Hvordan aflives en kat på en ordentlig måde?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
plet
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 30. jul 2004, 19:35
Geografisk sted: Århus

Hvordan aflives en kat på en ordentlig måde?

Indlæg af plet » 22. dec 2005, 10:03

Jeg er blevet bedt om at aflive et par voksne hankatte. Tamme katte.

Tidligere har jeg altid brugt haglbøssen og skudt dem med 3' er hagl på et par meters afstand, men jeg er ikke så vild med metoden som jeg var engang.
Katte er ikke rare at skyde.
Nogle dør i skuddet, mens andre skal have et ekstra for at finde ro.

Har også prøvet med en salonriffel med et pandeskud, men de springer rundt som sindsyge alligevel.
Kort sagt: Ret ubehageligt
Har nogen af jer erfaring med en metode, der er effektiv og human fremfor alt?

Hilsen Plet
mod havet kæmper selv tåber forgæves

Normag
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 433
Tilmeldt: 4. aug 2005, 15:14
Interesser: ----
Geografisk sted: ----

Indlæg af Normag » 22. dec 2005, 10:07

Hvor svært kan det være :roll: .

Du kører et smut til dyrlægen og får regningen sendt til kattenes ejer.
Medl. af DJ.

mvh

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 618
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Indlæg af Bino » 22. dec 2005, 10:21

Jeg bruger også haglbøssen med store hagl på et par meter ,eller hvis at den sidder stille når den får tun eller ligende så kan den "nusses" i panden med riflen . Men det afhænger jo helt at situationen
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
Rytteren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. nov 2005, 11:17
Geografisk sted: Sydjylland

katte aflivning

Indlæg af Rytteren » 22. dec 2005, 11:13

Er stærk tilhænger af haglbøsse metoden :-;>/

Jeg foretrækker dog lidt længere afstand - har engang efter lang tids venten og listen omkring fået trængt en afskydningsklar kat op i et hjørne - desværre inde i brændeskuret, så jeg kunne ikke få så meget afstand som jeg gerne ville. Den korte aftand betød et stort hul i katten, og det der skulle have været der hvor hullet nu var, det blev spredt i brændeskuret - det var lidt træls ><>:;

Har også forsøgt med salonriflen, med det var noget snavs - det varede simpelthen for længe før katten døde - det havde jeg det rigitgt skidt med.

Så altså haglsprederen, små hagl og passende afstand er min medicin, men jeg fortrækker så langt at ungerne finder killingerne før de bliver ret store, så er det et rask kast mod en væg eller ned i betongulvet, men det fungerer ikke med en voksen kat.

Og nej jeg gør det ikke fordi jeg er underlig, men jeg bor langt ude på landet, hvor omstrejfende, fastboende og delvis fastboende katte gør deres for at holde mus og rotter på afstand, men hvor bestanden er nødt til at blive reguleret.

Så kan man vælge den metode med dyrlægen - thjaae, det kan man mene meget om, men da vi jo egentlig foretrækker at vore grise bliver slagtet her, og da jeg selv vil skyde min gamle jagthund når hun ikke kan mere, så synes jeg egenligt også at det er fair at jeg tager mig sammen til selv at sikre trivsel og sundhed i kattebestanden uden at hyre en "lejemorder" til det :???:

Hilsen john
Hvis det mislykkes, så prøv igen, og igen og hold så op.
Folk skulle jo nødig tro at du er helt idiot

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 22. dec 2005, 11:22

Ifølge bekendgørelse om slagtning og aflivning af dyr kapitel 5 §13 stk. 2 må aflivning af hunde og katte kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i aflivning. Dette gælder ifølge stk. 3 dog ikke for aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødselen og ikke senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted.
Så ingen drukning!
..og pas på med de haglskud på kort hold... det lyder risikabelt ifht. opspringere.

åhhh.. og så lige en af de rigtigt sjove:
Man må gerne begrave mindre dyr som fugle, katte og hunde i sin have, hvis man på forhånd har ansøgt om tilladelse i Fødevaredirektoratet. Større dyr skal til forbrænding.

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 22. dec 2005, 11:33

Hos dyrlægen. Alt andet er uautoriseret efter min mening. Landbohøjskolen gør det vist endda gratis.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 22. dec 2005, 12:17

Byf43 skrev:
Hos dyrlægen. Alt andet er uautoriseret efter min mening. Landbohøjskolen gør det vist endda gratis
Det er jo fint hvis man bor i nærheden. Der hvor det for alvor bliver dyrplageri er når man fanger en vild kat og holder den spærret inde sætter den på den livs første og sidste køretur for så at stikke nåle i den. Gør dette og du skal se en kat der har overpisset og skidt sig selv i ren panik. (har prøvet)
Et skud fra næsten hvilket som helst jagtvåben vil aflive missen i løbet af 0-10 sekunder det at den hopper rundt efter den er blevet skudt betyder ikke at den er tilstede mere det gør alle dyr. Selv køer og grise spræller efter at de er skudt med en boltpistol først når rygmarven er blevet ødelagt falder de til ro og det må man forresten slet ikke gøre i dag pga BSE.
Men de har altså forladt denne verden i samme sekund hjernen bliver smadret. Katte har vist nok et ret solidt nerve system der gør at de er længe om at falde til ro og for ikke erfarne kan det sagtens se ud som om missen lever i bedste velgående med en kugle i panden. Men den er altså død. Men brug nu heller våben der medføre overkill end risikere en anskydning for en anskudt kat reagere ved at skjule sig og den kan være meget svær at finde igen.
Hvis det er en tam kat som kan tages med til dyrlægen kan det selvfølgelig også være løsningen men resultatet bliver det samme. At forsøge at se det fra kattens synspunkt er det rene fis for den bryder sig helt sikkert slet ikke om at skulle aflives så metoden er den uvedkommende.

Brugeravatar
Rytteren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. nov 2005, 11:17
Geografisk sted: Sydjylland

aflivning af katte

Indlæg af Rytteren » 22. dec 2005, 12:43

Så skal alt kød vel også principielt købes i supermarkedet :???:

Altså slut med jagt, med at hugge hovedet af sine egne høns, med at få hjemmeslagtet en gris eller???

Det ville jeg da være ked af.
Hvis det mislykkes, så prøv igen, og igen og hold så op.
Folk skulle jo nødig tro at du er helt idiot

plet
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 30. jul 2004, 19:35
Geografisk sted: Århus

Indlæg af plet » 22. dec 2005, 12:52

Olsen skrev:Byf43 skrev:
Hos dyrlægen. Alt andet er uautoriseret efter min mening. Landbohøjskolen gør det vist endda gratis
Det er jo fint hvis man bor i nærheden. Der hvor det for alvor bliver dyrplageri er når man fanger en vild kat og holder den spærret inde sætter den på den livs første og sidste køretur for så at stikke nåle i den. Gør dette og du skal se en kat der har overpisset og skidt sig selv i ren panik. (har prøvet)
Et skud fra næsten hvilket som helst jagtvåben vil aflive missen i løbet af 0-10 sekunder det at den hopper rundt efter den er blevet skudt betyder ikke at den er tilstede mere det gør alle dyr. Selv køer og grise spræller efter at de er skudt med en boltpistol først når rygmarven er blevet ødelagt falder de til ro og det må man forresten slet ikke gøre i dag pga BSE.
Men de har altså forladt denne verden i samme sekund hjernen bliver smadret. Katte har vist nok et ret solidt nerve system der gør at de er længe om at falde til ro og for ikke erfarne kan det sagtens se ud som om missen lever i bedste velgående med en kugle i panden. Men den er altså død. Men brug nu heller våben der medføre overkill end risikere en anskydning for en anskudt kat reagere ved at skjule sig og den kan være meget svær at finde igen.
Hvis det er en tam kat som kan tages med til dyrlægen kan det selvfølgelig også være løsningen men resultatet bliver det samme. At forsøge at se det fra kattens synspunkt er det rene fis for den bryder sig helt sikkert slet ikke om at skulle aflives så metoden er den uvedkommende.
Jeg er enig i at dyrlægen er en løsning, men det er ikke alle der har de økonomiske midler. En haglpatron er trods alt billig.
Jeg håber du har ret i, at katten er død, når hjernen er smadret eller blodforsyningen til den er afbrudt.
Salonriflen er ikke god selvom jeg prøvet pandeskud og øreskud med den. Katten dør med det samme siger du. Jeg synes bare nogle er enormt længe om at falde til ro. Men det kan godt være du har ret.

Det er noget skrammel med de katte. En hund falder som et siv i forhold til.

Jeg har aldrig prøvet en bladkugle tæt på, men det var måske en løsning.

Jeg har dyb respekt for katten som det rovdyr det er, og der er ingen grund til at udsætte den for indespærring eller unødig transport.
Det bedste er at aflive den, uden at den på nogen måde har en fornemmelse af hvad der sker.
Ligesom med os selv. Hellere blive skudt ned bagfra uden at vide det, end ligge og lide i en seng i flere måneder.

Plet
mod havet kæmper selv tåber forgæves

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 22. dec 2005, 13:08

Så skal alt kød vel også principielt købes i supermarkedet

Altså slut med jagt, med at hugge hovedet af sine egne høns, med at få hjemmeslagtet en gris eller???

Det ville jeg da være ked af.
Nu ved jeg ikke lige hvordan du kom på den tanke men det var bestemt ikke det jeg mente.
Slet ikke at du skulle blive ked af det... Nu bliver jeg også lidt trist ::-;<
Hvis du kan udlede noget fra den lille historie må det vel være at hjemmeslagtning eller aflivning af ikke transportvante dyr er at fortrække hvis det ellers kan gøres forsvarligt.
Men den med hønen er et godt eksempel på hvad jeg mener med at dyret er dødt når hjernen er ødelagt. for der er vel ingen tvivl om at den er død når hovedet er hakket af selvom den stadig kan løbe.

Woodchuck
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. nov 2005, 11:12
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlæg af Woodchuck » 22. dec 2005, 13:21

En af mine bekendtes far sætter dem ned i en solid papkasse og lukker helt tæt med sorte affaldssække, hvorefter en gammel støvsugerslange påsat bilens udstødning bliver ført derned. Han lukker derefter tæt med gaffatape og starter bilen og lader den køre i tomgang nogle minutter.

Det skulle være fuldstændig smertefrit.

Jeg har aflivet en killing, dog ikke med hagl. Dog ville jeg nok bruge en 1'er, men det kan vel komme ud på et. De koster jo det samme. Der er jo altid faren for rikochettering, men hvis man graver et hul ind i en sandbanke og forer det med f.eks. et gammelt liggeunderlag eller skumgummi, så burde der ikke ske opspringere. Ikke i min verden hvertfald. ::_=>

Glædelig jul allesammen

Brugeravatar
Rytteren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. nov 2005, 11:17
Geografisk sted: Sydjylland

Katte aflivning

Indlæg af Rytteren » 22. dec 2005, 18:30

[Hej Olsen

Nej det var bestemt ikke dit indlæg jeg hentydede til :;_()

Det var det her Hos dyrlægen. Alt andet er uautoriseret efter min mening. Landbohøjskolen gør det vist endda gratis.

Jeg kunne bare ikke finde ud af det der citat noget :???: og det kan jeg forøvrigt stadig ikke rigtig :evil:

Det jeg mener er, at hvis man skal have autoriserede "lejemordere" til at slå alt de ihjel som vi nu engang har behov for at slå ihjel med vores livsstil, så bliver der skisme ikke meget tilbage.
Hvis det mislykkes, så prøv igen, og igen og hold så op.
Folk skulle jo nødig tro at du er helt idiot

Normag
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 433
Tilmeldt: 4. aug 2005, 15:14
Interesser: ----
Geografisk sted: ----

Indlæg af Normag » 22. dec 2005, 19:26

Hej plet,

min holdning til katte (og husdyr generelt) er at har man råd til at holde dem - har man råd til at få dem aflivet "ordentligt".

Tidligere var jeg dog ikke så blød, men en del af årsagen til "blødgøringen", tror jeg skyldes at en del af min svigermors jagt ligger lige op til et sommerhusområde og jeg har snart ikke tal på de efterladte og udsultede sommerkatte jeg har skudt om efteråret når de glade sommerhusgæster har forladt området. Den slags pisser mig af.

En hulspids i en 6,5'er ta'r alle 9 ni liv fra dem på én gang, men et skud 3'er eller 5'er -hagl gør det også.
Medl. af DJ.

mvh

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 22. dec 2005, 20:04

Woodchuck skrev:
Det skulle være fuldstændig smertefrit.

Glædelig jul allesammen
Vi finder nok ikke ud af, om det er smertefrit, uden at prøve det ! men jeg vil ikke være med :)
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 22. dec 2005, 20:48

Jeg brugte en 30-30..den ikke så meget som bevægede et knurrehår bagefter, men heller ikke for køn.. :neutral:

EDIT: Jeg skyder kun vildkatte på mit jagtområde!
Senest rettet af kt8 23. dec 2005, 16:39, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 22. dec 2005, 20:58

Forster skrev:Hvor svært kan det være :roll: .

Du kører et smut til dyrlægen og får regningen sendt til kattenes ejer.
Ja ! ret ligetil !!!!
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
PTBN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 22. dec 2005, 13:27
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 6 times

Indlæg af PTBN » 22. dec 2005, 21:08

Hejsa.
Jeg ikke helt forstå indledningen på dette spørgsmål?
For selvfølgelig tager man den med til dyrelægen, og får det gjort ordenligt og lovligt.
Er det sådan en "Me Tarzan, You Jane" holdning, der afspejler sig hos div. jægere??
Nej vel.
Jægere er jo ikke liiiige dem, der bliver omtalt med mest muligt positivitet rundt om i landet jo... >>/:
Så det er med stor forundring, at jeg læser om folk der skyder deres dyr med store kalibre, når et lille stik hos dyrelægen kan gøre tricket. Jeg regner ikke med at folk synes at det er særligt rart at se sin kat, hund papagøje osv. fuldstændigt smurt ud på væggen i garagen, eller hvor man nu vælger at gøre det. Og for den sags skyld heller ikke andres dyr.
Så tag dem nu bare med til dyrelægen, eller snak med dyrelægen om at det bliver gjort i hjemmet. Jeg kender flere der har fået lov til selv at gøre det (stikket) så dyret ikke følte sig utryg ved situationen. :,.>(/
Ja, bare kald mig diverse ting.... men mine dyr, vil jeg ikke selv aflive. Det lader jeg de professionelle om.
Mvh. PTBN

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Indlæg af Speedman » 22. dec 2005, 21:31

kt8 skrev:Jeg brugte en 30-30..den ikke så meget som bevægede et knurrehår bagefter, men heller ikke for køn.. :neutral:
Jeg tror Kt8 er inde på noget af det effektive, men ikke for kønt, hvis man
ser de berømte "Dog be gone" videoklip, hvor amerikanske gnavere bliver
tilintetgjordt rent bogstaveligt, endda med en lille hurtig kaliber (224), så
er der nada bevægelse i katteresterne bagefter, okey det sviner en del, men katten mærker intet, og det er da hovedsagen. Har selv prøvet
hagl og salonbøsse metoden, og de spræller altid bagefter, så næste gang
tar' jeg min 22-250'er riffel, og så kan de lære det.....mvh. speedman

Brugeravatar
Rytteren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. nov 2005, 11:17
Geografisk sted: Sydjylland

katte aflivning

Indlæg af Rytteren » 22. dec 2005, 21:53

Jeg synes diskussionen på sin vis er spændende, men jeg tror det der egentlig ligger til grund for de forskellige holdninger mest er vores forskellige holdninger til dyr.

Lad os prøve en gang:

Hvem synes at man skal gå til dyrlægen for at få aflivet en

- fisk
- snegl
- solsort
- mus
- rotte
- gris
- ko
- fasan
- rådyr
- kat
- hund

Sig selv stop når du når det niveau på listen hvor dyret bliver til et kæledyr for dig.

Jeg tror nemlig at det store spørgsmål her er "hvad er kæledyr??"

-Når vi når over den grænse, så er det pludselig kun dyrlægen der dur, for så skal det være "professionelt", "klinisk", "smertefrit", "uden blod", "et lille stik" etc.

Jeg vil vove at påstå, at jeg er istand til at skyde en fasan, et rådyr, en kat eller en hund lige så professionelt som en dyrlæge kan aflive med et lille stik.

Selvfølgelig er der mere blod, men det er nu det vi alle sammen er fulde af. For dyret tror jeg ikke der er nogen forskel.

For mig er en kat ikke et kæledyr, men et husdyr på linie med de køer, grise, harer og fasaner, som jeg uden dårlig samvittighed lader aflive/afliver, tappe for blod, berøve deres indvolde, hvorefter jeg med stor fornøjelse æder dem.

En kat er et husdyr der skal tage mus og rotter - punktum.

Når jeg har husdyr, så har jeg pligt til at de har det godt, er sunde og raske, og at der foretages en bestandstilpasning. Nuvel det gør jeg så på den hurtigste og mest humane måde jeg kender - med et skud hagl, lige midt i deres daglidag, og når de mindst venter det - punktum.

Min hund er en mellemting mellem et husdyr og et kæledyr. Den har sine opgaver som vagt- og jagthund, men får i modsætning til de andre husdyr lov til at komme ind i baggangen (og ikke længere).

Når den engang bliver gammel og plaget af gigt etc. så vil jeg tage den med ud på en sidste jagt, hvor den får lov til at løbe på markerne og intetanende vil jeg så skyde den. Det bliver fandeme hårdt, men jeg mener at det er det den fortjener. Død i knaldet midt i den beskæftigelse den holder mest af - jagt.

Den skal simpelt hen ikke udsættes for det stress det er at blive kørt til op til dyrlægen, hvor den godt ved at det ikke alt for rart at være.

Så kunne dyrlægen jo komme hjem til mig, tjae hvorfor skal den dog udsættes for en fremmed, og hvorfor skulle det være bedre at lige i sin kurv og blive stukket med en kanyle - det ved den jo godt er "forkert".

Nej selv om den kun er på grænsen til at være et kæledyr, så kan og vil jeg mande mig op og give den en afsked med respekt.
Hvis det mislykkes, så prøv igen, og igen og hold så op.
Folk skulle jo nødig tro at du er helt idiot

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: katte aflivning

Indlæg af Lycon » 22. dec 2005, 22:00

rytteren skrev:Jeg synes diskussionen på sin vis er spændende, men jeg tror det der egentlig ligger til grund for de forskellige holdninger mest er vores forskellige holdninger til dyr.

Lad os prøve en gang:

Hvem synes at man skal gå til dyrlægen for at få aflivet en

- fisk
- snegl
- solsort
- mus
- rotte
- gris
- ko
- fasan
- rådyr
- kat
- hund

Sig selv stop når du når det niveau på listen hvor dyret bliver til et kæledyr for dig.

Jeg tror nemlig at det store spørgsmål her er "hvad er kæledyr??"

-Når vi når over den grænse, så er det pludselig kun dyrlægen der dur, for så skal det være "professionelt", "klinisk", "smertefrit", "uden blod", "et lille stik" etc.

Jeg vil vove at påstå, at jeg er istand til at skyde en fasan, et rådyr, en kat eller en hund lige så professionelt som en dyrlæge kan aflive med et lille stik.

Selvfølgelig er der mere blod, men det er nu det vi alle sammen er fulde af. For dyret tror jeg ikke der er nogen forskel.

For mig er en kat ikke et kæledyr, men et husdyr på linie med de køer, grise, harer og fasaner, som jeg uden dårlig samvittighed lader aflive/afliver, tappe for blod, berøve deres indvolde, hvorefter jeg med stor fornøjelse æder dem.

En kat er et husdyr der skal tage mus og rotter - punktum.

Når jeg har husdyr, så har jeg pligt til at de har det godt, er sunde og raske, og at der foretages en bestandstilpasning. Nuvel det gør jeg så på den hurtigste og mest humane måde jeg kender - med et skud hagl, lige midt i deres daglidag, og når de mindst venter det - punktum.

Min hund er en mellemting mellem et husdyr og et kæledyr. Den har sine opgaver som vagt- og jagthund, men får i modsætning til de andre husdyr lov til at komme ind i baggangen (og ikke længere).

Når den engang bliver gammel og plaget af gigt etc. så vil jeg tage den med ud på en sidste jagt, hvor den får lov til at løbe på markerne og intetanende vil jeg så skyde den. Det bliver fandeme hårdt, men jeg mener at det er det den fortjener. Død i knaldet midt i den beskæftigelse den holder mest af - jagt.

Den skal simpelt hen ikke udsættes for det stress det er at blive kørt til op til dyrlægen, hvor den godt ved at det ikke alt for rart at være.

Så kunne dyrlægen jo komme hjem til mig, tjae hvorfor skal den dog udsættes for en fremmed, og hvorfor skulle det være bedre at lige i sin kurv og blive stukket med en kanyle - det ved den jo godt er "forkert".

Nej selv om den kun er på grænsen til at være et kæledyr, så kan og vil jeg mande mig op og give den en afsked med respekt.
:;_()

Lyc/ :D
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 22. dec 2005, 22:15

Hvad med at give den sovepiller først? <-:

Så kan du hugge hovedet af den med en økse - det opdager den helt sikkert ikke ;-)

Brugeravatar
PTBN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 22. dec 2005, 13:27
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 6 times

Re: katte aflivning

Indlæg af PTBN » 22. dec 2005, 22:22

rytteren skrev:Jeg synes diskussionen på sin vis er spændende, men jeg tror det der egentlig ligger til grund for de forskellige holdninger mest er vores forskellige holdninger til dyr.

Lad os prøve en gang:

Hvem synes at man skal gå til dyrlægen for at få aflivet en

- fisk
- snegl
- solsort
- mus
- rotte
- gris
- ko
- fasan
- rådyr
- kat
- hund

Sig selv stop når du når det niveau på listen hvor dyret bliver til et kæledyr for dig.

Jeg tror nemlig at det store spørgsmål her er "hvad er kæledyr??"

-Når vi når over den grænse, så er det pludselig kun dyrlægen der dur, for så skal det være "professionelt", "klinisk", "smertefrit", "uden blod", "et lille stik" etc.

Jeg vil vove at påstå, at jeg er istand til at skyde en fasan, et rådyr, en kat eller en hund lige så professionelt som en dyrlæge kan aflive med et lille stik.

Selvfølgelig er der mere blod, men det er nu det vi alle sammen er fulde af. For dyret tror jeg ikke der er nogen forskel.

For mig er en kat ikke et kæledyr, men et husdyr på linie med de køer, grise, harer og fasaner, som jeg uden dårlig samvittighed lader aflive/afliver, tappe for blod, berøve deres indvolde, hvorefter jeg med stor fornøjelse æder dem.

En kat er et husdyr der skal tage mus og rotter - punktum.

Når jeg har husdyr, så har jeg pligt til at de har det godt, er sunde og raske, og at der foretages en bestandstilpasning. Nuvel det gør jeg så på den hurtigste og mest humane måde jeg kender - med et skud hagl, lige midt i deres daglidag, og når de mindst venter det - punktum.

Min hund er en mellemting mellem et husdyr og et kæledyr. Den har sine opgaver som vagt- og jagthund, men får i modsætning til de andre husdyr lov til at komme ind i baggangen (og ikke længere).

Når den engang bliver gammel og plaget af gigt etc. så vil jeg tage den med ud på en sidste jagt, hvor den får lov til at løbe på markerne og intetanende vil jeg så skyde den. Det bliver fandeme hårdt, men jeg mener at det er det den fortjener. Død i knaldet midt i den beskæftigelse den holder mest af - jagt.

Den skal simpelt hen ikke udsættes for det stress det er at blive kørt til op til dyrlægen, hvor den godt ved at det ikke alt for rart at være.

Så kunne dyrlægen jo komme hjem til mig, tjae hvorfor skal den dog udsættes for en fremmed, og hvorfor skulle det være bedre at lige i sin kurv og blive stukket med en kanyle - det ved den jo godt er "forkert".

Nej selv om den kun er på grænsen til at være et kæledyr, så kan og vil jeg mande mig op og give den en afsked med respekt.

Hej Rytter.
Det indlæg du lige er kommet med, har jeg respekt for. For det lyder som om at du ved hvad det drejer sig om...
Mit indlæg er mere til dem, der IKKE ved hvad de laver, selvom at de har det lovpligtige jagttegn.
Jeg kan sagtens følge dig i dine synspunkter, men behøver nødvendigvis ikke at dele dem med dig :twisted:
Men selvom at jeg en dag skal af med et af mine dyr, så kan jeg sgu ikke få mig selv til at gøre det... Nok mest fordi, det er et familiemedlem for mit vedkommende
Vedhæftede filer
45.JPG
45.JPG (38.58 KiB) Vist 16177 gange
Mvh. PTBN

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 22. dec 2005, 22:50

Enig med PTBN.

Ellers må jeg sige, at jeg nok kan forestille mig et par jægere, der har større tillid til egne evner, end de bør have. Det er noget af det, som bekymrer mig.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 23. dec 2005, 13:57

Olsen skrev: Det er jo fint hvis man bor i nærheden. Der hvor det for alvor bliver dyrplageri er når man fanger en vild kat og holder den spærret inde sætter den på den livs første og sidste køretur for så at stikke nåle i den.
Det kan da ikke siges bedre :;_()

Når jeg får aflivet mine hunde sker det ved at dyrlæge kommer på besøg. Min hunde skal sgu ikke ind på en klinik og afsluttes deres dage, et sted, som de kun forbinder med ubehag.

M.h.t. vilde katte er det da bedre at skyde dem med sit haglgevær, på 6-8 meters afstand (og skyd dem bare flere gange...HURTIGT), end at fange dem og så proppe dem i en kasse etc. DET ER DYREPLAGERI.

Har man ikke evnen til at ramme en kat med hagl, kan man jo bare sige "nej" til opgaven, eller spørge en mere erfaren jæger.

Når min kat en gang bliver for gammel og skal aflives bliver det også med dyrlægen på besøg. Det er dyrt, men det skylder man en god ven, som man måske har haft i 10-15 år. Men vildkatten skal da ikke aflives af en dyrlæge, hvis man selv kan gøre det.

Det er da ikke en skid humant at man fanger den og praktisk talt kvæler, eller klemmer den (med sine arbejdshansker) for at undgå den slipper væk, eller river sig etc. Tænk lige på hele processen. Tænk på den panik det stakkels dyr skal gennemleve, indtil man endelig når ind til dyrlægen. Og tror i virkelig den vildkat man afleverer til aflivning får samme behandling, som lille "Trofast", som man selv holder i skødet, når den får sprøjten. Hvad tror i der sker i baglokalet med en vildkat, som går amok i panik? Eller i vil måske selv sidde og holde den arme vildkat, mens Dr. dyrlæge klare sagen? Nej vel!. Man afverer den da og skrider igen og føler man har opførst sig rigtig etisk korrekt.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
soeren
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 10. dec 2004, 11:00
Geografisk sted: København

aflivning af kat på KVL

Indlæg af soeren » 23. dec 2005, 16:21

Jeg har været inde på Landbohøjskolens hjemmside og tjekke om det er gratis at få aflivet en kat. Det er det ikke, det koster 412,50 kr., evt. det dobbelte hvis det er uden for den normale åbningstid.
Mht. om det er humant eller ej at aflive en kat med skydevåben, kan man vel ikke sige andet end at det er humant så længe det udføres ordentligt. Problemet ved at aflive vha. skydevåben er risikoen for at dyret bevæger sig i skudøjeblikket og derved ikke træffes i centralnervesystemet, eller således der indtræder et øjeblikketligt blodtryksfald i blodforsyningen til centralnervesystemet. Men er man sikker på dyret ikke kan slippe væk (eksempelvis er i et bur), kan der vel hurtigt rettes op på dette. Om en kat ligger og spjætter efter den har fået en kugle i hjernen skal ikke ses som et udtryk for smerte, som en del har været inde på i tidligere indlæg, skyldes dette "nerver" eller "lower motor neuron activity", som ikke kommer til bevidsthed for dyret og derved ikke indebærer smerte for katten/hønen/sneglen eller hvad der nu har været af interessante dyr man kan komme ud for at aflive...
Til slut vil jeg som nogle andre har anført, slutte mig til at hvis man ikke er i stand til at gøre skyde en kat sikkert, er det da det mest fornuftige at overlade det til en fagmand. Uanset om det er familiens gamle kælekat eller en vildkat, kan jeg ikke forstille mig andet, end at en dyrlæge altid vil aflive et dyr så humant som overhovedet muligt...
En forbier kan kun skyldes én ting -skiven flyttede sig!

Besvar