Hvad er mulighederne for Jagt i Norge?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 527
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Hvad er mulighederne for Jagt i Norge?

Indlæg af Klinge-777 » 5. mar 2012, 23:41

Hej allesammen :blink:

Har i lang tid haft lyst til at udforske jagtmulighederne i Norge, da jeg elsker landets natur. Jeg ved man kan erhverve sig licenser ved staten og leje sig ind hos private. Jeg har dog absolut ingen erfaring på området, og derfor søger jeg lidt hjælp/info. Har i erfaringer med jagt i Norge? Hvilke arter er spændende at jage?
Jagten jeg søger skal være billig, da den primære grund er "afslapning" og naturoplevelser. Kunne det dertil lykkedes at skyde en buk eller andet ville det være prikken over I'et. Jeg ved at bestanden af råvildt slet ikke kan sammenlignes med herhjemme.

Håber i kan hjælpe. Synes ikke der er meget info på nettet.

Venlig hilsen Simon :)
Senest rettet af Refraktorius 6. mar 2012, 12:11, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift justeret til at passe til indhold. Det giver flere og bedre svar, og sparer folks tid hvis de ikke kan bidrage.
Der er altid et alternativ!

SimonGL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 22. sep 2011, 18:58
Interesser: jagt!!!
Geografisk sted: København
Been thanked: 7 times

Re: Hvad er mulighederne for Jagt i Norge?

Indlæg af SimonGL » 6. mar 2012, 16:40

umiddelbart skulle det være rypejagten som er det mest interessante i Norge hvis du er til jagt med haglbøsse, ellers er der selvfølgelig elgjagt, men det er jo ikke ligefrem billigt. Men ved desværre ikke hvilke muligheder der er for dagsleje af jagt på ryper.

Brugeravatar
Albani
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 4. maj 2005, 06:27
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvad er mulighederne for Jagt i Norge?

Indlæg af Albani » 6. mar 2012, 16:46

Kammeret.no er et forum lig dette. :neutral: Selvfølgelig ikke så godt som dette forum :neutral: Prøv evt. at oprette dig som bruger der og hør de nordmænd der om ikke de kan hjælpe dig.

Mvh
Martin

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Hvad er mulighederne for Jagt i Norge?

Indlæg af Mannlicher 308 » 6. mar 2012, 20:15

Jeg har været på en udmærket bæverjagt i Norge, lige på kanten til Telemarken i S.Norge. Der skulle også være god råvildt- og krondyrsjagt i det sydlige Norge. Sæljagt i det nordlige skulle også være absolut godt!

Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 527
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Hvad er mulighederne for Jagt i Norge?

Indlæg af Klinge-777 » 6. mar 2012, 20:40

Mannlicher 308 skrev:Jeg har været på en udmærket bæverjagt i Norge, lige på kanten til Telemarken i S.Norge. Der skulle også være god råvildt- og krondyrsjagt i det sydlige Norge. Sæljagt i det nordlige skulle også være absolut godt!
Lyder spædende! Hvordan er du kommer igang med dette? Kender du nogen eller er det på licenser i statsskoven ?
Der er altid et alternativ!

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Hvad er mulighederne for Jagt i Norge?

Indlæg af 308 W » 6. mar 2012, 20:51

Mht til bæverjagt var der en god længere artikel i Jæger bladet i januar, måske december.

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Hvad er mulighederne for Jagt i Norge?

Indlæg af Mannlicher 308 » 7. mar 2012, 21:51

Klinge-777 skrev:
Mannlicher 308 skrev:Jeg har været på en udmærket bæverjagt i Norge, lige på kanten til Telemarken i S.Norge. Der skulle også være god råvildt- og krondyrsjagt i det sydlige Norge. Sæljagt i det nordlige skulle også være absolut godt!
Lyder spædende! Hvordan er du kommer igang med dette? Kender du nogen eller er det på licenser i statsskoven ?
Bæverjagten var arrangeret af en bekendt til en af mine sædvanlige jagtsammensvorne. Han havde lejet noget jagt omkring Åmli i S.Norge og lavede vist en lille nebengeschæft på at arrangere ture. Arrangerede også en sæljagt i N.Norge, men den var jeg ikke med på, men har hørt meget godt om (den medbragte 1/2 m spegepølse gjorde efter sigende et uudsletteligt indtryk på den lokale Nordmand/guide!).

Om bæverjagt ville jeg dog blot prøve at google "bæverjagt" og evt. "bæverjakt" - der er masser af tilbud. Det er efter min mening en interessant og egenartet jagtform. Det gå dybest set ud på, at du med stor tålmodighed og skarp iagttagelse gennemsøger terrænet (tæt på vand) for spor af bæver. Det vil især sige afgnavede grene og bæverbo. Når man så har fundet friske tegn er det "bare" at vente, først på at se den/dem, og dernæst på at få en god skudchance. Jeg ventede på min i to døgn og var 1/10 sekund fra ikke at få den bjærget. De synker meget hurtigt når de er ramt. Jeg satte første skud lige i kassen, mens den sad i vandkanten, men den nåede at springe i vandet, hvor den så fik 2. skud. Jeg husker stadig fornemmelsen af koldt vand, der når skulderen og jeg tænker "Statans, den er væk!" da jeg mærker pels om fingerspidserne og gir' den 10 cm mere og triumferende trækker bæveren op af vandet :DancingBanana:

Skindet er utroligt flot og meget tæt. Ovennævnte hænger på væggen i min stue og jeg har lovet mig selv, at den næste skal blive til en hat.

Besvar