Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af Memphis » 10. dec 2011, 22:49

Jagtsæsonen anno 2011 er snart overstået for mine venner og jeg og det har været en rigtig god begyndelse som nyjægere og vil vil nyde de sidste par fællesjagter vi skal deltage imens vi ser frem mod en spændende 2012 sæson.

Vi er 5 venner der alle vil tage riffel-tegn her i foråret og som et led i vores plan om at oprette vores eget konsortie er vi på udkik efter at leje en jagt. Der er jo utrolig mange faktorer der spiller ind og jeg kunne godt tænke mig at få lidt erfaring samt indsigt på banen herinde fra, da jeg har haft svært ved at finde konkret information

En kort beskrivelse af hvad vi leder efter:
  • Området skal ligge i Østjylland da vi har base i Århus
    Budgettet ligger på omkring 4000 kroner pr. mand. Totalt ca. 20.000 kroner
    Vildt tilgængeligt: Rådyr, Fasan, Hare, Ræv. Eventuelt Ænder, Snepper og Kronhjort (Ønsketænkning)
    Der skal være en fast bestand af Rådyr og ikke blot et gennemgangs område
    Området skal egne sig til riffel-jagt (Da vi ingen hunde har)
    Der skal være mulighed for at placere skydestole i omgivelserne
    Gerne noget skov
Hvordan finder man frem til jagtterritorier der udlejes?
Jeg er bekendt med jagtformidlingen men er interesseret i at høre om der findes alternativer? Man kunne jo altid køre fra dør til dør på Djursland, men det er en noget træg fremgangsmåde.

Pris tendenser?
Hvordan er prisudviklingen i Østjylland for tiden? Har hørt alt fra 400 kroner pr. HA til 1000 kroner pr. HA. Desværre kan jeg forstå at en del jægere er begyndt på at overbyde hinanden hvilket ikke ligefrem gavner prisudviklingen set fra jægernes synspunkt.

Hvad skal man kunne forvente at få for overnævnt beløb på 20.000 kroner, både antal HA og kvalitetsmæssigt?

Kontrakter og faldgruber
Nu kan en landmand jo leje jagtretten ud for en periode op til 30 år, men naturligvis vil vi ikke binde os for så lang en periode initialt. Hvad vil være det mest optimale for nybegyndere som os for at sikre os at vi ikke ender i en træls situation? Det er jo en balancegang imellem at ikke binde sig for længe (Skulle man ville skifte sin jagt ud) eller binde sig for kort (Hvis man gerne vil forlænge. Der jo risiko for at blive overbudt)

Er der en standardkontrakt I benytter i forbindelse med leje? (Den fra Jagtformidlingen)
Hvilke vilkår skal kontrakten som minimum dække?

Besigtigelse af området
Når man har fået sat en aftale i stand og kommer ud og ser området. Hvilke tegn udover dyreliv bør man kikke grundigt efter?

Er der andre ting jeg ikke har nævnt her som jeg bør undersøge eller huske så sig hellere end gerne til

Mvh

Thomas

Brugeravatar
Hagen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 61
Tilmeldt: 16. apr 2008, 12:25
Interesser: Jagt. våben
Geografisk sted: Øen Als

Re: Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af Hagen » 11. dec 2011, 07:33

I skal også huske at have en "kontrakt" indbyrdes(vedtægter) I er 5 venner nu, men tro mig det kan hurtigt ophøre.
Tag ikke livet så alvorligt, ingen slipper fra det levende.

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af Schønning » 11. dec 2011, 17:16

Ved ikke lige hvordan prislejet ligget i østjylland,så den kan jeg ikke hjælpe dig med :fun:
Jeg giver selv ca 280 pr hektar,men det vil altid komme an på selve stykket hvor meget det er værd.
Men vil råde dig til at glemme alt om jagtformidlingen.For hvis der endelig er noget der er bare nogenlunde realistisk,kan du være sikker på at der er de første 50 der har reageret på den kl 19.02 (mener den bliver opdateret kl 19 hver dag)
Dør-til-dør metoden er træg,men kan godt give pote da de fleste landmænd ikke kender til jagtformidlingen og ikke alle går/stadig går på jagt.
Jeg vil derimod råde dig til at bruge jeres netværk.Hvis i er 5 må der da være en af jer som har noget forbindelse til en med noget jord. Det kan være alt fra familie/families venner/bekendte til kollegaer eller andre i kender fra jobs,studier osv. Man bliver nødt til at tænke kreativt og sno sig lidt,hvis man ikke har nogen oplagte muligheder.
Hvis i har nogle jobs,hvor i evt kan tilbyde noget andet end penge for jagten,ved jeg at det tit falder i god jord (og det bliver billigere for jer :blink: )

Brugeravatar
Paw01
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 20. apr 2010, 22:48
Interesser: Jagt og 4-WD
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 17 times

Re: Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af Paw01 » 11. dec 2011, 19:26

http://jagtformidling.dk/
Der kan man finde jagt som er til leje..
Afstanden mellem en jægers eller lystfiskers hænder er ikke størrelsen på fisken eller trofæet, men derimod oplevelsens størrelse!

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af Memphis » 11. dec 2011, 20:41

Hagen skrev:I skal også huske at have en "kontrakt" indbyrdes(vedtægter) I er 5 venner nu, men tro mig det kan hurtigt ophøre.
Du har helt ret, det skal jeg sørge for vi har afdækket i tilfælde af senere uoverensstemmelser
Schønning skrev: Jeg vil derimod råde dig til at bruge jeres netværk.Hvis i er 5 må der da være en af jer som har noget forbindelse til en med noget jord. Det kan være alt fra familie/families venner/bekendte til kollegaer eller andre i kender fra jobs,studier osv. Man bliver nødt til at tænke kreativt og sno sig lidt,hvis man ikke har nogen oplagte muligheder.
Vi må prøve at se om der ikke er nogen der kender nogen. Vi er desværre alle byboer, men der kunne jo være nogen landmænd langt ud i familien hos en af os der havde noget brugbart terræn.
Paw01 skrev: http://jagtformidling.dk/
Der kan man finde jagt som er til leje..
Tak for input, men kendte godt den side i forvejen.

halte
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. dec 2009, 00:57
Interesser: jagt,vandring
Geografisk sted: københavn

Re: Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af halte » 16. dec 2011, 00:00

Hold et vågent øje med skov og naturstyrelsens offentlige udbud af jagt. Det er typisk per lukket bud i kuvert og der er nogle begrænsninger på de udlejede områder:

Eks:
1) Ingen jagt mellem jul og nytår
2) Kvote på antal fældede dyr
3) Ingen udsætning af fasaner og fodring af vildt (begrænset mulighed for vildtpleje bortset fra regulering af ræv/krage mm)
3) Begrænsning på antal mennesker på fællesjagt

Anyways det kan lade sig gøre. Jeg fik med succes budet på ca 50 hektar til under 300 kr per hektar ikke altfor langt væk fra roskilde.

Mvh
Mikkel

halte
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. dec 2009, 00:57
Interesser: jagt,vandring
Geografisk sted: københavn

Re: Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af halte » 16. dec 2011, 00:03


Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af Memphis » 16. dec 2011, 17:15

Tak for tippet Halte, jeg vil bestemt holde et åbent øje derinde for at se om der kommer noget relevant på. Dog ser siden noget u-opdateret ud :)

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af XaVieR » 17. dec 2011, 12:36

Hagen skrev:I skal også huske at have en "kontrakt" indbyrdes(vedtægter) I er 5 venner nu, men tro mig det kan hurtigt ophøre.
:bowdown:
Det kan nemlig MEGET hurtig gå fløjten ..

sørg for at i får aftalt indenbyrdes hvem der bestemmer hvad.. og få klarlagt 100% hvad i hver især vil ..
det kan ende i noget forfærdelig rod hvis bare en af jer begynder og får nykker..
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af Memphis » 17. dec 2011, 13:19

Nu er jeg jo lidt af en primadonna :oops:

Ej, det er taget til efterretning og jeg vil sørge for at vi for nedskrevet nogle klare og tydelige retningslinjer.

Nu skal vi bare først finde noget jagt før det bliver relevant.

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af XaVieR » 17. dec 2011, 13:25

Memphis skrev:Nu er jeg jo lidt af en primadonna :oops:

Ej, det er taget til efterretning og jeg vil sørge for at vi for nedskrevet nogle klare og tydelige retningslinjer.

Nu skal vi bare først finde noget jagt før det bliver relevant.
i skal virkelig være om jer med at få klarlagt hvad i vil. .. og hvilke regler i har og rette jer efter..
Det kan meget hurtigt ende med at en af jer bliver pisse sur, fordi man mener man har retten til feks en buk man har spottet og en anden så skyder den ..
i starten er alle iiiih og åååh så korrekte og venlige og høflige.. men bare vent når alle er kommet på "plads" så begynder det og vælte ind med sure og åndsvage bemærkninger.. og den af jer der er sat til at "bestemme" får al gylle.. det er både opslidende og hårdt.. så gør jer selv en tjeneste og læg hovedet i blød og få udstukket helt klare linjer for hvad der er ok og hvad der ik er..
EDIT: Jeg er selv gået fra et konsortie jeg var med til at starte, pga jeg ik ville miste mine kammerater . dem der valgte og beholde det er gået fra og være bedste venner som ses flere gange om ugen, til at de næsten ik snakker sammen længere.. de opføre sig som sure gamle mænd .. jeg kommer stadig meget sammen med dem alle, men det er på enkelt basis. det duer slet ik og samle dem alle længere, for det ender altid i skænderi om jagt osv , og hvem der har retten til hvad, det er synd og skam, og skide ærgeligt .. vi har haft en tradition for at holde nytår sammen med go mad osv .. men det går overhovedet ik længere.. det er et rod af en anden verden..
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af Boldsen » 17. dec 2011, 21:31

Kraftedme!! :mad:

Nu kom den kedelige tendens også til Aarhus. Jagtudlejer vil hellere leje ud til en anden trods vores fine afskydning (til en god større bestand!) og store arbejde på arealet.

Så kan man igen (vi gjorde det for 5 år også) lede efter et nyt område der passer til vores kriterier :wall:

Plussiden er, at vi får bukejagten 2012 med...

Fed fødselsdagsgave at få i går aftes lige inden gæsterne kom :nutkick:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af MTN » 17. dec 2011, 21:55

@Memphis

Et forslag, som jeg har fra vores lokale jagtforening:

Ved fællesjagterne må der skyde ét (1) stk. råvildt - der er 2 der får chancen og de 2 findes ved lodtrækning. Der tages et antal spillekort, svarende til antallet af deltagere - Heriblandt er der så 2stk esser. De der trækker esserne har lov til, tilsammen, at skyde ét stk råvildt. Den der skyder først, er jo så den heldige og råber op så den anden ikke skyder til et stykke råvildt, i tilfælde af, at der kommer mere end et.

Den form for lodtrækning kan jo med fordel overføret til de vildtarter der måtte forefindes på den jagt i finder.

Bare lige mine 5 cent :razz:

EDIT: Faldt lige over Denne side - her er et par link, til nogle gode forslag til jagtlejekontrakt og konsortieaftaler
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Søger råd til at sikre god jagtleje oplevelse

Indlæg af Memphis » 18. dec 2011, 17:27

Boldsen skrev:Nu kom den kedelige tendens også til Aarhus. Jagtudlejer vil hellere leje ud til en anden trods vores fine afskydning (til en god større bestand!) og store arbejde på arealet.
Det var en umådelig dårlige fødselsdagsgave Stefan. Må håbe på at jeres netværk kan resultere i en ny jagt inden længe.
MTN skrev: Ved fællesjagterne må der skyde ét (1) stk. råvildt - der er 2 der får chancen og de 2 findes ved lodtrækning. Der tages et antal spillekort, svarende til antallet af deltagere - Heriblandt er der så 2stk esser. De der trækker esserne har lov til, tilsammen, at skyde ét stk råvildt. Den der skyder først, er jo så den heldige og råber op så den anden ikke skyder til et stykke råvildt, i tilfælde af, at der kommer mere end et.
Fint forslag, men konsortiet vi gerne vil starte op med jagtleje etc. vil være henvendt mod riffeljagt. Så vi bliver nødt til at lave afskydnings tildelingen inden sæsonen starter. Hvis vi beslutter os at afholde fællesjager så vil jeg helt sikkert huske dit forslag.

Besvar