Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af 5317 » 11. jan 2013, 20:55

I dette hjørne af landet tyder meget til at der vil være fin sporsne i morgen, så det bliver helt spændende at gå en lille runde, måske riflen skal med

andre som skal ud?
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Sporsne

Indlæg af Boldsen » 11. jan 2013, 21:07

Årets sidste fællesjagt står på højkant. Derefter står den på krageregulering fra februar-15. april.
Håber på en fuldfed hanræv i morgen. Alt er klart og contour kameraet er ladet op :rock:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Sporsne

Indlæg af BentxBetjent » 11. jan 2013, 21:25

Ja, skal da lige ud og se om rådyrene stadig spiser af den "madpakke" jeg har åbnet til dem.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
KanonKenneth
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 227
Tilmeldt: 21. okt 2008, 23:32
Interesser: Jagt og alt der kan skyde.
Geografisk sted: Kronjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 103 times

Sporsne

Indlæg af KanonKenneth » 11. jan 2013, 21:27

Min makker og jeg skal ud som hundeførere med hans to norske gråhunde. Gris og elgkalv skal passe på i morgen.
.410
12/89
.22
6,5x55 AI
8x57 js
.45/70

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Sporsne

Indlæg af Boerge » 11. jan 2013, 22:00

Altid spændende med nysne - selvfølgelig skal man lige ud og se, hvad der sker!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Sporsne

Indlæg af Great Dane » 11. jan 2013, 22:34

Vi få med garanti ikke en skid sne her på Varde egnen. Idag prøvede jeg at snige mig ind på nogle dyr der stod lige inde på naboens stykke, for jeg formodede at de på et tidspunkt ville hoppe ind til mig. Jeg gik små 500 meter over en frossen majsstub, det knirker højlydt skal jeg hilse og sige. Nå enden på det blev at dyrene gik videre over til en anden nabo, og hvad der startede med at være tre dyr viste sig at være ni dyr :rock:

Lidt nysne havde gjort tingene meget nemmere.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Sporsne

Indlæg af Unicorn » 11. jan 2013, 22:58

Skal ud i morgen ved solopgang og prøve at kalde på ræven. Det er væsentligt nemmere at spotte den røde røver når der er faldet lidt sne :DancingBanana:
Theory is nice, but facts determine the truth.

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af 5317 » 12. jan 2013, 11:41

5317 skrev:I dette hjørne af landet tyder meget til at der vil være fin sporsne i morgen, så det bliver helt spændende at gå en lille runde, måske riflen skal med

andre som skal ud?
Rådyr er gået ind i beplantningen, et par harer har været aktive, og en hel masse rævefod

kattens osse man ikke lige kender en der har en god gravhund
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af Boerge » 12. jan 2013, 12:22

Vil lige berette om en lidt pudsig oplevelse her til morgen! Sad med riflen i en hotz, der er placeret i udkanten af en lille grantykning. I en 15 år gammel bøgeplantning foran mig, har jeg ryddet et 80 meter langt skudfelt, ca. 6-7 meter i bredden. I rydningen er enkeltstående træer tilbage.
Et kvarter efter åbningtid kan jeg skimte et rådyr, der kommer fra venstre igennem bøgeplantningen, frem mod mit skudfelt. Riflen op i klarstilling på anlægsbøjlen!
Da dyret når frem til lige før lysningen standser det op ( typisk adfærd inden et dyr passerer en lysning ) Pludselig fortsætter der frem over lysningen, lidt hurtigere end godt er. Afstand ca. 50 meter.
Under dyrets trav fanger jeg det i sigtekikkerten, trådkorset på bladet, imens jeg svinger med - lader kuglen gå kort før det når ind til plantningen på højre side af mit skudfelt.
Dyret springer voldsomt tilbage, og forsvinder i retning, hvor det kom fra, jeg kan kun følge det med øjnene en kort strækning.
Normalt falder dyrene død i knaldet med min 22-250, men jeg gik dog ud fra at det var truffet, og at det ville ligge forendt ikke voldsomt langt væk.
Blev siddende i 2o minutter og gik så til skudstedet. Stor var min forbløffelse - overhovedet ingen skudtegn - intet blod, ingen hår, absolut ingenting.
Jeg fulgte så sporene - en fornøjelse af eftersøge på sne. I starten store spring, senere over i normalt gangart. Ca. s5o meter væk var det sprunget over en skelgrøft til nabo.
Undervejs absolut intet der tydede på, at dyret var ramt, og jeg var af den overbevisning, at dyret var uskadt.

Nå men tilbage til skudstedet for at søge at opklare mysteriet. Fandt intet heller ikke kugleanslag. Gik så tilbage mod hotzen - her falder mine øjne helt tilfældigt på et træ, fuglekirsebær, der står ude i lysningen, ca. 15 meter før rådyret set fra hotzen. Jeg ser nu, at kuglen har strejfet dette træ.
Hermed var sagen så opklaret - en blødnæset 22-250 der går igennem splintres til atomer!
Bagefter kunne jeg godt husker, at dette træ var i kikkerten, men mente jeg havde skudt lidt før trådkorset nåede træet, men svinget har så gjort, at kuglen lige strejfede træet.
En lærerig oplevelse - men stor tilfredshed over at man fik syn for sagen - og at dyret slap uskadt!
Foto, hvis det lykkedes mig at få det ind!!
Vedhæftede filer
IMG_0001.JPG
IMG_0001.JPG (76.8 KiB) Vist 9068 gange
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af TheDarkSide » 12. jan 2013, 14:38

Boerge skrev: og at dyret slap uskadt!
Jeg ville have tilkaldt en sweisshundefører.. Kuglen har jo formentlig fragmenteret og givet en form for haglgeværeffekt. Små stykker kugle der rammer dyret giver nok ikke meget sweiss eller skudtegn.. Jeg har hørt fra flere sweisshundeførere at selv ved skud med riffel kan et dyr godt afgive ganske få dråber sweiss på størrelse med et knappenålshoved (observeret i nysne). Dette skulle vidst kunne ske ved træf i fx kølle eller løb.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af Boerge » 12. jan 2013, 16:38

TheDarkSide skrev:
Boerge skrev: og at dyret slap uskadt!
Jeg ville have tilkaldt en sweisshundefører.. Kuglen har jo formentlig fragmenteret og givet en form for haglgeværeffekt. Små stykker kugle der rammer dyret giver nok ikke meget sweiss eller skudtegn.. Jeg har hørt fra flere sweisshundeførere at selv ved skud med riffel kan et dyr godt afgive ganske få dråber sweiss på størrelse med et knappenålshoved (observeret i nysne). Dette skulle vidst kunne ske ved træf i fx kølle eller løb.
Det ville jeg også have gjort, hvis jeg ikke følte mig 100 sikker. Et nærmere studie af skuddet i træet viser iøvrigt, at der ikke er helt "gennemskud", men at kuglen formentlig er fragmenteret dels ind i træet og dels skråt ud til venstre!! Og træet står immervæk 15 meter før dyrets position!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af Boldsen » 12. jan 2013, 17:54

image.jpg
image.jpg (40.93 KiB) Vist 8928 gange
Ingen ræv til mig, men en fin stor (af krop) buk med 1cm baststænger. Der blev skudt 6 stk. råvildt og en sneppe.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af TheDarkSide » 12. jan 2013, 18:49

Boerge skrev:
TheDarkSide skrev:
Boerge skrev: og at dyret slap uskadt!
Jeg ville have tilkaldt en sweisshundefører.. Kuglen har jo formentlig fragmenteret og givet en form for haglgeværeffekt. Små stykker kugle der rammer dyret giver nok ikke meget sweiss eller skudtegn.. Jeg har hørt fra flere sweisshundeførere at selv ved skud med riffel kan et dyr godt afgive ganske få dråber sweiss på størrelse med et knappenålshoved (observeret i nysne). Dette skulle vidst kunne ske ved træf i fx kølle eller løb.
Det ville jeg også have gjort, hvis jeg ikke følte mig 100 sikker. Et nærmere studie af skuddet i træet viser iøvrigt, at der ikke er helt "gennemskud", men at kuglen formentlig er fragmenteret dels ind i træet og dels skråt ud til venstre!! Og træet står immervæk 15 meter før dyrets position!
Fair nok, det var jo dig, der var til stede i situationen :razz:

Brugeravatar
KanonKenneth
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 227
Tilmeldt: 21. okt 2008, 23:32
Interesser: Jagt og alt der kan skyde.
Geografisk sted: Kronjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 103 times

Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af KanonKenneth » 12. jan 2013, 21:34

ImageUploadedByTapatalk1358022690.016063.jpg
ImageUploadedByTapatalk1358022690.016063.jpg (57.26 KiB) Vist 8853 gange
Min dag gik efter bedste evne. Efter 30 sek. i skoven havde hundene samlet ko med kalv op og efter en god time var jeg inde på 20 meter og kunne give kalven et skud som væltede den på stedet. Senere var jeg med da min makker skød et vildsvin på samme afstand for den ene hund. Hundjagt i Sverige er for fedt!!
.410
12/89
.22
6,5x55 AI
8x57 js
.45/70

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af Great Dane » 12. jan 2013, 21:40

Det er sgu iorden det der :DancingBanana:

Hvad er det for en 'bøs'?
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Boban
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 337
Tilmeldt: 16. maj 2011, 14:02
Interesser: Riffeljagt på Bukke og svin
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 34 times

Re: Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af Boban » 13. jan 2013, 10:08

KanonKenneth skrev:
ImageUploadedByTapatalk1358022690.016063.jpg
Min dag gik efter bedste evne. Efter 30 sek. i skoven havde hundene samlet ko med kalv op og efter en god time var jeg inde på 20 meter og kunne give kalven et skud som væltede den på stedet. Senere var jeg med da min makker skød et vildsvin på samme afstand for den ene hund. Hundjagt i Sverige er for fedt!!
Tillykke med din elg, hvor har du skudt den ? Det elglaug jeg er med i er elgjagten afblæst pga. for mange skudte kalve, kunne ellers have skudt elgkalv igår.

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af LBJ » 14. jan 2013, 11:38

Boerge skrev:Vil lige berette om en lidt pudsig oplevelse her til morgen! Sad med riflen i en hotz, der er placeret i udkanten af en lille grantykning. I en 15 år gammel bøgeplantning foran mig, har jeg ryddet et 80 meter langt skudfelt, ca. 6-7 meter i bredden. I rydningen er enkeltstående træer tilbage.
Et kvarter efter åbningtid kan jeg skimte et rådyr, der kommer fra venstre igennem bøgeplantningen, frem mod mit skudfelt. Riflen op i klarstilling på anlægsbøjlen!
Da dyret når frem til lige før lysningen standser det op ( typisk adfærd inden et dyr passerer en lysning ) Pludselig fortsætter der frem over lysningen, lidt hurtigere end godt er. Afstand ca. 50 meter.
Under dyrets trav fanger jeg det i sigtekikkerten, trådkorset på bladet, imens jeg svinger med - lader kuglen gå kort før det når ind til plantningen på højre side af mit skudfelt.
Dyret springer voldsomt tilbage, og forsvinder i retning, hvor det kom fra, jeg kan kun følge det med øjnene en kort strækning.
Normalt falder dyrene død i knaldet med min 22-250, men jeg gik dog ud fra at det var truffet, og at det ville ligge forendt ikke voldsomt langt væk.
Blev siddende i 2o minutter og gik så til skudstedet. Stor var min forbløffelse - overhovedet ingen skudtegn - intet blod, ingen hår, absolut ingenting.
Jeg fulgte så sporene - en fornøjelse af eftersøge på sne. I starten store spring, senere over i normalt gangart. Ca. s5o meter væk var det sprunget over en skelgrøft til nabo.
Undervejs absolut intet der tydede på, at dyret var ramt, og jeg var af den overbevisning, at dyret var uskadt.

Nå men tilbage til skudstedet for at søge at opklare mysteriet. Fandt intet heller ikke kugleanslag. Gik så tilbage mod hotzen - her falder mine øjne helt tilfældigt på et træ, fuglekirsebær, der står ude i lysningen, ca. 15 meter før rådyret set fra hotzen. Jeg ser nu, at kuglen har strejfet dette træ.
Hermed var sagen så opklaret - en blødnæset 22-250 der går igennem splintres til atomer!
Bagefter kunne jeg godt husker, at dette træ var i kikkerten, men mente jeg havde skudt lidt før trådkorset nåede træet, men svinget har så gjort, at kuglen lige strejfede træet.
En lærerig oplevelse - men stor tilfredshed over at man fik syn for sagen - og at dyret slap uskadt!
Foto, hvis det lykkedes mig at få det ind!!
Bare til info, så er der stadigvæk en risiko for at dyret er truffet af splinter selv om det står 15 m bagved træet. At det yderlig mere vender om og springer "voldsomt" tilbage indikere også at det er truffet.
Jeg havde også eftersøgt det.
Jeg brændte selv nallerne i tyskland i sommers under en brunstjagt og gennemskød et træ 10-12 m foran en buk. Mit held var bare at en af splinterne sad lige under hovedet (samt en splint på bladet og 1 i maven).

Brugeravatar
KanonKenneth
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 227
Tilmeldt: 21. okt 2008, 23:32
Interesser: Jagt og alt der kan skyde.
Geografisk sted: Kronjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 103 times

Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af KanonKenneth » 14. jan 2013, 13:50

Tak for det. Det er min elskede Marlin i .45/70 gov. Den er svenskerne slemt imponerede over.
Det var i et lille laug i det nordlige småland. Tre kalve tilbage og fri gris.
.410
12/89
.22
6,5x55 AI
8x57 js
.45/70

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af Zubra » 16. jan 2013, 12:41

Jeg har været afsted her til morgen. Helt vindstille snehvidt landskab med rim på grenene, ren luxus for øjne og sjæl.
Jeg har obseveret et svagt lam der går sammen med en rå, som skal bortskydes. Det lykkedes ikke i dag, men det var en fantastisk morgen.
___________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Holmes
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 13. okt 2008, 19:14
Interesser: jagt og genladning
Geografisk sted: midt jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Sporsne - Måske riflen skal med. Andre som skal ud?

Indlæg af Holmes » 16. jan 2013, 13:04

Jeg fik et lam her i formiddags på 14,5 kg brækket
Det gik i et spring på 7 stk med 2 bukke i,hvoraf den ene er næsten dobbelt ørehøjde
Og den anden har ikke sat noget op endnu
Mvh Holmes
Det umulige laver vi med det samme mirakler er der vente tid på

Besvar