Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af YoungDane » 24. jun 2015, 11:38

Jeg havde to hvalpe for på 325 meter forleden.

De kom dog ikke tættere på, og jeg overvejede at skyde. Jeg vil SÅ gerne have testet mine 95 grains V-Max i 6,5x55...og jeg var i en god position, støtteben og kliktårn, alt var ok. Jeg havde endda afsikret.

Så spurgte jeg mig selv, om jeg ville have skudt efter en buk på den afstand? Svaret var klart nej.
Så spurgte jeg mig selv, om jeg så skulle forsøge rævehvalpen, når jeg ikke var sikker på skuddet. Svaret blev også nej.

Og så lå jeg ellers der og kiggede i halvanden time, men de kom ikke tættere på end 300 meter, og jeg kunne ikke komme tættere på dem.

De er der nok også en anden dag, og så må jeg jo bare placere mig anderledes.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 24. jun 2015, 16:23

Dem vil jeg gerne høre mere om når du har testet.

Har du prøvet på råvildt?

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af YoungDane » 25. jun 2015, 12:10

Nej, jeg er nervøs for, at de ikke bare ekspanderer helt sygt, men rent faktisk fragmenterer i en sådan grad, at selv en god kugle på et stykke råvildt vil udløse fragmenter i alt det kød der skal i ovnen.

Så derfor ville jeg gerne lige skyde lidt på et par ræve først, for at se om de kan benyttes til det hele. Kuglebanen er jo (Når man regner rigtigt :oops: ) rigtigt fin, og jeg kan få dem ladet til samme pris som Normas Jaktmatch 100 grains - så jeg bruger dem også på banen.

Bukken i år fik dog en Lapua Mega, men det ville jo være fint, hvis de andre også gik an til råvildtet.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Bessie4ever » 4. jul 2015, 01:00

Du skal nok blive glad for v-max

Jeg skal selv ud efter hvalp om lidt :-)

Mit brakbevoksning er 80cm højt lige nu så jeg har gennemprylet min plænetraktor i dag og lavet en vifteslåning udfra hvor jeg vil sidde med riflen :biggrin:

Glæder mig så meget at jeg ikke kunne sove så jeg har startet laderummet op for at få tiden til at gå til 1.5time for solopgang.

Det blev Steyr 222 Rem Mag med 50grains Sako AMU som vandt lodtrækningen :thumbup:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af NielsM » 15. jul 2015, 21:28

Billede

For 20min siden.

To hvalpe der fjollede rundt et stykke oppe på skrænten i sandgraven.

Kom gående stille og roligt hen til kanten og fik øje på dem mellem nogle småbuske. De var dog på vej lidt væk, så måtte muse lidt for at få dem tilbage. Skudt ret forfra under hovedet. Udgangshul på str med en 1krone i højre side i bag. Bunden var dog også slået ud. Men det er vel hvad man kan forvente med 980 m/s. Dens brormand fattede hurtigt lunten og stak af før jeg kunne nå at få hold på den.

Afstand: 11m
Kaliber: 223Remington
Kugle: 50 grains Barnes TTSX.

[emoji106]

Sendt via mine fede fingre....
Pew pew pew.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Kleth » 15. jul 2015, 22:00

Jeg ekspederede min første rævehvalp på 100m, med Remington CoreLokt PSP 180grs i min kortløbede .308w Tikka LSA-55. Den døde i knaldet og var fin at kigge på, men da vi vendte den havde den soltag mellem skuldrene og interiør var mos.
Sikke et lille myr!

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Vedhæftede filer
uploadfromtaptalk1436990488642.jpg
uploadfromtaptalk1436990488642.jpg (28.96 KiB) Vist 6718 gange
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 20. jul 2015, 23:02

Sneg mig til en lille aftentur i det smukke vejr. Efter forsigtig kalden med Foxcall.uk kom der en mellemstor hvalp målrettet og i fuldt firspring mod tårnet. Den stoppede på 90 m og faldt for en 140 grains SST i 6,5 kl 22.15.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 22. jul 2015, 23:15

Så lykkedes det! Jeg havde fået lov at gå på bukkejagt hos en kammerat, mod at jeg skød et par ræve.. Bukken fik jeg ikke, men nu fik jeg da en hvalp :biggrin:
Riflen var dømt ude, da kornet og græsset er for højt. Haglbøssen blev ladet med Hypersteel #2 og løbsvælgeren sat på bagerste løb - så var jeg klar til at skyde en hvalp på markvejen :hunter:
Jeg havde nok gået i fem minutter og så spottede jeg en hvalp, der dog gik ind i kornet. Da jeg kom lidt længere frem sad der sørme en hvalp i kanten af vejen og sov. Jeg var 30-35 meter væk og var egentlig klar til at skyde, men jeg ville helst lidt tættere på, selvom en rævehvalp på 30-35 meter ikke burde være noget problem med min udrustning. Det lykkedes mig at liste ind på 20 meter og give ræven et godt skud og den var forendt i løbet af 5 sekunder, selvom skuddet sad lidt bagligt.
20150722_215014.jpg
20150722_215014.jpg (93.94 KiB) Vist 6590 gange
Min bare anden ræv nedlagt med haglbøsse. Skød den første med hagl for 3 år siden, en ordentlig hanræv.
Jeg anskød desværre en sidste år, som desværre gik i grav efter en anden skytte også havde ramt den et par gange. Men ellers har jeg ikke haft nogen reelle chancer til ræv med hagl. Det er ellers et spændende stykke vildt at jage på kort hold.
Der var desuden et par hvalpe mere så jeg skal da afsted igen når jeg får tid :smile:

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af J-Rock » 23. jul 2015, 13:34

Et spørgsmål!

Jeg har jagten i 120ha relativ tæt skov. Jeg har ikke adgang til marker/enge omkring.

Jeg er meget interesseret i rævejagten og har fundet mange gravkomplekser samt fundet nogle af deres veksler ved hjælp af vildtkamera. Jeg ved at jeg kan sætte mig her og vente på de kommer ud, men jeg ville gerne øve mig i at kalde dem.

Så spørgsmålet er: Hvordan griber i rævejagt i skov an? Hvor sætter i Jer? På jorden, stige/tårn eller bevæger i jer rundt? Hvilke kald har i gode erfaringer med i skoven? Og er der ellers nogle teknikker eller andet man bør være ekstra opmærksom på når det gælder rævejagt i skoven?


/J-Rock

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 23. jul 2015, 14:18

J-Rock skrev:Et spørgsmål!

Jeg har jagten i 120ha relativ tæt skov. Jeg har ikke adgang til marker/enge omkring.

Jeg er meget interesseret i rævejagten og har fundet mange gravkomplekser samt fundet nogle af deres veksler ved hjælp af vildtkamera. Jeg ved at jeg kan sætte mig her og vente på de kommer ud, men jeg ville gerne øve mig i at kalde dem.

Så spørgsmålet er: Hvordan griber i rævejagt i skov an? Hvor sætter i Jer? På jorden, stige/tårn eller bevæger i jer rundt? Hvilke kald har i gode erfaringer med i skoven? Og er der ellers nogle teknikker eller andet man bør være ekstra opmærksom på når det gælder rævejagt i skoven?


/J-Rock
Jeg har selv et lille stykke skov på 5 ha, hvor der er et stort rævekompleks i. Men rævene er ude på markene nu, ikke i skoven. Der er nok stadig lidt aktivitet omkring gravene, men de søger meget ud i det åbne land, når de er så store som de er nu.
Men kan du se at de færdes på veksler i skove, så sæt dig der hvor du mener der er bedst chance. Du skal sørge for at vinden passer ift hvor rævene vil komme fra, sørge for at du sidder lidt skjult (ikke så vigtigt ved hvalpe) og har gode muligheder for skud.
Sidder du i en stige/tårn har du en klar fordel ift. til fært og dækning, men det duer ikke hvis du vil bruge haglbøsse (på kort hold). Hvis skudholdet sjældent kan være over 30 meter, så er hagl det bedste, da det går meget hurtigere og du kan skyde, hvis ræven springer.
Hvis skoven er meget tæt, så får du nok ikke så meget ud af at kalde med lokkekald, da de så vil nærme dig i skjul (for det meste) og så stikker de bare hovedet frem, når de er helt tæt på.

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af J-Rock » 23. jul 2015, 18:29

Ok - så de skal "opsøges" i nærheden af graven, da jeg ikke har mulighed for at sidde på markerne og vente/kalde på dem....

Jeg tror jeg må skaffe mig et stykke med mark/eng;-)

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af J-Rock » 23. jul 2015, 20:00

Hvad med om efteråret i skoven? Kan man med fordel lokke ræve der? Eller er det stadig markerne der trækker?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 24. jul 2015, 22:51

Jeg opdagede ved en tilfældighed at der lige var taget slæt på en af "mine" marker i går. Så her til aften smed jeg riflen i bilen og kørte derud. Efter 15-20 minutte dukkede en hvalp op på ca. 300 meters afstand. Jeg kravlede 20 meter tættere på og ræven kom også lidt nærmere, så vi var 220 meter fra hinanden. Jeg overvejede at tage skuddet, men en læremesters ord, om at man skal være helt sikker når man skyder, rungede lidt i baggrunden. Jeg kravlede derfor ind på 150 meter på helt kortklippet mark. Men jeg var lidt træt efter at have krabbet mig knap 100 meter med snuden i græsset, så jeg ville ikke skyde med det samme. Ræven var på musejagt og pludselig sprang den efter en mus, men den så noget skuffet ud, da den opdagede der ikke var en mus mellem poterne. Så jeg gav et par uimodståelige musepiv med munden og straks kom den galloperende. Den satte sig på 100 meter og fik et skud lige ind i hvor hals og krop mødes med 95 grain V-max i 6,5x55 (V0= 880 m/s). Det virker :thumbup:

Fint lille udgangshul på størrelse med en god håndflade:
20150724_213234.jpg
20150724_213234.jpg (88.71 KiB) Vist 6509 gange
Knald og fald :rolf:

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Bessie4ever » 25. jul 2015, 00:03

TheDarkSide skrev:Jeg opdagede ved en tilfældighed at der lige var taget slæt på en af "mine" marker i går. Så her til aften smed jeg riflen i bilen og kørte derud. Efter 15-20 minutte dukkede en hvalp op på ca. 300 meters afstand. Jeg kravlede 20 meter tættere på og ræven kom også lidt nærmere, så vi var 220 meter fra hinanden. Jeg overvejede at tage skuddet, men en læremesters ord, om at man skal være helt sikker når man skyder, rungede lidt i baggrunden. Jeg kravlede derfor ind på 150 meter på helt kortklippet mark. Men jeg var lidt træt efter at have krabbet mig knap 100 meter med snuden i græsset, så jeg ville ikke skyde med det samme. Ræven var på musejagt og pludselig sprang den efter en mus, men den så noget skuffet ud, da den opdagede der ikke var en mus mellem poterne. Så jeg gav et par uimodståelige musepiv med munden og straks kom den galloperende. Den satte sig på 100 meter og fik et skud lige ind i hvor hals og krop mødes med 95 grain V-max i 6,5x55 (V0= 880 m/s). Det virker :thumbup:

Fint lille udgangshul på størrelse med en god håndflade:
20150724_213234.jpg
Knald og fald :rolf:
Sagde jo de var bedre end Rekrut, men den der har sgu da virkelig haft ved :rolf:

Tillykke med ræven og den fine skudplacering
Perfect! Thats is good enough for me

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 25. jul 2015, 00:13

Bessie4ever skrev:
TheDarkSide skrev:Jeg opdagede ved en tilfældighed at der lige var taget slæt på en af "mine" marker i går. Så her til aften smed jeg riflen i bilen og kørte derud. Efter 15-20 minutte dukkede en hvalp op på ca. 300 meters afstand. Jeg kravlede 20 meter tættere på og ræven kom også lidt nærmere, så vi var 220 meter fra hinanden. Jeg overvejede at tage skuddet, men en læremesters ord, om at man skal være helt sikker når man skyder, rungede lidt i baggrunden. Jeg kravlede derfor ind på 150 meter på helt kortklippet mark. Men jeg var lidt træt efter at have krabbet mig knap 100 meter med snuden i græsset, så jeg ville ikke skyde med det samme. Ræven var på musejagt og pludselig sprang den efter en mus, men den så noget skuffet ud, da den opdagede der ikke var en mus mellem poterne. Så jeg gav et par uimodståelige musepiv med munden og straks kom den galloperende. Den satte sig på 100 meter og fik et skud lige ind i hvor hals og krop mødes med 95 grain V-max i 6,5x55 (V0= 880 m/s). Det virker :thumbup:

Fint lille udgangshul på størrelse med en god håndflade:
20150724_213234.jpg
Knald og fald :rolf:
Sagde jo de var bedre end Rekrut, men den der har sgu da virkelig haft ved :rolf:

Tillykke med ræven og den fine skudplacering
Tak :razz:
Skuddet sad 1 cm til højre fra hvor jeg sigtede, men det er ikke riflens eller patronens skyld :blink: Der manglede vel 2-3 nakkehvirler og det var kun skindet i den ene side, der holdte sammen på hoved og krop :fun:
De rekrut ender deres dage i en skydebanevold. Det var regulært dyrplageri, det jeg lavede med dem :thumbdown: En ræv skal sgu ikke ligge og gispe flere minutter efter man har ramt den på bladet..

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af YoungDane » 25. jul 2015, 14:45

Oookay [WHITE SMILING FACE][THUMBS UP SIGN]

Jeg fik også testet v-max i går... 95 grains i 6,5x55 med 960 m/s.

Var så heldig at skyde 3 hvalpe på et par timer.

Nummer et var et langt skud, men med støtteben, liggende og helt i ro, lod jeg kuglen gå da hvalpen sad med front mod mig og kiggede. Kuglen traf hvor jeg sigtede, lige under hovedet - og som herover...den døde. Udgangshullet var ret massivt!

Nummer to kom på 120 meters afstand, og da den stod stille næsten med hele siden til, troede jeg den fik en bladkugle. Men nej?!? Den væltede rundt, rullede rundt og spjættede lidt, så jeg skød selvfølgeligt igen med det samme. Den hvalp var totalt gået fra hinanden. Der var nok ikke én hel knogle tilbage i den. Jeg har en teori om, at første kugle har truffet et par strå lige før ræven? Så kuglen er splintret men så tæt på, at alle fragmenter har ramt med fuld gas? Nummer to skud var gået ind skråt i halsen og havde så bare splittet halvdelen af ræven ad.

Nummer tre kom fint og satte sig pænt med siden til, og fik en fornem bladkugle. Væltede lige rundt. Pænt indgangshul, ikke træf i nogle ribben - men alligevel et knytnævestort udgangshul hvor der bare er hul! Som i et regulært hul...

Så alt i alt en god effekt som hurtig ekspanderede småvildtskugle - men på intet tidspunkt vil jeg da bruge den til noget der skal spises.

Billedet er af nummer et.
uploadfromtaptalk1437828327509.jpg
uploadfromtaptalk1437828327509.jpg (92.37 KiB) Vist 6455 gange
Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af YoungDane » 25. jul 2015, 15:34

uploadfromtaptalk1437831271966.jpg
uploadfromtaptalk1437831271966.jpg (55.24 KiB) Vist 6448 gange
Okay, måske lidt barnligt, men tre banditter på én aften [HAMSTER FACE][PISTOL] [THUMBS UP SIGN]

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Bessie4ever » 25. jul 2015, 17:22

Det er bare i orden, svært at hænge med mulen efter sådan en jagtoplevelse :thumbup:
Perfect! Thats is good enough for me

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 26. jul 2015, 22:45

Vejret var for godt her til aften, så jeg tog lige en smuttur med riflen ud til samme mark som for to dage siden.
Først kaldte jeg med Foxpro, bare lidt hidsige musepiv. Efter 15-20 minutter prøvede jeg så Crying Bird i fem minutter. 15 minutter efter jeg havde stoppet med at kalde, kom en hvalp luskende til venstre. Jeg sad med ryggen op af en lille remise af tætte buske og med vinden lige forfra, så den havde nok sneget sig ind bagfra og så uden om remisen for ikke at brase igennem den. Jeg lod den komme lidt ud på marken, ventede til den kiggede den anden vej og skulderen så riflen. Et lille fløjt og den stoppede fint i 45° vinkel. Skuddet faldt med det samme og ræven var stendød i knaldet :biggrin: Afstand: 30 meter.
Kuglen (igen v-max :bowdown: bessie ) har lavet ALT indvendigt om til grød og udgangshul som en stor femmer, men i armhulen på samme skulder, som indgangshul. Lidt mystisk, men det skyldes nok tildels den måde ræven stod på og at kuglen har ramt overarmsknoglen og vinklet en smule nedad. Jeg sad også en lille smule højere og skød derfor lidt nedad, men ikke helt nok til at kuglen skulle have gået ud af bunden på ræven.
Indgang markeret med hylstrets munding:
20150726_215731.jpg
20150726_215731.jpg (93.18 KiB) Vist 6353 gange
En hanræv lidt større end de to tæver, men stadig tydeligt at det var en hvalp (tynd hale, tynd krop og stort hoved).

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boerge » 26. jul 2015, 22:51

Som der siges:"Herrens veje er uransagelige" -- man kunne sige det samme om riffelkuglers veje!! Iøvrigt Til Lykke til alle heldige rævejægere!! Godt gået!! ( og en herlig tråd )
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 26. jul 2015, 22:55

Der er nu et eller andet over rævejagt.. Har jeg skudt et rådyr, så er jeg jagtligt mæt for det meste. Skyder jeg en ræv, så bliver jeg bare endnu mere tændt. Det er nok bare nemmere for mig at skyde en ræv fremfor bambi :oops:

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Bessie4ever » 26. jul 2015, 22:56

Tillykke med ræven :-)
Perfect! Thats is good enough for me

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af C-X » 26. jul 2015, 22:58

TheDarkSide skrev:Der er nu et eller andet over rævejagt.. Har jeg skudt et rådyr, så er jeg jagtligt mæt for det meste. Skyder jeg en ræv, så bliver jeg bare endnu mere tændt. Det er nok bare nemmere for mig at skyde en ræv fremfor bambi :oops:
Lige indtil du skal æde det du skyder :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Bessie4ever » 26. jul 2015, 23:03

Ræven er nummer 1 for mig, sad i Polen og ventede på ædelvildt og var pave stolt da jeg skød en flot ræv, guiden var stik tosset på mig :rolf:
Perfect! Thats is good enough for me

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 26. jul 2015, 23:19

C-X skrev:
TheDarkSide skrev:Der er nu et eller andet over rævejagt.. Har jeg skudt et rådyr, så er jeg jagtligt mæt for det meste. Skyder jeg en ræv, så bliver jeg bare endnu mere tændt. Det er nok bare nemmere for mig at skyde en ræv fremfor bambi :oops:
Lige indtil du skal æde det du skyder :blink:
:fun:
Men jeg er faktisk lidt ærgerlig over at smide den ene ræv væk efter den anden. Jeg har da garvet en, men det tager for lang tid at gøre det selv og det koster for meget at få andre til det. Man siger jo også at en ræv skal have trukket halen over stubben, før bælgen er noget værd.
Men igen, det er, ud fra min synsvinkel et skadedyr (men først og fremmest det stykke vildt, der skal lægges næsthøjest på paraden, altså efter sneppen). Jeg vil jo også gerne kunne skyde en fasan eller en agerhøne.
Rotter, mus, skader og krager spiser jeg heller ikke, så et eller andet sted er det måske acceptabelt bare at smide ræve ud.

På samme mark skød jeg sidste år tre hvalpe, så helt lokalt ser det jo ikke ud til at bestanden har det så skidt igen.

Besvar