FMJ til ræv??? - 6,5x55

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af TheDarkSide » 25. jan 2012, 17:11

Hej,
Jeg tænkte på om FMJ/spidsskarp er godt nok til ræv? Jeg har tænkt mig at bruge Sellier & Bellot 9,1 grams FMJ. De har ca. samme træfpunkt (1 cm over) på 100 meter, som min jagt ammo, så indskydning er ikke nødvendig. De har bare en bedre kuglebane, grundet lettere kugle. De koster også 13 kr mindre, men det er selvfølgelig ikke det afgørende.
Som overskriften angiver er det kaliber 6,5x55.

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af Lange » 25. jan 2012, 17:21

hvis du ikke har råd til en blødnæset kugle så lad ræven gå :Hug:

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af Memphis » 25. jan 2012, 17:33

Lange skrev:hvis du ikke har råd til en blødnæset kugle så lad ræven gå :Hug:
Hvorfor skulle han det når blødnæset kun er påkrævet for klovbærende vildt?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7716
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af T-REX » 25. jan 2012, 17:39

Lovgivningsmæssigt er der intet ulovligt i at benytte fuldkappet/spidsskarp til ræv.

Sakset fra Bekendtgørelse 1010 af 2007 "Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v."
§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er opfyldt:
3) Til ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, sumpbæver, gæs, fiskehejre og skarv samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 4 - 5, anslagsenergi E100 mindst 200 J.

Stk. 2. Fuldkappet riffelammunition må ikke anvendes til jagt på eller regulering af kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon,vildsvin eller spættet sæl.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... x?id=13103

Jeg ville nok foretrække at benytte en blødnæset alligevel, men har ingen erfaring på dette punkt.
Hvis det er for at få pels med minimale skader, så er spidsskarp vejen frem.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

SITOLO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 22. nov 2009, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: Wanaka, New Zealand
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af SITOLO » 25. jan 2012, 17:45

spidsskarp er længe fint til ræv, de smider sig lige så fint som med blødnæset, det er bare (lidt) pænere og meget billigere

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af TheDarkSide » 25. jan 2012, 18:03

Lange skrev:hvis du ikke har råd til en blødnæset kugle så lad ræven gå :Hug:
Hvorfor? Min begrundelse for at bruge spidskarp til ræv, er at den har en bedre kuglebane. At den er billigere gør det dog ikke ringere. Om skindet bliver beskadiget, er jeg ikke så interesseret i, da den fineste anvendelse, jeg kunne var til kragejagt.

SITOLO skrev:spidsskarp er længe fint til ræv, de smider sig lige så fint som med blødnæset, det er bare (lidt) pænere og meget billigere
Lyder godt :thumbup: Har du selv erfaring med det?

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af Boldsen » 25. jan 2012, 18:08

:hijack:

Hvilken jagtammunition bruger du?
Kunne være sjovt om jeg fik samme resultat med kun 1 cm afvigelse.

Jeg har "desværre" kun erfaring med blødnæset til ræv. Så kan ikke byde ind med andet end at du da selvfølgelig bare bruger FMJ til rævejagt.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

SITOLO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 22. nov 2009, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: Wanaka, New Zealand
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af SITOLO » 25. jan 2012, 18:13

TheDarkSide skrev: Lyder godt :thumbup: Har du selv erfaring med det?
De sidste to år er der da faldet 14 ræve for spidsskarp og nordik predator I Danmark og Sverige ;)

det skal dog siges at én ræv løb ca. 40 meter med en lungekugle, så fik den en til, i første skud, skudt lige på -> indgang og udgang var præcis samme sted på ræven (dog på hver sin side :D ), ikke et ribben var rørt, meget mærkeligt...

det skal dog siges min erfaring er med .308, men det burde ikke gøre den store forskel fra 6,5x55

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af TheDarkSide » 25. jan 2012, 18:33

Boldsen skrev::hijack:

Hvilken jagtammunition bruger du?
Kunne være sjovt om jeg fik samme resultat med kun 1 cm afvigelse.

Jeg har "desværre" kun erfaring med blødnæset til ræv. Så kan ikke byde ind med andet end at du da selvfølgelig bare bruger FMJ til rævejagt.
Lapua Mega 10,1 grams, fabriksladning fra lapua selv.
SITOLO skrev:De sidste to år er der da faldet 14 ræve for spidsskarp og nordik predator I Danmark og Sverige ;)

det skal dog siges at én ræv løb ca. 40 meter med en lungekugle, så fik den en til, i første skud, skudt lige på -> indgang og udgang var præcis samme sted på ræven (dog på hver sin side :D ), ikke et ribben var rørt, meget mærkeligt...

det skal dog siges min erfaring er med .308, men det burde ikke gøre den store forskel fra 6,5x55
:goodpost: Dæjli' med tal :rock:

Brugeravatar
Jack Russel
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24. jan 2012, 21:23
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af Jack Russel » 26. jan 2012, 20:14

Jeg har skudt rigtig mange ræve med 243 hvor jeg brugte en Norma FMJ 100grs. - jeg ville gerne have skindet uden for store skader og som et ekstra pluds gik den fuldstændig ens med blyspidsen.

En ting er der dog at sige til FMJ og ræve - ofte er der tale om flade skud og det er noget møg med opspringere!

Jeg ville klart vælge en super expanderende kugle for at mindske den risikoen når du alligevel ikke vil bruge skindet.

Jægerhilsner.

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af LBJ » 28. jan 2012, 16:05

TheDarkSide skrev:
Lange skrev:hvis du ikke har råd til en blødnæset kugle så lad ræven gå :Hug:
Hvorfor? Min begrundelse for at bruge spidskarp til ræv, er at den har en bedre kuglebane. At den er billigere gør det dog ikke ringere. Om skindet bliver beskadiget, er jeg ikke så interesseret i, da den fineste anvendelse, jeg kunne var til kragejagt.

SITOLO skrev:spidsskarp er længe fint til ræv, de smider sig lige så fint som med blødnæset, det er bare (lidt) pænere og meget billigere
Lyder godt :thumbup: Har du selv erfaring med det?
På hvor lang afstand skyder du siden et par cm kan have betydning? Det er jo kun et spørgsmål om at kende sin kuglebane. Når skindet ingen betydning har for dig, så ville jeg da til enhver tid foretrække at anvende en hurtigt ekspanderende kugle, både for at opnå så meget knald/fald effekt som muligt og for at mindske risikoen for rikochetter så meget som muligt (frossen jord, lange skud og fmj er en meget dårlig cocktail).

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af Marc » 28. jan 2012, 16:11

Jeg har skudt en enkelt ræv med netop den patron du nævner - den gik ca 80 meter.
Det skal dog siges at kugleplaceringen ikke var optimal.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af TheDarkSide » 28. jan 2012, 17:18

LBJ skrev: På hvor lang afstand skyder du siden et par cm kan have betydning? Det er jo kun et spørgsmål om at kende sin kuglebane. Når skindet ingen betydning har for dig, så ville jeg da til enhver tid foretrække at anvende en hurtigt ekspanderende kugle, både for at opnå så meget knald/fald effekt som muligt og for at mindske risikoen for rikochetter så meget som muligt (frossen jord, lange skud og fmj er en meget dårlig cocktail).
Jeg vil nok gå ud til 160-200 meter, selv terrænet give mulighed for skud på 400-800 meter :giggle:

Nu ved jeg ikke med jer, men jeg skyder altså kun hvis der er forsvarligt kuglefang, om det kuglefang så består af frossen jord, vand eller lign. er for mig ligegyldigt, der skal enten være tom plads laaangt ud eller en god bakke/dige eller hvis jeg skyder nedad, så kan Limfjorden tage fra. Ved de skudretninger der kan blive aktuelle ved rævejagt på mit terræn, er der ikke noget udover vand og mark ( som vi selv har jagtretten på) :blink:
Det skud hvor der har været mindst kuglefang, har jeg afgivet fra en høj, således der var 2 meter jord over ryggen på dyret, samt et dige på 1 meters højde.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af 100Radsbar » 10. aug 2014, 14:03

I stedet for at lave et nyt emne ville jeg lige genoplive den her :smile:

Jeg er blevet tilbudt at komme på rævejagt/regulering her til efteråret.

Jeg havde regnet med at bruge mine spidsskarpe kugler til formålet.

Jeg har 8x57IS Prvi Partizan FMJ BT 12,85g.

Den ballistske tabel ser sådan ud:
Privi_Partisan_8x57IS_FMJ.PNG
Privi_Partisan_8x57IS_FMJ.PNG (12.98 KiB) Vist 12791 gange
Med den kraft der er på kuglen, så burde det vel være nok, selvom den er spidsskarp.
7,62x54R Glory to the Mosin.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af C-X » 10. aug 2014, 14:27

Der er kun krav om 175 J på 100 meter, så tror du er OK dækket ind med en acceptabel margin.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af TheDarkSide » 10. aug 2014, 17:03

Nahh, til storvildt som ræv, bør man gå op i mindst 375 h&h med en premiumkugle til mindst 10 kr stykket.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af 100Radsbar » 10. aug 2014, 20:25

Ja man må jo hellere være på den sikre side :smile:

Har hørt fra anden side at ræve godt kunne være skudstærke, men mente nu heller ikke at en 8x57IS ville være for svag selvom den er spidsskarp.
Uanset hvad så er meningen at de gerne skulle gå til de evige jagtmarker når de er blevet ramt første gang.

Ellers må jeg hellere have en Marlin Guide Gun i 45/70 med som backup. :biggrin:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af Memphis » 11. aug 2014, 13:36

100Radsbar skrev:Ja man må jo hellere være på den sikre side :smile:

Har hørt fra anden side at ræve godt kunne være skudstærke, men mente nu heller ikke at en 8x57IS ville være for svag selvom den er spidsskarp.
Uanset hvad så er meningen at de gerne skulle gå til de evige jagtmarker når de er blevet ramt første gang.

Ellers må jeg hellere have en Marlin Guide Gun i 45/70 med som backup. :biggrin:
Når jægere omtaler ræven som skudstærk, tror jeg de fleste mener med hagl og ikke kugle.

Den ene ræv jeg har skudt med hagl faldt dog om på stedet uden nogen dikkedar, mens jeg har hørt om andre hvor ræven er blevet truffet af indtil flere skytter men ikke ville lægge sig.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af Bessie4ever » 11. aug 2014, 18:46

Jeg syntes ræven er for skudstærk til FMJ, selv gæs kan lette og flyve langt inden de kollapser
Selv den jeg skød i en 10" med 120grain TTSX løb 70meter udgangs hul 15mm

Så jeg syntes det er synd og en unødvendig risiko at tage, det er levende væsen man beslutter skal dø, så skal det gøres effektiv.

Hvis man vil bruge skindet så kan man eksperimentere med 22hornet og opad med høj fart og super ekspanderede projektiler, så der ikke er gennemskud.

Bare min mening, som ikke kræver nogen svar.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af 100Radsbar » 12. aug 2014, 14:31

Bessie4ever skrev:Jeg syntes ræven er for skudstærk til FMJ, selv gæs kan lette og flyve langt inden de kollapser
Selv den jeg skød i en 10" med 120grain TTSX løb 70meter udgangs hul 15mm

Så jeg syntes det er synd og en unødvendig risiko at tage, det er levende væsen man beslutter skal dø, så skal det gøres effektiv.

Hvis man vil bruge skindet så kan man eksperimentere med 22hornet og opad med høj fart og super ekspanderede projektiler, så der ikke er gennemskud.

Bare min mening, som ikke kræver nogen svar.
Godt input :smile: men jeg vil nu godt svare oplægget efter bedste evne :smile:

Der kommer jo også de faktorer ind i beregningen med kuglens fart,vægt, og hvor meget energi den får afsat i målet.
For at tage udgangspunkt i den ammunition jeg har liggende.
Hvis vi tager en skud afstand på 50 meter, så kommer en 8x57IS med en hastighed på lidt over 700 m/s, en stor del af den energi som kuglen har (3200 joule) bliver afgivet i ræven.
Kuglen vil givetvis skyde igennem ræven, men vil stadigvæk forårsage interne skader på vej igennem kroppen,og den chok effekt ville jeg mene er fatal for ræven.

En mindre og hurtigere kugle vil givetvis skyde igennem ræven, og ikke afgive så meget energi som en tungere og langsommere kugle.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af Slettes3 » 12. aug 2014, 16:12

TheDarkSide skrev:Nahh, til storvildt som ræv, bør man gå op i mindst 375 h&h med en premiumkugle til mindst 10 kr stykket.
..jeg ville havde sagt .378Weatherby....men ok en .375H&H vil sikkert også kunne gøre arbejdet.

Apropos 8x57. Jeg har skudt 2 ræve med den kaliber. Ingen flugtafstand end den tyngdekraften hjælper med :blink:

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af 100Radsbar » 13. aug 2014, 12:44

Rigbymauser skrev:
TheDarkSide skrev:Nahh, til storvildt som ræv, bør man gå op i mindst 375 h&h med en premiumkugle til mindst 10 kr stykket.
..jeg ville havde sagt .378Weatherby....men ok en .375H&H vil sikkert også kunne gøre arbejdet.

Apropos 8x57. Jeg har skudt 2 ræve med den kaliber. Ingen flugtafstand end den tyngdekraften hjælper med :blink:
Var det så med spidsskarp ammunition, eller blødnæset ammunition? :smile:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af Slettes3 » 13. aug 2014, 14:11

100Radsbar skrev: Var det så med spidsskarp ammunition, eller blødnæset ammunition? :smile:
Blødnæset. Norma Alaska 196grain. Vo= 800 m/sek.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af 100Radsbar » 13. aug 2014, 20:16

Rigbymauser skrev:
100Radsbar skrev: Var det så med spidsskarp ammunition, eller blødnæset ammunition? :smile:
Blødnæset. Norma Alaska 196grain. Vo= 800 m/sek.
OK, havde nu håbet på at det var spidsskarp 8x57IS :smile:

Så havde jeg haft et sammnelignings grundlag. Men jeg vil nu stadig tro at et skud fra en 8x57IS spidsskarp vil kunne nedlægge en ræv, især på de lidt kortere skudafstande, og op til 100 meter.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: FMJ til ræv??? - 6,5x55

Indlæg af Mannlicher 308 » 13. aug 2014, 20:41

Rigbymauser skrev:
TheDarkSide skrev:Nahh, til storvildt som ræv, bør man gå op i mindst 375 h&h med en premiumkugle til mindst 10 kr stykket.
..jeg ville havde sagt .378Weatherby....men ok en .375H&H vil sikkert også kunne gøre arbejdet.

Apropos 8x57. Jeg har skudt 2 ræve med den kaliber. Ingen flugtafstand end den tyngdekraften hjælper med :blink:
Skød en ræv for nyligt med en 291 grain RWS Evo fra 9,3eren - lidt i underkanten kan jeg godt se, men det er vel OK?

Ræven gik i hvert fald ned med den der tyngekraftafgrænsede bevægelse du beskriver. At jeg så var kommet efter en stor grim keiler, som er set i området gennem lang tid, er jo noget helt andet...

Besvar