Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Freezion » 8. nov 2012, 11:44

Jeg faldt over denne artikel http://www.nordjyske.dk/nyheder/doedstr ... 708/4/1513 og historien om Albin er jo meget kendt, men jeg læste en af kommentarene til artiklen som lød på følgende '' Typisk en halvfuld dansk jæger har travlt på aftrækkeren det er så pinlig med de gamle mænd som tror de er vældige og så er de bare latterlige, jagt er i Danmark lig med druk og mon ikke danskeren deltog med nogle øl indenbords''

er det virkelig de indtryk som danske jægere giver i udlandet?
så jeg vil lige forhøre jer som jeres holdning til jagt, alkohol, hvilke skikke omkring samme og har oplevet når i er på jagt.
er jagt i danmark lig med druk?

personligt så plejer der at drikkes en enkelt dram når jagten blæses igang. Dette har jeg kun oplevet på selskabsjagt; jagten afsluttes også normalt med en dram.
En dram når jagten blæses igang, specielt på kolde dage er vel OK, men at være påvirket synligt eller nok til at det påvirker ens evne til at dømme og skyde er ikke okay i mine øjne.

dette emne kan også ligge op til en god debat om jagtskik og hvordan man burde representere sig som jæger fra et andet land.

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 18. jan 2012, 11:46
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Dmmm » 8. nov 2012, 12:00

Som jeg ser det er man for fuld til at jage hvis man er for fuld til at måtte køre bil.
Hvis jeg ikke føler mig sikker ved andre deltagere på jagten og deres alkoholindtag siger jeg også hellere farvel og tak fremfor at risikere at sætte min egen sikkerhed over styr pga. et højt alkoholindtag. Hvor hver enkel person sætter grænsen er selvfølgelig individuel men som hovedregel går jeg ikke med på såten hvis ikke jeg føler mig tryg ved vedkommende jeg står ved siden af..
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af High Standard » 8. nov 2012, 12:03

Hej Freezion

Mine egne erfaringer med druk og jagt ligger meget tæt på dine - altså ingen sammenhæng. Når det er sagt, må det siges at jeg da har set jægere, specielt på skydebaner, som har været "godt kørende" hvilket ikke er noget som aftvinger specielt meget respekt hos de øvrige skytter. Det er dog som altid et meget lille få-tal som har de problemer, men det er dem der fylder i folks bevidsthed. Det eneste man kan gøre i praksis er nok at bruge eksemplets magt, ligesom det er sket i forhold til spritkørsel. Straffen har ikke ændret sig meget over de sidste 20 år, men det har folks holdning til spritkørsel.

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Keldda » 8. nov 2012, 12:06

I min verden er spiritus/øl/vin uforenelig med jagt-våben og bil kørsel , og så er den ikke længere , men jeg har heller aldrig gidet drikke , så måske er min mening lid farvet.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Freezion » 8. nov 2012, 12:15

lige lidt eftertanke: så vidt som jeg er informeret kan der ikke gives bøde for at håndtere våben under påvirkning af alkohol, lige så vel når det gælder sejlads.
Men man kan fratages retten til at bruge det hvis man bliver vurderet til at være ude af stand til at bruge det af politiet, INDTIL du er ædru.
men hvor ofte stopper politiet dig lige på havet, eller ude i skoven på jagt? er vidst ikke særlig ofte.

Fikkelaj
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15. mar 2010, 12:05
Interesser: Jagt, buejagt
Geografisk sted: Jerslev
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Fikkelaj » 8. nov 2012, 12:46

De steder hvor jeg er på jagt har vi fået en lille skarp til morgenkaffen, så ud på jagt og når vi er ca halvejs så er der et lille depot til driverne med øl og vand, der tager de fleste af os en øl og fortsætter jagten. Til slut får vi en øl mere, så i alt 1 skarp og 2 øl.. Jeg vil ikke mene der er så meget galt i at få en lille skarp og en øl i løbet af jagten.. Men man skal selvfølgelig ikke drikke sig så fuld at man ikke kan vurdere en situation ordentligt..
silent killer.... buen er fantastisk!!!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Boerge » 8. nov 2012, 12:58

Freezion skrev:lige lidt eftertanke: så vidt som jeg er informeret kan der ikke gives bøde for at håndtere våben under påvirkning af alkohol, lige så vel når det gælder sejlads.
Men man kan fratages retten til at bruge det hvis man bliver vurderet til at være ude af stand til at bruge det af politiet, INDTIL du er ædru.
men hvor ofte stopper politiet dig lige på havet, eller ude i skoven på jagt? er vidst ikke særlig ofte.
Prøv og googl straffelovens § 138 - der taler om farlig beruselse i alle de situationer, hvor det ikke er dækket af anden lovgivning - f.eks. færdselsloven --så jo man kan straffes hvis man drikker sig så fuld, at man blive farlig med sit gevær på jagt!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af HappyNanoq » 8. nov 2012, 13:07

Jeg syntes ikke det kan kaldes druk som sådan, men en gammel dansk eller whisky er nu god at starte en tidlig morgenjagt på - vi har af og til haft det sådan at man kunne tage en øl til middag, men den er som oftest faktisk blevet i bilen ved middagstid og blevet nydt helt til slut af jagten. Og hovedreglen var 1 øl - nogle enkelte tog en sjælden gang 2 øl efter jagten, men det varede så også lige 30-60min før nogen kørte fra jagten.

I forbindelse med jagt, har jeg aldrig set egentlig druk.


En jagtkammerat eksperimenterede engang ved at fylde en lommelærke med vand (eller mælk/saft) og gå og "sippe" lidt til den i det "skjulte", så folk lagde lidt mærke til det. Altså prøve at gøre sig en lille smule synlig, for at se hvordan folk reagerede.

Der gik dog overraskende lang tid før nogen reagerede og lige skulle spørge ham om det nu også var hensigtsmæssigt at drikke.
Det var i forbindelse med skift mellem såter, så fik de syn for sagen og han løftede sløret for at det ikke var spiritus. =o)
Tror først det var omkring kl 11 eller sådan, det var såten inden middag i hvert fald, før nogen reagerede.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af The Yeti » 8. nov 2012, 13:14

Kulturen omkring alkohol har ændret sig i Danmark. Dengang jeg for over 25 år siden startede med at gå på jagt var det ikke usædvanligt at der blev drukket øl og indtil flere snapse til frokost. Det gør man ikke i dag. Og på samme måde er der heller ikke halvvejs accept af spritbillisme, hvilket der også var tidligere. Jeg synes at det er fint uden at jeg har set dokumentation for færre vådeskudsulykker. For vores alles sikkerhed synes jeg at man skal holde jagt og alkohol adskilt og i den forbindelse kunne jeg såmænd også godt undvære morgenbitteren.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Freezion » 8. nov 2012, 13:19

HappyNanoq skrev:Jeg syntes ikke det kan kaldes druk som sådan, men en gammel dansk eller whisky er nu god at starte en tidlig morgenjagt på - vi har af og til haft det sådan at man kunne tage en øl til middag, men den er som oftest faktisk blevet i bilen ved middagstid og blevet nydt helt til slut af jagten. Og hovedreglen var 1 øl - nogle enkelte tog en sjælden gang 2 øl efter jagten, men det varede så også lige 30-60min før nogen kørte fra jagten.

I forbindelse med jagt, har jeg aldrig set egentlig druk.


En jagtkammerat eksperimenterede engang ved at fylde en lommelærke med vand (eller mælk/saft) og gå og "sippe" lidt til den i det "skjulte", så folk lagde lidt mærke til det. Altså prøve at gøre sig en lille smule synlig, for at se hvordan folk reagerede.

Der gik dog overraskende lang tid før nogen reagerede og lige skulle spørge ham om det nu også var hensigtsmæssigt at drikke.
Det var i forbindelse med skift mellem såter, så fik de syn for sagen og han løftede sløret for at det ikke var spiritus. =o)
Tror først det var omkring kl 11 eller sådan, det var såten inden middag i hvert fald, før nogen reagerede.
det er et interresant eksperiment, og det viser jo egentlig bare at folk er langsomme til at reagere på sådan noget.
på den tid kunne det sagtens have været gået galt hvis det var rigtig spiritus der var i den.
måske et skud ind i såten hvor klapperne og hundene er, eller et anskudt dyr, hvem ved?

men jeg kan høre på det hele at det er normalt med en dram og en enkelt øl igennem en jagt (hvilket også er det som jeg selv oplever, og er en del af engang imellem)
men burde man lade være med det hvis man tager på jagt i udlandet, for at fremstå som en ansvarlig jæger?

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Brønden » 8. nov 2012, 13:50

Om det har været Jylland eller Sjælland, har der altid være en enkelt ( Enkelt, eller Gammel Dansk etc) til at få varmen i fødderne om morgenen. Så er der en enkelt øl til middag sammen med madpakken.
sådan har det været de 22 år jeg har været med på jagt.

Men der er altid nogle der sidder på skydebanerne og får nogle øl. Altid de samme, og jeg tror bestemt ikke det kun sker derude. Dog har det altid været efter endt skydning.

Turene jeg høre om på fælles drivjagt syd på lyder så til gengæld til at være en meget våd oplevelse. Men igen, kun om aftenen, og folk er klar næste morgen til første såt.

så alt i alt. syntes jeg etikken omkring alkohol er ganske god der hvor jeg færdes ihvertfald.

Har en enkelt gang da jeg var 10 set en jæger blive bedt om at blive indenfor efter middagen og ligge våbnet ud i bilen.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af 308 W » 8. nov 2012, 14:15

Da jeg var i Tyskland drak flere af dem jeg var med anseelige mængder stærk alkohol :-?

Det gjorde de åbenbart hver gang de var afsted...

Jeg nøjes med en øl eller to

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk2

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Lerche » 8. nov 2012, 14:30

nu taler jeg kun ud fra hvad jeg selv gør yders sjælen skænker jeg en lille en inden en jagt. bliver budt på en lille en inden start siger jeg altid ja med mindre der kun er GL Dansk eller snaps ellers før jeg intet alkohol under jagten og har ikke brugt det nogen sinde og kommer heller ikke til det

har det ok med de der gerne vil have en øl til frokost det er jeg bare ikke så meget til. pt kan jeg ikke mindes jeg har været på en jagt hvor der har været fulde folk
ok selv har jeg da været af sted i en efter brænder men der jo ikke tvang at der skal være krudt i bøssen :rolf:
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af HappyNanoq » 8. nov 2012, 14:49

Freezion skrev: det er et interresant eksperiment, og det viser jo egentlig bare at folk er langsomme til at reagere på sådan noget.
på den tid kunne det sagtens have været gået galt hvis det var rigtig spiritus der var i den.
måske et skud ind i såten hvor klapperne og hundene er, eller et anskudt dyr, hvem ved?

men jeg kan høre på det hele at det er normalt med en dram og en enkelt øl igennem en jagt (hvilket også er det som jeg selv oplever, og er en del af engang imellem)
men burde man lade være med det hvis man tager på jagt i udlandet, for at fremstå som en ansvarlig jæger?
Jeg tror lige så meget at det er en "berøringsangst", og at man ikke vil tage fejl eller anklage/spørge hvis det ikke er som man lige regner med at kunne bevise. Men han blev holdt lidt under opsyn, efter et par stykker havde set det, indtil én konfronterede ham - så konfronteringen skulle lige bygge sig lidt op.

Personen var ikke ny i gruppen, og velanset som jæger i gruppen - en god kammerat og skytte. Så rent venskabsmæssigt er det nok et stort skridt at tage, at konfrontere en person sådan - men det blev gjort.

Jeg var med på pågældende jagt, men var ikke placeret så jeg kunne se det - men hørte godt lidt snak blandt et par stykker i gruppen, men ikke nok til at jeg hørte noget specifikt, så vidste ikke om det var på denne jagt dén dag - eller om det var på en anden jagt det var sket.

Men sløret blev løftet og jeg tror faktisk at det var en skidegod måde at få focus på, at drikkeri sku ikke er acceptabelt.

Det ændrede dog ikke mønstret i gruppen dengang, den lille skarpe var stadig med på morgenparolen, øllen til middag eller efter jagten var der stadig. Det var ligesom det perfekte niveau, uden at noget blev uforsvarligt.



Umiddelbart vil jeg heller ikke kalde det "druk", hvis man starter med en lille skarp til halsen (Gl.Dansk, whisky, snaps) - en enkelt øl til middag over en god omgang højbelagt smørrebrød, og evt en øl efter jagten.
Vi havde bare som oftest flyttet øllen fra middag, til efter jagten i stedet, da det føles mere rigtigt ikke at drikke undervejs - men den skarpe om morgenen er mere tradition.


Hvorvidt andre mener det er forsvarligt, ved jeg ikke - og jeg har også typisk fået én øl efter jagten, og en sjælden gang to øl, men så har vi også snakket længe efter jagten før nogen kørte hjem.

Man føler sig måske ikke beruset når man kører hjem, hvor man måske i realiteten er det, men jeg har på ingen måde observeret noget jeg ville sige var uforsvarligt - for der har også været mange gange hvor vi er sprunget øllen til middag og efter jagten helt over, og bare taget en sofa-vand i stedet. Så lægger man anderledes mærke til folk, når vi kører hjem og dér har jeg heller aldrig observeret noget.

På de jagter jeg har været med på, har drikkeri ikke været accepteret - eksperimentet med "skjult drikkeri" vejrede stemningen, og resultatet var overraskende positivt.



Omvendt har jeg været i jagtforening her i Nuuk, (de har dog strammet op på det for nogle år siden), hvor det var mere reglen end undtagelsen, at man mødte ind om søndagen kl 13 - i lettere "medtaget" stand fra lørdagens eskapader.

Så startede man lige med 2-3 øl før man gik en tur på lerduebanen - hvor man med 1-2 øl i hånden... skød om en omgang til skytterne. Taberen sponsorerede en omgang, og folk tog lige 1-2 øl for næste omgang lerduer.

Dette kunne gentage sig over 2-3 sæt lerduer og en omgang skeet eller jægertrap - og folk rullede så hen i bilerne og kørte hjem. Det var et UNDER at ingen kom til skade på skydebanen, og hen ad vejen mistede jeg interessen for at komme i jagtforeningen.

Når man ser den tendens og at det mere er hovedreglen at folk er sådan, end undtagelsen - ja, så sagde jeg egentlig ikke noget, men stoppede bare med at skyde i foreningen. Så fik jeg det lidt sådan, at de måtte sejle deres egen sø indtil det blev stoppet af én eller anden. Jeg var efter jeg forlod skytteforeningen egentlig ret ligeglad.

Men jeg ved positivt at det er lavet om nu og der er andre boller på suppen, så dette ikke sker nu og man kommer ikke ud på banen i beruset stand - men jeg har stadig lidt "berøringsangst" overfor at starte igen. Det ligger stadig i baghovedet.
Og kender et par stykker mere som har det på samme måde, som stoppede af andre årsager.



Umiddelbart er dét det eneste tilfælde af egentlig druk jeg har set i forbindelse med våben, og det ligger snart 10 år tilbage i tiden.

Kan ikke nikke genkendende til det på jagter. =o)


Men beder nu stadig alle om at holde focus på det, og holde jagtkammeraterne lidt under opsyn - bare for en sikkerheds skyld.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Senserazer » 8. nov 2012, 15:20

:twoguns: -> :alcohol:

I dén rækkefølge.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af TheDarkSide » 8. nov 2012, 16:47

Det er meget forskelligt fradag til dag, hvor meget jeg skal have før jeg føler mig påvirket. En øl efter en lang dag på arbejde eller jagt kan godt slå, men har man proppet sig med mad så kan to godt gå for mit vedkommede. Generelt synes jeg folk behersker sig rimeligt, altså 1-2 skarpe om morgenen og så 1-2 øl op af dagen. På de helt lange dage, altså fra kl. 8-18 med andetræk osv. kan det godt snige sig op på 5-6 genstande for nogen. Det er i hvert fald nok!
Jeg har dog været på jagt i et konsortie hvor der skulle 2-3 skarpe til om morgenen og 2-4 øl om eftermiddagen. Det er bare for meget!

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 18. jan 2012, 11:46
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Dmmm » 8. nov 2012, 20:05

The Yeti skrev:Kulturen omkring alkohol har ændret sig i Danmark. Dengang jeg for over 25 år siden startede med at gå på jagt var det ikke usædvanligt at der blev drukket øl og indtil flere snapse til frokost. Det gør man ikke i dag. Og på samme måde er der heller ikke halvvejs accept af spritbillisme, hvilket der også var tidligere. Jeg synes at det er fint uden at jeg har set dokumentation for færre vådeskudsulykker. For vores alles sikkerhed synes jeg at man skal holde jagt og alkohol adskilt og i den forbindelse kunne jeg såmænd også godt undvære morgenbitteren.
Så vidt jeg har hørt er der lavere alkoholtolerance i lovgivningen mht. spirituskørsel i Sverige (0,2 promille?), hvordan er det når det er i forbindelse med jagt derovre? Ligesom i Danmark en individuel vurdering?
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af The Yeti » 8. nov 2012, 20:58

De steder jeg jager er udgangspunktet nul alkohol. På elglaget fortæller de historier om dengang en skytte måtte råbe på naboskytten for at han kunne komme og affange den anskudte elg da han i fuldskab var væltet ved første skud og ikke kunne komme på benene igen.


Sent from my iPad using Tapatalk

Laz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 8. feb 2008, 10:52
Geografisk sted: Sverige, Västra Götaland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Sv: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Laz » 8. nov 2012, 21:33

Her er det også nultolerance med alkohol på jagt. Tror det er det mest almindelige i Sverige.

via rögsignal

Brugeravatar
MadsF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 560
Tilmeldt: 20. mar 2012, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Outdoor, Teknik
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 77 times
Been thanked: 93 times

Re: er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af MadsF » 8. nov 2012, 22:23

Syntes det er en rigtig god skik vi har med at få en dram om morgenen, og på parolen.

Men har set decideret fulde jægere, en på vores nabo stykke var så fuld han brugte geværet som stok !!!! Har heldigvis kun oplevet det én gang!

Det er virkeligt dårlig stil, skam jer de der kunne finde på det !


Men ellers :razz:
Harald Skrald PCP / .177 / 3-9 x 40
Weirauch HW 77 / .177 / 3-9 x 40 / Ambitextous
CZ 452 /.22 LR / A-Tec dæmper / 4-16 x 44 / Links
Tikka M590 / .308w / 3-18 x 44 / Links
Tikka T3X Roughtech / .223 / 5-25x56 / Links
Khan Elite / 12/76
Miruko / 12/70 / Links
Escort Magnum /12/76 / Links

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Unicorn » 8. nov 2012, 23:54

Plejer at gå på jagt med folk jeg kender og der er et godt og fornuftigt forhold til alkohol. I år har jeg dog været med på en god håndfuld forskellige konsortiejagter som gæst og hvis jeg skal være helt ærlig, så var det ihvertfald halvdelen af dem hvor niveauet for hvad der var acceptabelt lå klart over hvad der skulle til for at køre bil. De steder skal jeg ikke med igen.

Jeg synes ikke at jeg er sippet. Hvis det er heldagsjagter, så er det for mig ok med en skarp om morgenen, en øl til frokost og måske en øl til afslutning, men det er så også max. for mig.

Jeg synes at alkoholkulturen er blevet markant bedre blandt de jægere jeg møder, men jeg synes også at der er rigeligt plads til forbedring. Der er stadig rigtig mange der bruger jagten som en mulighed for at komme hjemmefra og give den en på frakken.
Theory is nice, but facts determine the truth.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Caspian1911 » 9. nov 2012, 00:17

Jagt er ikke lig med druk, hvert fald ikke der, hvor jeg kommer!

Inden man stiller spørgsmålet, og påtænker at svare på det, skal man først stille sig selv spørgsmålet: Hvad er druk?

Jeg tror ikke Jægerforbundet har laver undersøgelser med alkohol, men FDM/ADAC har. Det viser sig, at nogle mennesker ikke måtte køre bil efter 3 genstande, mens en anden måtte efter 8 genstande :shock:
Dette er frit fra huskeren: Da de efter alkoholtesten skulle køre bil, var personen med de 8 genstande bedre, end de med 2. Endnu en gang en overraskelse.

Hvor meget er en genstand? En normal dansk øl indeholder èn genstand = 12 gram alkohol. En snaps/dram på 4 cl indeholder én genstand.

Når man får sin dram om morgenen på en jagt, er det tit i gennemsigtige plastikbægre. De kan indeholde 2 cl, hvis de er fyldt til randen. Dvs. man får en halv genstand. OK, så er vi klar!

I kan selv fortsætte regnestykket for, hvor meget frokosten giver. Det vil i de fleste tilfælde aldrig overskride mængden for, hvad der er lovligt, for at køre bil.

Drik trygt din dram til morgen, formiddag, frokost og eftermiddag. Det gør ikke noget. Efter en time er den forbrændt.

Lad for guds, og din egen og andres, skyld være med at gå og patte i den lommelærke, du har lært, skal være med.

Jeg har som stor knejt været med på godsjagter, hvor det ikke var sjovt at være klapper efter frokost. For 30 år siden var der et andet forhold til alkohol.

Den dag i dag nyder jeg gerne en snaps eller to, også på jagt, men som det så ofte gælder; kan du ikke styre det, så hold dig helt fra det.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


SBT1977
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 20. jul 2009, 19:00
Interesser: Jagt, fiskeri, skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 7 times

Re: Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af SBT1977 » 9. nov 2012, 12:58

Her een gang været oplevet, at en dansk jæger (i Danmark) er blevet bedt om at gå med igennem uden gevær. På selvsamme jagt har jeg også oplevet et par svenkere blive bedt om at lade geværet blive i bilen efter frokosten.

Jeg tror, at det er meget individuelt fra jagtselskab til jagtselskab - men ikke at det er udbredt.
Mvh.
Søren

Brugeravatar
Armand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 462
Tilmeldt: 16. aug 2005, 19:19
Interesser: Konkurrenceskydning, jagt
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times

Re: Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af Armand » 10. nov 2012, 13:14

Kommentaren er et perle-eksempel på en fordom som bliver holdt i live, på trods af at den intet med virkeligheden har at gøre.
Dem som peger med følelserne har altid mest ret.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Er jagt lig med druk? alkohol skikke omkring jagt.

Indlæg af TheDarkSide » 10. nov 2012, 14:06

Armand skrev:Kommentaren er et perle-eksempel på en fordom som bliver holdt i live, på trods af at den intet med virkeligheden har at gøre.
Det er jeg desværre ikke sikker på. Jeg har set en del gamle fjolser med sprit i blodet, der bestemt ikke vidste hvad man skulle pege på med bøssen...

Besvar