Dumpeprocent til jagtprøven.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Slettes3 » 13. apr 2013, 11:18

Jeg bestod aldrig jagtprøven. Alt det der med de pipfugle halløj osv. sagde mig ikke en tødl. Det var hyggeligt nok til selve aftenkurset, med kaffe & kringle samt lidt våbensnak..alt andet var da bare røv sygt. :blink:

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af BoPe » 13. apr 2013, 11:51

TheDarkSide skrev:Jeg er enig i at der er for mange jægere i Danmark. Og der er mange af de nye jægere, som bruger rigtig mange penge på jagt. Konsekvensen er at jagtlejen stiger og afskydningen af vildt på disse steder sker på en helt uhensigtsmæssig måde, da disse nye jægere så vil have noget for pengene.Det er da også forfærdeligt at man kan udleje 100 ha flad mark for 5-10.000 kr, selv i Jylland. Men det viser jo bare den enorme efterspørgsel på jagtarealer.
Det er godt med mange jægere i Danmark, hvis man ønsker at have lavet lovændringer. Men i langt de fleste andre sammenhænge er det noget skidt. Jeg tror ikke jagten i Danmark er truet, men der er selvfølgelig en tendens til at lægge begrænsninger på jagtvåben. Men hvis man kan nøjes med at gå på jagt med en knæklås haglbøsse eller en repeterriffel, så tror jeg ikke man vil mærke noget til en lidt strammere våbenlovgivning
Jagt koster ca. det samme som golf - der i øvrigt også foregår på en flad mark.

Jo færre jagttegnsberettigede jo mindre opbakning til jagten. Hvis det kun er "rige" der overhovedet kan få muligheden for jagt - skal du nok se misundelsesfaktoren! Det er jo så også en faktor, som er udtalt i dit eget og flere andres indlæg.

Den med at jagten ikke er truet...

Ser vi realistisk på det, så kunne naturplejen jo ligeså godt foregå ved statslige natur og reguleringskonsulenter underlagt politisk styring. Så kunne Danmark også opfylde EU, FN og WWF målsætninger for stor biodiversitet med ulve, bjørne og irske kæmpehjorte... Udgiften kunne passende pålægges lodsejerne derved er den skatte neutral for alle andre borgere - derved vil det heller ikke være nogen "udgift" og så kan den sagtens gennemføres.

Man kunne også ændre dyreværnsloven så det kun er autoriserede personer som må aflive dyr - f.eks. dyrlæger, reguleringskonsulenter og faglærte slagtere. Så falder al grundlag for privat jagt våbenbesiddelse i Danmark væk - herunder knæklås og repeter geværer. Sportsskytterne kan bare bruge laser - og i øvrigt er det meget sundere at løbe...

Når der ikke længere er lovlige private våben i omløb kan muslimerne heller ikke lave Danmark om til en sharialov styret stat - vi har jo alle sammen set deres omfattende taleban træning ved jagtfeltskydningerne og i skytteforeningerne rundt omkring.

Det ovenstående er et festligt sammenkog af argumenter jeg møder i min hverdag (når talen falder på jagt). De er fra alle aldersgrupper og alle partipolitiske ståsteder (den med muslimerne findes i øvrigt også hos DRV og EL). "Dyrevelfærd" er noget som sælger billetter og DF har det endda som en del af deres partiprogram. Tiltagene omkring randzoner og luftgeværer synes heller ikke at indikere nogen speciel politisk vilje til rimelighed.

Som jeg ser det betyder færre jagttegnsløsere ikke billigere jagt - det betyder 0 jagt. Hvis antallet af jagtberettigede skal ned på et niveau hvor de får jagt leje priserne til at falde - vil det med 100 % sikkerhed betyde store indskrænkninger i jagtmulighederne for de tilbageværende danske jægere

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af KristianKJ » 13. apr 2013, 15:07

:goodpost: :thumbup:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af TheDarkSide » 13. apr 2013, 17:13

BoPe skrev: Jagt koster ca. det samme som golf - der i øvrigt også foregår på en flad mark.
Hvad vil du med det??
BoPe skrev: Jo færre jagttegnsberettigede jo mindre opbakning til jagten. Hvis det kun er "rige" der overhovedet kan få muligheden for jagt - skal du nok se misundelsesfaktoren! Det er jo så også en faktor, som er udtalt i dit eget og flere andres indlæg.
Jeg er ikke udtalt misundelig på nogen andre jægere. Jeg ser derimod et problem i stigende jagtleje. Jeg kender flere jægere der lejer et stykke jagt for måske 10-15.000 kr og så skyder de hvad de kan komme i nærheden af. Efter et par år er der naturligvis ikke mere råvildt eller fasaner og så begynder de at lede efter et nyt stykke. Jeg synes det er et problem, at sådan noget finder sted. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at det skyldes at der betales meget for jagten, så meget at nogle tænker, "at man så sandelig også skal have noget pengene".
BoPe skrev: Den med at jagten ikke er truet...

Ser vi realistisk på det, så kunne naturplejen jo ligeså godt foregå ved statslige natur og reguleringskonsulenter underlagt politisk styring. Så kunne Danmark også opfylde EU, FN og WWF målsætninger for stor biodiversitet med ulve, bjørne og irske kæmpehjorte... Udgiften kunne passende pålægges lodsejerne derved er den skatte neutral for alle andre borgere - derved vil det heller ikke være nogen "udgift" og så kan den sagtens gennemføres.

Man kunne også ændre dyreværnsloven så det kun er autoriserede personer som må aflive dyr - f.eks. dyrlæger, reguleringskonsulenter og faglærte slagtere. Så falder al grundlag for privat jagt våbenbesiddelse i Danmark væk - herunder knæklås og repeter geværer. Sportsskytterne kan bare bruge laser - og i øvrigt er det meget sundere at løbe...

Når der ikke længere er lovlige private våben i omløb kan muslimerne heller ikke lave Danmark om til en sharialov styret stat - vi har jo alle sammen set deres omfattende taleban træning ved jagtfeltskydningerne og i skytteforeningerne rundt omkring.

Det ovenstående er et festligt sammenkog af argumenter jeg møder i min hverdag (når talen falder på jagt). De er fra alle aldersgrupper og alle partipolitiske ståsteder (den med muslimerne findes i øvrigt også hos DRV og EL). "Dyrevelfærd" er noget som sælger billetter og DF har det endda som en del af deres partiprogram. Tiltagene omkring randzoner og luftgeværer synes heller ikke at indikere nogen speciel politisk vilje til rimelighed.

Som jeg ser det betyder færre jagttegnsløsere ikke billigere jagt - det betyder 0 jagt. Hvis antallet af jagtberettigede skal ned på et niveau hvor de får jagt leje priserne til at falde - vil det med 100 % sikkerhed betyde store indskrænkninger i jagtmulighederne for de tilbageværende danske jægere
Det har jeg utroligt svært ved at forestille mig! Tænk på alle de ressourcer, der skulle bruges på statsautoriseret vildtpleje og regulering. Det ville være alt for dyrt. Desuden, så skal man jo huske at jægere er, på en måde, statsautoriserede til at regulere vildtet og pleje naturen.
Staten investere da en del penge i danske jægere, så jeg tror ikke de ønsker at fjerne muligheden for jagt. Tænk på de tilskud vi får, til fx terrænpleje og de kampagner som de retter mod os. Jeg føler i hvert fald ikke at jeg er presset som jæger og jeg tror heller ikke det kommer til at ske selvom der bliver færre jægere.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af ACE1 » 13. apr 2013, 17:56

Jeg har fået mere info om den prøve, jeg havde hørt om:
Der stilles krav til kommende jægere, og det mærkede 120 mænd og kvinder, der søndag var til frivillig jagtprøve i Allerød, hvor kun 31 bestod.
31 var dygtige nok til at blive godkendt i de teoretiske og praktiske prøver, mens 89 dumpede og nu må indstille sig på at øve noget mere, inden de går op til den endelige prøve, som giver dem ret til at gå på jagt med haglgevær.
Det er lidt over 30 procent, der bestod. Jeg ved ikke, hvad der er "gået galt". Men blandt censorerne var vi enige om, at vi ikke har været mere strikse end i sidste uges prøve.
Det var 'kun' en frivillig prøve, så jeg håber da at statistikken ændrer sig til det bedre, for de rigtige jagtprøver.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 9. apr 2012, 03:06
Interesser: Jagt og Bushcraft
Geografisk sted: Syd for Køge, Nord for Tyskland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 19 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Lani1966 » 13. apr 2013, 18:36

Hvorfor håber du det ændrer sig?? Mener, hvis de ikke er bedre, så jeg da mere fortrøstningsfuld ved at de IKKE består

:razz:
Jeg er lidt ligesom Bacon - Fed, men uimodståelig lækker...

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Lerche » 14. apr 2013, 09:47

TheDarkSide skrev:

Staten investere da en del penge i danske jægere, så jeg tror ikke de ønsker at fjerne muligheden for jagt. Tænk på de tilskud vi får, til fx terrænpleje og de kampagner som de retter mod os. Jeg føler i hvert fald ikke at jeg er presset som jæger og jeg tror heller ikke det kommer til at ske selvom der bliver færre jægere.
Kan du ikke frem ligge tal hvor der fremgår staten direkte giver penge til jagten som sådan

De penge man kan søge i tilskud er vel for en stor dels vedkommende penge vi jagttegnsløser selv betaler og endelig er et tilskud da hvis også skattepligtig, så når den store kugleramme bruges mon ikke det er en nul løsning, Hvis vi ser bort fra de tilskud der komme fra eu
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Christian94
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 16. sep 2010, 14:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Christian94 » 15. apr 2013, 14:08

202-686-153 skrev:Jamen det er da kun dejligt at flere dumper prøven!.
Jeg syntes personligt at der er alt for mange jægere i Danmark. Det kniber jo med at der er jagt til alle, og når man endelig får noget jagt, ja så skal det også udnyttes!
Jeg syntes jagttegnet burde koster 2000kr+ om året, og jagtprøven strammes yderligere op!


2000 kr om året ?!.
Come on! den var da forhåbentlig for sjov!.
Nu er jeg fx. studerende ( har haft jagttegn siden jeg var 16, og er 19 i dag) og jeg har hverken råd til dyre konsortiepladser eller noget i den dur. så hvorfor skal folk der synes det er dyrt nok at gå på jagt i forvejen, udelukkes fra deres hobby ?.
"You're a shameful opportunist! what you don't understand is that it's better to die on your feet than to live on your knees.''

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Rixen » 15. apr 2013, 17:39

Christian94 skrev:
202-686-153 skrev:Jamen det er da kun dejligt at flere dumper prøven!.
Jeg syntes personligt at der er alt for mange jægere i Danmark. Det kniber jo med at der er jagt til alle, og når man endelig får noget jagt, ja så skal det også udnyttes!
Jeg syntes jagttegnet burde koster 2000kr+ om året, og jagtprøven strammes yderligere op!


2000 kr om året ?!.
Come on! den var da forhåbentlig for sjov!.
Nu er jeg fx. studerende ( har haft jagttegn siden jeg var 16, og er 19 i dag) og jeg har hverken råd til dyre konsortiepladser eller noget i den dur. så hvorfor skal folk der synes det er dyrt nok at gå på jagt i forvejen, udelukkes fra deres hobby ?.
Fordi han ikke selv mangler pengene til det. Og for ham er jo færre jægere lig med mere/billigere jagt til ham.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Freezion » 15. apr 2013, 20:34

Rixen skrev:
Christian94 skrev:
202-686-153 skrev:Jamen det er da kun dejligt at flere dumper prøven!.
Jeg syntes personligt at der er alt for mange jægere i Danmark. Det kniber jo med at der er jagt til alle, og når man endelig får noget jagt, ja så skal det også udnyttes!
Jeg syntes jagttegnet burde koster 2000kr+ om året, og jagtprøven strammes yderligere op!


2000 kr om året ?!.
Come on! den var da forhåbentlig for sjov!.
Nu er jeg fx. studerende ( har haft jagttegn siden jeg var 16, og er 19 i dag) og jeg har hverken råd til dyre konsortiepladser eller noget i den dur. så hvorfor skal folk der synes det er dyrt nok at gå på jagt i forvejen, udelukkes fra deres hobby ?.
Fordi han ikke selv mangler pengene til det. Og for ham er jo færre jægere lig med mere/billigere jagt til ham.
sagen er jo bare at det er jægere som har råd til konsortiepladser/jagt som der driver prisen op, ikke jægere som der er studerende/mindreårige eller ikke har råd som der gør det.
blev prisen sat op på jagttegnet ville priserne på jagt ikke ændre sig forfærdeligt meget da dem som der har jagten i forvejen nok stadig har råd til at beholde den.

PeterHansen
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. mar 2013, 08:48
Interesser: Jagt og Historiske Våben
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 1 time

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af PeterHansen » 17. apr 2013, 17:56

Jamen ja - Jeg bestod for 2 år siden, og havde 11 fejl til den frivillige jagtprøve. Min gamle motter hørte mig i skidtet inden jeg tog hjemmefra, hvor jeg bestod med 0 fejl i seks ud af 8 prøver på PC.

Jeg havde f.eks. svaret, at jeg ville skyde kronvildt med en salonriffel, jage sælge og udfodre en havørn, samt skyde en ræv gennem et vindue.

Jeg HAVDE ikke den fornødne viden til det - og JEG tog kortet på et såkaldt "intensivt" weekendkursus fra fredag til søndag. Jeg synes og tror, at tre dages kurserne er fantastiske - MEN det skal være dem, hvor jagttegnsundervisningen ligger med 3-5 ugers mellemrum. Det andet er for useriøst.

Jeg ville have taget mit, på aftenskole idag, og får jeg en knægt engang, vil jeg anbefale ham at tage det på aftenskole, ligeledes. Det er pissefarligt, at blive indlogeret med nogle kællinger, en ung jagtlærer, seksten andre hvalpe og en kiosk der er døgnåbent.

Spærrede mig inde i min lejlighed ugen inden jeg skulle op, læste, læste og læste, og så læste jeg en gang til.

Bestod med 0 fejl, og 1 i teori. Men det skyldes edderhakme ikke kursuslæreren. :(

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Elbæk » 24. apr 2013, 20:45

Jeg har lige været oppe til prøve, hvor jeg bestod med nul fejl i både skriftlig og praktisk prøve - samt fik ros fra våbensagkyndige :)

Jeg kan bekræfte at der ikke i år er ændret på de anvendte billeder i prøven, de var de samme som i lærebogen og på CD'en. Enkelte var dog spejlvendte og billedet af svartbagen var trykt så dårligt, at mange ikke kunne kende den fra sildemåge eller sølvmåge.

På holdet som var oppe før os, tidligere på dagen, bestod 14 ud af 15 den skriftlige prøve, mens 7 bestod den praktiske.

På det hold jeg var oppe som en del af, bestod alle den skriftlige prøve - hvor mange der bestod den praktiske ved jeg ikke, de første fire bestod i hvert fald.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Freezion » 24. apr 2013, 21:59

Elbæk skrev:Jeg har lige været oppe til prøve, hvor jeg bestod med nul fejl i både skriftlig og praktisk prøve - samt fik ros fra våbensagkyndige :)

Jeg kan bekræfte at der ikke i år er ændret på de anvendte billeder i prøven, de var de samme som i lærebogen og på CD'en. Enkelte var dog spejlvendte og billedet af svartbagen var trykt så dårligt, at mange ikke kunne kende den fra sildemåge eller sølvmåge.

På holdet som var oppe før os, tidligere på dagen, bestod 14 ud af 15 den skriftlige prøve, mens 7 bestod den praktiske.

På det hold jeg var oppe som en del af, bestod alle den skriftlige prøve - hvor mange der bestod den praktiske ved jeg ikke, de første fire bestod i hvert fald.
ændringerne til jagtprøven er heller ikke gået igennem endnu, og det er ikke engang sikkert at vi får dem at se før 2014.
så hvis man vil, kan man stadig nå ''den lette'' vej endnu.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Elbæk » 24. apr 2013, 22:43

Jeg har lige fået at vide at ca. 50%, fra det hold jeg var oppe med, bestod den praktiske prøve.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Holmux » 25. apr 2013, 00:40

Jeg var oppe til jagt prøve i dag, jeg tror vi var omkring 12 mand på holdet, en faldt igennem på teorien, ud
af de 4 første på den praktiske del dumbede de 3, så en yderligere stramning af prøven vil nok skille flere
fra, hvilket nok er OK, der var nogle stykker på holdet der tog jagttegn fordi det var moderne og ellers aldrig
havde sat deres ben i en skov, det er selvfølgelig frit for alle og det er sikkert heller ikke disse personer der
fylder mest i de forskellige jagt marker

Med hensyn til jagt priser i Danmark, så er det helt hen i været, jeg har haft jagttegn i udlandet de sidste 15
år og formålet med mit Danske jagttegn er først og fremmest for at jeg kan opbevarer og træne med mine
våben i Danmark, jeg har ikke nogen planer om at skal med i noget jagt konsortier i Danmark med alle de
regler og traditioner der høre med, at lægge dyrene op på parade og stå og trutte i et horn har for mig intet
med jagt at gøre. :biggrin:

Men nu må vi se hvad tiden bringer, om det bliver til noget jagt i DK, det næste jeg har på programmet er
"White tail Deer" i Kentucky anden weekend i November.
Holmux

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Lerche » 25. apr 2013, 07:11

Freezion skrev:
Elbæk skrev:Jeg har lige været oppe til prøve, hvor jeg bestod med nul fejl i både skriftlig og praktisk prøve - samt fik ros fra våbensagkyndige :)

Jeg kan bekræfte at der ikke i år er ændret på de anvendte billeder i prøven, de var de samme som i lærebogen og på CD'en. Enkelte var dog spejlvendte og billedet af svartbagen var trykt så dårligt, at mange ikke kunne kende den fra sildemåge eller sølvmåge.

På holdet som var oppe før os, tidligere på dagen, bestod 14 ud af 15 den skriftlige prøve, mens 7 bestod den praktiske.

På det hold jeg var oppe som en del af, bestod alle den skriftlige prøve - hvor mange der bestod den praktiske ved jeg ikke, de første fire bestod i hvert fald.
ændringerne til jagtprøven er heller ikke gået igennem endnu, og det er ikke engang sikkert at vi får dem at se før 2014.
så hvis man vil, kan man stadig nå ''den lette'' vej endnu.
Hvis der ikke snart kommer en krølle på lov bliver det først fra 2015 ok skyde prøve kan dog godt når at komme
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 222 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Robse » 25. apr 2013, 07:48

Elbæk skrev:Jeg har lige fået at vide at ca. 50%, fra det hold jeg var oppe med, bestod den praktiske prøve.
Holmux skrev:Jeg var oppe til jagt prøve i dag, jeg tror vi var omkring 12 mand på holdet, en faldt igennem på teorien, ud
af de 4 første på den praktiske del dumbede de 3..
det er 50 - 75% (!)

Hvad dumpede de på - våbenhåndtering eller afstandsbedømmelse ?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

TJuhler
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jul 2010, 22:40
Interesser: Buer, pistoler, skarpe ting.
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 3 times
Been thanked: 50 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af TJuhler » 25. apr 2013, 08:42

Var til jagttegns prøve igår i Sdr. Vissing..

Der var 2 hold oppe, og kan sige at på formiddags holdet var der 15 oppe.
14 bestod teorien, 9 bestod den praktiske = 6 der dumpede.

På eftermiddags holdet var der 15 oppe.
15 bestod teorien, 8 bestod den praktiske = 7 der dumpede.

Af 30 elever til jagttegns prøve bestod 17. Dvs at dumpe procenten i Sdr. Vissing igår var på 43,3%

Langt de fleste dumpede på afstandsbedømmelse. Det var især hare, og fasan der voldte folk problemer.
En stor del dumpede på våbenhåndtering. Det var især blandt weekend jagttegns tagere, der ikke klarede våbenhåndteringen.

Dette er ikke MIN mening, kun gengivelse af dagen i går i Sdr Vissing.

Dette er dugfriske tal, fra medhjælper der var til stede hele dagen, og tog noter.

Just my two cents :)


Thomas

EDIT: Ja, jeg bestod, så NU bliver det dyrt :)
Senest rettet af TJuhler 25. apr 2013, 08:45, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Holmux » 25. apr 2013, 08:42

Robse skrev:
Elbæk skrev:Jeg har lige fået at vide at ca. 50%, fra det hold jeg var oppe med, bestod den praktiske prøve.
Holmux skrev:Jeg var oppe til jagt prøve i dag, jeg tror vi var omkring 12 mand på holdet, en faldt igennem på teorien, ud
af de 4 første på den praktiske del dumbede de 3..
det er 50 - 75% (!)

Hvad dumpede de på - våbenhåndtering eller afstandsbedømmelse ?
Jeg har ikke talt med dem endnu, jeg havd et starmt program så jeg kørte lige efter jeg havde fået mine papirer, men det bliver spændene
at høre hvordan det gik de forskellige.
Holmux

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Freezion » 25. apr 2013, 09:56

jeg var til jagtprøven for et par år siden, og der var dumpeprocenten heller ikke imponerende.
vi var 14-16 stykker inde til prøven, 3 røg fra ved teori, og 4-5 stykker der røg fra i våbenhåndtering (nogen samlede knap nok haglbøssen op før de dumpede). vi var kun 6-7 stykker der bestod. så en dumpeprocent mellem 50-60%
ironisk nok var en af dem der dumpede på våbenhåndtering skydeinstruktør i forsvaret :giggle:

jeg tror der hvor den går galt, weekend kursus eller normalt er at det ikke er alle som der har adgang til at kunne øve våbenhåndtering i hjemmet.
selvfølgelig så dem der dumper den teoretiske har simpelthen ikke kværnet stoffet nok igennem.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 222 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Robse » 25. apr 2013, 10:17

Freezion skrev:jeg var til jagtprøven for et par år siden, og der var dumpeprocenten heller ikke imponerende.
vi var 14-16 stykker inde til prøven, 3 røg fra ved teori, og 4-5 stykker der røg fra i våbenhåndtering (nogen samlede knap nok haglbøssen op før de dumpede). vi var kun 6-7 stykker der bestod. så en dumpeprocent mellem 50-60%
ironisk nok var en af dem der dumpede på våbenhåndtering skydeinstruktør i forsvaret :giggle:

jeg tror der hvor den går galt, weekend kursus eller normalt er at det ikke er alle som der har adgang til at kunne øve våbenhåndtering i hjemmet.
selvfølgelig så dem der dumper den teoretiske har simpelthen ikke kværnet stoffet nok igennem.
Dybest set kan man vel træne med et kosteskaft, en hamster man skal undgå at pege på, og en stol til at kravle over...
Der er nok noget om snakken.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Pistolero
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 3. apr 2009, 11:30
Interesser: Fitness & skydevåben
Geografisk sted: Fyen
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Pistolero » 25. apr 2013, 12:12

Det lyder som om at dumpeprocenten er ret høj, jeg synes selv at jagtprøven ikke er special svær, hvis man bare ellers gider at gå op i det og øver derhjemme.
Da jeg tog jagttegn for år tilbage kan jeg huske at der var 1 som dumpede ud af ca. 25-30. Senere på året gik han op igen og bestod. Det var et 4 måneders kursus til en 2000kr.
Du misser 100% de skud du aldrig tager.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Kruffe » 25. apr 2013, 13:03

Pistolero skrev:Det lyder som om at dumpeprocenten er ret høj, jeg synes selv at jagtprøven ikke er special svær, hvis man bare ellers gider at gå op i det og øver derhjemme.
Da jeg tog jagttegn for år tilbage kan jeg huske at der var 1 som dumpede ud af ca. 25-30. Senere på året gik han op igen og bestod. Det var et 4 måneders kursus til en 2000kr.
Nu ved jeg ikke hvor mange år siden, du tog jagttegn. Men mit indtryk er at de fleste i dag dumper på afstandsbedømmelsen. Før 1999 var det sådan at figurerne altid enten stod 10 meter nærmere eller 15 meter længere væk i forhold til max skudafstand. F.eks. så ville et stykke råvildt enten stå på 10 meter eller 35 meter... Dette ændrede man i 1999, hvor man gjorde disse forskelle mindre og dermed sværere at bedømme. I dag står råvildt på enten 17 eller 26 meter. Desuden skulle man efter 1999 foretage afstandsbedømmelse på flere steder/punkter end førhen. Herudover har man for nogle år siden også indført tid/stopur, således man har 5 sekunder til bedømmelsen og ellers tæller det som fejl.

En af mine kammerater var oppe i sidste uge i Aalborg og her dumpede 5 ud af 12. Alle dumpede på den praktiske prøve. Selv dumpede han ved afstandsbedømmelse på den sidste figur - surt :-(
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af Lerche » 26. apr 2013, 09:51

Og med de tydelige dumpe % kan man godt undre sig over alle de der reklamere med over 90% der består :biggrin:
Lerche der glæder sig til 16 maj

NickKK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2009, 20:42
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Dumpeprocent til jagtprøven.

Indlæg af NickKK » 26. apr 2013, 10:09

I "min" forening uddanner vi mellem 45 og 65 jagttegnsløsere hvert år via lange kurser, der strækker sig fra oktober til april. I de 15 år vi har gjort dette, er 100 % bestået. Der var engang en ambulancefører, der ikke klarede den, men han var også kun til undervisning 4 gange, så kom han ikke mere før prøverne.

Essensen er nok, at man skal vælge en seriøs skole og tjekke dumpeprocenten og så iøvrigt tage det seriøst. Vi ser mange elever rundt omkring, som tror det er bare lige at lalle igennem og så er dén klaret. De kommer ret hurtigt på bedre tanker.

De korte kurser er problematiske på den måde, at de userøse elever, der ikke selv læser/træner nok, dumper. Og al den supplerende snak i klassen samt alle røverhistorierne, som der er plads til på de lange kruser, får man ikke på de korte kurser. Det er ikke noget der er strengt nødvendigt, men som oftest melder eleverne tilbage senere, at de var glade for alt det ekstra, fordi det giver dem mere ballast og bedre forudsætninger. Man kan faktisk lære en del af "lystfiskerhistorierne"...

Med den nye undervisning og de nye (kommende) prøver, bliver det endnu mere tydeligt, hvorfor de lange kurser er bedre.
/Nick

Besvar