Naboen har en Agressiv hund, hvad gør jeg?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Klatreren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. feb 2007, 19:33
Geografisk sted: Roskilde

Naboen har en Agressiv hund, hvad gør jeg?

Indlæg af Klatreren » 26. dec 2011, 13:01

Hej med jer,

Jeg bor på en landejendom med egen jagt - skønt sted.

Men, men - mine naboer har en meget aggresiv hund. Det er en hyrdehund og den er stor.

Den har to gange overfaldet min hund, uden forudgående aggresiv adfærd - det foregår nærmest som en automatreaktion, og den sætter tænderne i, og bliver siddende.

Dernæst har den overfaldet mine svigerforældres hund to gange, og da jeg en dag var på vej over til dem med en flaske vin - som tak for hjælp til lidt arbejde - måtte jeg tage flugten ind over vores hestefold, for ikke at blive bidt.

De tre af "overfaldene" er foregået på vores egen grund - det sidste på offentlig vej.

Jeg har hver eneste gang gjort dem grundigt opmærksom på hvor bange vi er for deres hund - mine børn bruger ikke vores fælles markvej længere af samme grund - og fortåelsen fra deres side er stor. Alligevel sker intet.

Sidste gang det skete, ringede jeg over og sagde at nu måtte det være slut, og vi forlangte at den skulle være i snor, og ikke rende løs mere, da vi ellers omgående ville kontakte politiet.

Nu render den rundt uden snor igen.

Mine overvejelser går derfor på om jeg skal kontakte politiet, og risikere naboskabet hvilket jeg er tæt på, eller om jeg skal give dem ekstra snor.

Derudover har jeg selvfølgelig overvejet, da jeg har været på jagt, når den har overfaldet min hund - at skyde den.

Og nej, jeg er ikke hundehader, og vil også gerne være en god repræsentant for jægerstanden...meeen, der må være grænser.

Hvad siger lover hvis jeg ikke kontakter politiet, men beslutter at skyde den hvis den overfalder min hund igen - og er det en dårlig løsning ?
Senest rettet af Refraktorius 27. dec 2011, 15:56, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset indlæg.
Søren

Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Indlæg: 884
Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 384 times
Been thanked: 30 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Castle » 26. dec 2011, 13:13

Bekendtgørelse af lov om mark- og vejfred

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.

Ellers findes en lign tråd her Link.
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Froe » 26. dec 2011, 13:16

Er det gode naboskab ikke allerede røget sig en tur, når dine børn er utrygge?
Jeg havde meldt dem til politiet nu, og skudt den næste gang lejligheden bød sig.
Dixi !

Brugeravatar
Sebniel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 13. okt 2008, 10:00
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Sebniel » 26. dec 2011, 13:19

Hej.
Det lyder godt nok rædselsfuldt! Møg naboer ..
Tror at jeg ville overveje det samme, hvis jeg var dig. Det er simpelthen for farligt at have sådan en hund rendene frit. Og især hvis ejerne flere gange er blevet informeret, men intet gør! Som "selvforsvar" mener jeg ikke at det er ulovligt at skyde den - og hvis den bogstaveligt talt går til angreb på din hund, tror jeg godt at det kan betragtes som selvforsvar, fra din side.

MEN! Når det så er sagt, så ville jeg nok ringe og tale med politiet som det første ! Fortælle dem hele historien og spørge hvad de mener du skal gøre..
Der er ingen palauer med Sauer !
------------------------------------
.Sauer 202 XT Classic .308Win
.SKB 500 12/70 + SKB 200E 20/70
.Baikal IJ27 12/76 (til havjagt)
.Winchester 9422 .22LR LeverAction

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Labgirl » 26. dec 2011, 14:36

Når vi nu har fået så voldsom en stramning af hundeloven, så bør vi også benytte os af at man rent faktisk tager de her sager alvorligt nu til forskel fra tidligere. Ring til politiet og forklar dem sagen, lav en anmeldelse og de vil som minimum modtage en bøde i flere tusinde kroners klassen. Forstår de ikke den besked kan man gribe til andre metoder. Men giv dem en chance for at beholde deres hund - i snor og evt. mundkurv fremover når den er ude af deres matrikel.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Raptor357 » 26. dec 2011, 16:09

Jeg er ikke enig med labgirl.
Kan man ikke snakke fornuft med dem, og det er prøvet tror jeg ikke at politiet er andet end en uheldig optrapning af konflikten.

Bider hunden igen mens du har dit våben i hånd, så skyd den. selvfølgelig uden at opsøge konfrontationen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af HappyNanoq » 26. dec 2011, 16:16

Ifølge loven om vej og markfred, er du i din fulde ret til at beskytte din hund og dig selv - MED ETHVERT MIDDEL du bedømmer nødvendigt når den angriber hunden/dig.

Når angrebet er i gang, behøver du IKKE vente på at lokalpressen får trykt advarslen - eller vente på at naboen tager telefonen for at advare ham.


Læg især mærke til den sidste del af det fremhævede :
Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Det bedste for det fremtidige naboskab, er naturligvis at få gjort naboen klar over hvad der sker - og dermed give ham advarslen.
Dernæst er du indenfor ét år sikret af loven, såfremt du skulle fange dyret.

Hvis den angriber - så er du ALTID sikret, da du er i din fulde ret til at beskytte dig selv og dine egne husdyr.!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Labgirl » 26. dec 2011, 16:56

Raptor357 skrev:Jeg er ikke enig med labgirl.
Kan man ikke snakke fornuft med dem, og det er prøvet tror jeg ikke at politiet er andet end en uheldig optrapning af konflikten.

Bider hunden igen mens du har dit våben i hånd, så skyd den. selvfølgelig uden at opsøge konfrontationen.
Ja for at skyde hunden optrapper ihvertfald ikke konflikten :rolf:

TS er i sin fulde ret til at skyde hunden hvis det sker som allerede beskrevet. Jeg ville blot give dem endnu en advarsel og denne gang en økonomisk som de fleste kan forstå før jeg trykker på aftrækkeren. Smag og behag :blink:

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Gunnut » 26. dec 2011, 17:44

Du skal s@u da ikke skyde hunden. Det vil da være tåbeligt. Ring nu til naboen og sig, at næste gang du træffer deres hund løs, så melder du dem til politiet. Du vil NATURLIGVIS miste dit gode naboskab, men efterfølgende (når de har fået en (måske flere) ret stor bøde), vil du vide, at du har opført dig meget LARGE og gentagne gange givet dem muligheden for at lave en hundegård etc. Men hvis du vælger at skyde hunden (uden først at have meldt dem til politiet) så er det et udtryk for dumhed. Sorry guys, men vi taler jo ikke om at man nu pludselig uden varsel bliver angrebet af en hund og helt tilfældigt er på jagt og derfor kan forklare, hvorfor pokker man kunne redde sit eget skind ved at skyde hunden. Denne chance er allerede forspildt da du har påpeget den løse hund over for din nabo.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af HappyNanoq » 26. dec 2011, 17:56

Man har da lov at tage sine forholdsregler og finde våben eller andet frem, når man ser møgdyret er løs og evt på vej over.

Det kan ikke være rigtigt at man skal hive sine egne dyr ind i huset eller døje med at sikre sit/sine dyr, hver gang naboen lukker sit kræ ud.

Så er den stadig gangbar.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Gunnut » 26. dec 2011, 18:26

HappyNanoq skrev:Man har da lov at tage sine forholdsregler og finde våben eller andet frem, når man ser møgdyret er løs og evt på vej over.
Nej man kan da ikke (med mindre den er ved at æde ens børn eller andre). Ser man hunden løs kan man gøre en eneste ting (nej to). Ringe til politiet (eller ringe til hundeejeren hvis man ved hvem det er). Du kan da ikke gå ud og skyde en hund fordi den er løs. :shame:
HappyNanoq skrev:Det kan ikke være rigtigt at man skal hive sine egne dyr ind i huset eller døje med at sikre sit/sine dyr, hver gang naboen lukker sit kræ ud.

Så er den stadig gangbar.
Det skal man heller ikke. Man skal anmelde episoden til politiet. Efter vel maks to anmeldelser bliver hunden nok aflivet helt automatisk. Min buddy har lige været i retten og fået en monster bøde, fordi hans løse hund, bed en anden hund, på min buddies egen matrikel. Sagen var såre simpel, selv på egen grund må DIN hund ikke gå løs rundt (og altså bide indtrængende hunde der er i snor). Hunden i snor var kun 1 meter inde fra fortovet og på grunden (altså ejeren var i den anden ende på offentlig grund).

Så at gå ud og skyde hunden er da det tåbeligste råd, man kan give. Men det er naturligvis let, når man ikke selv ender i retten (mister jagttegn etc. etc.).
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Raptor357 » 26. dec 2011, 18:43

Labgirl skrev:
Raptor357 skrev:Jeg er ikke enig med labgirl.
Kan man ikke snakke fornuft med dem, og det er prøvet tror jeg ikke at politiet er andet end en uheldig optrapning af konflikten.

Bider hunden igen mens du har dit våben i hånd, så skyd den. selvfølgelig uden at opsøge konfrontationen.
Ja for at skyde hunden optrapper ihvertfald ikke konflikten :rolf:

TS er i sin fulde ret til at skyde hunden hvis det sker som allerede beskrevet. Jeg ville blot give dem endnu en advarsel og denne gang en økonomisk som de fleste kan forstå før jeg trykker på aftrækkeren. Smag og behag :blink:
Jo det optrapper konflikten, men ikke på samme måde som den røde klud du kaster i naboens ansigt som hvis du melder dem til politiet.
når man har skudt dyret må man jo forklare at det var deres eller min hund. den burde de fatte.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af 458hunter » 26. dec 2011, 18:49

Jeg kunne heller ikke drømme om at skyde en nabos hund som andet end aller sidste udvej. Brug polisen. Det er den eneste gangbare løsning. Hvis de ikke reagerer, ville jeg begynde at overveje det, men der er vel andre afskrækningsmidler der kan forsøges inden man griber geværet. En stor gren som den lige får et par tjat med burde kunne holde den væk fremover.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Froe » 26. dec 2011, 18:56

Arrhh... Gunnut - Læs nu lige hvad sagen handler om :blink:
Klatreren skrev:Derudover har jeg selvfølgelig overvejet, da jeg har været på jagt, når den har overfaldet min hund - at skyde den.
Jeg mener stadig det er på sin plads at aflive kræet, når den begrænser en families lyst til at bevæge sig på egen grund. Det er aldrig i orden at skulle være bange for en hund!
Men det smarteste er selvfølgelig at have indgivet en officiel politianmeldelse først - Så har man den at læne sig op ad, når man skyder den lidt senere. Naboen er helt åbenlyst fløjtende ligeglad med trådstarter & families velbefindene.. Så hvorfor filan skal der nu pludselig tages hensyn til deres ret til at have en åndsvag køter?
Jeg fatter ikke folk som disse naboer... De må vel selv kunne se at deres hund ikke er egnet til at trække vejret.
Dixi !

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Memphis » 26. dec 2011, 19:03

Jeg synes du skal ligge en 4 trins plan, hvis ikke trin 1 løser det så gå til trin 2 etc.:

1) Snak med naboerne igen om problemet og brug evt. andre i nabolaget der har oplevet problemet også. Der er støtte i antal.

2) Meld ejerne til politiet. Evt skaf noget videomateriale af deres hund hvor den opfører sig aggressivt.

3) Informere ejerne at hvis problemet ved bliver og den angriber dig, dine børn eller din hund ser du dig nødsaget til at gribe ind med drastiske midler

3) Hvis hunden igen angriber og alt andet fejler -> :twoguns:

Klatreren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. feb 2007, 19:33
Geografisk sted: Roskilde

Re: Agressiv hund

Indlæg af Klatreren » 26. dec 2011, 19:46

Tak for de mange gode overvejelser.

Jeg har måske ikke været helt klar i spyttet i forhold til, det der er gjort, for at få dem i tale. Det er gjort adskillige gange, hvor jeg i den grad har slået på familiens frygt for deres hund - de har udtrykt deres forståelse, og lovet bod og bedring, men intet er sket.

Den ene gang jeg talte med dem, var kort efter at jeg måtte hoppe over hegnet til vores heste - der var det i øvrigt ikke en, men deres tre hunde der stod i en halvcirkel omkring mig med blottede tænder. De to andre er nu relativt fredelige når den aggresive ikke er der til at tænde dem.

Jeg bliver nok nød til at kontakte politiet - de er jo advaret utvetydigt, da jeg har fået mere end nok af den overhængene trussel som hunden udgør.

At skyde den bliver ikke mit første eller andet valg - i øvrigt vil jeg aldrig skyde den, andet end hvis den er ved at overfalde mig eller min hund igen - men hvis jeg alligevel er på jagt, og den kommer igen, kan jeg ikke udelukke muligheden...jeg er skide bange for den, og ryster hver gang den har overfaldet min hund.

Godt nytår til jer alle
Søren

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af HappyNanoq » 26. dec 2011, 19:48

Gunnut skrev:
HappyNanoq skrev:Man har da lov at tage sine forholdsregler og finde våben eller andet frem, når man ser møgdyret er løs og evt på vej over.
Nej man kan da ikke (med mindre den er ved at æde ens børn eller andre). Ser man hunden løs kan man gøre en eneste ting (nej to). Ringe til politiet (eller ringe til hundeejeren hvis man ved hvem det er). Du kan da ikke gå ud og skyde en hund fordi den er løs. :shame:
Læs nu hvad jeg skriver.!

Hvis jeg ser naboens hund gå løs og den er et problem... så har jeg lov til at FORBEREDE mig.!!!

Det er ikke sikkert der sker noget, men omvendt er det heller ikke sikkert at jeg kan nå at få mine husdyr ind før kræet når over og skaber problemer.

Derfor kan jeg når kræet går løs og jeg har observeret den i nærheden, GODT gøre mig klar på eventualiteten af at der MÅSKE sker noget.!


Selvfølgelig må man ikke gøre noget FØR den angriber - men det er heller ikke det jeg skriver.!

Hvis du ser en talebabser... så ryger våbnet nok også på afsikret... så har du FORBEREDT dig på hurtigt at kunne reagere, HVIS der sker noget. Men selvfølgelig kan du intet gøre, FØR der sker noget - ellers er det jo krigsret.!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Slettes3 » 26. dec 2011, 20:35

Er man en god dansker acceptere man forholdet og går duknakket tilbage. Evt vil man prøve at sælge sin ejendom også med tab hvis dette skulle komme på tale. Naturligvis kan man ikke yde modstand eller trække til våben uanset hvordan naboer eller andre behandler een. Når man opføre sig som mad skal man naturligvis også spises. :giggle:

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af AHSV » 26. dec 2011, 21:23

Castle skrev:Bekendtgørelse af lov om mark- og vejfred

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.
Hej

Hvorfor skriver du ikke til ham. Skriv at du nu gentagne gange har gjort ham opmærksom på problemet med hans løse og aggressive hund og at dette desværre ikke har løst problemet i dine øjne. Derefter skriver du, at du må se dig nødsaget til at skyde hunden/melde sagen til politiet, hvis du ser den strejfe på din jord igen. Skriv at du meget beklager, at det er kommet dertil, men at han er pligtig til at holde sin hund på egen jord.

Hvis du sender ham brevet anbefalet kan du til enhver tid dokumentere, at du har givet naboen den lovpligtige advarsel og du har således ret til at skyde hunden hvis den sætter sin pote på din jord...

Ring til ham, når han har modtaget brevet og gør ham det klart at du absolut ingen lyst har til at skyde hans hund, men at du må insistere på, at han løser problemet.

Hvis han ikke oven på et sådant brev (naturligvis formuleret venligt) med efterfølgende henvendelse løser problemet - synes jeg du skulle skyde hans hund - idet manden så tydeligvis ikke er interesseret i at udvise den respekt over for dig som et godt naboskab kræver.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Refraktorius » 27. dec 2011, 16:05

Rigbymauser skrev:Er man en god dansker acceptere man forholdet og går duknakket tilbage. Evt vil man prøve at sælge sin ejendom også med tab hvis dette skulle komme på tale. Naturligvis kan man ikke yde modstand eller trække til våben uanset hvordan naboer eller andre behandler een. Når man opføre sig som mad skal man naturligvis også spises. :giggle:
..... jeg ved godt du forsøger at være morsom, men det virker ikke :???:

Emne: Må man gå maskeret rundt med sit våben hele året? er værd at læse.

Hvis det ikke virker med det gode, så må man nødvendigvis trappe op, men det er direkte idiotisk at brænde det sværeste skyts af med det samme.

Så har man overreageret, og det er ensbetydende med at tabe i retten hvis det kommer dertil.

Hvis liv og førlighed er akut truet: Skyd kræet på stedet
Hvis ikke, så skru roligt op.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Naboen har en Agressiv hund, hvad gør jeg?

Indlæg af Gunslinger » 27. dec 2011, 16:25

Du har jo på høflig vis påtalt deres aggressive (og for dine børn livsfarlige) møghund. Det har tilsyneladende ikke haft nogen effekt.! Jeg ville politianmelde dem med det samme! Og hvis det ikke virker, ville jeg skære halsen over på kræet, næste gang den viser tænder!!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Agressiv hund

Indlæg af Gunnut » 27. dec 2011, 16:44

Froe skrev:Arrhh... Gunnut - Læs nu lige hvad sagen handler om :blink:
Jep, men i taler om at han skal "lade som om" han er på jagt og så skyde hunden (eller finde våbnet frem nu når man ser den luske rundt). Come on vågn nu op. Man kan ski ikke skyde naboens hund (med mindre man reelt er på jagt og den reelt angriber en selv, eller andre etc.). Og allerede med dette indlæg har man erkendt at man har et problem, så ALLE burde stille spørgsmålet:

Hvorfor pokker bruger du ikke loven, nu når du har dette problem (og naboen ikke vil lytte til din henstilling)?

At finde dit våben frem (ved godt du ikke gør noget så tåbeligt), som nogen foreslår er den sikre vej til at du ender med at blive tiltalt. Huske vi bor i Danmark. :blink:
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Indlæg: 884
Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 384 times
Been thanked: 30 times

Re: Naboen har en Agressiv hund, hvad gør jeg?

Indlæg af Castle » 27. dec 2011, 17:41

Hvis den GENTAGENDE gange har overfaldet din hund, så kan det ikke gå stærkt nok.
Den med anbefalet brev til din nabo er god. (det kan du sende allerede i morgen).
Tag kontakt til nærmeste politi og forlæg dem problemet, og sørg for at der bliver oprettet en sag på det. (kan du gøre allerede i morgen)
Du må venligt skrue bissen på en sidste gang (selv om det lyder meningsløst).
hvis og såfremt den skulle gå til angreb på dig eller din hund igen, så syntes jeg du skal skyde den med det samme.

Man vil jo gerne bevare det gode naboskab. Og gad vide hvad de siger til at du evt. har skudt deres hund.
Hvad bliver det næste ? Den får ordentlig fat i din egen hund som mister livet, eller du får gnavet en finger af ?
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Naboen har en Agressiv hund, hvad gør jeg?

Indlæg af Superliga » 28. dec 2011, 15:19

Sig til naboen at hvis han ikke tager affære så er der nogle andre der gør (politiet). Eller kan man, som loven foreskriver, sagtens aflive naboens hund hvis den er en trussel, blot naboen har fået det at vide først. Synes du skal få politiet til at tage en snak med dem, og hvis der ikke sker noget derefter, så indrykker du en annonce i det lokale dagblad, hvor du henviser specifikt og utvetydigt til din nabo, at hvis deres hund overfalder nogle af dine husdyr eller familiemedlemmer, så vil den blive aflivet på stedet. Det er fuldt lovligt, og din nabo har da vist også haft rigeligt med chancer til selv at afhjælpe problemet, hvad enten den skal lænkes, mundkurv eller aflives.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Naboen har en Agressiv hund, hvad gør jeg?

Indlæg af Lassescout » 28. dec 2011, 15:30

så indrykker du en annonce i det lokale dagblad, hvor du henviser specifikt og utvetydigt til din nabo, at hvis deres hund overfalder nogle af dine husdyr eller familiemedlemmer, så vil den blive aflivet på stedet. Det er fuldt lovligt, og din nabo har da vist også haft rigeligt med chancer til selv at afhjælpe problemet, hvad enten den skal lænkes, mundkurv eller aflives.
Der er overhovedet ingen grund til at indrykke noget som helst i dagbladet. Det er kun hvis hundeejeren er ukendt, det bliver aktuelt.

Når hundeejeren er kendt, kan man i princippet bare sige det til ham, det kan dog blive svært at bevise, så man må enten sige det i vidners nærvær, eller skrive det til ham. Skriver man anbefalet, har man skudsikkert bevis for, at han er advaret, men det bliver jo kun nødvendigt at bruge, hvis naboen slæber dig i retten for nedskydningen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar