Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig mand

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig mand

Indlæg af Mannlicher 308 » 23. jan 2013, 21:52

Hej gutter.

På opfordring (der skulle ikke så meget overtalelse til :oops: ) poster jeg et indlæg jeg tidligere i dag lagde på Small Talk, det handler såmænd bare om mit livs jagtoplevelse - en bjørnejagt i Alaska:


Bjørnen blev skudt på sidste jagtdags sidste time (30. august), en flot 9 fods brunbjørnehan, meget mørk i pelsen (nærmest kaffefarvet) med lyse øretipper. Var på 10 dage 1:1 i det sydvestlige Alaska, i sig selv en helt fantastisk tur, hvor man oplever natur, som man dårligt kan rumme i fantasien. Fysisk krævende, men især en mental udfordring, fordi man er så afhængig af naturen og den er så usamarbejdsvillig (vi var tåget inde på en bakketop i 5 dage!). En Pürsch er ikke 50 meter gennem et krat, men måske 5-10 km gennem vanskeligt terræn - og så er der lang vej hjem, når den er væk, når man kommer frem!

Havde afslået en hunbjørn en time inden vores packer så ham her på et par km afstand. Troede først det var en sortbjørn, men på det tidspunkt havde jeg været godt tilfreds med en hare, og afsted ryger guiden og jeg. Ca. halvvejs kan vi se, at det squ' ikke er en sortbjørn, men som guiden sagde: "That is a brownbear, and what a trophy!" Det risler stadigvæk frydefuldt ned af nakken, når jeg husker tilbage.

Da vi næsten er på skudafstand begynder han imidlertid at trække ind i et vådområde med høj bevoksning, hvor vi mister ham af syne. Holder han retningen vil han imidlertid krydse et lille vandløb, hvor jeg kan få frit skud. Jeg indtager knælende skydestilling på en lille knold - bare så klar - 10 dages tilbageholdt jagt- og drabsinstinkt er fokuseret i min højre pegefinger!

Og ganske rigtigt, efter kort tid (føltes som år) ser jeg hans "rygpukkel" over bevoksningen. Jeg kan huske, at jeg tænker: Ikke noget forhastet dårligt skud nu (han er på 60-70 meter). Jeg får givet tegn til guiden, der står ca. 50 meter væk, at jeg kan se ham og vil skyde om lidt. Lidt efter står han (altså bamse) på brinken til vandløbet og har øverste halvdel af kroppen fri og ”sniffer” ivrigt (vinden er god for os, men har han fært alligevel?). Det er ikke ideelt, vil helst skyde lavt i forkroppen, men det er nu eller aldrig og jeg sender en 300 grain TSX fra en 375 H&H diagonalt gennem ham fra højre bagkrop. Han klapper ned med det samme, men virrer lidt med hovedet, jeg tænker ”tapskud!” mens jeg repeterer og gir’ ham et skud mere med det samme. Det sidder i hans højre skulder og han ruller væk bag brinken.

Alt er stille, og både guiden og jeg er overbeviste om, at han er død, men det er nu alligevel en langt tur frem til vi finder ham 1 meter fra hvor jeg så ham sidst - alt foregår i slowmotion og uden lyd. Til gengæld er synet af bjørnen der i græsset altså overvældende, hold kæft hvor var han stor – og flot! Jeg synker en klump, gir’ guiden en krammer og bjørnen et klap og en tak (vi får alle, inkl. bjørnen, en snaps senere). Jeg folder også mine hænder i en stille bøn til Vorherre, det var næsten helt bogstaveligt en ”ud af kroppen oplevelse”. Guiden var helt overbevist om, at Gud havde belønnet mig fordi jeg afslog hunbjørnen (som også ville ha’ været på kanten jagtetisk), og jeg skal ikke kunne udtale mig på Vorherres vegne, men oplevelsen var så god, at jeg havde behov for ”jubel på et højt plan”.

Turen tilbage til Spikecamp var i øvrigt noget af det hårdeste jeg har været med til. Det var blevet mørkt inden vi var færdige med at skinne ham, og vi gik i 4-5 timer i regn og blæst, gennem vandløb og i ualmindeligt vanskeligt terræn (blødt og knoldet). Den mest udfordrede var dog packeren, han bar skind og kranie – en vægt på ca. 200 pounds (90 kg) – uden nogen klage undervejs! Jeg måtte brække mig af udmattelse kort før vi var hjemme, men han tilbød bare at bære sit gevær igen (jeg havde båret det for at aflaste ham lidt) ”I could use some counterbalance!” – det er squ’ service.

Da vi var hjemme og spiste natmaden spurgte jeg ham: What did you think about when you carried that load tonight?!” og han svarede tilbage i typisk stil: ”One step more!” Han var en stor og bomstærk bondedreng fra Michigan, men med et meget begrænset ordforråd. Det meste kunne klares med: ”Yep, Nope eller I’m good”.

Jeg blev fløjet ud den næste morgen og nåede derfor ikke at se ret meget til min bjørn, men det gør jo ikke forventningen mindre. Var oprindeligt stillet i udsigt, at det ville ta’ et år hos konservatoren (bliver til en ”Rug”), så april/maj er jo vildt fedt.

Og nej, skindet er ikke solgt, men det når fan’me at være betalt inden det når hjem, godt og vel. Sådan en tur sætter jo sit præg på jagtbudgettet, for at sige det diplomatisk, men alligevel alle pengene værd. Jeg havde egentlig regnet med, at det var en ”once in a lifetime” oplevelse, men jeg ved nu, at jeg skal derover igen – og havregryn og fedtemadder smager jo også meget godt… :biggrin:
Vedhæftede filer
Bjørn, lille fil.jpg
Bjørn, lille fil.jpg (46.95 KiB) Vist 8761 gange

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 874
Tilmeldt: 7. nov 2010, 14:16
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 47 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af JPedersen » 23. jan 2013, 21:55

Mannlicher 308 skrev:Hej gutter.

På opfordring (der skulle ikke så meget overtalelse til :oops: ) poster jeg et indlæg jeg tidligere i dag lagde på Small Talk, det handler såmænd bare om mit livs jagtoplevelse - en bjørnejagt i Alaska:


Bjørnen blev skudt på sidste jagtdags sidste time (30. august), en flot 9 fods brunbjørnehan, meget mørk i pelsen (nærmest kaffefarvet) med lyse øretipper. Var på 10 dage 1:1 i det sydvestlige Alaska, i sig selv en helt fantastisk tur, hvor man oplever natur, som man dårligt kan rumme i fantasien. Fysisk krævende, men især en mental udfordring, fordi man er så afhængig af naturen og den er så usamarbejdsvillig (vi var tåget inde på en bakketop i 5 dage!). En Pürsch er ikke 50 meter gennem et krat, men måske 5-10 km gennem vanskeligt terræn - og så er der lang vej hjem, når den er væk, når man kommer frem!

Havde afslået en hunbjørn en time inden vores packer så ham her på et par km afstand. Troede først det var en sortbjørn, men på det tidspunkt havde jeg været godt tilfreds med en hare, og afsted ryger guiden og jeg. Ca. halvvejs kan vi se, at det squ' ikke er en sortbjørn, men som guiden sagde: "That is a brownbear, and what a trophy!" Det risler stadigvæk frydefuldt ned af nakken, når jeg husker tilbage.

Da vi næsten er på skudafstand begynder han imidlertid at trække ind i et vådområde med høj bevoksning, hvor vi mister ham af syne. Holder han retningen vil han imidlertid krydse et lille vandløb, hvor jeg kan få frit skud. Jeg indtager knælende skydestilling på en lille knold - bare så klar - 10 dages tilbageholdt jagt- og drabsinstinkt er fokuseret i min højre pegefinger!

Og ganske rigtigt, efter kort tid (føltes som år) ser jeg hans "rygpukkel" over bevoksningen. Jeg kan huske, at jeg tænker: Ikke noget forhastet dårligt skud nu (han er på 60-70 meter). Jeg får givet tegn til guiden, der står ca. 50 meter væk, at jeg kan se ham og vil skyde om lidt. Lidt efter står han (altså bamse) på brinken til vandløbet og har øverste halvdel af kroppen fri og ”sniffer” ivrigt (vinden er god for os, men har han fært alligevel?). Det er ikke ideelt, vil helst skyde lavt i forkroppen, men det er nu eller aldrig og jeg sender en 300 grain TSX fra en 375 H&H diagonalt gennem ham fra højre bagkrop. Han klapper ned med det samme, men virrer lidt med hovedet, jeg tænker ”tapskud!” mens jeg repeterer og gir’ ham et skud mere med det samme. Det sidder i hans højre skulder og han ruller væk bag brinken.

Alt er stille, og både guiden og jeg er overbeviste om, at han er død, men det er nu alligevel en langt tur frem til vi finder ham 1 meter fra hvor jeg så ham sidst - alt foregår i slowmotion og uden lyd. Til gengæld er synet af bjørnen der i græsset altså overvældende, hold kæft hvor var han stor – og flot! Jeg synker en klump, gir’ guiden en krammer og bjørnen et klap og en tak (vi får alle, inkl. bjørnen, en snaps senere). Jeg folder også mine hænder i en stille bøn til Vorherre, det var næsten helt bogstaveligt en ”ud af kroppen oplevelse”. Guiden var helt overbevist om, at Gud havde belønnet mig fordi jeg afslog hunbjørnen (som også ville ha’ været på kanten jagtetisk), og jeg skal ikke kunne udtale mig på Vorherres vegne, men oplevelsen var så god, at jeg havde behov for ”jubel på et højt plan”.

Turen tilbage til Spikecamp var i øvrigt noget af det hårdeste jeg har været med til. Det var blevet mørkt inden vi var færdige med at skinne ham, og vi gik i 4-5 timer i regn og blæst, gennem vandløb og i ualmindeligt vanskeligt terræn (blødt og knoldet). Den mest udfordrede var dog packeren, han bar skind og kranie – en vægt på ca. 200 pounds (90 kg) – uden nogen klage undervejs! Jeg måtte brække mig af udmattelse kort før vi var hjemme, men han tilbød bare at bære sit gevær igen (jeg havde båret det for at aflaste ham lidt) ”I could use some counterbalance!” – det er squ’ service.

Da vi var hjemme og spiste natmaden spurgte jeg ham: What did you think about when you carried that load tonight?!” og han svarede tilbage i typisk stil: ”One step more!” Han var en stor og bomstærk bondedreng fra Michigan, men med et meget begrænset ordforråd. Det meste kunne klares med: ”Yep, Nope eller I’m good”.

Jeg blev fløjet ud den næste morgen og nåede derfor ikke at se ret meget til min bjørn, men det gør jo ikke forventningen mindre. Var oprindeligt stillet i udsigt, at det ville ta’ et år hos konservatoren (bliver til en ”Rug”), så april/maj er jo vildt fedt.

Og nej, skindet er ikke solgt, men det når fan’me at være betalt inden det når hjem, godt og vel. Sådan en tur sætter jo sit præg på jagtbudgettet, for at sige det diplomatisk, men alligevel alle pengene værd. Jeg havde egentlig regnet med, at det var en ”once in a lifetime” oplevelse, men jeg ved nu, at jeg skal derover igen – og havregryn og fedtemadder smager jo også meget godt… :biggrin:
Jeg har ikke lige fået læst din jaghistorie, men lige bjørn er et dyr jeg virkelig, virkeligt godt kunne tænke mig at jage.. det må virkelig være det ypperste :numberone: :respekt:
men uden at have læst, vil jeg alligevel sige fantastisk at dele sådan nogle ting her :D håber jeg får tid til at læse den i morgen.
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Mikkel » 24. jan 2013, 10:08

Tak fordi du delte historien med os! Det må have været en fantastisk oplevelse! Jeg er ikke selv et sted, hvor jeg vil gå på jagt for trofæet, men det kan jo være, at jeg kommer det på et tidspunkt.

Hvor meget kostede turen samlet set? Hvis du da vil ud med det... :) Hvem bookede du igennem?

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig mand

Indlæg af Kruffe » 24. jan 2013, 10:33

Tak for historien - det lyder fantastisk! Jeg dagdrømmer allerede :-)
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af BentxBetjent » 24. jan 2013, 10:38

Sikke et trofæ, og tak for den fabelagtige historie der fulgte med.. :respekt:
Håber du får spist nogle fedtemadder, så vi på NVF snart kan læse endnu en god jagtfortælling.. :rock:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Sitting Bull
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. dec 2012, 22:53
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Sitting Bull » 24. jan 2013, 10:41

Af nysgerrighed: hvad gør man med kødet?

God historie i øvrigt :).

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af HHC » 24. jan 2013, 12:57

:goodpost:

Brugeravatar
Alan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16. mar 2008, 12:29
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Alan » 24. jan 2013, 15:35

Tillykke med en fantastisk Natur & Jagt oplevelse.

Er du opmærksom på hvor meget sådan en ”rug” fylder, du kommer til at savne en fuldmontage. :blink:
If we shoot a boar three times with a 308 and it runs off, we blame the caliber. If we shoot a boar three times with a 9.3 and it runs off, we credit the boar. Just the way men's minds work.

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af LBJ » 24. jan 2013, 17:39

Tillykke med bjørnen og en oplevelse ud over det sædvanlige.

Du er dælme god til at gengive dine oplevelser, så jeg håber vi får noget mere fra din pen af.
:bowdown:

Tom4000
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 22. maj 2011, 17:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Tom4000 » 24. jan 2013, 19:55

:respekt:

:goodpost:

Brugeravatar
Reloadere
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 475
Tilmeldt: 21. maj 2010, 20:27
Interesser: genladning
Geografisk sted: østfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 21 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Reloadere » 24. jan 2013, 20:15

:numberone:
tillykke

Brugeravatar
Schweizertossen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 653
Tilmeldt: 8. sep 2008, 22:13
Interesser: Historisk riffel skydning WW2
Geografisk sted: Onsild.st
Has thanked: 69 times
Been thanked: 51 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Schweizertossen » 24. jan 2013, 22:00

Tillykke med bamsen :thumbup:

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Mannlicher 308 » 24. jan 2013, 22:04

Hej igen gutter

Ret fedt at komme sent hjem fra en lang dag på arbejdet og så se jeres kommentarer og anerkendelser - tak for det :oops:

Jeg skal nok vende tilbage med flere detaljer og svar senere. :NVFrules:

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Zubra » 25. jan 2013, 01:26

Kanon fortælling og tillykke med trofæet.
Lige som når man læser jagtberetninger fra Alaska, er det hårdt arbejde, som mange ikke er gearet til, desto større er oplevelsen når det så lykkes at få et flot trofæ med hjem.
Pris tja penge er jo blot et betalingsmiddel. men en oplevelsen af den størrelse vil trække renter på din livskonto resten af dine dage. Den er der ingen der kan tage fra dig.
Her er ingen bankkrak. :biggrin:
_________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Scout » 25. jan 2013, 11:32

Stort tillykke her fra.
Flot bamse og sikke en oplevelse.
Min personlige mening er, at din oplevelse og bamsen næsten er endnu mere værd, fordi du måtte slide lidt for det og endvidere havde taget beslutningen om ikke at skyde en bjørn, da du kunne.
Jeg vil også gerne høre mere om, hvordan og med hvem du fik arrangeret turen.
Også meget gerne lidt om din riffel og dit øvrige udstyr, hvordan virkede det hele - var det noget du ville ændre, hvis du kunne, nu du ser tilbage på turen?
Samt sidst men ikke mindst; flere billeder.
.....som til at bare hvis du gider.....lissom' på en eller anden måde... :fun:

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af SHR 30.06 » 25. jan 2013, 14:05

Stort tillykke. Du har gennemført den tur der forhåbentlig engang skal være mit jagtlige højdepunkt. Og dejlig beretning. :numberone:

Dog holder jeg med Scout her..... For at citere Ole Testrup: "Hva skøøøe du een mæ?"
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Mannlicher 308 » 25. jan 2013, 20:16

Så er det weekend, har glædet mig til at komme hjem og fortsætte beretningen – tak for jeres interesse – og så skal jeg på trykjagt i Skåne i morgen – det går helt fint for tiden :biggrin:

Tilbage til bamse:

Mht. til prisen, så bliver det jo ikke billigere af, at jeg skjuler sandheden, men alt inkl. har turen altså stået i 120.000 Dkr. Heraf er 12000 $ a 6.15 for selve jagten og hertil 1500 $ i drikkepenge til packer og guide. Resten er fly, hotel, konservator, CITES papirer, fragt og lidt grej, jeg købte til lejligheden. Men nu er pengene betalt og som Zubra sagde, jagtoplevelsen kan ingen tage fra mig…

Transporten indebar i øvrigt 6 landinger i tiltagende små fly, inden vi var i Spikecamp, hvorfra vi jagede. Det sidste og mindste fly var fra Main camp til Spike camp og tilbage, en Super Cub. Et stålskelet omspændt af lærred og monteret med en lille motor og to kæmpe ballondæk. Kan ud over piloten tage én jæger med grej, men kan til gengæld lande overalt – hvis det da ikke lige er tåget eller stormende – som det ofte er i Alaska.

Vi havde først entreret med et førende dansk jagtrejsebureau på en testjagt, men bureauets kontakt i Alaska forsvandt pludselig fra jordens overflade (medbringende forskuddet fra bureauet). Vi tabte ikke noget, men stod der i foråret 12 – spændte til bristepunktet af forventning – uden jagt. Frem for at vente på de professionelle besluttede vi at tage sagen i egen hånd og fandt på nettet frem til en række outfittere i Alaska, som tilbød bjørnejagt. Igen via nettet (Google er fantastisk – og egentlig uhyggelig) og et par kontakter bedømte vi outfitternes troværdighed og endte derefter op med at indgå en aftale med WestWindGuideService, der drives og ejes af Tony Lee. Han blev fint omtalt i de mange amerikanske jagtfora og havde under alle omstændigheder drevet outfitterfirma i årtier, så helt galt kunne det ikke være.

Han viste sig også at være en professionel og fin fyr (og en fænomenal pilot), der gjorde alt for sine kunder. I de uger vi var der, havde han 4-5 guides ude med hver en-to jægere. Alle skulle flyves ud i hans Super Cup, og da ingen rigtig så noget fra de første Spike Camps ville han flyve os alle – en ad gangen – til nye camps. Det var jo rigtig fint (og en ekstra udgift for ham), men her endte min rejseledsager fra Danmark (også 1:1 i 10 dage, men med en anden guide fra en anden Spike Camp ca. 50 km væk) bagerst i køen, og lige inden de skulle flyttes, de havde pakket lejren sammen, blæste det op og de måtte blive en nat mere. Han kom af sted næste dag, men da du ikke må skyde samme dag du har fløjet, endte han med at ha’ den eneste reelle skudchance på den dag, hvor han ikke måtte skyde :wall:

Det er jo noget af en mavepuster, at skulle ta’ hjem uden en bjørn, men et i tid og rum vidtstrakt barbesøg i Anchorage på hjemturen hjalp dog lidt og vi er nu i gang med planlægningen af den næste tur (op på hesten og fremad!). Nogen outfittere lover 100%, men det er dem man skal gå langt uden om. Vi vidste, at man ikke kan være 100 % sikre på en bjørn, og indtil lige før jeg skød min – på sidste jagtdags sidste time, havde jeg også i flere dage været alvorligt indstillet på, at komme hjem uden.

Derfor var jeg også virkelig fristet, da jeg blev tilbudt hunbjørnen. Vi havde fulgt hende over to dage, men hun var ledsaget af to store unger, næsten så store som hende selv. Både guide og packer forsikrede mig om, at de ville blive smidt ud hvad dag det skulle være (”It would be technically OK…”). Jeg var virkelig fristet, men endte med at tænke: Fan’me nej, om jeg vil rejse så langt og bruge så mange penge, for at have et skind hængende, hvor jeg hver gang jeg så på det ville tænke – var det nu rigtigt at skyde hende?!

Vi havde taget rygsækkene på for at gå efter hende, da jeg sagde: ”No, we’ll let her go!” Jeg tror både guide og packer var lettede, men det var jeg helt sikkert også – ikke bare fordi det var den rigtige beslutning jagtetisk, men nu havde jeg selv besluttet, at komme hjem uden bjørn. Når man havde været 10 dage i elementernes vold og følt sig magtesløs, så var det fedt at kunne råbe (indeni): ”Det kan godt være, at du gjorde alt for, at jeg ikke skulle få den bjørn, men jeg traf selv beslutningen!”

Det varede dog ikke så længe før svaret kom: ”Næh du gør ej, for nu sætter jeg en mega flot bjørn lige foran dig – ta’ den!”
Det var jeg jo egentlig helt godt tilfreds med, men vedrørende bjørnejagt i Alaska kan man i hvert fald lære, at man på forhånd skal være forliget med, at man kan komme hjem uden bjørn – og være i stand til at tackle det. Og så endelig et citat fra packeren (hans længste sætning): ”It ain’t over ’til it’s over!”

Oveni har jeg så oplevet, hvordan min makker tacklede sin ”hjem uden bjørn” oplevelse. Han havde ikke nogen ”det passer sammen det hele…” oplevelse, det lykkedes bare ikke, men ikke mindst på den baggrund har det været en imponerende oplevelse af menneskelig robusthed og genrejsningskraft – dyb, dyb respekt – ham vil jeg gerne med igen! :respekt:

Mht. til kød er den lokale regel, at alt spiseligt skal med ud, men kødet fra Brunbjørne, der i modsætning til Grizzly’er har adgang til fisk, regnes for uspiseligt. Det skulle være som at lægge et stykke laks og et stykke oksekød ved siden af hinanden over 14 sommerdage – og så go’ appetit! På Moosejagt skal alt med ud, deraf vendingen: ”When the Mosse drops, the fun stops!”, men her kunne vi efterlade kadaveret (som i øvrigt ligner en tyk mand uden hoved og hænder/fødder).

Mht. trofæet, så er det rigtigt, at en Rug fra en 9 fods bjørn faktisk fylder noget der ligner 3x2 meter, men det er i det mindste kun i en dimension. Jeg vil ikke kunne nænne at lægge den på gulvet, men vi har et par vægge i forslag. Familien har hidtil været med på, at dagligstuen er min ”trofæudstilling” (jeg har siden fundet ud af, at det vist er meget moderne), bare jeg ikke sætter noget fuldmonteret op – de kvindelige familiemedlemmer finder dem uhyggelige (?!).

Mht. til udstyr, så er det jo ikke specielt koldt i Alaska i August. 5-20 grader Celsius om dagen og ned til eller lidt under frysepunktet om natten. Härkilas X-Invisible med hurtigt tørrende termotøj under var helt fint – og et par solide støvler selvfølgelig. Vigtigst er dog godt regntøj, det regner rigtig meget. Jeg havde med stort besvær skaffet en lange regnfrakker fra Helly Hansen i camo-mønster. Lang, for at kunne nå ned over hip-boots – der siges at være nationalfodtøjet i Alaska. Jeg var dog ikke ude for vandløb, jeg ikke kunne klare i almindelige gore-tex jagtstøvler, men det skal man vist ikke regne med.

Da vi først indgik aftalen 8 uger før vi skulle af sted, kunne vi ikke nå at få papirbehandlet vores våben i USA (tager mindst 8 uger), men Outfitteren tilbød at vi kunne låne af ham uden beregning (han lånte os også soveposer og hipboots). Vi prøveskød den første dag i Main Camp, jeg en Winchester 375 H&H med 300 grains Barnes TSX og min makker en Winchester 300 WSM, begge monteret med Leupold kikkert med 1-4 forstørrelse. Fine, robuste og velskydende våben med plasticskæfte og rustfrit stål. Dyrt træ og almindelig brunering hører ikke hjemme i Alaska. Min oprindelige plan var at tage min egen plastic Blaser R8 med 9,3x62 pibe og en 250 grains TSX – det blir’ næste gang.

Jeg har selvfølgelig en masse billeder, men lige nu er problemet, at de er for store til at kunne uploades på sitet, og jeg kan ikke finde ud af, hvordan man formindsker dem (råd modtages gerne).

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Scout » 25. jan 2013, 21:25

Interessant beretning.
Nogle vil nok stejle over at bruge, hvad der svarer til en KIAs pris på en bamse, men faktist er den pris ikke urimelig IMO....og heller ikke uoverkommelig for de fleste med lidt dedikation.
Så må man jo bare spare på noget andet grej og skære ned på rødvin og bøffer i en periode.
Evt beholde den gamle bil lidt længere - apropos biler.

Billeder; højreklik på billede, åben med office, rediger billeder, tilpas størrelse (f.eks 400), gem og Bob er din onkel.

Ser frem til billeder.
Senest rettet af Scout 25. jan 2013, 21:31, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af BentxBetjent » 25. jan 2013, 21:27

Mannlicher 308 skrev: Jeg har selvfølgelig en masse billeder, men lige nu er problemet, at de er for store til at kunne uploades på sitet, og jeg kan ikke finde ud af, hvordan man formindsker dem (råd modtages gerne).
Edit: Shit, men hatten af for rejsekammeraten for at håndtere det, det MÅ da også lægge en dæmpe på ens egen begejstring.... rejsekammeraten der har gennemgået stort set det samme, ikke LIGE får det sidste med.. :respekt: til jer begge.

Skynd dig at fedte for en "admin"... :oops:
ellers er der den seje vej for PC rookies...: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=18&t=2533
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Slettes3 » 26. jan 2013, 11:22

Tillykke med trofæet.

Det lyder som om du har haft en rigtig herretur. Alaska står for mig ligeledes som noget der en dag skal prøves med kano ned af en flod med riffel og oppakning. Jeg kunne dog bedst tænke mig at tage derop i sept./okt. hvor der hele ligge på vippen til vinteren gør sit indtog.
Man kan aldrig tage for mange billeder på sådan en tur. Glæder mig til at se flere :DancingBanana:

-V-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 12. maj 2012, 08:22
Interesser: Skydere, udeliv og vellevned
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af -V- » 26. jan 2013, 12:48

Mannlicher 308 skrev:alt inkl. har turen altså stået i 120.000 Dkr.
Fuck prisen.

Oplevelsen lever med dig for evigt, og historien bliver bare bedre og bedre for hver gang den fortælles, ikke sandt? "Jamen, jeg siger jer, svende, den bjørn var stor som et hus, og den angreb mig, angreb mig, siger jeg jer!" :blink:
Iøvrigt er det sgudda om noget en fortælling som lægger damer ned - dét kan ikke opgøres i penge....

Jeg er bare misundelig.
Som Rigbymauser skriver, så er vi nok flere som håber på samme tur eller variationer over temaet på et tidspunkt i vores liv.

Brugeravatar
Marsk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 58
Tilmeldt: 12. dec 2012, 19:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nørrebro
Has thanked: 25 times
Been thanked: 1 time

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Marsk » 26. jan 2013, 12:59

Fantastisk historie. :razz:

Jeg håber virkelig at det lykkes dig at få flere billeder lagt på.

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Mannlicher 308 » 28. jan 2013, 10:58

Hej gutter

Her er så lidt billeder - taget fra samme bakketop.

Da vi ankom, i det skønneste vejr, vi kunne vel overvåge 100 kvkm, nederst dagen efter og det meste af de næste 4 dage - i tåge. Og endelig billedet i midten, den sidste aften på bakken, hvor solen endelig brød frem, nærmest væltende ind mellem bjergene.
Vedhæftede filer
Alaska på en god dag lille.jpg
Alaska på en god dag lille.jpg (70.85 KiB) Vist 8076 gange
Alaska solnedgang lille.jpg
Alaska solnedgang lille.jpg (50.51 KiB) Vist 8076 gange
Alaska tåge lille.jpg
Alaska tåge lille.jpg (54.66 KiB) Vist 8076 gange

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Mannlicher 308 » 28. jan 2013, 11:44

Lige to mere.

Først min guide med Bjørnen og dernæst guide og packer i gang med at skinne bjørnen. Der var myriader af sultne myg, så de bærer myggenet.

Guiden var tidligere politimand fra Anchorage - sikke nogen historier han kunne fortælle...

Jeg har flere billeder, men har nogle tekniske problemer lige nu med at få dem frem, tager et par dage at få løst.
Vedhæftede filer
G m bjørn lille maskeret.jpg
G m bjørn lille maskeret.jpg (98.54 KiB) Vist 8064 gange
skinning lille2.jpg
skinning lille2.jpg (94.94 KiB) Vist 8064 gange

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Bjørnejagt i Alaska - en kort beretning fra en lykkelig

Indlæg af Mannlicher 308 » 29. jan 2013, 14:47

Lidt flere billeder, og så er det vist det.

Først et par af gerningsmand og offer - behørigt maskeret. Det andet billede gir' en fornemmelse af bamses størrelse.

Dernæst et par af guide og packer, den første i gang med det som det meste af tiden gik med - glassing. Dvs. man vælger et udsigtspu nkt, og herfra sidder man så med kikkert og holder øje med bjørne - hele dagen. I klart vejr kan man se dem mange km væk, men så snart man går efter dem, kommer man "ned" i terrænet, og kan kun se kort fremad, og kan kun håbe på, at bjørnen ikke er væk når man kommer frem - elelr ligger i baghold ;)

Til næstsidst endelig et billede fra Spike camp's lille "køkken". Provianten var rigelig, og bestod mestendels af frysetørrede retter. Nemt, hurtigt og nærende, men efter 10 dage også "nok".

Aller sidst Tonys Super Cup letter fra Main Camp. Beholderen under vingen er til jagtriflen. De HAR prøvet at at skyde med rifler monteret under vingerne, men det er vist svært at ramme :biggrin:
Vedhæftede filer
Bjørn torso lille maskeret.jpg
Bjørn torso lille maskeret.jpg (43.9 KiB) Vist 7998 gange
hel bjørn lille maskeret.jpg
hel bjørn lille maskeret.jpg (50.69 KiB) Vist 7998 gange
guide glassing.jpg
guide glassing.jpg (46.05 KiB) Vist 7998 gange
packer lille maskeret.jpg
packer lille maskeret.jpg (41.07 KiB) Vist 7998 gange
spike camp lille.jpg
spike camp lille.jpg (38.59 KiB) Vist 7998 gange
super cub letter.jpg
super cub letter.jpg (33.09 KiB) Vist 7998 gange

Besvar