Frustreret. Jeg skød min sidste buk i maj måned!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Ronin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 1. nov 2010, 20:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Frustreret. Jeg skød min sidste buk i maj måned!

Indlæg af Ronin » 23. dec 2012, 16:50

Hej Alle medjægere,

Jeg skød min sidste buk i maj måned, siden har jeg kun stødt 2 dyr.

Jeg har jagten 3 forskellige steder i mit nærområde, totalt over 200 HA jagt.

Og jeg fatter det SIMPEKTHEN ikke, jeg har god vind, larmer ikke (syntes jeg selv), om jeg fandeme sidder 4 timer i en stige med vinden i ansigtet, NADA.

Det er mig fuldstændigt umuligt at så meget som bare se et dyr komme væltende, enddog på meget lang afstand.

Jeg er klar over, at jeg ikke behøver komme hjem med noget for at have en god jagtdag, men efterhånden er jeg nået dertil at jeg dårligt gider mere, hvilket ærgrer mig, for jeg har faktisk virkelig elsket at tage på jagt. De andre jeg kender, nærmest river rådyrene ind med trawl, hvilket jo heller ikke gør det bedre.

I lørdags var der trykjagt i mit ene konsortie, der har jeg ikke skudt et eneste dyr, og kun set et lam i sommers, så jeg gad ikke tage med, det ville alligevel være spild af min tid. BUM 8 dyr til 8 skytter!

Er der andre der har det som mig eller skal jeg bare tage mig sammen? men ærligt talt, jeg er sgu temmeligt ked af det er nået dertil for mig.

Ronin
My idea of help from above, is a sniper on the roof

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Frustreret

Indlæg af The Mauer » 23. dec 2012, 18:23

Og jeg fatter det SIMPEKTHEN ikke, jeg har god vind, larmer ikke (syntes jeg selv)
Nu er vind jo ikke alt. Og selvom du ikke larmer, så kan dyrene være smuttet på lang afstand hvis du bare vader derudaf. Råvildt er meget OBS på bevægelse. Og ser den på lang afstand. Og så lusker de lige så stille og roligt af.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Frustreret

Indlæg af TheDarkSide » 23. dec 2012, 19:29

Man støder meget mere råvildt end man tror! Langsomme bevægelse. Ikke noget med at sidde og bevæge hænder eller ansigt på anstandsjagt. Det ser råvildtet, når det står i skovkanten. Men den rigtige placering er også vigtig. Du skal sidde hvor dyrene færdes om dagen. Det betyder ikke nødvendigvis at du skal sidde hvor der er mest fod. Dyrene går jo ude på markerne om natten og de går tit nogle helt andre steder om natten end dagen. Det meste af det råvildt jeg har skudt, er skudt om morgenen og sådan er det også oftest for de jægere jeg kender.
Når du pürscher afsted eller skal på post, så tag max to-tre skridt ad gangen og kig grundigt om der er bevægelse. Men lad være med at hive kikkerten op, løft den meget langsomt. Knækker du en kvist eller træder i nogle tørre blade, så stå altid HELT stille i et par minutter, også selvom det er anstrengende og akavet.
Vær desuden altid på plads i god tid. Gerne en halv time før skydetid.
Lad nu for guds skyld være med at slæbe en masse med når du skal på jagt. Kniv, riffel og siddeunderlag (jeg sidder altid på jorden) er ofte det eneste jeg har med. Det er meget hyggeligt at sidde med kaffekande og madpakke, men så skal man heller ikke regne med at se meget vildt..

Mugb3rg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 25. jan 2012, 07:05
Interesser: Sport, jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydvestjylland
Been thanked: 24 times

Re: Frustreret

Indlæg af Mugb3rg » 23. dec 2012, 19:44

Hej Ronin,

Jeg har i år haft jagttegn i 6 år. Jeg har endnu ikke nedlagt et stykke vildt endnu.
Bevares, jeg har ikke hund, er ikke med i noget konsortie, ingen familie der dyrker jagt osv. og har kun været afsted max 10 gange samlet.

Men jeg nyder hvert et sekund alligevel. +50 gange er jeg bare taget afsted, før arbejde, efter arbejde osv. for at se dyrene. Jeg har taget turen til mit lille stykke andejagt, (som jeg næsten ikke får brugt pga. manglende hund) bare for at lege med mine andekald mv.

Jeg har endnu ikke taget mig selv i at være ærgerlig over at jeg endnu ikke har haft en skudchance, men bare lykkelig over at jeg fik taget mig sammen til at få taget tegnet, efter mange års snak.

Held og lykke til næste år :) - og god jul

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Frustreret

Indlæg af LFuppen » 23. dec 2012, 20:28

Hvad med spor efter rådyr m.m. ?

Har du overvejet, at opsætte et vildtkamera eller to ?
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 10. dec 2008, 13:17
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Frustreret. Jeg skød min sidste buk i maj måned!

Indlæg af Paco » 23. dec 2012, 22:24

i alt jagt kræves der jo også at man er heldig, hold lysten, nyd den friske luft! og lige om lidt står den flotte buk , rå eller lam og venter på din fryser. sådan er jagt!
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Frustreret. Jeg skød min sidste buk i maj måned!

Indlæg af 308 W » 23. dec 2012, 22:30

Jeg ser ikke vildt hver gang og har hellere ikke skudt et dyr siden bukkejagten, jeg har dog haft muligheden.

Op med nogle vildt kameraer.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Brugeravatar
Reloadere
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 475
Tilmeldt: 21. maj 2010, 20:27
Interesser: genladning
Geografisk sted: østfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 21 times

Re: Frustreret. Jeg skød min sidste buk i maj måned!

Indlæg af Reloadere » 24. dec 2012, 08:15

hej
smiler tror bare du lige mangler det sidste held :blink:
har selv prøvet at gå halvandet år uden at skyde eller se dyr :cry:
men før det havde jeg nogle gode år hvor jeg kunne have skudt næste hver gang jeg var ude
her i efter året er min (mojo )dog tilbage og har skudt den buk der drillede mig i 3 år og en anden lille buk
som jeg gik efter da den gik og haltede
de 3 gange jeg sad efter den lille buk havde jeg rå og lam for hver gang
sad blot og nød dem velvidende at de kunne ha ligget i fryseren

den lille buk viste sig at have skudt hj forben i stykker og var fuld af betændelse
da jeg flåede den der var over en stort te krus af puds i bylden ved knæ leddet
venstre forben havde også været truffet men var dog helet
den havde smidt den ene stang og tabte den anden da den kom på kød krogen

har hørt om andre der har haft (tørke perioder ) men alle er kommet godt igen

hæng i det er jo jagt og vi oplever jo altid en masse hver gang vi er ude
og så når jegt heldet vender glemmer man hurtigt de mange mange mange
forgæves timer i regn og blæst

rigtig god jul til jer alle på dette fantasiske forum
mvh paul mortensen :razz:

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Frustreret. Jeg skød min sidste buk i maj måned!

Indlæg af Boerge » 24. dec 2012, 13:05

Hej Ronin!! På den her tid af året har dyrene 2 hovedformål: at gå ud og æde, og tilbage til deres lejepladser! Her om vinteren samles de jo ofte i flokke, og fouragerer fælles. Det kan betyde, at de om vinteren ikke kommer så meget ud i "randområderne".

jeg har det problem, at uden for naboskov er der en rapsmark - hvor der er totalt fred og ro - og der går en større flok hver dag og esser!
dette betyder, at de kun sporadisk kommer i min skov!

Med det sne vi har haft på det sidste, har der jo været gode muligheder for at få syn for sagen, med henblik på rådyrtrafik!

Nu kender jeg jo ikke dit terræn eller placering af skydetårn. En ting er sikkert - de færdes helst ikke på vindomblæste steder, når der er hårdt vejr - kulde og blæst - så prøv de steder i terrænet, hvor der er læ!!

Håber du når at få dyr i sæsonen, og iøvrigt god jul!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

RH3
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Frustreret. Jeg skød min sidste buk i maj måned!

Indlæg af RH3 » 26. dec 2012, 12:00

Hvor erfaren er du, og hvor meget har du tidligere været på jagt. Man kan ike bare tage sin riffel på skulderen og gå på jagt. Du da nødt til at undersøge og besigtige dit revir nøje for at vide hvor dyrene går. Forberedelse betyder RIGTIG meget. De fleste der skyder den store buk den 16 maj har længe inden (uger måske måneder) iagttaget den og fulgt den på reviret.

Det sjovt med held, jo mere man øver sig des heldigere bliver man som regel.

ps. Råvildt færdes ikke i flokke men i "spring".

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Frustreret. Jeg skød min sidste buk i maj måned!

Indlæg af Boerge » 26. dec 2012, 12:14

RH3 skrev:Hvor erfaren er du, og hvor meget har du tidligere været på jagt. Man kan ike bare tage sin riffel på skulderen og gå på jagt. Du da nødt til at undersøge og besigtige dit revir nøje for at vide hvor dyrene går. Forberedelse betyder RIGTIG meget. De fleste der skyder den store buk den 16 maj har længe inden (uger måske måneder) iagttaget den og fulgt den på reviret.

Det sjovt med held, jo mere man øver sig des heldigere bliver man som regel.

ps. Råvildt færdes ikke i flokke men i "spring".
Ja - okay det med spring! Iøvrigt fuldstændig enig med dig!! Forberedelse - forberedelse!!!! Før bukkejagten etablerer jeg altid purchstier - renser simpelthen en sti i skovbunden for grene og blade, så man kan færdes lydløst gennem skoven frem til stratetiske steder!

En let oprensning af småbuske og grene i mulige skudfelter er også et must!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Ronin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 1. nov 2010, 20:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Frustreret. Jeg skød min sidste buk i maj måned!

Indlæg af Ronin » 26. dec 2012, 20:46

Hej igen,

Jeg har opgivet at pürshe mig ind på dyr der står i skoven, det er jeg slet slet ikke skrap nok til.

Jeg vil ikke bedømme mig som voldsomt erfaren egentligt, men meget ivrig. Jeg har forsøgt at få andre mere erfarne til at tage mig i hånden så jeg kunne suge til mig, men det har ikke været muligt indtil nu desværre. Tiden for alle I ved..

Det har været, og er stadig, megasvært for mig at vide hvor dyrene typisk står, på hvilke af revirerne alt efter hvilke forhold som gør sig gældende pågældende dag.

Jeg er helt med på, at dyr lugter, hører og også nogle gange, ser godt, men hvornår larmer jeg for meget eller andet, ved jeg ikke "Graden" af om man så må sige, hvornår er det for meget og hvornår er det tilpas? den slags.

Typisk følger jeg hegnene op til skydestederne alt efter hvor vinden kommer fra, bevæger mig roligt og lavt i TN. Kommer i god tid så der er faldet ro på efter jeg er rykket i stilling. Sidder typisk lidt inde i bevoksningen og bevæger mig ikke udpræget.

I denne tid er min opfattelse, at skydetiden starter så sent at de er færdige med at tosse rundt og nu bare ligger og feder den rundt omkring, og når solen går ned kl 16 futter de bare i ro og mag et andet sted hen.

Mit andet dyr havde jeg skytten på området til at følge mig rundt, og det var ret lærerigt, desværre var det jo bare ikke på et af mine områder.

Et af de konsortier jeg er med i spurgte det ene medlem mig, hvordan pokker jeg havde båret mig ad med ikke at se et eneste dyr, når hver gang han var ude, så op til flere, og skød også.

Imorges var jeg ude igen, og på hjemvejen gik jeg og funderede over hvad jeg kunne få for mit grej som nærmest ubrugt!!

Ronin
My idea of help from above, is a sniper on the roof

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Frustreret. Jeg skød min sidste buk i maj måned!

Indlæg af TheDarkSide » 26. dec 2012, 21:36

Ronin skrev:Hej igen,

Jeg har opgivet at pürshe mig ind på dyr der står i skoven, det er jeg slet slet ikke skrap nok til.

Jeg vil ikke bedømme mig som voldsomt erfaren egentligt, men meget ivrig. Jeg har forsøgt at få andre mere erfarne til at tage mig i hånden så jeg kunne suge til mig, men det har ikke været muligt indtil nu desværre. Tiden for alle I ved..

Det har været, og er stadig, megasvært for mig at vide hvor dyrene typisk står, på hvilke af revirerne alt efter hvilke forhold som gør sig gældende pågældende dag.

Jeg er helt med på, at dyr lugter, hører og også nogle gange, ser godt, men hvornår larmer jeg for meget eller andet, ved jeg ikke "Graden" af om man så må sige, hvornår er det for meget og hvornår er det tilpas? den slags.

Typisk følger jeg hegnene op til skydestederne alt efter hvor vinden kommer fra, bevæger mig roligt og lavt i TN. Kommer i god tid så der er faldet ro på efter jeg er rykket i stilling. Sidder typisk lidt inde i bevoksningen og bevæger mig ikke udpræget.

I denne tid er min opfattelse, at skydetiden starter så sent at de er færdige med at tosse rundt og nu bare ligger og feder den rundt omkring, og når solen går ned kl 16 futter de bare i ro og mag et andet sted hen.

Mit andet dyr havde jeg skytten på området til at følge mig rundt, og det var ret lærerigt, desværre var det jo bare ikke på et af mine områder.

Et af de konsortier jeg er med i spurgte det ene medlem mig, hvordan pokker jeg havde båret mig ad med ikke at se et eneste dyr, når hver gang han var ude, så op til flere, og skød også.

Imorges var jeg ude igen, og på hjemvejen gik jeg og funderede over hvad jeg kunne få for mit grej som nærmest ubrugt!!

Ronin
Det lyder som om du er lidt uheldig med dyrene. Jeg tror der er størst chance for at se råvildt om morgenen. Det er nok bedst at sidde ved et læhegn, hvor der færdes dyr. Et område med store marker og få remiser og læhegn er normalt bedre på denne årstid end større stykker skov.
Jeg har selv haft chancen til en helveds masse dyr, men ikke nogen jeg gad at slæbe med hjem :mrgreen: :giggle: Det var også på et stykke med store marker. Dyrene kom ud på marken og lige forbi mig :biggrin:

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Frustreret. Jeg skød min sidste buk i maj måned!

Indlæg af Zubra » 26. dec 2012, 22:21

Ronin skrev:Hej igen,

Jeg har opgivet at pürshe mig ind på dyr der står i skoven, det er jeg slet slet ikke skrap nok til.

Jeg vil ikke bedømme mig som voldsomt erfaren egentligt, men meget ivrig. Jeg har forsøgt at få andre mere erfarne til at tage mig i hånden så jeg kunne suge til mig, men det har ikke været muligt indtil nu desværre. Tiden for alle I ved..

Imorges var jeg ude igen, og på hjemvejen gik jeg og funderede over hvad jeg kunne få for mit grej som nærmest ubrugt!!
Rolig,rolig nu!!
Der er mange ting der skal flaske sig ved jagt, du kan være forvist om, at der er mange der ikke har skudt råvildt her i efteråret, og som du sidst har skudt i bukkesesonen. Jeg er en af dem.
Det er vigtigt at du lære dit jagtområde godt at kende. Nu har der været sne, og det er en rigtig god tid at se hvor der er trafik på reviret.
Det lyder til at du er helt klar på hvordan man færdes rundt, men hvis dine stiger står på de forkerte steder, hvor vildtet ikke har deres naturlige veksler, så kan du jo komme til at vente meget længe for der dukker noget op.
Selv om du sidder i en stige eller tårn skal du ikke sidde uroligt, rasle med grej eller andet der kan forstyrre. På den her tid af året rører de sig ikke mere end højst nødvendigt, og chanserne for at se den æsse på lysninger er størst omkring solens opgangs og nedgangstider.
Men derfra og til at opgive i det heletaget at gå på jagt, er der rigtig langt.
Jeg oplever altid noget når jeg er afsted, jeg har gået på jagt i mange år og min kløe i pegefingeren er ikke så voldsom. Lær at glæde dig over de små ting du oplever hvergang du er afsted, det vil du finde ud ad med tiden, at det er dem der fylder mest.
_________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Frustreret. Jeg skød min sidste buk i maj måned!

Indlæg af Lars M. L. » 27. dec 2012, 13:17

Uden at kende dit revir ville jeg satse på at jage i de "lune" dele af reviret. Det kunne fx være en marklavning, hvor der er læ og føde. Kommer der lidt sol, så dyrene får lidt ekstra varme er det helt perfekt. Jeg ville ikke tøve med at jage midt på dagen, hvis ovennævnte betingelser er opfyldt.
Det skader aldrig at tænke lidt kreativt. Kommer dyrene ikke, hvor der er stiger, er det fint at sidde på jorden.

knæk og bræk.
Lars

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Frustreret. Jeg skød min sidste buk i maj måned!

Indlæg af EMD » 27. dec 2012, 16:55

Det kunne også godt lyde lidt som om, at der over de sidste par år er skudt mere råvildt end området kan bære, og at dine 8 konsortietmedlemmer løb ind i et spring af råvildt, som på denne årstid samles fra et meget stort område og tilfældigvis været der hvor de jagede den dag. Hvilket så kun gør, at området er endnu fattigere på råvildt.
Køb et vildtkamera, det er et godt redskab til at se hvad der færdes på området.

Besvar