Jagt på plains game South Africa

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 7. apr 2013, 16:22

Min kone og jeg er lige hjemkommet efter 9 dages jagt i Sydafrika. Jeg vil her komme med udvalgte billeder og fortælling om succeser og fiasko. Vi havde booket ved Andrew og Cecilia McLaren for mere end et år siden. Så der var god tid til forberedelse.Vi ønskede en non trophy jagt da vi ikke vil plastre væggene til med trofæer.
Vedhæftede filer
Andrew,Cecilia1.jpg
Andrew,Cecilia1.jpg (70.87 KiB) Vist 7139 gange
Senest rettet af 2duer 7. apr 2013, 18:31, rettet i alt 1 gang.
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 7. apr 2013, 16:37

Vi blev hentet i JoBurg og kørte til Kloofsitz hvor vi overnattede i en hytte ved en put and take fiskesø.Næste morgen blev de medbragte rifler, .270Wby Mag med 130 grains Nosler Partition og .300 Wby Mag med 180 grain Nosler Partition, checket på improviseret skydebane. Derefter ud til område hvor der ikke havde været drevet jagt i lang tid. Ingen hegn og ingen udsatte dyr. Målet var Blue Wildebeast og non trophy Impala.
Tove skulle jage først og efter ikke så lang tur så vi en flok Wildebeast. Tove stalkede frem til et stort klippestykke og nedlagde den største tyr med et perfekt skud der gik tværs gennem dyret lige over hjertet så aorta var overskudt. Det viste sig at være en kæmpetyr vurderet til 200 kg og senere bekræftet en guldmedalje. Så det startede jo skidt med et trofæ allerede første dag ha,ha,ha. Ikke lige vores intention. De billeder jeg viser er dyrene som vi finder dem. Ikke traditionelle trofæbilleder. Dem har vi også :-)
Vedhæftede filer
BlueWildebeast1.jpg
Dyrene spottet
BlueWildebeast1.jpg (63.02 KiB) Vist 7128 gange
BlueWildebeast2.jpg
Flot Tyr
BlueWildebeast2.jpg (82.04 KiB) Vist 7128 gange
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 7. apr 2013, 16:59

Blue Wildebeasten var så stor at det tog resten af dagen at få den bragt til Andrews søns hus hvor den blev skinnet.
Vi fortsatte så til Mervilla hvor Ándrew og Cecilia indlogerede os i gæstehus i virkelig landlige omgivelser. Der er 16 km til nærmeste beboede hus. 60 km til indkøb i Bloomfontaine. Der er fri skudmulighed 360 grader rundt på 12.000 ha. Næsten ingen dyrkede marker. Kun grassveld så langt øjet rækker. Her lever Springbokken og den kom til at tage meget af vores tid.
Jeg ville gerne prøve kræfter med en kudu. Så vi kørte til Ksuduku (>5.000 ha)hvor vi søgte kudu 6 timer med ekstra PH og tracker. Så kun spor fra kudu. Mens vi søgte var der ellers mulighed for at skyde impala, warthog, waterbok og black wilderbeast løb ved siden af bilen i en afstand af 100 m. Nå, når vi nu ikke kunne finde kudu kunne jeg jo tage en Black Wilderbeast. Men der må være tale om tankeoverførsel for
Wilderbeasten holdt nu en afstand af mere end 500 m.
PHén og jeg stalkede os så ind på den. Og da han mente der var 250 m til den sagde han at nu kunne den skydes. Jeg forsøgte et skud, men den må ha været ude på 4-500 m for kuglen slog i sandet foran den. Det forskrækkede den egentlig ikke så vi stalkede tættere på og ved mit næste skud sigtede jeg langs dyrets ryg og ramte, dog 5 cm for lavt så den spurtede afsted på 3 ben.
Vedhæftede filer
HomeSA1.jpg
Hos Andrew og Cecilia
HomeSA1.jpg (84.38 KiB) Vist 7111 gange
Kuduland1.jpg
Store vidder
Kuduland1.jpg (60.96 KiB) Vist 7111 gange
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 7. apr 2013, 17:17

PHén forsøgte at ramme den mens den løb, men traf den ikke. Og jeg skal hilse og sige at den kan løbe stærkt selv om højre forben ikke virkede.
Trackeren blev sat på sporet, men fandt kun en enkelt bloddråbe og kunne således ikke holde sporet. Den var løbet ind i bjergrigt bushområde.
Vi tog 1 times pause hvorefter 3 afrikaans på heste og lovet belønning på 100 ZAR pr mand hvis de fandt dyret, red ind i bushen. Der gik ½ times tid hvorefter det skrattede i radioen at de havde fundet den og ville drive den ud. PHén kørte over stok og sten for at nå hen hvor den ville komme ud.
Jeg stod på ladet med riflen klar, men havde besvær med at holde fast det går virkelig stærkt.
Da vi kom frem havde rytterne fået stillet dyret, men den stak straks i løb da den så bilen. Jeg gav den et Texas Heart Shot hvorefter den straks styrtede. Den NP gik hele vejen på langs af dyret. Dejligt at få den nedlagt.
Ksuduku PHen sagde at de mistede mange wilderbeaster da de er ekstremt skudstærke. De havde mistet 19 sidste år. Men han burde ikke få os til at skyde på så stor afstand. Det vil give anskydninger
Vedhæftede filer
BlackWildebeast1.jpg
Texas Heart Shot
BlackWildebeast1.jpg (76.94 KiB) Vist 7101 gange
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 7. apr 2013, 17:28

En nærliggende farm (25 km) havde for mange Blesbokke på deres jagtareal og ville gerne have bestanden reduceret. Den gamle territorietyr skulle væk. Der skulle nyt blod i bestanden.
Efter en ganske kort stalk nedlagde Tove den store tyr med et Wby shot. Dvs instant kill på halsen. Derefter min tur til at tage et par små tyre. Jeg stalkede rundt resten af dagen uden at komme til at skyde. De få øjeblikke hvor det var muligt kunne farmersønnen ikke give grønt lys, for der var 2 rams han ikke ville have skudt. Så jeg blev bare "lidt" solsveden og godt træt. Vi besluttede at komme tilbage et par dage senere for at give dyrene noget ro
Vedhæftede filer
BigBlesbok1.jpg
Toves flotte Blesbok
BigBlesbok1.jpg (79.75 KiB) Vist 7092 gange
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 7. apr 2013, 17:44

Jeg stod op hver morgen kl 3.45 for at komme ud i terrænet og sidde efter springbok, Solopgang kl 6.00. Man skal virkelig lære at finde en springbok. Hvis man kan se den med det blotte øje er den straks over alle bjerge. Hvis man kan se den i kikkert skal man ikke bevæge sig, så kan den se een. Der en flok på 70-80 springbokke på de 12.000 ha. 3 morgener sad jeg i en primitiv hochsitz og så springbok på lang afstand. Lærte efterhånden at flokken nogle gange bestod af flere småflokke og andre gange af een samlet flok. Springbok skydes på afstande op til 300 m (se Kevin Robertson "The Perfect Shot"). Jeg prøvede en morgen fra hochsitzen da jeg mente der stod 229 yards på en hegnspæl hvor der passerede en ram springbok. Forbier. Det viste sig senere at der stod 329 yards, så mit skud gik lige i jorden.
Mere om springbok senere.
Man skal se sig godt for når man går. Andrew sagde at det ville være 1 chance ud af en million for at se en giftig slange. Det burde være i lotto at jeg var så heldig. Se lige på denne Puffadder. 1 m lang og håndled tyk
Vedhæftede filer
Puffadder1.jpg
Denne skal man ikke træde på
Puffadder1.jpg (96.1 KiB) Vist 7071 gange
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 7. apr 2013, 17:49

Vi stalkede flere gange rundt i terrænet for evt at overrumple en springbok. Det lykkedes ikke, men jeg var heldig at få en Steenbok. Et fint lille dyr der er særdeles velsmagende.
Vedhæftede filer
Steenbok1.jpg
Steenbok i luzernemark
Steenbok1.jpg (76.7 KiB) Vist 7064 gange
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 7. apr 2013, 17:52

En anden farm ville gerne have skudt Gemsbok. Tove tog den første, igen med et Wby shot, jeg skød een med et højt lungeskud. Det er faktisk kun ½ oppe på bladet.
Vedhæftede filer
Gemsbok1.jpg
Gemsbok1.jpg (84.36 KiB) Vist 7061 gange
MinGemsbok1.jpg
MinGemsbok1.jpg (69.14 KiB) Vist 7061 gange
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 7. apr 2013, 18:00

Flere dage tog vi til en nedlagt landejendom hvor der var total vildnis af ruin og stikkende kaktus. Det var simpelthen "Dassieland" . Dassier er eftertragtede på grund af en fantastisk stærk pels og yderst velsmagende kød. De fleste blev skudt med en cal.22 Yderst krævende stalk at få nogen på tasken. Men vi lærte det efterhånden.
Vedhæftede filer
Dassieland1.jpg
Her bor der Dassier og alle mulige andre smådyr og fugle
Dassieland1.jpg (83.02 KiB) Vist 7057 gange
Dassie1.jpg
Stor Dassie
Dassie1.jpg (85.12 KiB) Vist 7057 gange
Dassies+Rabbit1.jpg
En virkelig fin jagt
Dassies+Rabbit1.jpg (90.15 KiB) Vist 7057 gange
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 7. apr 2013, 18:30

En morgen tog jeg mit 3D camo suit på og lagde mig ud i terrænet 1½ time før solopgang for at vente på Springbok. Efter ½ time kom der 2 Crows (kragelignende flotte sorte og hvide). De mente sikkert jeg var et halvdødt dyr der skulle ædes og fløj hen over mig i en meters højde og larmede grusomt. .Men de forsvandt dog et stykke tid, kun for at have hentet forstærkning. Nu var der pludselig 4 Crows der dykkede ned over mig samt en masse småfugle der fløj efter dem og larmede grusomt. Jeg havde i mellemtiden fået spottet en flok springbokk. Springbokkene blev opmærksomme på larmen fra fuglene, der blev endnu mere ophidsede da jeg mavede mig frem. Min kikkert og riffelscope var blevet totalt dugget af at ligge i græsset, så det blev en meget nødtørftig aftørring, herhjemme har jeg altid en detergentvædet klud. Det skal man også ha i Afrika.
Kommet et stykke frem vurderede jeg i min duggede kikkert at være nået ind på 250 m. Der var et stykke jern jeg kunne støtte riflen på for fast anlæg. Holdt lidt højt på en stor springbok og fyrede. BANG .................lille plok. Ikke BANG.......PLAK, som når man rammer et dyr. Jeg kunne ikke se i riffelscopet om jeg ramte. Vurderede at det lille anslag jeg hørte var fra kuglen der ramte jorden. Jeg gik frem og undersøgte jorden meget nøje for hår og blod ud til 300 m uden at finde det mindste. Var sikker på en forbier.
Der blev ikke gjort mere ud af det. Der er ikke sweisshunde som i Danmark man lige kan ringe efter.
Hjemkjommet til Danmark mailede Andrew til mig:


Found a large [but non trophy] springbok, naturally by now quite spoiled and eaten by jackal, with a complete vertebrae destroying high neck-shot that would have caused a “drop on the spot instant death” about 300 yards from the drinking trough where you were hiding. Congratulations! You did indeed shoot and kill a free range springbok!

Unfortunately you did not “get” it!

Den lå i en fordybning. Man skulle næsten træde på den for at se den.

Så jeg har lært at der skal ledes bedre og længere væk end jeg gjorde. Heldigvis har dyret ikke lidt.
Vi har booket hos Andrew næste år. Så skal springbokken bæres hjem :-)

Free range jagt er pragtfuldt, blandet med noget lettere ind imellem
Leo
Vedhæftede filer
Sunrise1.jpg
Sunrise1.jpg (52.48 KiB) Vist 6970 gange
Senest rettet af 2duer 7. apr 2013, 20:27, rettet i alt 1 gang.
Riffel fra .17 til .500

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af Slettes3 » 7. apr 2013, 19:19

En herlig tid I har haft :blink:

Jeg kan fornemme jeres valg af våben/kaliber har været en del af jeres succes :razz:

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af HHC » 7. apr 2013, 20:48

Den forstod jeg godt, og jeg er på vild jagtefter en 270 wea eller en 300 wea. :biggrin:
2014 er året hvor jeg skal til Afrika :eek:

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af Explorer » 7. apr 2013, 21:33

Blev den 2. sidste Dassie nakket da den sad på muren over den røde blodstribe? :oneshot: :razz:

Billede

Leegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14. dec 2010, 08:52
Interesser: Træsnedkeri, pipemageri, jagt
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 16 times
Been thanked: 66 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af Leegaard » 7. apr 2013, 21:41

Lyder til at have været en fed tur!! Hvad koster sådan en tur?? Jeg har en fordom om Syd Afrika stripper en for penge, bare man krummer fingeren.
Søren Leegaard Fuhlendorff

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 7. apr 2013, 21:52

Explorer skrev:Blev den 2. sidste Dassie nakket da den sad på muren over den røde blodstribe? :oneshot: :razz:
Billede

Ja. Den sad på muren. Og blev halet ned, efter den var total død. De har et meget stærkt bid, Så man skal passe lidt på
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 7. apr 2013, 22:02

Leegaard skrev:Lyder til at have været en fed tur!! Hvad koster sådan en tur?? Jeg har en fordom om Syd Afrika stripper en for penge, bare man krummer fingeren.
Hej Søren.
Tja alt godt er jo dyrt.

Vi betalte 52000 ZAR for 2 jægere til 1 PH med fuld 5 stjernet mad. Al kørsel. Herunder 2x 600 km til JoBurg Alt tøjvask. Drinks soft and sundowners ad libitum. Der skulle ikke betales drikkepenge. Hvilket ville være at fornærme PH og Outfitter Andrew McLaren
+ 3.200 euro for det vildt vi nedlagde

Så ca 50.000 kr alt ialt

Med venlig hilsen
Leo
Riffel fra .17 til .500

Leegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14. dec 2010, 08:52
Interesser: Træsnedkeri, pipemageri, jagt
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 16 times
Been thanked: 66 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af Leegaard » 7. apr 2013, 22:11

2duer skrev: Hej Søren.
Tja alt godt er jo dyrt.

Vi betalte 52000 ZAR for 2 jægere til 1 PH med fuld 5 stjernet mad. Al kørsel. Herunder 2x 600 km til JoBurg Alt tøjvask. Drinks soft and sundowners ad libitum. Der skulle ikke betales drikkepenge. Hvilket ville være at fornærme PH og Outfitter Andrew McLaren
+ 3.200 euro for det vildt vi nedlagde

Så ca 50.000 kr alt ialt

Med venlig hilsen
Leo
Okay :thumbup:
Og det var 5-6 dyr? Hvordan med trofæerne? De kom ikke med hjem? Hvor mange dage var det?
Søren Leegaard Fuhlendorff

Jeppe1987
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:06
Interesser: hagl og kugle våben
Geografisk sted: esbjerg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af Jeppe1987 » 7. apr 2013, 22:15

hvad måtte du slippe for sådan en tur

Leegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14. dec 2010, 08:52
Interesser: Træsnedkeri, pipemageri, jagt
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 16 times
Been thanked: 66 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af Leegaard » 7. apr 2013, 23:05

Jeppe1987 skrev:hvad måtte du slippe for sådan en tur
Hvis du gad tage dig tid til at læse beskeden lige over din egen, ville du vide det.
Søren Leegaard Fuhlendorff

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 8. apr 2013, 09:20

Leegaard skrev:
2duer skrev: Hej Søren.
Tja alt godt er jo dyrt.

Vi betalte 52000 ZAR for 2 jægere til 1 PH med fuld 5 stjernet mad. Al kørsel. Herunder 2x 600 km til JoBurg Alt tøjvask. Drinks soft and sundowners ad libitum. Der skulle ikke betales drikkepenge. Hvilket ville være at fornærme PH og Outfitter Andrew McLaren
+ 3.200 euro for det vildt vi nedlagde

Så ca 50.000 kr alt ialt

Med venlig hilsen
Leo
Okay :thumbup:
Og det var 5-6 dyr? Hvordan med trofæerne? De kom ikke med hjem? Hvor mange dage var det?

2 Blesbok, 2 Wildebeast, 2 Gemsbok,1 Steenbok, 1 Springbok, 12 Dassier, 2 Rabbits, 1 due , 1 Guinea Fowl.

Vi tar 2 Wildebeast trofæer hjem. Kommer om 4-12 måneder
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af Renico12 » 8. apr 2013, 13:39

Hvad brugte du af optik på turen?

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af 2duer » 8. apr 2013, 16:46

Renico12 skrev:Hvad brugte du af optik på turen?
Jeg har monteret en Schmidt & Bender 2,2-10x56
Tove en Zeiss varipoint 1,5-6x42
Begge i SEM montage.
Riffel fra .17 til .500

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af Mikkel » 9. apr 2013, 13:36

Tak fordi du delte din oplevelse med os! Det må have været fantastisk! :)

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Jagt på plains game South Africa

Indlæg af Slettes3 » 9. apr 2013, 16:46

HHC skrev:Den forstod jeg godt, og jeg er på vild jagtefter en 270 wea eller en 300 wea. :biggrin:
2014 er året hvor jeg skal til Afrika :eek:
Du vil ikke fortryde det. Man undervurdere afstandende meget fordi der er så åbent og man ikke har et reference punkt. Jeg har skudt på vildt dernede hvor 2duer og kone har været. Jeg har nogen gange gættet op til 100m for kort i forhold til den rigtige afstand. Her hjalp en .270Wea for mine lidt fejlstående afstandsvurdering.
Bedste indskydnings afstand er 300m for en 270Wea.

Besvar