Jagt problem med nabo

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af LBJ » 22. okt 2011, 12:53

Thomsen skrev:ok, jeg kan så fortælle jer at jagthorn er en lige så stor, gene, for folk der ikke har jagt som interesse. Jagthorn er jo også en "tradition" om man vil.

Han er på hans jord, hvorpå han har RET til at dyrke jagt.

Ligesom naboen har RET til at have sine heste.

I mine øjne, skal han holde på sine traditioner og skyde det skud op i luften.... det er jo ikke 50 skud eller en flugtskydningsdag, men et skud kan for helvede ikke vælte nogens dag, i så fald, er det sgu deres eget problem.

Folk har mere travlt med hvad alle andre gør, end at feje for egen dør først......
At stå og skyde op i luften for sjovt er da lige så tåbeligt som dem der skal fyre fyrværkeri af hele vinteren!!!!

Hvis det er et problem for naboen, så drop da det, i mine øjne, fuldstændigt unødvendige skud!!

Hvis vedkomne blev inviteret ned til mig på jagt, så blev "traditionen" med det afsluttende skud, afskaffet inden det begyndte.

Yderligmere har det den bagdel at det klovvildt der har været i ilden før, ofte vil reagere nervøst på et afgivet skud....så hvorfor løbe den risiko?
Senest rettet af LBJ 22. okt 2011, 18:30, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af XaVieR » 22. okt 2011, 13:52

Fuldstændig enig med Gunnut & LBJ ..

Har selv et godt forhold til mine jagt "naboer" , men de ville nu også stille sig tvivlende hvis jeg stod og skød op i luften efter endt jagt..
og for en der måske ik selv er jæger, kan jeg kun forstille mig hvor tosset det må se ud, jagten har han nok accepteret, men dråben i glasset der kan få det hele til at flyde over, kan være at han syntes det er fuldstændig tåbeligt i står og skyder ud i den blå luft . udelukkende for tradition..
som jæger er det værd og vælge sine "kampe" med omhu.. og det slår vel ik et stykke af nogen af jer, hvis i skal droppe det skud, og evt ringe med en lille klokke istedet (det er i mine øjne lige så dumt) ..
Det er dig der er den bevæbnede part, og dig der må udvise den største "forståelse" . kampen har du allerede tabt på forhånd i det øjeblik du begynder og holde på din ret til at skyde op i luften..
så kan du jo selv begynde og tænke over hvad der foregår hos heste ejerens middagsbord når huset er fuld af gæster.. så skal den "dumme" jæger altså diskuteres.. og tingene kan hurtigt eskalere til noget der slet ik er meningen..
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af Vels » 22. okt 2011, 14:37

Der er godt nok mange ting i denne verden jeg har RET til, men hvis jeg holdte på min RET ville mine naboer sikkert ønske mig væk med det samme.

Det at man har RET til noget, gør det ikke nødvendigvis RIGTIGT, SMART eller KLOGT.

Jagt er ikke en ret, men et privilegie tildelt ved lov. Dette privilegie kan fjernes igen af politikerne når tilstrækkelig mange jægere har holdt på deres ret, og befolkning generelt bliver trætte af dem.

Så prøv at se lidt længere ud and bare til egen næsetip, og så gør det der på den lange bane er rigtigt for jagens beståen i Danmark.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af Oscar123 » 22. okt 2011, 15:17

Vels skrev:Der er godt nok mange ting i denne verden jeg har RET til, men hvis jeg holdte på min RET ville mine naboer sikkert ønske mig væk med det samme.

Det at man har RET til noget, gør det ikke nødvendigvis RIGTIGT, SMART eller KLOGT.

Jagt er ikke en ret, men et privilegie tildelt ved lov. Dette privilegie kan fjernes igen af politikerne når tilstrækkelig mange jægere har holdt på deres ret, og befolkning generelt bliver trætte af dem.

Så prøv at se lidt længere ud and bare til egen næsetip, og så gør det der på den lange bane er rigtigt for jagens beståen i Danmark.
:goodpost: Vise ord. 100% enig.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af TheDarkSide » 22. okt 2011, 20:19

Jeg er ganske enig med de, der skriver at det skud ved endt jagt er unødigt. Lad være med det! På ens jagt, går man på jagt! Man kan måske til nøds tage et par skud med riflen for at tjekke indskydningen og hvis naboen ikke er for tæt på, kan man skyde lidt med en salonriffel, som for at træne. Men det skal foregå så lydløst som muligt. Jeg skyder gerne 50 skud på min jagt, men vinden tager normalt det bette puf fra mine subsonic patroner.

Tænk hvis du var lidt skudræd og ikke tilhænger af jagt! Så ville du også synes at det var ok at naboen skød en fasan eller tre, men at stå og skyde op i luften er unødigt. Husk, når man er på jagt skal man ikke være til ulempe/gene for andre!

Hvis vi holder kæft og opfører os ekspemplarisk, sker der ikke noget inde på Borgen. :razz:

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af Gunnut » 24. okt 2011, 10:44

Thomsen skrev: I mine øjne, skal han holde på sine traditioner og skyde det skud op i luften.... det er jo ikke 50 skud eller en flugtskydningsdag, men et skud kan for helvede ikke vælte nogens dag, i så fald, er det sgu deres eget problem.

Folk har mere travlt med hvad alle andre gør, end at feje for egen dør først......
Se nu må vi formode, at trådstarteren har bragt indlægget for at få nogle råd, så mon ikke der skal være plads til både de råd, du er enig i og så dem du ikke er enig i :giggle:

Råddet er altså: "Drop dog for pokker en så barnlig handling, som at skyde for sjovt op i luften!!!!"

Og at sammenligne det med jagthornsblæsning er da helt "skudt over målet".
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

PNH
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. maj 2010, 10:16
Interesser: jagt
Geografisk sted: v.hornum
Has thanked: 6 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af PNH » 24. okt 2011, 19:35

Der er kun en ting der er dummer end en hest, det er ham der har hesten.. :giggle: På forhånd undskyld..

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af AirPellet » 24. okt 2011, 21:56

Gunnut skrev:
Thomsen skrev: I mine øjne, skal han holde på sine traditioner og skyde det skud op i luften.... det er jo ikke 50 skud eller en flugtskydningsdag, men et skud kan for helvede ikke vælte nogens dag, i så fald, er det sgu deres eget problem.

Folk har mere travlt med hvad alle andre gør, end at feje for egen dør først......
Se nu må vi formode, at trådstarteren har bragt indlægget for at få nogle råd, så mon ikke der skal være plads til både de råd, du er enig i og så dem du ikke er enig i :giggle:

Råddet er altså: "Drop dog for pokker en så barnlig handling, som at skyde for sjovt op i luften!!!!"

Og at sammenligne det med jagthornsblæsning er da helt "skudt over målet".
Helt enig! Jagthornet er faktisk et meget nyttigt instrument der kan benyttes under jagten til at styre jagten og informere jægere på fjerne poster om jagt start og slut. At ligestille brugen af jagthorn med at stå at skyde op i luften er jo langt ude i skoven. Kan slet ikke se hvad den tradition med at skyde op i luften skal gøre godt for? Det er ikke en tradition jeg har hørt om tidligere...
klagt nicht - kämpft

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af Taby » 24. okt 2011, 22:10

Hej

Jeg vil lige for en god ordens skyld sige jeg IKKE på nogen måde sammenligner et skud op i luften og jagthornsblæsning.

For mit vedkommende kan jeg ikke se meget tradition i at skyde op i luften uanset hvor mange skud det drejer sig om. Det kan nemmest som her give problemer med naboer osv.

Jagthorn mener jeg er meget traditionspræget og der hvor jeg går på jagt bliver der spillet en del på jagthorn. Om morgenen bliver der blæst til "samling" og jagt begyndt i forbindelse med parolen. Der bliver også blæst ved hver såts begyndelse og slutning, og efter jagten bliver der blæst over de enkelte vildtarter. Det synes jeg er en god og hyggelig tradition.

Mvh. Taby

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af Refraktorius » 25. okt 2011, 11:55

.... og det er skægt at trutte!

Jeg har dog oplevet flere jagter hvor det blev understreget at hornet ikke skulle røres før det første skud havde været skudt.
De kære dyr havde for længst lært, at blev der truttet, så gælder det om at komme af vejen!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af Schønning » 5. nov 2011, 22:18

Drop den "tradition" da det ikke engang er din egen,men bare en du kopierer fordi du syntes den er sjov/hyggelig.
Tro mig,dine jagtnaboer kan gøre dit liv mere surt end du aner.
Har selv masser af problemer med mine jagtnaboer desværre. Blev f.eks anmeldt for krybskytteri den første dag på bukkejagten.
Selvom jeg jo godt vidste det ikke passede (fik også ordensmagtens ord for det for 3 dage siden) tager det altså alligevel noget af glæden af det hele.
Så mit råd til dig er følgende...
Tag de hensyn du kan inde for rimelighedens grænser,overhold jagtloven til punkt og prikke, og ellers skal du bare ignorer ham.
Nogen mennesker er blæste og fuldstændig umulige at føre en dialog med..

J.H.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 12. aug 2010, 14:20
Interesser: Atomkraft
Geografisk sted: Øst for Vejle
Has thanked: 11 times
Been thanked: 28 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af J.H. » 19. nov 2011, 01:35

Udover at din jagtnabo lader til at være en klaphat, synes jeg absolut du skal droppe skuddet på i luften.
Ikke kun for at undlade unødvendig provokation (for der er en chance for at han finder flere ting han vil prøve at bestemme) men simpelthen fordi det skud absolut intet formål tjener. Hvis du vil ha tradition(er) på din jagt kan du da lave dine egne.

Det skud er bedre anvendt på skydebanen.
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - I praksis er der.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af HVK » 19. nov 2011, 02:04

Gunnut skrev:Jeg forstår godt nok ikke at nogen kan bidrage en "tradition" med at skyde op i luften (for sjov) før, under eller efter jagt.

Jagt er en alvorlig sag, som kræver stor ansvar og omtanke. Jagt er ikke for sjov, selv om det også er en sjov FRITIDSBESKÆFTIGELSE. Med jagt, følger et enormt ansvar og man SKAL vise det største hensyn til både vildt, natur, men i særdeleshed også til resten af den danske befolkning. At gå rundt og fyre skud af, for sjov, er altså helt sikkert en måde at tiltrække sig unødvendig opmærksomhed på (hvilket jo er indiskutabelt når vi læser denne tråd).

Så jeg kan kun opfordre til at man gør sig ekstra umage, mht opførsel etc. når man går på jagt.
Jeg er enig med NUT. Jeg vil til enhver tid tage en konfrontation med sådan en idiot der tror han skal bestemme over mig :biggrin:

Men at skyde op i luften kan virke som mangel på respekt for skydevåben og kan opleves som om man "leger" med den slags... Det gør vi nok alle engang imellem på en skydebane - men det er dårlig stil at gøre det på jagt sammen med andre. Enten tager man ud for at skyde dyr og tage jagten seriøst - eller også tager man ud for at producere hylstre et sted hvor det er egnet til det.
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af Gråskæg » 3. dec 2011, 22:20

Danmark er et lille land, hvor arealerne er små og folk bor tæt, og vi ved jo at vi også har en lang og trist tradition for nabostrider. Det gælder desværre ikke mindst blandt jægere, både indbyrdes og med naboer, der absolut ikke bryder sig om jagt.
Hvis jeg havde været i din situation, så ville jeg først have afladt mit gevær og overdraget det til makkeren og så ville jeg have bevæget mig hen til skellet og der forsøgt at få en dialog med naboen. Det med at stå og råbe til hinanden på afstand fører sjældent noget positivt med sig, og en sag kan næsten altid ses fra to sider.
I mine øjne virker det lidt umodent at gå og fyre skud af efter ingenting, men OK - jeg er så heller ikke så ung mere, og det med alderen tror jeg også gør sig gældende, som det fremgår af kommentarerne herinde. Når det er sagt, så ved jeg godt, at der findes gamle idioter og brokkerøve ligesom der findes unge hotheads, som står lidt højt i tændingen. Men vi har alle en fælles forpligtelse til at undgå konflikter, for som jægere bliver vi slået i et hartkorn.

Luftskytten
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 12. aug 2011, 21:56
Interesser: skyding natur fluefiskning
Geografisk sted: midtfyn
Has thanked: 1 time

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af Luftskytten » 3. dec 2011, 22:55

hvor er der ingen der nævner det ned faldende projektil?

jeg vil lige slå fast jeg er ikke selv jæger da jeg ikke har råd til at blive det på nuværende tidspunkt.

du bør f hensyn til din nabo tage en flaske vin med over til ham og give som gave, forklare ham hvorfor det blev gjort og så aldrig gøre det igen. jeg vil lige gøre dig opmærksom på hvad der kommer op skal ned igen og vis der ikke skydes i 90 græder er det stadig et roterende projektil og det er ikke helt ufarligt.
jeg er af den type der tager våben alvorligt, det ikke legetøj og et skud i været er i mine øjne total uforsvarligt.



så fyr da for dælen hælere en salut kanon af vis det skal være.
luftskytten.

læreplas søges som værktøjsmager eller finmekaniker med våben som spicale søges

Aarlar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 20. sep 2009, 15:23
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Østfyn
Has thanked: 77 times
Been thanked: 18 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af Aarlar » 3. dec 2011, 23:50

Luftskytten:
Har du læst hele tråden?

Der bliver anvendt et haglgevær. Der er mig bekendt ingen roterende projektiler. (lovlig til jagt i Danmark, i brug i samme)
Senest rettet af Aarlar 3. dec 2011, 23:53, rettet i alt 1 gang.

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af Vetten » 3. dec 2011, 23:52

Luftskytten skrev:hvor er der ingen der nævner det ned faldende projektil?

jeg vil lige slå fast jeg er ikke selv jæger da jeg ikke har råd til at blive det på nuværende tidspunkt.

du bør f hensyn til din nabo tage en flaske vin med over til ham og give som gave, forklare ham hvorfor det blev gjort og så aldrig gøre det igen. jeg vil lige gøre dig opmærksom på hvad der kommer op skal ned igen og vis der ikke skydes i 90 græder er det stadig et roterende projektil og det er ikke helt ufarligt.
jeg er af den type der tager våben alvorligt, det ikke legetøj og et skud i været er i mine øjne total uforsvarligt.



så fyr da for dælen hælere en salut kanon af vis det skal være.
Det var ikke en riffel der blev skudt med men med en haglbøsse :biggrin:

Luftskytten
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 12. aug 2011, 21:56
Interesser: skyding natur fluefiskning
Geografisk sted: midtfyn
Has thanked: 1 time

Re: Jagt problem med nabo

Indlæg af Luftskytten » 4. dec 2011, 00:31

Aarlar skrev:Luftskytten:
Har du læst hele tråden?

Der bliver anvendt et haglgevær. Der er mig bekendt ingen roterende projektiler. (lovlig til jagt i Danmark, i brug i samme)
ups det en smutter men ja det hele er læst her ved beklager jeg mit indlæg
luftskytten.

læreplas søges som værktøjsmager eller finmekaniker med våben som spicale søges

Besvar