Kan mit våbenskab stå hos en uden jagttegn?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Madsbn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. okt 2011, 22:52
Interesser: Jagt, detektor og friluft
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Kan mit våbenskab stå hos en uden jagttegn?

Indlæg af Madsbn » 16. okt 2011, 23:07

Hej

Jeg har lige fået jagttegn og har bestilt et våbenskab.

Mit spørgsmål er så om jeg er nødtil at have mit våbenskab sat op i min lejlighed i Svendborg eller kan jeg sætte det op på mine forældres gård i vestjylland. Jeg skal næsten udelukkende gå på jagt på deres grund. Men ingen af mine forældre har jagttegn så jeg er i tvivl om det vil være lovligt. Det vil selvfølgelig kun være mig selv som har nøgle til skabet.

Hvis det ikke er muligt at have våbenskabet hos dem, hvordan er reglerne så for at transportere jagtvåben med offentlig transport? Jeg har ingen bil så jeg vil være nødsaget til at tage toget.

vh mads

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21718
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2367 times

Re: Kan mit våbenskab står hos en uden jagttegn?

Indlæg af Refraktorius » 16. okt 2011, 23:27

:welcome:

Din våbentilladelse er gældende på din folkeregisteradresse, så der bør dine våben også være.

Du må gerne have våben med i offentlige transportmidler, såfremt du har dem i et lukket foderal/kuffert (og du er på vej til eller fra en lovlig anvendelse).

De må ikke være ladt eller i "hylster på kroppen" (det er nok mest pistoler vi snakker om her). Almindelig pæn opførsel er en selvfølge.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Madsbn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. okt 2011, 22:52
Interesser: Jagt, detektor og friluft
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Kan mit våbenskab står hos en uden jagttegn?

Indlæg af Madsbn » 16. okt 2011, 23:28

Hej igen

Bare se bort fra det om offentlig transport. Har fundet en tråd om det. sorry :wall:

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=36810

Madsbn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. okt 2011, 22:52
Interesser: Jagt, detektor og friluft
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Kan mit våbenskab står hos en uden jagttegn?

Indlæg af Madsbn » 17. okt 2011, 14:31

Jeg har før læst det med at våbentilladelsen gælder på ens bopæl. Men ved glatløbede haglgeværer er der så vidt jeg ved ikke tale om en egentlig våbentilladelse. Og på blanketten "Anmeldelse af erhvervelse af glatløbede haglgevære" er der et felt som hedder "opbevaringsaddresse hvis anden end bopæl". Det eneste der står i "bekendtgørelsen om våben om ammunition mv" er §20 stk.1 "...skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende."

Mine forældre har på gården et lille tyverisikret rum med forstærkede væge og døre, tremmer for vinduerne og ekstra låse på dørene.
Så jeg tænkte hvis jeg placerede våbenskabet i det rum og kun jeg havde nøgle til både skabet og rummet, om det måske så levede op til §20 stk.1?

Men det er selvfølgelig noget jeg vil prøve at snakke med politiet om inden jeg anskaffer mig et haglgevær.

vh mads

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Kan mit våbenskab står hos en uden jagttegn?

Indlæg af NSander » 17. okt 2011, 21:01

Jeg var i samme problematik da jeg flyttede hjemmefra, da jeg mente våbnene ville stå bedre og mere sikkert ved mine forældre. Jeg spurgte politiet til råds, og de sagde at det var helt ok, forældrene måtte bare ikke have nøgle til skabet (eller nogen andre, for den sags skyld). Og så skulle man meddele politiet at våbnene stod et andet sted end ens bopæl.

Brugeravatar
Loggy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 60
Tilmeldt: 19. sep 2009, 20:11
Interesser: Jagt og våbensamling
Geografisk sted: Herning
Been thanked: 2 times

Re: Kan mit våbenskab står hos en uden jagttegn?

Indlæg af Loggy » 17. okt 2011, 22:08

Refraktorius skrev::welcome:

Din våbentilladelse er gældende på din folkeregisteradresse, så der bør dine våben også være
Du må gerne have våben med i offentlige transportmidler, såfremt du har dem i et lukket foderal/kuffert (og du er på vej til eller fra en lovlig anvendelse).

De må ikke være ladt eller i "hylster på kroppen" (det er nok mest pistoler vi snakker om her). Almindelig pæn opførsel er en selvfølge.

Refrak. For en gangs skyld har du ikke ret. Du må gerne opbevare såvel haglvåben som riflede på en anden adresse end den der er registreret til ejeren. Hvorfor skulle der eller være en rubrik der angiver "opbevaringsadresse" ? Prøvede selv for et par år siden - helt problemfrit!
Loggy
S&L Victory 6,5x55
S&L M52 6,5x55
Remington1867
musket1822
Anschütz0.410
Suhl kal 12/16

Purnnaks
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 4. jul 2011, 14:47
Interesser: Jagt, Dykning, Friluft
Geografisk sted: 8544 Mørke

Re: Kan mit våbenskab stå hos en uden jagttegn?

Indlæg af Purnnaks » 18. okt 2011, 12:03

man må opbevare sit gervær på en anden adresse hvis der er opgivet en anden opbevarings adresse og ellers så er det den hvis våbenskab eller grund hvorpå våbenskabet står på der er ejer af geværet efter 8 dage
det lærte jeg ihvertfald dengang jeg gik på efterskole så der skulle vi opgive en anden opbevarings adresse

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Kan mit våbenskab stå hos en uden jagttegn?

Indlæg af Kode1303 » 18. okt 2011, 14:50

Da jeg stod i en situation, hvor mine våben skulle opbevares i længere tid, fik jeg dem opmagasineret hos den lokale våbenhandler. Det kostede næsten intet for to år. :thumbup:
Make mine a carbine.

Thomasgp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 6. sep 2011, 17:13
Interesser: Hagl-Jagt Gås / Ænder
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 2 times

Re: Kan mit våbenskab står hos en uden jagttegn?

Indlæg af Thomasgp » 20. okt 2011, 22:38

NSander skrev:Jeg var i samme problematik da jeg flyttede hjemmefra, da jeg mente våbnene ville stå bedre og mere sikkert ved mine forældre. Jeg spurgte politiet til råds, og de sagde at det var helt ok, forældrene måtte bare ikke have nøgle til skabet (eller nogen andre, for den sags skyld). Og så skulle man meddele politiet at våbnene stod et andet sted end ens bopæl.

Omkring dine forældre, har/havde en af dem jagttegn ? Står i samme situation, at jeg mener den står mere sikkert ved de gamle!

Besvar