Rådyr og regnvejr?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
MilleN
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. okt 2011, 22:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Rådyr og regnvejr?

Indlæg af MilleN » 19. maj 2012, 16:19

Hej bukkejægere :-)

Vil lige stille et hurtigt spørgsmål til de mere erfarne bukkejægere end jeg selv. Hvordan er det rådyr har detmed regnvejr? Bliver de bare væk? Kommer de frem når regnen stopper eller først når der er tørt?

Håber andre har mere held med bukkejagten end vi har herude. :blink:

Knæk og bræk!

-Mille

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: Rådyr og regnvejr?

Indlæg af Joffes » 19. maj 2012, 16:26

Når regnen stopper, så kommer de lige så stille frem, for at blive tørre i solens stråler, så held og lykke! :razz:
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Brugeravatar
Hunter_Deluxe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 274
Tilmeldt: 6. feb 2007, 11:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Syd-Vestjylland
Geografisk sted: Syd-Vestjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Rådyr og regnvejr?

Indlæg af Hunter_Deluxe » 19. maj 2012, 16:33

Jeg har tit oplevet at råvildtet vælter frem hvis det bliver godt vejr lige efter en byge.

Hvis det er silende regn hele dagen og hvis det blæser helt vildt, bliver de ofte i nærheden af tykninger eller i åbne pletter i skoven ved skovspor og lignende hvor der er læ. Min erfaring er at råvildtet er meget mere vagtsomme i dårligt vejr da de ikke kan stole på deres sanser som de plejer. Blæst og regn larmer jo helt vildt og gør desuden sigtbarheden dårligere. :getout:

Knæk og bræk med bukken :razz:
Hunter_Deluxe

Sako Bavarian 30.06, Zeiss Duralyt 3-12X50
Remington 700 SPS tactical .223, Meopta 3-12 X 56 R1 r
Vallrud Vision VMAC-V8 Cal. 22

Browning B425 Special Waterfowl
Beretta Silverpigeon SPORTING

MilleN
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. okt 2011, 22:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Rådyr og regnvejr?

Indlæg af MilleN » 19. maj 2012, 18:40

Har ikke set nogle rådyr herude endnu. Det er ellers meget pænt vejr hvis jeg selv skal sige det. :-) Det må være nogle sære rådyr der holder til herude. Men vi må se hvad der sker i aften. :-)

Stephan A
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 144
Tilmeldt: 4. okt 2008, 17:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Rådyr og regnvejr?

Indlæg af Stephan A » 20. maj 2012, 12:52

Om rådyr og regnvejr siges det jo generelt, at det er en dårlig kombination, hvis der er jagt involveret. Dette skyldes at rådyrene ikke er så aktive i regnvej. De vil hellere ligge og trykke sig et sted for, at undgå det dårlige vejr så meget som muligt. Når det efterfølgende klarer op, vil rådyrene normalvist søge ud fra skoven/trænerne. Dette skyldes at træerne vil fortsætte med at stå og dryppe, hvilket dyrene helst undgår.

En regnbyge vil efterfølgende øge aktiviteten blandt rådyrene - solskin eller ej - da de ikke gider at blive bombarderet af de store regndråber, der drypper ned fra træerne.

Betyder det så, at man slet og ret ikke bør gå på jagt, hvis det er en dag fyldt med silende regn? Nej. Naturligvis ikke! Ligegyldigt vind og vejr, så skal rådyret have noget og spise cirka hver 4. time. Den 16. maj om morgnen var vejret ikke det bedste hvor jeg var. Det silede stille ned hele morgnen i området, og det blæste ligeledes. I løbet af de første 3 timer hørte jeg minimum 10 skud, og jeg så selv 3 råer, der løb rundt og gik og essede ude på brakmarken. De så ikke ud til at være synderligt hæmmet af regnen, og søgte ligefrem ud fra skoven for at tage deres vante morgentur.

Så det kommer i høj grad også an på hvor meget det regner. Rådyrene er sjældent lige så pivede som vi mennesker er! De har trods alt aldrig haft luksusen fra en varm pejs og en blød sofa :razz:
Nyt projekt: www.motionogmad.dk

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Rådyr og regnvejr?

Indlæg af Mannlicher 308 » 22. maj 2012, 11:53

Min oplevelse er også, at regnvejr lægger en dæmper på rådyrs aktivitet - ihvertfald indtil de bliver for sultne. Tilsvarende er vil meget varmt vejr ofte betyde, at aktivteten er koncentreret tættere omkring solopgnag og solnedgang.

Allermest optimalt er opklaring efter en dag eller to med regn :biggrin:

Brugeravatar
Bigfed
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 323
Tilmeldt: 15. jan 2011, 14:35
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 19 times

Rådyr og regnvejr?

Indlæg af Bigfed » 1. jun 2012, 17:16

Jeg oplever at det midtfynske råvildt, ikke har noget imod en lille byge. Så flere bukke op til bukkejagten sidste, som gik rundt i regnen og essede.

Mvh,
Michael
"If there is a sacred moment in the ethical pursuit of game, it is the moment you release the arrow or touch off the fatal shot."
Jim Posewitz

Besvar