Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af Mikkel » 19. apr 2012, 10:05

Kære NVF'ere,

Jeg var til jagtprøve i tirsdags, hvor jeg desværre ikke havde hovedet med mig, da jeg skulle til den praktiske. Da jeg tog geværet, fik jeg det ikke knækket på en sikker måde, hvorfor jeg ikke engang kom ud på banen.

Jeg har reflekteret over den praktiske del, da jeg egentlig mente, at jeg var godt rustet. Hvad synes I om følgende:

1: Tage geværet
2: Knække geværet, mens der peges mod himlen. Se om der er noget i løbene. OBS! Vær sikker på, at den ansvarlige ser det.
3: Modtage dummy-patroner og isætte dem i løbene og lukke forsigtigt. OBS! Pas på fødder.
4: Rette geværet op, så det peger mod himlen. OBS! Pas på vandret løb.
5: Bevæge sig over til hegnet.
6: Sænk gevær og knæk geværet. OBS! Pas på fødder.
7: Tag patroner ud og placer disse i jakkelomme.
8: Hold geværet midt på, og sæt venstre fod op på nederste planke.
9: Sving højre ben over hegn, og drej om egen akse.
10: Sving venstre ben over.
11: Gentag punkt 3 og 4.
12: Bevæg sig over til 'bæk'.
13: Gentag 6 og 7.
14: Bevæg sig over bæk.
15: Gentag punkt 3 og 4.
16: Gentag punkt 6 og 7.
17: Geværet afleveres vel her? Skal punkt 15 og 16 slettes?

Hvad sker der så herefter? Skal der så afstandbedømmes?

Jeg har gjort mig følgende tanker om skyde-delen:
1: Tage geværet
2: Knække geværet, mens der peges mod himlen. Se om der er noget i løbene. OBS! Vær sikker på, at den ansvarlige ser det.
3: Modtage patroner og isætte dem i løbene og lukke forsigtigt. OBS! Pas på fødder.
4: Rette geværet op, så det peger mod himlen. OBS! Pas på vandret løb.
5: Stå klar med geværet lidt ud fra kroppen.
6: Sige KLAR! og skub herefter sikring frem og før kolbe til skulder. Skyd herefter ét skud.
7: Ned med geværet med det samme. OBS! Pas på vandret løb.
8: Knæk geværet og lad ejektoren smide patronen ud.
9: Lad op.
10: Gentag punkt 3-9 3 gange yderligere.
11: Fjern patron, der ikke er afskud og aflever gevær tilbage til ansvarlig.

Jeg håber, at I vil kommentere på ovenstående! :)

Mvh.
DD
Senest rettet af Refraktorius 19. apr 2012, 11:29, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset indhold

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Jagtprøve - Den praktiske prøve

Indlæg af Mikkel » 19. apr 2012, 10:17

Det skal nævnes, at pege og tommelfinger rører hinanden hele tiden, så jeg undgår 'trigger-finger' før det er nødvendigt :)

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Jagtprøve - Den praktiske prøve

Indlæg af Allan3 » 19. apr 2012, 10:37

Da jeg var vil prøve sidste år, gjorde jeg det sådan her

1: Tage geværet
2: vende det ned mod jorden , og vær sikker på der ikke står nogle i den retning jeg vender det mod.
3: knække det når løbet vender mod jorden
4: modtager klikpatroner
5: peger geværet mod himlen og kigger gennem løbet (gør det ligt overdrevet så han kan se du gør det)
6: geværet ned mod jorden igen, sætte klikpatroner i, og lukker geværet
7: tager geværet op i gå position, og er sikker på når jeg tager det op at der ingen er i den retning løbet peger
8: så starter gå turen

Gåturen:

du gør igennem noget tærren, og der er nogle forhindringer (hegn, å, hul i jorden) ved hver forhindring gentages
trin 2-7, samtidig er der nogle dyr som er sat op, når i kommer til et siger han, når du står her, vil du så skyde til det her dyr, du svare og i går videre.
Hvis du består min 5 afstandsbedømmelser, kommer du til skydebanen hvor du igen til gentage trin 2-7, bare istedet for klikpatroner til sidst er det rigtige patroner, også siger du klar og der kommer en due, som du skyder til.
Når du har skudt et skud, gentager du trin 2-7 og bare sætter en ny patron i. Du skal altid sørge for at have to patroner i også ved den sidste due, med mindre han siger andet. Når du har skudt den sidste tager du den ikke-afskudte patron ud, og lægger tilbage, og giver ham det knækkede gevær.

og hvis alt er som det skal være har du bestået.
Senest rettet af Allan3 19. apr 2012, 10:44, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 385
Tilmeldt: 31. aug 2011, 08:42
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Re: Jagtprøve - Den praktiske prøve

Indlæg af Formandlao » 19. apr 2012, 10:38

Hej DD.

Jeg var også til prøve i tirsdags, og jeg vil gerne fortælle, hvordan det foregik med den prøvesagkyndige (PS) jeg var oppe hos.

De to geværer man kunne vælge imellem, stod i et stativ foran klubhuset. Der var parkeret to biler ved siden af, og dem skulle man helst undgå at rette geværet imod.

Jeg blev bedt om at vælge et gevær, og komme hen til PS. Jeg tog en O/U og rettede piben væk fra bilerne og ned mod jorden med det samme. Så knækkede jeg geværet, og rettede løbene mod himlen. Jeg tjekkede for fri passage i løbene, og tog geværet ned igen. Så gik jeg hen til PS.

Turen på banen begyndte med afstandsbedømmelse til hare. Derefter bad han mig lade op med to attrap-patroner. PS siger hele tiden hvad du skal foretage dig, og du skal intet gøre, før han siger noget. Jeg har valgt at gå med geværet pegende mod jorden hele tiden, for så kommer man ikke så let til at "vifte" med det, mens man går rundt på banen. Jeg holder fast om kolbehalsen under hele turen, så der på intet tidspunkt er en finger på eller i nærheden af aftrækkeren. Næste opgave var passage af hegnet. Jeg knækkede geværet, tog patronerne ud og kravlede over. Sørg for, at holde godt fast i geværet under passagen ... så har du hele tiden styr på, hvor det peger hen. Efter passagen skulle jeg afstandsbedømme til ræv og and. Herefter fik jeg lov til at lade igen. Samme procedure med passage af grøften. Efter grøft var der afstandsbedømmelse til rådyr. Vi gik frem til skydepladsen og her var der afstandsbedømmelse til fasan og gås. Herefter fik jeg at vide, at nu skal vi skyde ... jeg aflader og afleverer attrap-patroner til PS. Inden ladning med skarpe patroner, kigger du igen igennem løbene. Så skal du "bare" afgive 4 skud. Skudafgivelse har du helt styr på kan jeg se :blink: Husk at kigge gennem løb inden du afleverer våbnet KNÆKKET til PS til sidst.

Det var en lang smøre (håber jeg fik det hele med). Jeg håber, du kan bruge det til noget. Der er sikkert mange forskellige måder, at afholde prøven på, men vi skal jo igennem de samme ting.

Knæk og bræk med næste forsøg :eek:
Diligentia, Vis, Celeritas

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Jagtprøve - Den praktiske prøve

Indlæg af Mikkel » 19. apr 2012, 10:54

Tak for kommentaren!

Jeg er lidt uforstående overfor, at du kigger igennem løbet, når du fjernet attraperne og før du afleverer geværet tilbage til PS. Man ved jo, at patronerne er fjernet... Jeg har tænkt mig at vende geværet, så PS selv kan se, at der ikke sidder noget i løbene. Det fik jeg at vide, at det var den 'høfligste' måde at gøre det på.
Formandlao skrev:Hej DD.

Jeg var også til prøve i tirsdags, og jeg vil gerne fortælle, hvordan det foregik med den prøvesagkyndige (PS) jeg var oppe hos.

De to geværer man kunne vælge imellem, stod i et stativ foran klubhuset. Der var parkeret to biler ved siden af, og dem skulle man helst undgå at rette geværet imod.

Jeg blev bedt om at vælge et gevær, og komme hen til PS. Jeg tog en O/U og rettede piben væk fra bilerne og ned mod jorden med det samme. Så knækkede jeg geværet, og rettede løbene mod himlen. Jeg tjekkede for fri passage i løbene, og tog geværet ned igen. Så gik jeg hen til PS.

Turen på banen begyndte med afstandsbedømmelse til hare. Derefter bad han mig lade op med to attrap-patroner. PS siger hele tiden hvad du skal foretage dig, og du skal intet gøre, før han siger noget. Jeg har valgt at gå med geværet pegende mod jorden hele tiden, for så kommer man ikke så let til at "vifte" med det, mens man går rundt på banen. Jeg holder fast om kolbehalsen under hele turen, så der på intet tidspunkt er en finger på eller i nærheden af aftrækkeren. Næste opgave var passage af hegnet. Jeg knækkede geværet, tog patronerne ud og kravlede over. Sørg for, at holde godt fast i geværet under passagen ... så har du hele tiden styr på, hvor det peger hen. Efter passagen skulle jeg afstandsbedømme til ræv og and. Herefter fik jeg lov til at lade igen. Samme procedure med passage af grøften. Efter grøft var der afstandsbedømmelse til rådyr. Vi gik frem til skydepladsen og her var der afstandsbedømmelse til fasan og gås. Herefter fik jeg at vide, at nu skal vi skyde ... jeg aflader og afleverer attrap-patroner til PS. Inden ladning med skarpe patroner, kigger du igen igennem løbene. Så skal du "bare" afgive 4 skud. Skudafgivelse har du helt styr på kan jeg se :blink: Husk at kigge gennem løb inden du afleverer våbnet KNÆKKET til PS til sidst.

Det var en lang smøre (håber jeg fik det hele med). Jeg håber, du kan bruge det til noget. Der er sikkert mange forskellige måder, at afholde prøven på, men vi skal jo igennem de samme ting.

Knæk og bræk med næste forsøg :eek:

Brugeravatar
Christian94
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 16. sep 2010, 14:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Jagtprøve - Den praktiske prøve

Indlæg af Christian94 » 19. apr 2012, 11:08

Duckdude skrev:Tak for kommentaren!

Jeg er lidt uforstående overfor, at du kigger igennem løbet, når du fjernet attraperne og før du afleverer geværet tilbage til PS. Man ved jo, at patronerne er fjernet... Jeg har tænkt mig at vende geværet, så PS selv kan se, at der ikke sidder noget i løbene. Det fik jeg at vide, at det var den 'høfligste' måde at gøre det på.
Formandlao skrev:Hej DD.

Jeg var også til prøve i tirsdags, og jeg vil gerne fortælle, hvordan det foregik med den prøvesagkyndige (PS) jeg var oppe hos.

De to geværer man kunne vælge imellem, stod i et stativ foran klubhuset. Der var parkeret to biler ved siden af, og dem skulle man helst undgå at rette geværet imod.

Jeg blev bedt om at vælge et gevær, og komme hen til PS. Jeg tog en O/U og rettede piben væk fra bilerne og ned mod jorden med det samme. Så knækkede jeg geværet, og rettede løbene mod himlen. Jeg tjekkede for fri passage i løbene, og tog geværet ned igen. Så gik jeg hen til PS.

Turen på banen begyndte med afstandsbedømmelse til hare. Derefter bad han mig lade op med to attrap-patroner. PS siger hele tiden hvad du skal foretage dig, og du skal intet gøre, før han siger noget. Jeg har valgt at gå med geværet pegende mod jorden hele tiden, for så kommer man ikke så let til at "vifte" med det, mens man går rundt på banen. Jeg holder fast om kolbehalsen under hele turen, så der på intet tidspunkt er en finger på eller i nærheden af aftrækkeren. Næste opgave var passage af hegnet. Jeg knækkede geværet, tog patronerne ud og kravlede over. Sørg for, at holde godt fast i geværet under passagen ... så har du hele tiden styr på, hvor det peger hen. Efter passagen skulle jeg afstandsbedømme til ræv og and. Herefter fik jeg lov til at lade igen. Samme procedure med passage af grøften. Efter grøft var der afstandsbedømmelse til rådyr. Vi gik frem til skydepladsen og her var der afstandsbedømmelse til fasan og gås. Herefter fik jeg at vide, at nu skal vi skyde ... jeg aflader og afleverer attrap-patroner til PS. Inden ladning med skarpe patroner, kigger du igen igennem løbene. Så skal du "bare" afgive 4 skud. Skudafgivelse har du helt styr på kan jeg se :blink: Husk at kigge gennem løb inden du afleverer våbnet KNÆKKET til PS til sidst.

Det var en lang smøre (håber jeg fik det hele med). Jeg håber, du kan bruge det til noget. Der er sikkert mange forskellige måder, at afholde prøven på, men vi skal jo igennem de samme ting.

Knæk og bræk med næste forsøg :eek:


Det er bare en godt idé at være ekstra sikker, samt sikre sig at løbet er rent.
"You're a shameful opportunist! what you don't understand is that it's better to die on your feet than to live on your knees.''

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Jagtprøve - Den praktiske prøve

Indlæg af Refraktorius » 19. apr 2012, 11:27

Man skal heller ikke overdrive for meget.
Hvis man kigger gennem løbet efter hvert eneste skud, så demonstrerer man i min optik manglende forståelse for våbenbetjeningen.

Gør som du har lært til undervisningen.

Lad være med at skematisere i detaljer. Forstå hvorfor du gør det i stedet!

"Ved modtagelse af våbnet, efter passage af hindringer, ved "underlig skudafgang" eller hvis der er en reel risiko for at der er kommet fremmedlegemer i røret, så skal der kigges før man lader igen".

er noget bedre end at memorere en række løbenumre.

Når man overdrager våbnet, skal det selvfølgelig ske "åbent og afladt". (og det skal være tydeligt at man aflader og kigger i kammeret).

Ved færdsel med våbnet skal man have kontrol over hvad man peger på, det er det allervigtigste.
Jeg hader når folk sigter på mig! (Og det i en grad, at da en ansat i LEGOlands cowboy-by stak en attraprevolver i fjæset på min søn og trykkede af, så fik han meget klar besked om at lade være med den slags overfor min familie)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Jagtprøve - Den praktiske prøve

Indlæg af Mikkel » 19. apr 2012, 11:29

Christian94 skrev: Det er bare en godt idé at være ekstra sikker, samt sikre sig at løbet er rent.
Men omvendt skal man vel heller ikke kigge i løbet så ofte, at man udstråler usikkerhed. Det var en pointe, min underviser kom med. Hvad skulle der også kunne være i løbet, når man har passet på geværet, og f.eks ikke har ramt jorden?

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 18. jan 2012, 11:46
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Jagtprøve - Den praktiske prøve

Indlæg af Dmmm » 19. apr 2012, 11:35

Var oppe i tirsdags i Hadsten og må sige at jeg slet ikke overdrev mine bevægelser. Men generelt så er hovedreglen, tag dig rigtig god tid. Der er intet at skynde sig for så bare sig "Nu er vi på jagt, jeg har al tid i verden".

Jeg tog geværet fra standen, pegede det mod himlen og fandt et forsvarligt sted at pege det mod jorden, knækkede det og gik til PS så vi kunne komme på jagt. Kiggede gennem løbet, vendte det ikke engang op i vandret sørgede bare for at kigge igennem for vidste jo at PS nok skulle bemærke det.

Gik på jagt, afstandsbedømte, passerede hegn og grøft. Det eneste tidspunkt jeg kiggede igennem løbet udover v. start var efter passage af grøften da der potentielt kunne have været mulighed for at der kunne være kommet noget i løbet. Er der ikke risiko for at løbet kan have været i noget skal man ikke kigge igennem. Det er hvad vi fik at vide som også PS havde meddelt vores jagtinstruktører.

Men du skal følge din sunde fornuft, tage meget god tid, et splitsekund for hurtigt kan fejle dig så bare træk tiden. Sørg for at få geværet tilbage i klar position før sænkning når du skyder duer og tøm det før du afleverer. Du skal jo nok klare det.

Prøv at tage et kosteskaft og gå lidt rundt derhjemme, øv det igennem fra start til slut.
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af Simon5700 » 19. apr 2012, 15:55

du har PB
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 874
Tilmeldt: 7. nov 2010, 14:16
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 47 times

Re: Jagtprøve - Den praktiske prøve

Indlæg af JPedersen » 19. apr 2012, 16:09

Duckdude skrev:Tak for kommentaren!

Jeg er lidt uforstående overfor, at du kigger igennem løbet, når du fjernet attraperne og før du afleverer geværet tilbage til PS. Man ved jo, at patronerne er fjernet... Jeg har tænkt mig at vende geværet, så PS selv kan se, at der ikke sidder noget i løbene. Det fik jeg at vide, at det var den 'høfligste' måde at gøre det på.
Vi fik afvide da jeg tog det, at man skulle kigge gennem løbene når vi havde taget patronerne ud, ellers ville vi dumpe.
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af Simon5700 » 19. apr 2012, 16:20

jagtprøvens praktiske del.

1. tag geværet. bliv stående på stedet og åben straks geværet for at se efter, det ikke er ladt.
se gennem løbene, helst med himlen som baggrund. behold geværet åbent.
2. med åbent gevær går man hen til prøvesagkyndige.
3. når man har modtaget attrappatroner, ser man igen gennem løbene. løbene vendes nedad og patronerne sættes i. geværet lukkes uden at smække hårdt. geværet er nu "ladt", og må ikke pege mod nogen. (AL ladning og afladning foregår med nedadvendte løb).
4. pegefingeren placeres, så det tydeligt kan ses, at den ikke er på aftrækkeren. gå frem ad stien med geværløbene pegende skråt nedad eller opad. (aldrig vandret).
5. ved grøften åbnes geværet, og patronerne fjernes. spring over grøften med åbent gevær. sæt patroner i igen, og luk geværet. (efter passage af grøft og hegn er det ikke nødvendigt at se gennem løbene, medmindre de har rørt ved jorden). forsæt ad stien.
6. ved hegnet åbnes geværet, og patronerne fjeres. kravl over hegnet med åbent gevær. sæt patroner i igen og luk geværet. forsæt ad stien.
7. afstandsvurdering: 4 gange på ruten skal man stoppe op og stå stille med ladt gevær, mens man vurderer, om skudafstanden er forsvarlig til i alt 6 vildtfigurer, som er opsat således:
rådyr: 17meter eller 26meter
ræv og gås: 22meter eller 32meter
fasan, and og hare: 26meter elller 38meter
8. aflever attappatroner. tag evt. høreværn på.
9. lad geværet med 2 skarpe patroner.
10. indtag klarstilling. sig tydeligt: "KLAR".
11. når man ser lerduen, går man i skydestilling, "sigter", sætter pegefingeren på aftrækkeren og skyder et skud. (der er god tid - der skal bare skydes, inden lerduen lander på jorden).
12. straks efter skuddet fjernes fingeren fra aftrækkeren, og geværet sænkes, så løbene peger nedad. geværet åbnes, og det brugte patronhylster fjernes. en ny patron sættes i, og geværet lukkes.
13. klarmelding og skydning gentages. der skal i alt skydes til 4 lerduer (bagduer). før hver klarmelding skal der være isat 2 skarpe patroner.
14. efter skud til den fjerde lerdue fjernes både det tomme patronhylster og den ubrugte patron.
15. geværet må ikke lukkes, men overrækkes åbent til den prøvesagyndige.


Ang. banen i ringe (lombjerge) så efter man har fået patroner fra den prøvesagkyndige, skal man over grøften, der efter på vej over mod hegnet er der en flise hvor der skal afstandsvurderes fra til 1 eller 2 figurer. Så skal man over hegnet, der efter er der en flise mere hvor der igen skal afstandsvurderes fra. så går man op til højre bag 50meter banen, og igen afstandsvurdere. så går man over til der hvor man skyder lerduerne fra, og inden man skyder til dem skal der lige afstandsvurderes til en vildtfigur mere. og så er man ellers færdig efter man har skudt lerduerne og giver ham geværet (åbent).
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

NickKK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2009, 20:42
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af NickKK » 19. apr 2012, 19:47

Det er ikke for at lyde hellig, men hvis man har behov for at lave opskrift for at klare den praktiske prøve, så sidder det jo ikke som en reflekshandling og så er man altså ikke klar til prøven.

Hvis man har en ordentlig underviser, har man øvet så meget, at det hele sidder under huden, så man ikke skal tænke over det. Nøjagtig ligesom man lærer at styre + holde øje + skifte gear + styre kobling + styre speeder.

Hvor mange af os har egentlig lyst til, at stå ved siden af en nyjæger, som skal tænke igennem en masse trin i en "opskrift", for at håndtere sit våben forsvarligt? Ikke at nyjægere ikke skal have en chance, men det hele skal gerne ligge fast INDEN man kommer igennem prøven og ud på den anden side.

/Nick

PS: Og kald mig så bare gammel & gnaven ;-)
/Nick

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af 308 W » 19. apr 2012, 20:08

NickKK skrev:Det er ikke for at lyde hellig, men hvis man har behov for at lave opskrift for at klare den praktiske prøve, så sidder det jo ikke som en reflekshandling og så er man altså ikke klar til prøven.
BINGO 8-)

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk2

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af PeptoBizmo » 19. apr 2012, 20:31

Eller også ser de små huskeregler bare meget voldsommere ud på tekst, end når man løber igennem dem i hovedet. :razz:
Dem jeg underviser forsøger jeg netop at få til at lave små rutiner, små rutiner der er nemme at huske når nervøsitet og adrenalin spiller en et puds.
Min erfaring siger mig, at fejlene sker når kursisterne TROR de er verdensmestre, og vil for meget på én gang. Det er der de glemmer at holde fingrene fra aftrækkeren, kigge i gennem løbene før de lader og hvad der ellers er.
Prøven skal "bare" bestås, så kommer rutine og erfaring til bagefter.

Og så i øvrigt tillykke til dem der har bestået, og dem der snart gør det :thumbup:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Sv: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af Mikkel » 19. apr 2012, 20:58

Selvfølgelig sidder det ikke som en refleks, når man kun har været på flugtskydebane 2 gange og derudover holdt er gevær i hænderne 8-9 gange til undervisning. Refleksen kommer når man får købt et gevær, og man har den teoretiske baggrund på plads.
308 W skrev:
NickKK skrev:Det er ikke for at lyde hellig, men hvis man har behov for at lave opskrift for at klare den praktiske prøve, så sidder det jo ikke som en reflekshandling og så er man altså ikke klar til prøven.
BINGO 8-)

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk2

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af Mikkel » 19. apr 2012, 21:00

Mange tak. Og tak for dit gode indlæg! :-)
PeptoBizmo skrev:Eller også ser de små huskeregler bare meget voldsommere ud på tekst, end når man løber igennem dem i hovedet. :razz:
Dem jeg underviser forsøger jeg netop at få til at lave små rutiner, små rutiner der er nemme at huske når nervøsitet og adrenalin spiller en et puds.
Min erfaring siger mig, at fejlene sker når kursisterne TROR de er verdensmestre, og vil for meget på én gang. Det er der de glemmer at holde fingrene fra aftrækkeren, kigge i gennem løbene før de lader og hvad der ellers er.
Prøven skal "bare" bestås, så kommer rutine og erfaring til bagefter.

Og så i øvrigt tillykke til dem der har bestået, og dem der snart gør det :thumbup:

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af Simon5700 » 19. apr 2012, 21:16

NickKK skrev:Det er ikke for at lyde hellig, men hvis man har behov for at lave opskrift for at klare den praktiske prøve, så sidder det jo ikke som en reflekshandling og så er man altså ikke klar til prøven.

Hvis man har en ordentlig underviser, har man øvet så meget, at det hele sidder under huden, så man ikke skal tænke over det. Nøjagtig ligesom man lærer at styre + holde øje + skifte gear + styre kobling + styre speeder.

Hvor mange af os har egentlig lyst til, at stå ved siden af en nyjæger, som skal tænke igennem en masse trin i en "opskrift", for at håndtere sit våben forsvarligt? Ikke at nyjægere ikke skal have en chance, men det hele skal gerne ligge fast INDEN man kommer igennem prøven og ud på den anden side.

/Nick

PS: Og kald mig så bare gammel & gnaven ;-)
det er da klart at når man er ny jæger/skytte at man lige skal have fortalt hvordan man håndtere et våben, og det er jo præcis hvad den liste jeg har skrevet gør, så er det jo man skal træne der hjemme efter punterne og lære dem uden ad inden prøven, hvordan ville du ellers lære det??
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

NickKK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2009, 20:42
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af NickKK » 19. apr 2012, 21:38

Netop. Man skal lære det INDEN prøven.
Hvis man oplister punkterne i hukommelsen, til brug under prøven, har man IKKE lært det godt nok.
Det kan lyde hårdt, men det SKAL ligge på rygraden. Ellers er man farlig for sine omgivelser.

Det positive er så, at hvis man træner nok - og har en god lærer - så ER det på rygraden, når man går til prøven. Og så er dén ged jo barberet :-)
Senest rettet af NickKK 20. apr 2012, 07:22, rettet i alt 1 gang.
/Nick

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af Simon5700 » 19. apr 2012, 23:10

NickKK skrev:Netop. Man skal lære det INDEN prøven.
Hvis man oplister punkterne i hukommelsen, til brug under prøven, har man IKKE lært det godt nok.
Det kan lyde hårdt, men det SKAL lige på rygraden. Ellers er man farlig for sine omgivelser.

Det positive er så, at hvis man træner nok - og har en god lærer - så ER det på rygraden, når man går til prøven. Og så er dén ged jo barberet :-)
arhh okay jamen så er vi da enige, men tror nu heller ikke der er mange oplister punkterne i hukommelsen, men i stedet bruger dem til at træne efter inden prøven, men det ved jeg ikke hvad andre gør :???:
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

NickKK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2009, 20:42
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af NickKK » 20. apr 2012, 07:30

Simon5700 skrev:det er da klart at når man er ny jæger/skytte at man lige skal have fortalt hvordan man håndtere et våben, og det er jo præcis hvad den liste jeg har skrevet gør, så er det jo man skal træne der hjemme efter punterne og lære dem uden ad inden prøven, hvordan ville du ellers lære det??
Jeg må sige, at det KAN være et spørgsmål om, at vi formulerer det samme forskelligt, men jeg synes, at din formulering indebærer risikoen for noget HELT forkert.

F.eks. "... lige skal have fortalt..."
Det er nok de færreste jægere, der vil stå på plads ved siden af en, der "lige har fået fortalt"...

Eller "...lære dem udenad..."
Nej. Du skal lære at håndtere dit våben forsvarligt. Du skal ikke lære punkter udenad.

Essensen er, at du skal håndtere dit våben, så du kan bestå prøven, UDEN at tænke over "punkter" eller "lister" og den slags. Du skal håndtere det, på den måde som man gør, fordi du gør det uden at tænke over det, og fordi det falder naturligt for dig. Ikke fordi det står på en liste.

Er du med på forskellen? Den ligger i en mentalitet i forhold til at håndtere våben.

Det kan lyde som flueknepperi, men det er jo ikke flueknepperi, hvis man går tur på stranden, og en tåbe knalder et vådeskud af hen over klitterne, og boing... eller noget andet trist.

Eksempel:
1. Kommer gående hen mod en forhindring.
2. "tænke...tænke... ehm... punkt xx... aflade bøsse..."

Korrekt metode:
1. Kommer gående hen mod en forhindring.
2. Aflader mens man tænker over hende den lækre trunte nede i Netto.

:-)

/Nick
/Nick

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af Mikkel » 20. apr 2012, 08:29

Jeg synes umiddelbart, at det er noget ordkløveri, og jeg tror også, at I er enige om det samme. Selvfølgelig kan en nyjæger ikke have samme rutine i håndtering af våben som en jæger med 20 års erfaring, og kan derfor ikke tillade sig at tænke på den kønne pige nede i netto. Ind til da må man jo øve sig, og her er en "liste" nødvendig, så man ikke træner noget, som i værste fald er forkert. At have en checkliste gør jo, at man kan træne derhjemme og forestille sig, hvordan det hele skal gøres.

Jeg tror, at du tager ordet liste lidt for bogstaveligt. Selvfølgelig har jeg ikke tænkt mig at stå til den praktiske prøve og tænke "punkt X skal jeg det og det" osv.
NickKK skrev:
Simon5700 skrev:det er da klart at når man er ny jæger/skytte at man lige skal have fortalt hvordan man håndtere et våben, og det er jo præcis hvad den liste jeg har skrevet gør, så er det jo man skal træne der hjemme efter punterne og lære dem uden ad inden prøven, hvordan ville du ellers lære det??
Jeg må sige, at det KAN være et spørgsmål om, at vi formulerer det samme forskelligt, men jeg synes, at din formulering indebærer risikoen for noget HELT forkert.

F.eks. "... lige skal have fortalt..."
Det er nok de færreste jægere, der vil stå på plads ved siden af en, der "lige har fået fortalt"...

Eller "...lære dem udenad..."
Nej. Du skal lære at håndtere dit våben forsvarligt. Du skal ikke lære punkter udenad.

Essensen er, at du skal håndtere dit våben, så du kan bestå prøven, UDEN at tænke over "punkter" eller "lister" og den slags. Du skal håndtere det, på den måde som man gør, fordi du gør det uden at tænke over det, og fordi det falder naturligt for dig. Ikke fordi det står på en liste.

Er du med på forskellen? Den ligger i en mentalitet i forhold til at håndtere våben.

Det kan lyde som flueknepperi, men det er jo ikke flueknepperi, hvis man går tur på stranden, og en tåbe knalder et vådeskud af hen over klitterne, og boing... eller noget andet trist.

Eksempel:
1. Kommer gående hen mod en forhindring.
2. "tænke...tænke... ehm... punkt xx... aflade bøsse..."

Korrekt metode:
1. Kommer gående hen mod en forhindring.
2. Aflader mens man tænker over hende den lækre trunte nede i Netto.

:-)

/Nick

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af Mikkel » 24. apr 2012, 13:47

Og denne gang bestod jeg uden problemer! Fedt fedt fedt! :)

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 385
Tilmeldt: 31. aug 2011, 08:42
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Re: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af Formandlao » 24. apr 2012, 16:52

STORT tillykke :biggrin: :rock:
Diligentia, Vis, Celeritas

NickKK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2009, 20:42
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Jagtprøve - Spørgsmål til Den praktiske prøve ???

Indlæg af NickKK » 24. apr 2012, 22:25

Kæmpe tillykke og velkommen i De Voksnes rækker :-)

/Nick
/Nick

Besvar