Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af BKA » 16. feb 2013, 09:38

Hvorfor sidder I med vinden i ryggen.

mvh.

bka

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Carsten Bo » 16. feb 2013, 10:20

Fordi ræven altid jager imod vinden og lyden fra lokkekaldet bliver båret frem af medvinden.
Rent praktisk så kan det være en endog meget barsk fornøjelse at sidde med ansigtet op imod vinden.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Mini
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. jan 2013, 10:01
Interesser: Jagt og riffelskydning
Geografisk sted: N Jylland
Has thanked: 71 times
Been thanked: 22 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Mini » 16. feb 2013, 14:33

Memphis skrev:Hej kære medjægere.

I morgen er jeg så heldig at jeg kan tage på ræveregulering på mit konsorties område, 230 HA fordelt på 5 områder, sammen med en kammerat. Vi er begge 2 novicer i riffeljagt og sandelig også i rævejagt og derfor har vi brug for jeres råd, sådan at vi kan skabe de bedste betingelser for at få en Mikkel på kornet i morgen.

Jagten kommer til at foregå fra skydetårne, dem er der 17 af fordelt på de 5 områder, og vi vil være klar på området når solen står op. Det vil være overskyet omkring en 0-2 grader med en sydvestlig vind.

Jeg har netop købt et Nordik Predator kald fra Mikael Tham og set den dertilhørende DVD "Lokkejagt på ræv".

Mine spørgsmål går på følgende.

1.
I DVD'en siger de, at man bør sidde med vinden i ryggen da ræven KUN ville komme i modvind og derved ville komme bagfra en hvis man sidder i modvind. Det er det stik modsatte af hvad jeg har hørt erfarne jægere sige. Hvad er jeres erfaring til vindposition?

2.
Hvordan ville I placere jer når I er 2 skytter med riffel og ét lokkekald?

3.
Ville I starte med at bruge lokkekaldet straks I er på plads? Og hvor længe ville I blive ved før I skiftede til et andet område?

4.
Jeg havde initialt regnet med at bruge spidsskarp ammunition (Norma Jagtmatch 9.7g) men er blevet stærkt i tvivl om det bare er dumt og jeg i stedet bør bruge min jagt ammunition som er en Norma Oryx 11.7g. Hvad vil I anbefale? Ville Oryxen dele ræven i 2?

5.
Jeg har en sløringsmaske, er den værd at bruge på rævejagt?

Andre tips eller tricks er selvfølgelig også mere en velkomne.

På forhånd tak for jeres input.

Mvh

Thomas

Hej Thomas.

Nu har du jo været afsted og har må´ske gjort nogen erfaringer. Eller er der god hjælp at hente her: http://www.youtube.com/watch?v=aCIYN0oD ... Bw&index=7 Og der er mere af det gode på fieldsports - læg også lige mærke til hundene ca 18 min inde i klippet :DancingBanana:
CZ 455 .17HMR/22LR
Sako Vixen .223 7" Swarovski 1,5-6x42
Tikka T3 Lite 22-250 Bushnell Elite 3200 3-9x50
Sako Forester .243W Meopta 3-9x40
Tikka T3 hunter 6,5x55 Bushnell Banner 3-9x40
Tikka M55 .308W Swarovski Z6i 2,5-15x56
Tikka M695 9,3X62 Aimpoint Hunter 34S

BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af BKA » 16. feb 2013, 17:59

Jo det er jeg med på, men jeg syntes nu ikke det er et problem at gå på jagt i modvind.....det gør jeg faktisk ret tit :biggrin: Det at ræven jager i modvind er jeg klar over, men så kan den jo også få fært af jægeren......Man har selvfølgelig et område hvor man vil forsøge sig og dermed placerer sig korrekt i terænet, men det forunderlige ved jagt er jo, at den ligeså godt kan blive kaldt ind bagfra jægeren.....altså dukke op et uventet sted.

Jeg prøver imorgen tidlig igen.....I skal nok høre det hvis jeg har heldet med mig. :blink:

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boerge » 16. feb 2013, 19:58

Hvis ræven skal jage mod vinden fra den forlader sin hule/leje, og til den vender tilbage, så får den vist nogle problemer!!

På den her tid af året, når rolletiden er overstået, så vil en ræv efter solopgang ofte være på vej tilbage til hule/overjordisk leje!

Det er en rigtig god ide i god tid forud for jagten at undersøge terrænet for at se, hvor rævens veksler er. De steder der har ligget sne har man virkelig kunne få syn for sagen. Ofte følger ræve de samme "ruter" i terrænet!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Daniel BS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 60
Tilmeldt: 17. sep 2012, 12:56
Interesser: Jagt, våben og It
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Daniel BS » 18. feb 2013, 09:12

Da jeg skød min første ræv var det 70m med en 10,7g RWS dobbeltkerne.

Jeg skød skrå ind for fra, og kuglen var gået igennem begge lunger og ud ved leveren, så et skud ind for fra kan altså sagtens være etisk og effektivt
Tikka m558 6.5x47 Lapua med Vortex Viper PST Gen 2 5-25x50 mil/mil

Browning 525 sport med Aimpoint S1

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af The Yeti » 18. feb 2013, 10:38

Jeg har skudt flere ræve direkte forfra. Typisk har de siddet på rumpen, men der er også røget et par stykker som kom direkte imod mig. Der kommer for mig helt an på situationen om man kan tage et sådant skud. Men sidder jeg med bipods og ræven er mindre end 100 meter væk og forholdene ellers er gode - ingen vind mv. så er den i fare... Ligger jeg med bipods er den i fare et godt stykke længere ud... Men så skal den sidde eller vise bredside. Er afstanden vurderet og ikke målt er det optimalt hvis den sidder da man så har lidt spillerum i højden. Er afstanden omvendt målt men der er lidt vind så er en bredside optimal da man så har lidt spillerum i siden.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af NielsM » 19. feb 2013, 15:02

Hvaee, skal vi ikke have en update fra trådstarteren? :inspect:
Pew pew pew.

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Unicorn » 19. feb 2013, 15:55

Jeg synes at der har været mange gode indlæg i tråden, men vil da lige give mit besyv med.

Man skal sidde i medvind fordi rævejagt med riffel og lokkekald er jagt på en jæger. Ræven går derfor op i vinden både for at få fært af sit bytte, og for at undgå at byttet får fært af den. Ved at anvende lokkekald simulerer man jo selv at være byttet.

Desuden bør du træne med dit lokkekald på et "neutralt" sted. Hvis man bare køber et lokkekald og sætter sig ud på sit revir og trutter i lokkekaldet, så er det på forhånd dømt til fiasko. Jeg har selv brugt at træne i bilen (med høreværn på! :giggle: ). Træner man med lokkekaldet i sit revir, så "brænder man det af" som Ulf Linderoth siger. Rævene vænner sig til det og det bliver uinteressant eller forbundet med en fare.

Desuden bør man lægge forsigtigt ud både hvad angår valg af lokkekald og lydvolumen. Ræven skulle jo nødigt sidde 50 meter væk og tro at det er en hare på 125kg der er kommet til skade! - så bliver ræven mere skræmt end fristet. Det vil iøvrigt ofte være store/revirhævdende ræve der kommer på kald. Hvis der ligger et tilskadekommet byttedyr i et område, så er det oftest den ræv der er stærkest i området der har ret til byttet.

Rævejagt med lokkekald er for mig noget af det mest udfordrende og spændende jagt der kan udføres i DK.
Theory is nice, but facts determine the truth.

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Memphis » 19. feb 2013, 16:08

NielsM skrev:Hvaee, skal vi ikke have en update fra trådstarteren? :inspect:
Det kan du tro Niels.

Vi ankom til reviret klokken ca 07:40 (Min ven var skide langsom og jeg stod og gloede hos ham i 20 minutter før vi kunne køre. Ikke pænt når han nu var blevet inviteret med af mig). Derfor var vi først på plads i de 2 tårne klokken 08:06, 25 minutter efter solen var stået op. Ikke det optimale efter min mening.

Vi sad som sagt i 2 tårne med ca. 100 meter i mellem os og på vej i tårn så min ven en fin rå. Efter vi begge var klar ventede og observerede vi i en 5 minutter inden jeg begyndt at bruge min Nordik Predator kald det bedste jeg kunne. (Fik det om onsdagen og har ikke haft så mange muligheder for at øve mig. Har dog se filmen "Lokke jagt på ræv", men intet erstatter praktisk erfaring. Jeg kaldte med intervaller på ca. 2 -3 minutter i en 20 sekunder ca. men vi så desværre intet. Så det var tid til en kop te og derefter skiftede vi til et andet område og forsøgte os igen. Desværre blev det ikke til andet end at vi så en flot fasan kok der spankulerede 50 meter fra min tårn. Havde den på kornet i 2-3 minutter før den tullede videre.

Så pakkede vi tingene og kørte på Grenå skydebane hvor det blev til nogle fine serier både på 100 og 200 meter banen. En fin dag med dejligt vejr og natur.

Jeg tager af sted igen på lørdag med 2 andre konsortie medlemmer der har noget mere erfaring end mig og denne gang også med haglbøssen for lidt krageregulering oven i hatten. Skal nok rapportere tilbage i weekenden hvad end vi finder Mikkel eller ej. Men han er der for vi så rigtig mange spor i sneen.

Thomas

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boldsen » 19. feb 2013, 17:38

Unicorn skrev:
Desuden bør du træne med dit lokkekald på et "neutralt" sted. Hvis man bare køber et lokkekald og sætter sig ud på sit revir og trutter i lokkekaldet, så er det på forhånd dømt til fiasko. Jeg har selv brugt at træne i bilen (med høreværn på! :giggle: ). Træner man med lokkekaldet i sit revir, så "brænder man det af" som Ulf Linderoth siger. Rævene vænner sig til det og det bliver uinteressant eller forbundet med en fare.
Desuden bør man lægge forsigtigt ud både hvad angår valg af lokkekald og lydvolumen. Ræven skulle jo nødigt sidde 50 meter væk og tro at det er en hare på 125kg der er kommet til skade! - så bliver ræven mere skræmt end fristet. .

:thumbup: Godt indspark!


Det vil iøvrigt ofte være store/revirhævdende ræve der kommer på kald. Hvis der ligger et tilskadekommet byttedyr i et område, så er det oftest den ræv der er stærkest i området der har ret til byttet.
Ovenstående med at det ofte vil være de revirhævdende ræve der kommer til kaldet er jeg tildels enig i. Dog er der også en stor tendens til, at de store revirhævdende ræve er meget mere snu end de sulten og unge ræve, som jeg bestemt også mener er mange af dem der falder for en kugle og dertilhørende rævekald.
Tror lige præcis med ræven kan man aldrig vide sig sikker, og det er derfor jagten er spitze klasse!

Knæk og bræk på lørdag Thomas/Memphis - håber det lykkes for dig/jer! :popkorn:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Memphis » 19. feb 2013, 18:34

Det skal det i hvert fald.

Riffelen rammer som den skal så jeg mangler bare at frøken Fortuna tilsmiler mig. Men jeg skal hellere ikke være grisk, har jo allerede fået en meget flot ræv i denne sæson, dog med hagl.

BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af BKA » 19. feb 2013, 19:01

Jeg har også ladet mig fortælle, at hvis man bruger mussepiben, så lokker man de mindre/unge ræve og at man med hareskriget lokker de store/ældre ræve til, forstået på den måde at de yngre ræve, så vil trække sig og lade de voksne ræve komme til det store "bytte" .

Jeg syntes det lyder rigtigt nok, men syntes dog at det er svært at vuderer når jeg er ude på jagt.

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Memphis » 7. jun 2013, 22:59

Ville lige høre om der er nogle af jer der har været ud efter de små røde nu her siden den 1 juni og som har haft heldet med jer?

Jeg skød jo min første buk her i tirsdags, så jeg er i karantæne i konsortiet til efterårsjagten. Dog må jeg gå lige så tosset på jagt efter de små røde og mårhund. Er der noget man skal gøre anderledes når man er efter hvalpe frem for de voksne? Og hvordan er jeres opfattelse af hvornår det er til at komme i nærheden af dem på døgnet og hen mod 1 august?

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af 308 W » 7. jun 2013, 23:29

Jeg møder dem hele døgnet, morgen, middag,eftermiddag, aften etc. Prøv en musepibe eller hare skrig og se om du ikke kan finde en rævegrav at være i nærheden af, eller en veksel hvor de færdes.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk4 Beta

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boldsen » 8. jun 2013, 00:06

Gå en tur på området og kig efter aktivitet, og ikke mindst rævegrave. Finder du en så sæt dig 50-100 meter fra den med god vind.
Ellers er de små hvalpe fandens nysgerrige, og snotdumme/uvidende, så de kommer hvis du laver små pibelyde.
Hvalpene er aktive hele døgnet, men jeg vil stadig foretrække morgen og aften. Måske mere aften da de altid, når jeg har set dem, leger der. Sog har jeg skudt hvalpe både morgen og aften.
Så hvalpe her i Nordsjælland midt på dagen, hvor de var i skovkanten ud til højt korn.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Memphis » 8. jun 2013, 00:54

Tak for input.

Vi har et tårn på reviret som ligger tæt på en rævegrav, hvor jeg har set flere voksne ræve de første dage af bukkejagten. Det er helt sikkert et oplagt sted at sætte sig ud og så medbringe mit Nordic Predator lokkekald.

Er også mest til at tage ud til aften, da jeg ikke er efter bukken mere og det er lidt mere luksus at kunne sove længe.

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Hurricane » 8. jun 2013, 11:31

Memphis skrev:Tak for input.

Vi har et tårn på reviret som ligger tæt på en rævegrav, hvor jeg har set flere voksne ræve de første dage af bukkejagten. Det er helt sikkert et oplagt sted at sætte sig ud og så medbringe mit Nordic Predator lokkekald.

Er også mest til at tage ud til aften, da jeg ikke er efter bukken mere og det er lidt mere luksus at kunne sove længe.
Min erfaring med mere systematisk regulering af rævehvalpe og rævejagt ligger nogle år tilbage (1996-2000) og fandt sted i engene omkring Nissum Fjord. Rævebestanden var forholdsvis tæt i området, så reguleringen/jagten gav ofte skudchancer.

Jeg benyttede en 22-250 til jagten, den var meget velegnet til formålet (dens hårdhed ved bælgen var af mindre betydning for mig) med flad kuglebane og meget præcis i den pågældende Remington 700.

Sæsonen startede med at lokalisere hvalpe-gravene, hvilket var nøglen til succes mht. regulering af hvalpe. Efterfølgende drev jeg anstandsjagt umiddelbart ved gravene, ofte flyttede rævene deres hvalpe efter første afskydning. Anstanden ved gravene gav i øvrigt mange sjov naturoplevelser såsom, at se hvalpene tumle med hinanden eller en af de voksne komme tilbage med bytte... eller bare nyde storspovens bløde fløjten.

Når høet blev slået, var der i dagene umiddelbart efter rigtig gode jagtmuligheder på de nyslåede engstykker morgen/aften.

Hvis du vil have lidt mere indsigt i årets gang for mikkel, kan du f.eks. klikke forbi her: http://hilmer-koch.dk/forum/threads/r%C ... rundt.723/

Jeg har ikke dyrket egentlig lokkejagt på ræv (ud over at have "muset" nogle store rævehvalpe i september) og overvejer derfor et kursus indenfor feltet. Måske var det også relevant for dig? http://www.jaegerforbundet.dk/Kurser.98 ... ol981=1070
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boerge » 25. jul 2013, 22:10

lige nu er fint at regulere rævehvalpene - de tumler snotforvirret rundt i skoven, og bliver troligt stående efter et pift, til de bliver ramt af lynet!!
For slet ikke at tale om, når de første marker bliver høstet. Så er der virkelig mulighed -både morgen og aften.
Denne her -nr. 2 efter 16. juni - er skudt i skoven i aften, tre kvarter før lukketid - så det er bare med at komme ud!!
Vedhæftede filer
IMG_0001.JPG
IMG_0001.JPG (94.45 KiB) Vist 10339 gange
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Karlo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 575
Tilmeldt: 21. sep 2009, 19:59
Interesser: Fiskeri og Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 58 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Karlo » 30. jul 2013, 23:14

Spændende tråd.

Jeg går også meget på rævejagt med riffel. Da det er nem måde at få gratis jagt som studerende. På nuværende tidspunkt har jeg omkring 1000ha hvor jeg kan jage ræv, og andet rovvildt. Mit bedste råd er lære terrænnet at kende. Det tager selvfølgelig tid, men at spørge til råds hos landmanden, skovfogeden, skovarbejdere der dagligt færdes i skoven kan være en kæmpe hjælp. De har tit en ide om hvor rævene færdes i skoven. F.eks. blev jeg anbefalet at sætte mig ved en å af en ældre skovarbejder, og efter 10min jagt i morges blev en rævevalp nedlagt.

Ellers tænk logisk. Rævene bryder sig ikke om at udsætte sig selv for fare ved at krydse en åben mark, derfor vælger de tit af følge levende hegn, åer, grøfter osv. Placerer dig derfor i god vind, og håb på det bedste. Jeg har bedst erfaring med at jage ved solopgang, og sørg for at være i god tid. En anden ting ræve ikke kan stå for er en nyslået græsmark eller en høstet kornmark. De gennemsøger tit marken for muselig og andre ofre for slåmaskinen. Det er ikke kun ræve der gør det. Bla. også katte - så to her til aften.

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Memphis » 30. jul 2013, 23:33

Godt med lidt mere liv i denne tråd.

Har selv overvejet om jeg ikke skulle tag ud lørdag morgen tidligt og kikke efter nogle af de små røde.

@Børge rigtig fint billede og tillykke med den. Hvad skød du den med?

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af YoungDane » 31. jul 2013, 13:14

Tippet ovenfor til "nye" er numero uno i "reguleringssæsonen".
Nyslået eng, og nyhøstet mark, det er rævemagneter - uden sammenligning.

Ellers er min erfaring, at rævehvalpe lokkes bedst med musepiben, og de lidt ældre ræve - de skal bare lokkes rigtigt.

Vinden har ikke været så afgørende for mig, men sidder jeg på jorden, så placerer jeg mig altid sådan, at ræven kan komme tæt nok på til skud, før den kommer ind i min fært - forudsat, at ræven altså kommer derfra, hvor jeg regner med den kommer.

Oven i det, så er de vane-dyr, som så mange andre, og benytter i vid udstrækning, de samme veksler ind og ud af fx skovbryn og lysninger. Når de først jager, så er de mere utilregnelige, men en god ræveveksel kan godt udløse skud til mere end én ræv i sæsonen.

Ellers er det lidt som man selv vil, ofte sidder jeg bare 45 minutter og kalder (Kalder lidt, pause, kalder lidt - ikke uafbrudt kald i 45 minutter! :shock: :wall: ) og hvis ræven ikke er kommet, så smutter jeg videre til et andet stykke. Nu om sommeren er den første halve og de sidste par timer om aftenen erfaringsmæssigt de bedste for mig. Om vinteren, slut januar, er det mere vejret der er den afgørende faktor for succes, eller mangel på samme.

Mht. skudplacering, så er jeg ikke helt så fintfølende, da jeg ikke skal indtage ræven. Min 6,5x55 med blødnæset ammo, den har indtil videre nedlagt nogle rævebanditter, og ikke én med flugtafstand på mere end 0 meter. Det kan også skyldes, at jeg tit får sat kuglen lidt højt, så ryggen også går fra hinanden...

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boerge » 12. aug 2013, 21:54

Var så i skoven igen i aften - om ikke det også blev til én i aften - nummer 5 i denne sommersæson. Der var først aktivitet af en rå og et lam, noget efter, lige førl lukketid kom den flotte hvalp så. Fulgte helt tydeligt rådyrenes spor indtil den satte sig i lysning ca. 60 m. fra mig, og kiggede direkte på mig og vuffer.
Skød den i direkte spidsskud med min 22-250 med blødnæset
Vedhæftede filer
IMG_0005.JPG
IMG_0005.JPG (85.22 KiB) Vist 10053 gange
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 10. dec 2008, 13:17
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Paco » 12. aug 2013, 23:04

go tråd :popkorn:
har tidligere hørt om en jæger som brugte et stykke staldvindus glas og et stykke flamingo til at lave lokke lyde med , nogen som kan fortælle noget om det ?
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 12. aug 2013, 23:10

Paco skrev:go tråd :popkorn:
har tidligere hørt om en jæger som brugte et stykke staldvindus glas og et stykke flamingo til at lave lokke lyde med , nogen som kan fortælle noget om det ?
Man gnider bare flamingoet (skrigepap) mod glasset og det frembringer så en skrigelyd. Det virker sikkert fint. Jeg bruger normalt bare munden til at frembringe en pibelyd. Skal der mere volume på kan man suge på håndryggen. Det virker fint til hvalpe og nogen gange voksne ræve.

Besvar