Nosler accubond VS. Barnes TTSX !

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Blueboy
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19. nov 2012, 19:54
Interesser: jagt
Geografisk sted: østjylland

Nosler accubond VS. Barnes TTSX !

Indlæg af Blueboy » 30. nov 2012, 19:54

Nogle erfaringer med disse 2 kugler ?
Høre gerne fra alle der har erfaring eller råd mht kugler med plastik tip uanset mærke !
mvh frank

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: Nosler accubond VS. Barnes TTSX !

Indlæg af LBJ » 30. nov 2012, 20:43

Jeg har denne sæson anvendt TTSX på mår, ræv, råvildt, dåvildt og gris og det har været med gennemskud og ca 5 kr stort udgangs hul til følge. De er anvendt på både pürsch, anstand og drivjagt og har mere end levet op til min forventninger og er nok det tætteste jeg nogensinde har været på en allround kugle (30-06 og 9,7 gram).
Havde accubond'en inde i mine overvejelser, men jeg oplevede for voldsomme kødødelæggelser hos en kammerat jeg havde på besøg for at regulere råvildt.
Jeg kan kun give ttsx'en mine bedste anbefalinger.

Har dog et par kammerater som som har samme positive opfattelse af kuglen og dens virkning på vildtet, men de har oplevet at deres riffel skal renses i bund efter ca 50 skud for at opretholde præcisionen.

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Nosler accubond VS. Barnes TTSX !

Indlæg af Boldsen » 30. nov 2012, 20:47

Jeg skyder med Banes TTSX i min 300WinMag. Det fungerer rigtig fint. HAr i ednne sæson skudt 4 bukke, 5 ræve og en elgkalv med den kombination. Det fungerer fint. Det er 180gr. Dog vil jeg prøve en Hornady GMX da den også skulle præstere godt, og det jeg har skudt med den på banen indtil videre tegner godt.
Accubond har jeg hørt giver lidt flere kødskader end andre men ikke selv prøvet.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Nosler accubond VS. Barnes TTSX !

Indlæg af RKN » 1. dec 2012, 20:00

Bruger 160 grains T-Tsx i min 8 mm remington mag.
Har skudt lidt råvildt med den ,og må sige at det virker yderst godt, ingen kæmpe huller, trods den alt for store kaliber til rådyr.
Accu-bond har jeg næsten ingen eferaing med, andet end at min kammerat som har 308 win, synes at dyrene løber langt efter perfekt blad skud, men jeg tror det er pga hastigheden, og at de vil værer beder egnet i 30-06 og opefter.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Nosler accubond VS. Barnes TTSX !

Indlæg af Mannlicher 308 » 1. dec 2012, 23:42

Har skudt med Accubond og TTSX i 308 W og Accubond (og TSX) i 9,3x62 - alle er præcise, god ekspansion og gennemskud. Har dog aldrig kunnet finde nogen ekstra effekt i TTSX, så nu anvender jeg udelukkende TSX - kan også lidt nemmere være i R8'erens 308W magasin.

Regner ikke med at lade flere Accubond, da jeg ofte jager i Tyskland og her er bly i stigende grad bandlyst.

Mht. plastikspids er de fælles karakteristika vel:

- lidt mindre luftmodstand (marginalt)
- lidt hurtigere ekspansion (måske)
- ingen blyspids, der kan deformeres (det har TSX dog heller ikke)

Nogle kugler med plastikspids er hurtigt ekspanderende, f.eks. Nosler Ballistic Tip og Hornady SST. De slår effektivt mindre vildt ihjel, men giver ofte større kødødelæggelse og er ikke egnede til det helt store vildt, da de ofte ikke trænger dybt ind. Andre er mere trægt ekspanderende, f.eks. Nosler Accubond, Hornady Interbond og RWS Evolution, det giver alt andet lige større sandsynlighed for dybdevirkning og gennemskud.

De fungerer alle fint til jagt i DK.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Nosler accubond VS. Barnes TTSX !

Indlæg af 458hunter » 2. dec 2012, 07:52

Accubond fungerer i 308 selv ved reducerede ladninger. Præcis og med kontrolleret ekspansion.

Er dog selv gået helt over til blyfri i alle kalibre. Da det ikke har nogen ulemper, kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle bruge bly..

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Nosler accubond VS. Barnes TTSX !

Indlæg af Explorer » 2. dec 2012, 11:39

Blueboy skrev:erfaring eller råd mht kugler med plastik tip uanset mærke !
Blykugler med plasttip fragmenterer mere end blyspids kugler, fjerner man plastspidsen bliver den til en hulspids, effekten ved anslag er for plastspids og hulspids nogenlunde den samme = med fragmentering som så er = med kødskade

TSX / TTSX fragmenterer ikke pga at kobberligering er blødt og sejt, TTSX er mest ekspansionsvillig pga en større hulspids

Sammenligner man AB (Accubond ) og TTSX, så fungerer Accubond fint ved anslags hastigheder i den lave ende, TTSX fungerer også fint fra enddog lavere hastighed end AB og op til de høje i 1000 m/s

Grunden til at TTSX ekspanderer ved de meget lave hastigheder er formodentlig at den på forhånd er skåret op til de fire flige og der skal kun bruges energi på at bøje disse hvorimod en blykugle skal deformeres hele vejen ned

Hvis man ikke er interesseret i kødskader er AB lidt vanskeligere at arbejde med pga af dens snævre hastighedsvindue hvor den fungerer godt, den vil ikke med samme ladning være god både på langt og kort hold hvorimod TTSX klarer sig fint i et stort hastighedsvindue og man har kun præcision at bekymre sig om ved ladning

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Nosler accubond VS. Barnes TTSX !

Indlæg af The Yeti » 2. dec 2012, 16:17

Accubond er væsentligt hårdere end fx Oryx men holder rimeligt godt sammen. Jeg har dog aldrig fået god præcision med den. Hverken i 300wm, 30.06 eller 308w.

T-TSX i 180 GRS har jeg rigtigt fine resultater med i 300wm. Den er effektiv og præcis.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Nosler accubond VS. Barnes TTSX !

Indlæg af 308 W » 2. dec 2012, 19:10

Hvad koster det cirka at få ladet 50 stk TTSX 308 150 grain. Jeg har en stak en gangs afskudte Norma hylstre.

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk2

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Nosler accubond VS. Barnes TTSX !

Indlæg af Carsten Bo » 2. dec 2012, 21:13

De rå priser i dag er 661kr for 50 skud. Det tager hurtigt 2 timer med alle processer at lade 50 skud.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Nosler accubond VS. Barnes TTSX !

Indlæg af The Yeti » 2. dec 2012, 21:41

Carsten Bo skrev:De rå priser i dag er 661kr for 50 skud. Det tager hurtigt 2 timer med alle processer at lade 50 skud.

Hvis jeg skal afkorte så tror jeg at jeg skal bruge lidt mere tid, (og det samme gælder hvis der skal udglødes). Men ellers er jeg ret enig i dit estimat. Jeg er ikke voldsomt begejstret for afkortningsprocessen og ønsker mig sådan en fætter her - http://youtu.be/0X1Zdwnm9Fk


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Nosler accubond VS. Barnes TTSX !

Indlæg af Carsten Bo » 3. dec 2012, 14:27

Vi kan klunse om en tilsammen. Så kan den stå hos dig :numberone:
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Besvar