skeetpatron til jagt ?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 867
Tilmeldt: 28. jun 2009, 15:46
Interesser: KABOOOM!!
Geografisk sted: København

skeetpatron til jagt ?

Indlæg af Thomsen » 14. sep 2011, 20:16

Må man anvende en skeet patron til jagt, med f.eks hagl str. 7 ??
I used to kill for money... but you`re my friend..... I`ll kill you for nothing.......

Brugeravatar
BuckHunter 308W
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 8. maj 2009, 21:43
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af BuckHunter 308W » 14. sep 2011, 20:35

Here you go :)

Kapitel 2
Ammunition

§ 2. Haglpatroner til glatløbede haglgeværer må anvendes til jagt og regulering, når følgende krav er overholdt:

1) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 7g/cm3 eller derover.
2) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 9g/cm3 eller derunder, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 400
m/sek.
3) Patroner med hagl, der har en vægtfylde større end 9g/cm3, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 375 m/sek.

Stk. 2. Hagl i haglpatroner må maksimalt have en diameter på 4 mm.
Stk. 3. Kuglepatroner (Brenneke-kugler og lignende) i glatløbede haglgeværer må ikke anvendes til jagt eller regulering.
Stk. 4. Haglpatroner med hagl af bly, må ikke:
1) forhandles, medtages eller anvendes til jagt eller regulering, eller
2) medtages eller anvendes til flugtskydning, herunder på skydebaner.
. . . .

Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 867
Tilmeldt: 28. jun 2009, 15:46
Interesser: KABOOOM!!
Geografisk sted: København

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af Thomsen » 14. sep 2011, 21:01

det er så et ja ?
I used to kill for money... but you`re my friend..... I`ll kill you for nothing.......

Brugeravatar
CharlieMike
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 344
Tilmeldt: 13. apr 2009, 22:26
Interesser: Skydning, jagt og nørderi
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af CharlieMike » 14. sep 2011, 21:22

Ja, men vær opmærksom på den svingende kvalitet, og at krudtet er meget følsomt overfor kulde.

Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 867
Tilmeldt: 28. jun 2009, 15:46
Interesser: KABOOOM!!
Geografisk sted: København

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af Thomsen » 14. sep 2011, 21:31

ok tak.

Jeg har tænkt mig at prøve Gamebore Black gold, imorgen til noget andejagt, men skulle lige være sikker på om man i det hele taget måtte
I used to kill for money... but you`re my friend..... I`ll kill you for nothing.......

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af Lerche » 14. sep 2011, 21:42

Thomsen skrev:ok tak.

Jeg har tænkt mig at prøve Gamebore Black gold, imorgen til noget andejagt, men skulle lige være sikker på om man i det hele taget måtte
en 7er til andejagt
Nej tak stop anskydninger

en 7er kan være ok til bekasiner
men eller vil jeg kun anbefalde man bruger jagt patroner til jagt
og flugtskydnings patroner til flugtskydning
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 867
Tilmeldt: 28. jun 2009, 15:46
Interesser: KABOOOM!!
Geografisk sted: København

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af Thomsen » 14. sep 2011, 21:47

an(d)skydning... (kunne ikke lade være)

nej, det vil jeg nu heller ikke, men det kommer jo vel også an(d) :blink: på afstanden af vildtet..
I used to kill for money... but you`re my friend..... I`ll kill you for nothing.......

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 7. apr 2009, 18:28
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af Odyssey » 14. sep 2011, 22:56

Hvis du ikke har råd til at købe en ordentlig patron til andejagt, så lad være med at tage afsted !!!
Du skal da ikke skyde vildt med en flugtskydnings patron! Hold nu.....

Du kan få en ganske glimrende patron til andejagt i hagl str. 4 til omkring 4 kr. pr patron vejledende udsalgspris.
Det burde budgettet kunne bære. Du skal forhåbentlig ikke bruge ligeså mange som på banen jo.
Så hvis du køber 50 stk. til 200 kr. er du da igang, og du vil også få et bedre resultat.

Og til sidst, hvis du kom på min andejagt med flugtskydningspatroner, fik du skisme ikke lov til at skyde! :razz:

Knæk & Bræk

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af LBJ » 14. sep 2011, 23:16

Odyssey skrev:Hvis du ikke har råd til at købe en ordentlig patron til andejagt, så lad være med at tage afsted !!!
Du skal da ikke skyde vildt med en flugtskydnings patron! Hold nu.....

Du kan få en ganske glimrende patron til andejagt i hagl str. 4 til omkring 4 kr. pr patron vejledende udsalgspris.
Det burde budgettet kunne bære. Du skal forhåbentlig ikke bruge ligeså mange som på banen jo.
Så hvis du køber 50 stk. til 200 kr. er du da igang, og du vil også få et bedre resultat.

Og til sidst, hvis du kom på min andejagt med flugtskydningspatroner, fik du skisme ikke lov til at skyde! :razz:

Knæk & Bræk
Det er godt at de hundredvis af ænder jeg har skudt med "flugtskydnings" patroner ikke vidste de ikke kunne dø af det.
Jeg anede ikke at en patron var dårligere fordi den f.eks anvendtes til flugtskydning.
Men man lærer jo så lang tid man lever :shock:

Slettet bruger

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af Slettet bruger » 14. sep 2011, 23:19

Plejer sku også at nakke duer, ænder fasaner osv med 7ere

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af TheDarkSide » 15. sep 2011, 07:05

Hvis patronen har en ok hastighed og god dækning, så kan det da være lige meget hvad man kalder den. 7'er hagl kan sagtens dræbe, der kommer jo flere hagl end når man skyder med 3'er hagl.

Fikkelaj
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15. mar 2010, 12:05
Interesser: Jagt, buejagt
Geografisk sted: Jerslev
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af Fikkelaj » 15. sep 2011, 08:12

jeg bruger selv 7'ere til duer og bekkasiner og når jeg går en tur efter snepper sidder der en 7'er og en 4'er i bøssen, har mødt en person der på en jagt skød et stykke råvildt med en 7'er, den gik ned i skraldet, men syntes alligevel at det var lige over grænsen, men som før nævnt i tråden, god dækning og hastighed så kan det lade sig gøre, med jeg vil dog aldrig skyde på større vildt end en fasan med en 7'er. men i bund og grund er det vel placeringen af ens skud der er det gældene :???:
silent killer.... buen er fantastisk!!!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af 458hunter » 15. sep 2011, 08:25

Det afhænger jo mere af patronen end hvad man kalder den - mange flugtskydningspatroner er meget let laddet og overholder ikke kravene til jagtpatroner, så man skal vælge med omhu.

Black Gold er de kraftigste flugtskydningspatroner som jeg kender til og de går helt sikkert over 400 M/S, så dem ville jeg godt turde bruge til duer og ænder (dog kun først på sæsonen og på max 20-25 meter).

Det skal dog bemærkes at der er rigtig mange hagl i en 7'er, så hvis du sætter et kerneskud på 15 meter på en and, skal du være klar over at den får rigtig mange hagl, hvilket måske ødelægger den efterfølgende nydelse ved indtagelsen lidt.

Hvis du bor i nærheden af Kbh, kan du komme forbi og få en håndfuld rigtige haglpatroner eller to. Jeg har nogle 4'ere der nok er mere egnet til andejagt end 7'erne.

Ellers er min erfaring at det er vigtigere for anskydningsprocenten hvor mange skud der er afgivet på skydebanen op til sæsonen end hvilke patroner der ligger i bøssen på jagten. Hvis man har trænet meget er både sving og afstandsbedømmelse bedre.

C

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af EMD » 15. sep 2011, 08:25

Som du selv skriver: Det kommer vel an(d) på afstanden. Jeg vil mene, at man næsten bør halvere skudafstanden til viltet med en 7er i stål. Men hvis du f.eks sidder ved et vandhul en mørk aften, og ænderen kommer helt ned i hovedet på dig, er 7er vel godt nok. Men hvorfor ikke bare anvende en 5er. Så er man på sikre side, og kan også afgive skud til en and, som er længere væk end 20 meter, og hvor lette 7er hagl har mistet den nødvendige energi.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af HappyNanoq » 15. sep 2011, 08:37

Bruger gerne flugtskydningspatroner til sneppe, bekkasiner og duer.

Til ænder vil jeg dog gerne op i #5-6 =o)

De kan dog sagtens tage ænder og fasaner også, men vil personligt gerne have den lidt ekstra gennemslagskraft som 5'ere eller 6'ere har.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 527
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af Klinge-777 » 15. sep 2011, 11:06

Jeg har skudt MANGE ænder og duer med 7'ere flugskydningspatroner og det fungerer lige så godt, hvis ikke bedre end en std. 3 jagtpatron når man bare tænker over skudafstanden. Og den omtalte black gold er endda hårdere laddet en en almindelig dig fra flugskydningspatron. Så afsted med dig. Bare hold dig fra de lange skud! :)
Der er altid et alternativ!

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af RKN » 15. sep 2011, 12:21

7ére er perfekte til ænderne i starten af sæsonen. Bruger selv SUR str 7
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 867
Tilmeldt: 28. jun 2009, 15:46
Interesser: KABOOOM!!
Geografisk sted: København

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af Thomsen » 15. sep 2011, 14:32

Chrstn_Olsen skrev:Det afhænger jo mere af patronen end hvad man kalder den - mange flugtskydningspatroner er meget let laddet og overholder ikke kravene til jagtpatroner, så man skal vælge med omhu.

Black Gold er de kraftigste flugtskydningspatroner som jeg kender til og de går helt sikkert over 400 M/S, så dem ville jeg godt turde bruge til duer og ænder (dog kun først på sæsonen og på max 20-25 meter).

Det skal dog bemærkes at der er rigtig mange hagl i en 7'er, så hvis du sætter et kerneskud på 15 meter på en and, skal du være klar over at den får rigtig mange hagl, hvilket måske ødelægger den efterfølgende nydelse ved indtagelsen lidt.

Hvis du bor i nærheden af Kbh, kan du komme forbi og få en håndfuld rigtige haglpatroner eller to. Jeg har nogle 4'ere der nok er mere egnet til andejagt end 7'erne.

Ellers er min erfaring at det er vigtigere for anskydningsprocenten hvor mange skud der er afgivet på skydebanen op til sæsonen end hvilke patroner der ligger i bøssen på jagten. Hvis man har trænet meget er både sving og afstandsbedømmelse bedre.

C

Jeg takker da menge gange for dit fine tilbud og svar...

Selvfølgelig også til jer andre.

Jeg bruger normalt "Blue pigeon" som er 5èr hagl, men blev bare fristet for at prøve "black gold", da jeg er ret imponeret over denne patron.

Nu mens vi har gang i debattten, hvad syntes i så om "Blue pigeon" ?
I used to kill for money... but you`re my friend..... I`ll kill you for nothing.......

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af TheDarkSide » 15. sep 2011, 14:38

Utroligt at en halv milimeter kan give anledning til så stor diskussion :giggle: Kan de virkelig betyde så meget? Kan vi ikke få en test på en flæskesteg eller lignende, så man kan se hvor stor eller lille forskel der er på gennemtrængning. Fordi om sårkanalen er 3 mm eller 2,5 mm er da lige meget.

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 7. apr 2009, 18:28
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af Odyssey » 15. sep 2011, 17:11

Imponerende at der åbenbart er så mange der bruger en patron, som alle producenter gør alt for at lave så billigt så muligt, da den jo "kun" skal bruges til lerduer. En flugtskydningspatron har vel ikke samme opbygning som en jagtpatron, her tænker jeg på fugt og kulde, krudt kvalitet osv?
Holder den udgangshastigheden som lovet på pakken i regnvejr og kulde på morgenjagterne eller om vinteren? Jeg tror det ikke.

Og når der nu altid er så stor debat om, at folk ikke skal spare på ammunitionen til riflen, hvorfor gør folk det så til haglbøssen?

Ja undskyld mig, men jeg fatter det ikke.
Jeg har da både skudt snepper og bekkasiner med 4´er hagl. Skal i bruge 7´ere fordi i ikke kan ramme eller hvad?
Skyder i så også med skeet boringer for at have større skudbillede?

Jeg skyder selv med 1/2 - 3/4 choke og haglstørrelse 4 til ænder, fasaner, bekkasiner, duer og krager.
Til hårvildt bruger jeg en 3´er Tungsten, samme chokes. Og jo, jeg kan godt ramme......

Knæk & Bræk :razz:

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af LBJ » 15. sep 2011, 19:02

Odyssey skrev:Imponerende at der åbenbart er så mange der bruger en patron, som alle producenter gør alt for at lave så billigt så muligt, da den jo "kun" skal bruges til lerduer. En flugtskydningspatron har vel ikke samme opbygning som en jagtpatron, her tænker jeg på fugt og kulde, krudt kvalitet osv?
Holder den udgangshastigheden som lovet på pakken i regnvejr og kulde på morgenjagterne eller om vinteren? Jeg tror det ikke.

:
Nu skal du passe på det ikke bliver alt for teoretisk.
Jeg kan jo ikke svare på vegne af alle, men ofte er "flugtskydnings" patroner billigere fordi der købes ind i kæmpe partier og de er fine til at skyde både ænder, duer, bekkasiner osv med.
Når man har fundet en 7'er patron med en god dækning i og den fungere fint på banen, så er der intet til hinder for at du ikke kan anvende den på andejagt osv.
Du kan ikke sammenligne riffel ammo contra hagl patroner da der ved riffel ammo spiller en del mere ind, så som præcision, kuglevalg til vildtart osv.
Du tager fejl hvis du tror at du med en patron med hagl str 7 slår bedre ihjel fordi du køber en dyrer patron. Det har efter min opfattelse en del med skud afstand og skyde egenskaber at gøre.

Ved nærmere eftertanke kan jeg nu også godt se fidusen i at spare et par kroner pr patron hvis man på årsbasis anvender flere tusinde skud.

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 7. apr 2009, 18:28
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af Odyssey » 15. sep 2011, 19:10

Ja ja, jeg har min mening om sagen og du/i har din/jeres.

Lad os lade det ligge ved det.

Fortsat go´ valgaften :blink:

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af LBJ » 15. sep 2011, 19:12

Odyssey skrev:Ja ja, jeg har min mening om sagen og du/i har din/jeres.

Lad os lade det ligge ved det.

Fortsat go´ valgaften :blink:
Det er rart at du er lydhør for andres argumenter :alcohol:
Det fremmer enhver debat :wall:

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 7. apr 2009, 18:28
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af Odyssey » 15. sep 2011, 19:18

Nu var jeg ikke ude på at starte en debat.
Jeg ytrede min mening, som mange andre også har gjort.
Du er ikke enig, fair nok. Jeg behøver ikke forfølge det længere end det.

Derfor siger jeg, du har din mening, jeg har min.

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: skeetpatron til jagt ?

Indlæg af LBJ » 15. sep 2011, 19:20

Det er ok...praktisk erfaring er sku noget overdrevet fis :wall:

Besvar