlervåben og usabiler
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 30 times
Been thanked: 2 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Voere308 » 13. maj 2011, 09:01

HappyNanoq skrev:Tja, der er vel en grund til at fisse flyttefirmaer, såsom Øbro Flytteforretning som klarer flytninger mellem Dk og Grl - er godkendte til våben-/ammunitionstransport.?!?
Den har jeg ikke hørt før :giggle:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Lassescout » 13. maj 2011, 13:16

Det er bare en freudiansk lapsus. Det hovedet er fuldt af, løber fingrene over med på tasterne. Har du været længe i Qaanaaq Happy ? :rolf: :rolf: :rolf:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af HappyNanoq » 13. maj 2011, 13:19

Voere308 skrev:
HappyNanoq skrev:Tja, der er vel en grund til at fisse flyttefirmaer, såsom Øbro Flytteforretning som klarer flytninger mellem Dk og Grl - er godkendte til våben-/ammunitionstransport.?!?
Den har jeg ikke hørt før :giggle:
Lassescout skrev:Det er bare en freudiansk lapsus. Det hovedet er fuldt af, løber fingrene over med på tasterne. Har du været længe i Qaanaaq Happy ? :rolf: :rolf: :rolf:
:giggle: Upsa.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Wildlife » 15. maj 2011, 19:38

HappyNanoq skrev:
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.

Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 1 eller stk. 2, må ikke overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom.

Stk. 4. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder betingelserne for at erhverve jagttegn, kan fortsat besidde de genstande, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2.

Stk. 5. Efter regler, der fastsættes af justitsministeren, kan skytteforeninger give våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviser.
Jeg er ret sikker på at man kun må "besidde" våbnet, samt evt ekstra løb hertil.

Der står intet om at personen må "bære" (altså transportere) våbnet, herunder forstået - bære/transportere det i det offentlige rum.

Har altid forstået det sådan, at hvis man ikke løste jagttegn - så bortfalder evt tilladelser til riflede våben.(naturligvis)
Derudover SKAL man afhænde ammunition til haglgeværet, og man skal derefter opbevare våbnet efter gældende regler.
Dermed er man i besiddelse af haglvåbnet.


Loven kigger på "Bære", "Besidde", "Anvende".... og når man går rundt i byen med våbnet, bærer man rundt på våbnet som man er i besiddelse af.
:goodpost:

Jeg er ganske enig med HappyNanoq og ville hvis det var mig der skulle transportere et våben i den pågældende situation, betale de småpenge det koster at løse jagttegnet, fremfor at risikere en fandens masse ballade med ordensmagten med tilhørende retssag og risiko for fængsel og bøde.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Levis2
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 451
Tilmeldt: 27. maj 2009, 22:27
Interesser: Jagt, langdistance luftgevær
Geografisk sted: Sjælland

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Levis2 » 23. maj 2011, 12:15

OPDATE; Det blev godt nok til noget af en diskussion .. Beklager jeg ikke har kigget herind :biggrin:

Problemet blev dog løst, da jeg betalte en bekendt med jagttegn for at transportere det :blink:

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Lerche » 23. maj 2011, 13:48

Levis2 skrev:OPDATE; Det blev godt nok til noget af en diskussion .. Beklager jeg ikke har kigget herind :biggrin:

Problemet blev dog løst, da jeg betalte en bekendt med jagttegn for at transportere det :blink:
Kunne sikker have blevet lidt i nu GG
for kan ikke se der er helt enighed om dette, Men behøver vi vel i grunden heller ik :giggle: :giggle:
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Wildlife » 23. maj 2011, 18:44

Lerche skrev: Kunne sikker have blevet lidt i nu GG
for kan ikke se der er helt enighed om dette, Men behøver vi vel i grunden heller ik :giggle: :giggle:
Ja, det ville da være kedeligt hvis folk herinde altid var enige :razz:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Boban
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 337
Tilmeldt: 16. maj 2011, 14:02
Interesser: Riffeljagt på Bukke og svin
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 34 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af Boban » 29. maj 2011, 08:57

Uden jagttegn eller våbenpåtegnelse må man ikke besidde eller transportere våben.... :TOS: Sådan er loven...

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7728
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af T-REX » 30. maj 2011, 13:33

boban skrev:Uden jagttegn eller våbenpåtegnelse må man ikke besidde eller transportere våben.... :TOS: Sådan er loven...
Boban: Du tager helt fejl. Dette er sakset fra Post 7(HappyNanoq) og Våbenloven. :shame:
Stk. 4. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder betingelserne for at erhverve jagttegn, kan fortsat besidde de genstande, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
TheReaper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 266
Tilmeldt: 26. jul 2007, 20:44
Interesser: Våben, militaria, antik
Geografisk sted: Fyns Land
Has thanked: 16 times
Been thanked: 2 times

Re: Transport af Haglgevær - ikke indløst jaggtegn 2011??

Indlæg af TheReaper » 30. maj 2011, 20:33

Jeg havde en samlertilladelse til at erhverve og besidde glatløbede haglgeværer dog uden ammo. Så du kan sagtens eje haglbøsser uden at være i besiddelse af et jagttegn. :biggrin:
Jeg transportede også mine våben med god samvittighed, da jeg jo havde tilladelse til at have dem. Jeg måtte bare ikke have ammunition, samt benytte dem til jagt sålænge de var på samlertilladelse!!! :TOS:
To win the war, you gotta become the war... Citat: John Rambo.

Besvar