Bukkejagt Anno 2006

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Lgsergent
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10. apr 2006, 14:17
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lgsergent » 23. maj 2006, 10:16

tak for det alle sammen : :eek:

Jeg skød ham med en Tikka T3 308 W med en bushnell elite 4200 kikkert...

Jeg vidste at der gik en stor buk på vores område, vi har to stykker skov med 300 meter mark imellem så det er et rigtigt lækkert område, når det kommer til natur og jagt :)
Vi havde set ham sammen med to spids bukke, en gaffel og en seks ender mere.
10 min. inden han kommer havde jeg en rå ude og stå to meter fra mig og vi stod og kiggede hinanden lidt i øjnene inden hun listede ind i skoven igen...
Så op over bakken kom han gående inde på naboens stykke ::-;< men han valgte heldigvis at krydse ind på mit stykke og cirka 30 sekunder efter 3 meter før han forsvandt ind i skoven sagde det >>::/ på cirka 70 meters afstand :)
Efter en tumletur i skoven hvor han larmede rimeligt vildt lagde han sig efter cirka 30 meter, kun 10 meter fra hvor jeg stod og så faldt han helt til ro....

Ikke særligt meget jeg rystede i benenen da han blev fundet :D

Hilsen Søren

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Første buk

Indlæg af Zubra » 23. maj 2006, 11:54

Just shot skrev:Så fik min kæreste Jette sin første buk !!!
Tillykke med bukken Jette, det er altid en stor oplevelse at skyde den første buk. Du har også måtte gennemgå de forskellige ritualer bla. at få smurt blod i hovedet. Normalt får man også en kvist sat i hatten dyppet med sweiss fra skudhullet.
_________________

Zubra

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 23. maj 2006, 12:21

Lgsergent skrev:tak for det alle sammen : :eek:

Jeg skød ham med en Tikka T3 308 W med en bushnell elite 4200 kikkert...
Hvad kugle brugte du?

PS Også stort tillykke til Jette. Hvem der bare kunne skyde så flotte bukke.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
FUB
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 387
Tilmeldt: 6. jun 2004, 22:14
Geografisk sted: For enden af søen
Kontakt:

Indlæg af FUB » 23. maj 2006, 12:53

Et stort tillykke til fruen Just Shot.

Kanon flot buk. Og så den første ;.;< ;.;<
Her burde stå et eller andet smart

Lgsergent
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10. apr 2006, 14:17
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lgsergent » 23. maj 2006, 13:33

Jeg skød ham med en 10,1 grams lapua kugle... kan ikke lige huske de nærmere detaljer men dem kan jeg da finde....

Også stort tilykke til jette her fra :razz:

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af Trotyl » 23. maj 2006, 22:40

Lgsergent skrev:Jeg skød ham med en 10,1 grams lapua kugle... kan ikke lige huske de nærmere detaljer men dem kan jeg da finde....
Hello Lgsergent :!:
Nu var det vel ikke Husby-bukken du skød :)
Tillykke med den.

Så blev det altså en Tikka T3 istedet for en TITAN 6.
Også tillykke med den.

By the way så laver Lapua ikke en 10,1 grams i kaliber .308 ;-)
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Lgsergent
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10. apr 2006, 14:17
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lgsergent » 23. maj 2006, 22:48

Hej trotyl

Jo det bliver nok stadig en Titan 6 som jeg erhverver mig inden så længe, indtil da kan jeg heldigvis bruge min fars Tikka T3, men det holder jo ikke i længden....
Kuglen vægten må jeg lige vende tilbage med når jeg kommer i nærheden af skabet igen, men mente det var en 10,1 men husker så forkert...

Og jo jeg må jo nok erkende at den kan nemt kaldes Husby-bukken den er skudt lige mellem Aagaard skov og Jan Larsen.

Jeg var den heldige vd at der har været mange om budet.. Du var måske en af dem???? >>_:

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af Trotyl » 23. maj 2006, 22:57

Lgsergent skrev: Og jo jeg må jo nok erkende at den kan nemt kaldes Husby-bukken den er skudt lige mellem Aagaard skov og Jan Larsen.

Jeg var den heldige vd at der har været mange om budet.. Du var måske en af dem???? >>_:
Nej det var jeg desværre ikke. Jeg har ingen jagt i området - men jeg har set ham et par gange, når jeg er kørt forbi, og tænkt at der må der være een der får sig en alvorlig bukkefeber <-:

Den er flot. Jeg er misundelig :mrgreen:
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 24. maj 2006, 13:27

Var ikke afsted i aftes, men i stedet på en guited tur i Tofte skov. Rigtig god tur, hvor vi så en del kronvildt, vildsvin i alle størrelser, selv so med meget små grise. Et fantastisk flot stykke natur der nu er muligt se efter Åge W Jensens fond har overtaget efter Codan (Peter Zobel) Vi havde været skrevet op i over et år for at komme ind, da der kun er et bestemt antal ture om året.

Nå!! men så til noget andet. Den første morgen, var der på mit nabo tereng ikke mindre en fire jægere placeret. Arealet er lejet ud kun for bukkejagten. Remisen er på knap 2 ha. liggende på på en sandet bakketop med omliggende marker på tre af siderne, det totale areal er på ca. 12 ha. De fik ingen ting den morgen, men jeg synes det er lige groft nok at sidde på nakken af hinanden, fordi der var set en stor buk i området i ugerne op til jagten. Den er så siden blevet skudt, af min makker.
Jow-jow de sidste idioter dør aldrig!!!
_______________

Zubra

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 24. maj 2006, 13:46

Trotyl skrev:
By the way så laver Lapua ikke en 10,1 grams i kaliber .308 ;-)
Jo de laver faktisk 2 stk 155 grains (10,1 gram). Scenar! De kalder dem "Hollow Point" og derfor kan man, i god tro, betragte dem som jagt AMM, men egentlig tror jeg mere de er præcisionspatroner, i stil med fx. Norma Jagt Mätch eller Norma Fält Elit. Hullet i projektil spisen er ikke et "Hollow Point" hul i traditionel forstand. Altså et hul der er lavet for at kuglen skal ekspanderer. Hullet er sat i toppen og ikke bunden, for at få bedre "slip-strøm" (præcision). Da der jo skal være er hul, for at få bly i projektilet, er det så sat i toppen, da man mener det giver bedre præcision.

Ok dette er gældende for Normas projektiler af denne type. Om Lapua Scenar i 155 grains er et jagtprojektil skal jeg ikke kunne afgøre, men jeg ved en del jægere fejlagtigt tror at Norma Fält Elit er. Jeg har sågar "taget" forsvaret i at bruge denne AMM til skydning af vilde hunde etc. Der er der så ikke noget forkert i, da disse hunde har udgjort en fare, men rent lovmæssigt, kræves det at man har jagttegn, hvis man bortskyder vilde hunde uden for en lejr (og her taler vi om hunde der ikke angriber, men "kun" skal bortskydes pga af den hygiejniske risiko. Og faren for hundene slipper ind i lejren, i deres søgen på mad). Her er det altså ikke lovligt at skyde dem med Norma Fält Elit, da det ikke er et "rigtigt" Hollow Point projektil, men et præcisionsprojektil.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Zoli » 24. maj 2006, 14:23

Gunnut skrev:Scenar! De kalder dem "Hollow Point" og derfor kan man, i god tro, betragte dem som jagt AMM, men egentlig tror jeg mere de er præcisionspatroner.
Du har ret :
Lapua skrev: SCENAR
– the first choice for serious target competition

The Lapua Scenar hollow point boat tail bullet provides low drag and a superb ballistic coefficient. These bullets deliver superb performance at long ranges and benchrest shooting. For example, they have yielded 5 shot groups as tight as 12 mm at 300 meter. All Scenar bullets are also available in a coated Silver Jacket version.
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af Trotyl » 24. maj 2006, 14:37

Lapua laver ikke kaliber .308 win med 10,1 grams kugler :!:
De Scenar du refererer til, vejer 10,85 gram i kaliber .308
Det er som du skriver en hulspidskugle, designet til præcisionsskydning på lang afstand. Der er dog intet lovmæssigt der hindrer brugen af den på vildt (endnu) idet den rent teknisk er at betragte som en blødnæset.

Jeg skal skynde mig at nævne at den ikke er hverken beregnet eller særligt egnet til jagt. Den er meget tyndkappet og hele konstruktionen gør effekten meget uforudsigelig. Den er meget explosiv hvis den rammer knogler og den kan ryge lige igennem vildtkroppen, præcis som en fuldkappet, hvis den ikke rammer knogler. Lad være med at bruge den til vildt ;-)
Jeg kender een der brugte den til hjort i Scotland. Det fik han en del skældud for.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 24. maj 2006, 15:05

Trotyl skrev:Lapua laver ikke kaliber .308 win med 10,1 grams kugler :!:
Jo de gør.

Du kan se dem HER og HER!
Trotyl skrev:De Scenar du refererer til, vejer 10,85 gram i kaliber .308
NEJ vel gør jeg ej ;-)

10,85 gram er 167 grains.

10,9 gram er 168 grains (helt nøjagtig 168,2132).

10,1 gram ER 155 grains (helt præcis 155,8672).



Trotyl skrev:Der er dog intet lovmæssigt der hindrer brugen af den på vildt (endnu) idet den rent teknisk er at betragte som en blødnæset.
Det er helt klart et spørgsmål om fortolkning. Jeg er sikker på ingen betjent og sikkert heller ikke en vildtkonsulent, vil vide at det "kun" er en præcisionspatron og IKKE på nogen måde en jagtpatron. En dommer vil sikkert heller ikke vide det, men som våbeninteresseret jæger (og gunnut) ved både du og jeg, at det på INGEN måde er en jagtpatron. Ok Norma afslører det så også ved at kalde den "Match".

Så jer er meget enig i, at rent teknisk bryder man ikke loven....endnu.
Senest rettet af Gunnut 26. maj 2006, 12:06, rettet i alt 2 gange.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af Trotyl » 24. maj 2006, 17:40

Nu er det der jo kun projektiler og ikke patroner. Når man selv genlader, kan alt jo næsten lade sig gøre, men det er der ikke tale om i denne situation.

Alt andet lige så synes jeg vi er gået ::;)(
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 26. maj 2006, 12:29

Trotyl skrev:, men det er der ikke tale om i denne situation.
Ja det var så lidt svært at tolke ud fra dette (Altså at der ikke kunne være tale om hjemmeladet AMM):
LGsergent skrev:Jeg skød ham med en 10,1 grams lapua kugle... kan ikke lige huske de nærmere detaljer men dem kan jeg da finde....
Det er helt korrekt at Lapua ikke laver en fabriksladet 10,1 grams kugle i .308 (det gør de kun i 6,5x55). Derfor gik jeg klart ud fra at der var tale om hjemmerullet AMM.

Nå LGsergent hvad var det så du skød med?

Trotyl skrev:Alt andet lige så synes jeg vi er gået ::;)(
Givet, men det er altid interessant at kende detaljerne omkring et godt skud (man kunne jo lære "et eller andet").
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
FUB
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 387
Tilmeldt: 6. jun 2004, 22:14
Geografisk sted: For enden af søen
Kontakt:

Indlæg af FUB » 27. maj 2006, 15:30

Zubra skrev:Tillykke
Rigtig flot buk. Hvor høj er den? Har du nogen ide om alderen?
______________

Zubra
Så er bukken kogt af og klar til montage.

Højden blev målt til 21 cm og efter udregning og skemaaflæsning, så er han vurderet til en 3 års buk. Ældre tror jeg ikke han er.

De 2 første billeder er fra sidste år. Bukken skudt i samme område som dette års. Han blev målt til knap 24 cm i højden og til en alder på 4 år
Vedhæftede filer
DSC0015101.jpg
Buk fra i år front
DSC0015101.jpg (45.11 KiB) Vist 4761 gange
DSC0014501.jpg
Buk fra i år side
DSC0014501.jpg (45.63 KiB) Vist 4761 gange
DSC0014901.jpg
Buk fra sidste år front
DSC0014901.jpg (49.03 KiB) Vist 4762 gange
DSC0014701.jpg
Buk fra sidste år side
DSC0014701.jpg (46.06 KiB) Vist 4762 gange
Her burde stå et eller andet smart

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Deer Hunter » 27. maj 2006, 16:12

Ja så har jeg osse været heldig og skudt en lille gaffelbuk.
Skudt med 6.5x55 .Norma.7.8g.Nosler Bst.på ca 80/90 meter.
På fotoet er vist udgangshullet.indgangen har ramt skulderbladet.
Næsten ingen kødødelæggelse.
Vedhæftede filer
råbuk260506 009.jpg
råbuk260506 009.jpg (23.75 KiB) Vist 4751 gange
råbuk260506 005.jpg
råbuk260506 005.jpg (24.08 KiB) Vist 4751 gange
Deer Hunter 5.6

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Indlæg af KimH » 27. maj 2006, 16:25

Tillyke til alle i heldige bukkejægere. >>::/
Og jo, GUNNUT, jeg er meget mere rolig nu.

Brugeravatar
FUB
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 387
Tilmeldt: 6. jun 2004, 22:14
Geografisk sted: For enden af søen
Kontakt:

Indlæg af FUB » 27. maj 2006, 18:08

Tillykke Deerhunter :razz:

Ps. Hvad mærke er din fuldskæftet?
Her burde stå et eller andet smart

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 27. maj 2006, 22:04

Yes, så blev det også min tur :eek:
Skød her til aften en lille fin gaffelbuk i den østlige ende af vores skov.
Jeg var gået lidt rundt i området, for egentlig at se efter en buk som en fra konsortiet havde anskudt nogle dage forinden. I midten af dette område er en stor indhegning, så man kan kun bevæge sig rundt i en cirkel uden om denne. Jeg havde gået en gang rundt om indhegning af et spor, og da jeg så kom tilbage til mit udgangspunkt, ville jeg ta' turen rundt igen bare i et spor lidt længere ude mod kanten af området. Da jeg er ca. en fjerdedel af vejen rundt, hører jeg pludselig et stykke råvildt der smæler lige der hvor jeg gik sidste gang. Den er garanteret stødt lige ind i min rute, og har fået færd. Den blev ved med at larme inde i granerne og pludselig kunne jeg høre den kom nærmere! Jeg stivnede fuldstændig. Kunne høre at dyret drejede af tæt ved mig og fortsatte til højre for mig i kanten af granerne. Jeg fulgte efter med musestille skridt. da jeg var gået ca 30 m. kom den hoppende ud foran mig på 25 m. afstand. BANG.
Den løb ca 70 m.
Men nu kommer det mærkelige. Jeg havde nemlig lidt problemer med en hollow point kugle i min CZ kal. .223 jeg skød med sidste år, fordi der ikke altid var gennemskud på 50+ meter. En af mine gode venner genlader selv, og sagde at kuglen ekspanderede for kraftigt. Han ladede med nogle Rhino-kugler til mig, og sagde at de nok skulle klare at lave gennemskud. Men selvom jeg skøb bukken på 25 m. var det ikke gennemskud.(se billeder) Kuglen var på en eller anden måde ekspanderet for tidligt, idet den var kommet ind i dyret. Derfor dette store hul i skulderen. selve indgangshullet et relativt lille, og det får mig til at tro, at det er den ekspanderede kugle der er gået videre ind i dyret. Tror sku jeg går tilbage til den hollow-point igen...
Nå, men den døde jo heldigvis af det, så det belv en dejlig aften, med min hidtil bedste og mest spændende pürsch oplevelse :D
Vedhæftede filer
Buk nr. 6 d. 27-05-06 018.jpg
Den lille fine buk og vovsen:)
Buk nr. 6 d. 27-05-06 018.jpg (54.42 KiB) Vist 4708 gange
Buk nr. 6 d. 27-05-06 036.jpg
Indgangshullet!
Buk nr. 6 d. 27-05-06 036.jpg (35.19 KiB) Vist 4709 gange
Buk nr. 6 d. 27-05-06 038.jpg
Den ekspanderede kugle jeg fandt i maven på dyret.
Buk nr. 6 d. 27-05-06 038.jpg (28.99 KiB) Vist 4709 gange
Buk nr. 6 d. 27-05-06 040.jpg
Den ekspanderede kugle jeg fandt i maven på dyret.
Buk nr. 6 d. 27-05-06 040.jpg (32.39 KiB) Vist 4708 gange

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Ninja_Moose » 27. maj 2006, 22:12

:shock: :shock: godt nok lidt af et hul Andreas...

Har selv lige nedlagt en lille seksender, der kun lige var kommet af med basten (det var ikke lige til at se i kikkerten)

Billeder følger i morgen, når det er lyst nok til at tage dem.

Skudt på 25 meter med 6.5x55 6.5mm indgangshul, 2-krone størrelse udgang, perfekt efter min smag, og bukken hoppede 5 meter, og sprællede lidt, hvorefter han var død.

Ramt i en af de større hydraulik-beholdere, leveren, så der var næsten ikke mere tilbage i ham, da jeg brækkede ham.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 28. maj 2006, 07:05

Andreas E. skrev: Men selvom jeg skøb bukken på 25 m. var det ikke gennemskud.(se billeder) Kuglen var på en eller anden måde ekspanderet for tidligt, idet den var kommet ind i dyret. Derfor dette store hul i skulderen.
Er lidt forvirret? Din billedtekst fortæller at det store hul er indgangshullet, hvilket ovenstående jo også fortæller.
Andreas E. skrev: selve indgangshullet et relativt lille,
....men så skriver du dette? Viser billedet INDgangshullet? I givet fald, så vil jeg sige det er relativt MEGA stort!

Og lidt flere oplysninger omkring kuglen.

Skal man sige noget positivt, så ser den da ud til at have bevaret sin restvægt.

PS Og tillykke med bukken ;-)
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 28. maj 2006, 07:17

Andreas E. skrev:Yes, så blev det også min tur :eek:
Skød her til aften en lille fin gaffelbuk i den østlige ende af vores skov.
Jeg var gået lidt rundt i området, for egentlig at se efter en buk som en fra konsortiet havde anskudt nogle dage forinden. I midten af dette område er en stor indhegning, så man kan kun bevæge sig rundt i en cirkel uden om denne. Jeg havde gået en gang rundt om indhegning af et spor, og da jeg så kom tilbage til mit udgangspunkt, ville jeg ta' turen rundt igen bare i et spor lidt længere ude mod kanten af området. Da jeg er ca. en fjerdedel af vejen rundt, hører jeg pludselig et stykke råvildt der smæler lige der hvor jeg gik sidste gang. Den er garanteret stødt lige ind i min rute, og har fået færd. Den blev ved med at larme inde i granerne og pludselig kunne jeg høre den kom nærmere! Jeg stivnede fuldstændig. Kunne høre at dyret drejede af tæt ved mig og fortsatte til højre for mig i kanten af granerne. Jeg fulgte efter med musestille skridt. da jeg var gået ca 30 m. kom den hoppende ud foran mig på 25 m. afstand. BANG.
Den løb ca 70 m.
Men nu kommer det mærkelige. Jeg havde nemlig lidt problemer med en hollow point kugle i min CZ kal. .223 jeg skød med sidste år, fordi der ikke altid var gennemskud på 50+ meter. En af mine gode venner genlader selv, og sagde at kuglen ekspanderede for kraftigt. Han ladede med nogle Rhino-kugler til mig, og sagde at de nok skulle klare at lave gennemskud. Men selvom jeg skøb bukken på 25 m. var det ikke gennemskud.(se billeder) Kuglen var på en eller anden måde ekspanderet for tidligt, idet den var kommet ind i dyret. Derfor dette store hul i skulderen. selve indgangshullet et relativt lille, og det får mig til at tro, at det er den ekspanderede kugle der er gået videre ind i dyret. Tror sku jeg går tilbage til den hollow-point igen...
Nå, men den døde jo heldigvis af det, så det belv en dejlig aften, med min hidtil bedste og mest spændende pürsch oplevelse :D
Det hul ligner bestemt ikke et udgangshul og det er med 100% garanti ikke et indgangshul. Det ligner et strejfskud. Mit gæt er at det er den anskudte buk du var på udkig efter.

Dit eget projektil ligner et Barnes-X (jeg kender ikke Rhino) i rent kobber og derfor ekstremt let og nærmest uegnet til at lave gennemskud. Jeg tror du har skudt den perfekt, og at det lille indgangshul du har fundet er fra dit projektil og da der ikke er gennemskud er der i sagens natur ikke noget udgangshul.

Jeg tror at det store hul på billedet er et strejfskud forårsaget af anskydningen fra i går. Han har sikkert forsøgt at skyde den på bringen hvilket den klassiske pæreformede sårflade også indikere.

Just my .223 cent.

Lyc/ :cool:
Senest rettet af Lycon 28. maj 2006, 07:34, rettet i alt 3 gange.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 28. maj 2006, 07:24

Lyc jeg vil sgu sige du har et godt point!

;.;<
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

kima
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 3. sep 2004, 13:02
Geografisk sted: Moorland

Indlæg af kima » 28. maj 2006, 08:04

Min 16 maj var en blandet fornøjelse, lidt fortvivlelse, lettelse og god jægermoral

Om morgenen var jeg på et revir lidt længere inde i landet, så en ræv og en hare.

Om aftenen skulle jeg på det hjemlige revir, 2 af de andre fra konsortiet havde været der om morgenen, den ene havde set 9 dyr på nabostykket, jeg og det fjerde medlem skulle så følges, da han ikke før har været på riffeljagt.
Flere gange har vi ved 20 tiden set alle bukkes fader komme ud et bestemt sted og det passede fint med hochsitzen, jeg fulgte makkeren ned til hochzsitsen og viste ham yderbegrænsningerne samt de forskellige afstande og hvor bukken sandsynligvis ville dukke op, jeg satte mig et par hundrede meter væk for at dække en blind vinkel.
Efter ca en halv time dukker bukken op sammen med en rå, men der sker ikke rigtig noget så jeg kigger hen på makkeren og ser at han har lagt an, men efter 10 min har han ikke skudt(nej, hvor jeg svedte) nå, men hvis han ikke vil, så vil jeg, så jeg bevæger mig ned mod ham og da jeg står nedenfor hochsitzen hvæser jeg til ham, så skyd sgu da ellers gør jeg, nu forsvinder råen og bukken går over mod nogle rør og forsvinder af syne, vi bliver enige om at jeg går ud mod et par buske for ligesom at gøre et eller andet og aftalen bliver at den af os der kan komme til at skyde, skyder.
Da jeg kommer ud til enden af noget bevoksning kan jeg se at han har lagt sig, jeg kigger tilbage på makkeren, peger på bukken og gør tegn til ham om at jeg går frem mod ham, jeg går direkte ind mod ham og kommer ind på ca. 70 m. stopper op og opdager at skydestokken står ovre ved makkeren, jeg bliver stående og der sker ikke rigtig noget, så jeg begynder at lave smålyde og kan se at han reagerer, efter små 10 min. rejser han sig og kigger direkte hen mod mig, lidt efter drejer han rundt og står stille med bladet til, jeg får riflen op, finder ham i sigtet og skyder.
Så skal jeg sgu love for at han ville væk, han strøg ind mellem rørene og var væk, jeg får fat i makkeren, vi afmærker hvor jeg stod og går ned mod hvor han stod, nul schweiss og ingen buk i syne, fat i schweisshund og eftersøgning, må konstantere en sandsynlig forbier,det kostede en søvnløs nat.
Da jeg spurgte hvorfor makkeren ikke skød, lød svaret at han ikke var helt sikker på at han kunne ramme og at han osse rystede lidt, det er hvad jeg kalder god moral,men han gjorde mig 10 år ældre på de minutter,han havde fået en kanon oplevelse og erklærede at en ny riffeljæger var født.
Dagen efter var schveissmanden og jeg atter nede at kigge og nåede frem til at der var tale om en forbier, det var dejligt
Så nu venter jeg bare på at den dukker op igen og så skyder jeg først, men jeg husker skydestokken.
Igår blev riflen kontrolskudt, der var en afvigelse på ca. 3cm/100m så det var affutagefejl


Jeg fik held af ham d. 27/5 kl. 0920 skudt med 10,7 g Norma Swift cal. 308 på en afstand af 23 m.
Vi fandt et ikke helt lægt strejfsår under bugen,efter al sandsynlighed er det min "forbier" fra d. 16, så tilkald ALTID schweisshund efter et "forbiskud".
Billede
Kim

Besvar