Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af LBJ » 10. nov 2012, 18:01

TheDarkSide skrev:
Armand skrev:Kommentaren er et perle-eksempel på en fordom som bliver holdt i live, på trods af at den intet med virkeligheden har at gøre.
Det er jeg desværre ikke sikker på. Jeg har set en del gamle fjolser med sprit i blodet, der bestemt ikke vidste hvad man skulle pege på med bøssen...
Så må du da færdes de forkerte steder og have de forkerte venner.
Jeg har haft jagtten i 30 år og kun været ude for to tilfælder.
Det ene i DK hvor en deltager ikke måtte bære våben over middag og et tilfælde i sverige hvor en energisk ung mand ikke kom med på jagt da han virkede beruset under morgenmaden.

Jeg ville finde mig en ny omgangskreds i stedet for de fjolser du omgås.

Petersen1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 5. dec 2009, 02:14
Interesser: Våben, jagt, fiskeri
Geografisk sted: Det jyske kongerige!
Has thanked: 19 times
Been thanked: 6 times

Re: Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Petersen1 » 10. nov 2012, 22:01

Vi plejer og og mødes til morgenmad (Rundstykker), og der får vi en Doktor Nielsen, eller fars hjemmelavede Porse snaps til morgenmad samt en kop kaffe eller to. Derefter går vi på Jagt og og smidt skytterne af. (Skal lige siges der er en kilometers gåtur i kuperet terræn. Skal tit giver de fleste jæger sved på panden. Driver skoven af. OG trapper marken af, for nogle hare. Slutter af med middags tid (kl 11:11:30) med en enkelt øl. Og venter 20-30minutter, til vi kører til det næste revirer. Spiser vores frokost, vi får kaffe. Og til slut på dagen, får vi en øl mere, snakker lidt. Og efter ca 30-40minutter kører vi hjem igen. Det synes jeg ikke er i overkanten :)
Long Range shooting it’s like golf. But for Men :sniper: :sniper:

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Freezion » 12. nov 2012, 12:42

LBJ skrev:
TheDarkSide skrev:
Armand skrev:Kommentaren er et perle-eksempel på en fordom som bliver holdt i live, på trods af at den intet med virkeligheden har at gøre.
Det er jeg desværre ikke sikker på. Jeg har set en del gamle fjolser med sprit i blodet, der bestemt ikke vidste hvad man skulle pege på med bøssen...
Så må du da færdes de forkerte steder og have de forkerte venner.
Jeg har haft jagtten i 30 år og kun været ude for to tilfælder.
Det ene i DK hvor en deltager ikke måtte bære våben over middag og et tilfælde i sverige hvor en energisk ung mand ikke kom med på jagt da han virkede beruset under morgenmaden.

Jeg ville finde mig en ny omgangskreds i stedet for de fjolser du omgås.
fordommen bliver jo vedligeholdt af at folkene fra ''de forkerte steder'' tager til udlandet.
sådan nogen folk burde måske tænke sig om en ekstra gang før de tager ud og representerer danmarks jægere :???:

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Lasse68 » 12. nov 2012, 13:42

Der er altså ikke nogen blandt danmarks jægere der repræsenterer mig. Uanset hvor fulde de så er, så kan de kun repræsentere sig selv.

Jeg tror ikke danske jægere er så meget anderledes end vore naboer. En meget stor del kan sagtens finde ud af at opføre sig ordentlig, overholde god jagtskik og ikke mindst holde alkoholindtaget på et niveau hvor vi stadig kan betjene vores våben sikkert og forsvarlig.

Så er der lige den lille gruppe der ikke har styr på en skid. De kører sikkert også stadig spritkørsel og mener det er deres ret at tæve både hunden og børnene. Dem tror jeg ikke vi kan nå med denne ellers gode debat. De er bare uden for pædagogisk rækkevide. Jeg har heldigvis endnu til gode at møde en af disse typer på jagt, og det gælder både i DK og Sverige.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Freezion » 12. nov 2012, 13:54

det er rigtigt at de ikke repræsenterer os som et individ.
men hvis det er de folk som tager til udlandet og det udelukkende er den slags folk i den rejsegruppe så er de med til at give folk udefra et retvisende billede af hvordan danske jægere er.
så i det større billede så representerer en flok på jagtrejse de danske jægere. :wall:

vi burde få kronprinsen ud som ''jagt diplomat/representat'' da han jo er jæger.
lidt ligesom at de tuller rundt i kongeskibet dannebrog og giver høfligheds visit rundt omkring i verdenen.
bare hvor han skyder et par dyr og viser hvor gode jægere danskerne er :rock:

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Lasse68 » 12. nov 2012, 14:35

De eneste fordomme jeg ser, er blandt de sidste dages hellige.

Alkohol og jægere er faktisk noget der er blevet forsket i tidligere. Denne forskning giver ikke umiddelbar anledning til at tro at vi som danskere har et kæmpe problem med at skov og mark er fyldt med spritstive jægere.
I 2007 gennemførte lægerne C. Therbo og C. von der Osten en undersøgelse blandt 1797 jægere og heraf fremgik det at 71% indtog max 2 genstande på en jagtdag, 15% indtog slet ingen alkohol og kun 14% indtog mere end 2 genstande på en hel jagtdag. Når det tages i betragtning, at en gennemsnits jagtdag er på 6 til 8 timers længde, må forbruget anses for absolut rimeligt, men de positive tal fratager selvfølgelig ikke den individuelle jæger for pligten til at sikre sig, at han selv og kollegerne fortsat udfører jagt på en forsvarlig måde.
Sakset fra : http://netnatur.dk/politik/jagt/606-jagt-og-alkohol

Det er IMHO fint nok med en god debat om jagt og sikkerhed. Vi skal bare huske at holde os til hvad der er virkelighed og ikke hvad vores fordomme fortæller os. Jeg har til dato ikke set en jæger der har været synligt beruset.

Selvfølgelig sker det men er det et stort problem.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Niels-Holler
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 29. mar 2010, 10:07
Interesser: Skydning/jagt/Lystfisker
Geografisk sted: KGS Lyngby
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Niels-Holler » 15. dec 2012, 13:05

Hvor fremgår det at jægeren var fuld, bortset fra kommentaren ?
"I øvrigt mener jeg, Karthago bør ødelægges".

Sitting Bull
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. dec 2012, 22:53
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense

Re: Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Sitting Bull » 15. dec 2012, 13:22

Jeg er ny inden for verdenen, men det står for mig soleklart, at alkohol og omgang med mekanik, der dræber, ikke bør nævnes i samme sætning. Hold da drikkegilde bagefter :).

Besvar