RIFFELPRØVE - Hvordan.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Slettegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 171
Tilmeldt: 9. feb 2008, 17:14
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 3 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Slettegaard » 13. feb 2009, 08:26

Gator skrev:
Slettegaard skrev:
Trotyl skrev:Så er de nye prøveskiver blevet prøveskudt.
Der skal ikke længere skydes på hvide træfområder.
Der er også kommet nye girokort (samme beløb).
Nærmere følger senere.
er der så en cirkel der makerer træfområdet eller ingenting? må indrømme jeg er noget nysgerig da jeg skal til prøve her i foråret.

mvh. slettegaard
Hvis du sender mig en pm med din adr. så skal jeg sende en dvd afsted til dig der hedder bliv en bedre riffel jæger.. der er hele processen beskrevet rigtig godt.. lige fra hvordan man træner osv. til selve prøven, hvordan prøven foregår osv osv osv.. og hende der er med i den er faktisk lidt små sød oveni..
tak rigtigt pænt af dig dig gator. men har den allerede fra da jeg tog jagtegnet, den er rigtig god, men besvare jo ikke rigtig mit spørgsmål med træfområdet, hvor jeg forøvrigt mener det er fuldt rimeligt at man fjerner den hvide skive, selv om man jo altid håber på en let prøve. venter med længsel på at trotyl vender tilbage med mere info som lovet.

mvh. slettegaard

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 952
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Raven » 13. feb 2009, 09:04

Jeg mener at træfområdet er markeret med en cirkel! Men om cirklen er synlig :???: Men med de kikkerter der efterhånden er på riflerne idag, så skal det da være en endog meget svag cirkel før man ikke kan spotte den på skiven!
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Trotyl » 13. feb 2009, 09:09

Kanten af træfområdet er markeret, men det skulle ikke være synligt for skytten.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Slettegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 171
Tilmeldt: 9. feb 2008, 17:14
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 3 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Slettegaard » 13. feb 2009, 09:59


Ludvig
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. jan 2005, 16:32
Interesser: Jagt. Riffel skydning.
Geografisk sted: Nordjylland 9690

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Ludvig » 13. mar 2009, 11:52

Hej.
Så er Den nye Prøve skive Klar.
den skal bruges fra og med 2009
beklager det lidt slørede billede.

Ringen der indikere målområdet kan på 100 m. kun ses med en rigtig god kikkert og i godt lys.
Så sørg for at komme ud og træne på en bane hvor de har skiven.
Vedhæftede filer
Prøveskive 2009 (800 x 600).jpg
Prøveskive 2009 (800 x 600).jpg (79.67 KiB) Vist 7849 gange
Mvh. Ludvig

Husk masser af TRÆNING inden riffelprøven...
og mere vigtigt, endu MERE TRÆNING med riflen inden JAGT

Slettet bruger

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Slettet bruger » 13. mar 2009, 16:38

Hvorfor skal der egentlig være en ring?? Jeg har aldrig set dem " live " med sådan en ring.......og man burde kunne ramme det samme område med og uden kikkert .............

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Trotyl » 13. mar 2009, 17:06

Ringen er der vel for at man kan afgøre om aspiranten er bestået eller ikke bestået.

Ludvig har forøvrigt afløst mig som riffelprøvesagkyndig, så jeg regner med han også overtager tråden her... ;-)
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Dragonen 93-95
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 8. jan 2007, 18:39
Interesser: jagt, skydning
Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Dragonen 93-95 » 14. mar 2009, 23:03

jeg regner med at tage riffelprøven i her i foråret hvis min riffel altså når at komme frem. vil gerne høre om man det er velset at kontrollere piben i begge retninger???
... nu med en masse kort uden funktion ...

Brugeravatar
Olsen71
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 31. mar 2006, 15:18
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 11 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Olsen71 » 15. mar 2009, 09:09

Er den nye prøve skive med udskiftelig ring, eller skyder hver mand / kvinde på en helt ny skive ??

Har hørt at hele skiven skal skiftes hver gang, det gir sku da alt for meget arbejde, nu hvor de i forvejen kun er de halve riffelprøver, i forhold til sidste år :wall:

Olsen
2 skud i samme hul er tit held, 3 er nok fordi man bruger Olsens skydestok...

Bæverjagt....... Det blir man bidt af

Ludvig
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. jan 2005, 16:32
Interesser: Jagt. Riffel skydning.
Geografisk sted: Nordjylland 9690

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Ludvig » 15. mar 2009, 12:16

Hej.

Mht. kontrol af inden ladning.
Så skal man bare kunne se om der er hul igennem.
så enten ud med bundstykke og kik bag fra, ellers skal man kikke ind for fra.

mht. skydeområde på skiven, så er der lave nogle skiver som man skifter, de blir jo også gemt som bevis hvis man ikke har besået.
på foto kan man skimte nogle hjørne markeringer de viser hvor den skiver sidder.
Vedhæftede filer
Prøveskive 2009 nær (600 x 450).jpg
Prøveskive 2009 nær (600 x 450).jpg (48 KiB) Vist 7647 gange
Mvh. Ludvig

Husk masser af TRÆNING inden riffelprøven...
og mere vigtigt, endu MERE TRÆNING med riflen inden JAGT

Ludvig
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. jan 2005, 16:32
Interesser: Jagt. Riffel skydning.
Geografisk sted: Nordjylland 9690

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Ludvig » 15. mar 2009, 12:21

Trotyl skrev:
Ludvig har forøvrigt afløst mig som riffelprøvesagkyndig, så jeg regner med han også overtager tråden her... ;-)
du er vel alligevel har inde og kikke dagligt, så du kan lige så godt blive ved med at passe tråden.. :;:#
Mvh. Ludvig

Husk masser af TRÆNING inden riffelprøven...
og mere vigtigt, endu MERE TRÆNING med riflen inden JAGT

Brugeravatar
Theis
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 5. jun 2008, 16:59
Interesser: jagt og militæret.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Theis » 22. mar 2009, 13:20

Trotyl skrev:Ringen er der vel for at man kan afgøre om aspiranten er bestået eller ikke bestået.
)
Ville det ikke være bedre om man satte den hvide plade på bagsiden af skiven? på den måde har man ikke andet end selve "bukken" og skyde efter, og den hvide skive kan trækkes ud bagved og afgøre om man er bestået eller ej? ;S
Who dares wins. /SAS.

Brugeravatar
Blaser...!
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. mar 2009, 19:53
Interesser: Riffelskydning-Buejagt.
Geografisk sted: Sydhavsøerne

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Blaser...! » 23. mar 2009, 23:20

Ville det ikke være bedre om man satte den hvide plade på bagsiden af skiven? på den måde har man ikke andet end selve "bukken" og skyde efter, og den hvide skive kan trækkes ud bagved og afgøre om man er bestået eller ej? ;S[/quote]

Det var sgu da faktisk en rigtig god ide, man kunne bare lave en skitse af forreste del af skiven. Hvor man man så havde centrum 100%.
Der efter bore et 1mm hul i skiven, så man sætter en hvid skive bag på.
<+:
Jo mere man skyder, jo mere må man ramme..!

Supersnu
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. apr 2009, 09:02
Interesser: Riffel jagt - Rough shooting
Geografisk sted: Midtjylland

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Supersnu » 6. apr 2009, 11:23

Bestod prøven i lørdags på den nye skive. :eek: Det var bestemt ikke umuligt at se cirklen/træfområdet. Nu skal det bemærkes at lyset var perfekt.
Jeg mener ikke at det ville gøre prøven sværre at skyde på skiver uden markering, men det ville måske gøre det lidt mere besværligt for de prøvesagkyndige. Det er iøvrigt altid nemt at konstaterer at prøven er for nem når man har bestået. Bare en tanke.....

I den gruppe jeg skød med var der seks og "kun" en der dumpede. Staklen bankede sin kikkert ind i bordet da han skulle indskrives og som han selv konstaterede kunne han ikke se at han ikke ramte i den skod kikkert han havde monteret. Men det skulle måske give stof til eftertanke... Ting kan bare købes for billigt, hvor tit får ens våben ikke stød under praktisk jagt.

Nå men ellers så jeg mest fornuftig skydning. Den eneste som jeg bed mærke i var en fyr der var oppe med gruppen før mig; han var på tredie forsøg :shock: og så ikke lige frem lykkelig ud da han forlod skydeanlæget.

Dumpe procenten lå på de ca. 25% som vist er meget normalt så intet nyt der...

Der skal i øvrigt lyde en stor tak til de prøvesagkyndige der gjorde prøven hyggelig og var med til at skaben en afslappet stemning :razz:

Brugeravatar
Slettegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 171
Tilmeldt: 9. feb 2008, 17:14
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 3 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Slettegaard » 3. maj 2009, 14:40

var oppe i dag og bestod :D
3 ud af 8 dumpet, den dummeste fejl var ham der ladet inden der var givet lov :wall: andre kunne bare ikke ramme, træfområdet kan man godt nok ikke se i min kikkert med 6 gange forstørelse, men kunne uden problemer se de plastic dimser der holder selve skiven med træfområdet, og så har man jo faktisk en firkant at sigte efter.

mvh. slettegaard

Brugeravatar
mafotha
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 550
Tilmeldt: 30. dec 2004, 23:01
Geografisk sted: midtfyn
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af mafotha » 3. maj 2009, 15:19

Jeg var oppe forrige weekend! Bestod :eek: Jeg var også oppe sidste efterår, men der knækkede min udtrækker (AMA - skød perfekt, men klemte mere end godt var ::-;< ).

Så jeg har prøvet både med og uden det hvide træfområde.

Jeg kunne IKKE se ringen med 12 X forstørrelse, ej heller det plastikchartek, der holdt skiven!

1. gang jeg var oppe dumpede 4 af 6 (jeg nåede 2 skud, 1 ramte 4/6, 1 ramte 1/ og en 0/6), 2. gang 3 af 6 (en glemte at kigge gennem løbet, 1 ramte 4/6 og en ramte 2/6)!

Tak til forfatteren/erne af denne tråd!!!
Mafotha

Brugeravatar
Bissen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 921
Tilmeldt: 8. maj 2006, 18:58
Interesser: Airbrush og våben.
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Bissen » 3. maj 2009, 15:57

Jeg var på kalvebod 100 meteren idag.. Jeg kunne tydeligt se cirklen på den nye riffelprøve skive gennem min kikkert.. :mad:

Brugeravatar
Schmidt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 218
Tilmeldt: 13. aug 2007, 00:07
Interesser: Jagt, våben og IPSC
Geografisk sted: København
Has thanked: 19 times
Been thanked: 9 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Schmidt » 3. maj 2009, 18:59

Bissen skrev:Jeg var på kalvebod 100 meteren idag.. Jeg kunne tydeligt se cirklen på den nye riffelprøve skive gennem min kikkert.. :mad:
Er der kommet en bukkeskive der ude som man kan skyde på? det var der ikke for et par dage siden da jeg var der, var dog så heldig at der var en af de gamle som jeg kunne skyde på inden prøven her i dag som jeg bestod. :)

Det var godt at komme til at skyde på en bukke skive og ikke bare en hvid en.

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af 357Magnum » 3. maj 2009, 21:33

Havde i efteråret 2008 forsøgt at bestå med min M1 Garand, men selvom den uden de store vanskeligheder kunne holde skudene samlet på 10-15 cm, havde jeg svært ved at bibeholde træfpunktet mellem træning hjemme og prøven ude. Det viste sig efterfølgende, at træværket rørte gasstemålet/ladegrebet et par steder, hvilket gav træfændringer når riflen blev varmet op efter cirka 10-12 skud.

Her i fredags havde jeg tilmeldte mig til prøven i Randers og havde denne gang satset på det sikre og medbragt min ombyggede Otterup Tactical Rifle (se http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=17380).

Billede

Da jeg havde været oppe før og gennem denne tråd var helt dus med forløbet og de nye skiver, var det kun at nyde eventet. Efter at have tjekket kammer og løb så tydeligt, at jeg var sikker på, at instruktøren havde set det, var det ned på maven og afgive de seks skud:

Billede

Det første sad lavt og jeg kunne allerede mærke det ved afgivelsen. Jeg genfyldte magasinet med de resterende fem skud og gjorde mig mere umage (32 mm center-til-center).

Skæbnen ville, at min sidemand havde 7 skud i sin skive, så én af vi andre måtte jo havde skudt den forkerte buk. Da instruktøren kom til min, grinte han og hørte om det var mig, som havde skudt forkert, da jeg vist kun havde 5 skud i min :twisted:

Det var forøvrigt lækkert at skulle skyde til en "rigtig" buk og ikke en hvid paptallerken. Det gør det meget mere realistisk. Lyset på banen gjorde, at jeg ikke kunne se cirklen med 10x forstørrelse. Det var med andre ord nødvendigt at sigte som ude i naturen.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Dragonen 93-95
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 8. jan 2007, 18:39
Interesser: jagt, skydning
Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Dragonen 93-95 » 3. maj 2009, 22:05

jeg var også oppe i fredags i randers, og jeg kunne ikke se cirklen.
men er meget fortrolig med min riffel og havde studeret skiven omhyggeligt, skød med 8x forstørrelse, fulgte op langs højre kant af forbenene og trak så en anelse til venstre, og fik dermed 6 træffere lige i center med max 5 cm spredning.
7 ud af 8 på mit skydehold bestod.
... nu med en masse kort uden funktion ...

SeanLuki
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22. mar 2009, 18:48
Interesser: Jagt, skydning, friluftsliv
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af SeanLuki » 3. maj 2009, 23:30

Var oppe i sjælsø i dag. Bestod selv med 6 træffere, men en del dumpede på hvert eneste hold. På mit hold dumpede 2/8 pg.a. manglene træffere. På andre hold var det op mod 4-5/8 der dumpede :shock:
FX-2000 5,5mm m. 3-9x40 Nikko Stirling
Anshütz 1416 lux 22. LR m 3-9x40 Nikon Prostaff EFR
Zafer O/U 12/76
Schultz & Larsen Classic 308. m. 3-12x56 Burris Four X & S&L Superdome dæmper

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Fredericianer » 4. maj 2009, 00:20

Hvorfor er der så mange der dumper? Er der måske for mange der kun indskyder deres rifler ved brug af indskydningsbænk, og ikke træner før prøven?
Never confuse verbosity with veracity.

Supersnu
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. apr 2009, 09:02
Interesser: Riffel jagt - Rough shooting
Geografisk sted: Midtjylland

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Supersnu » 4. maj 2009, 09:00

Jo sædfølgeligt er der mange der dumper fordi de ikke er du med grejet og ikke har trænet, men jeg tror nervøsitet spiller en stor rolle...
Da jeg bestod afgav jeg min serie i et stærk opskruet tempo; jeg kunne mærke at det var bedst bare at få der ovestået inden pulsen kom for højt op...., til at kunne skyde :blowingup:
Resultat; 4 pænt samlede skud og to inden for cirklen men noget ude af "fokus" :neutral:

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Trotyl » 4. maj 2009, 09:14

Fredericianer skrev:Hvorfor er der så mange der dumper? Er der måske for mange der kun indskyder deres rifler ved brug af indskydningsbænk, og ikke træner før prøven?
Hvis du kikkert på første indlæg i tråden, vil du opdage jeg har fremhævet de væsentligste årsager til fejl.
Nervøsiteten forsvinder i takt med at træningsmængden stiger... ;-)

Når I træner, så lad være med at overtræne.
Skyd en fire, fem serier, med passende pauser imellem og stop så.
Træn lidt men tit.
En indskudt men også varmskudt riffel, vil ikke altid ramme eksakt samme sted når den er kold igen og den er jo typisk kold, når du starter riffelprøven.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Supersnu
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. apr 2009, 09:02
Interesser: Riffel jagt - Rough shooting
Geografisk sted: Midtjylland

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Supersnu » 4. maj 2009, 09:38

Jeg vil aldrig stille spørgsmål ved om mængden af træning gør en forskel - for det gør den, Havde jeg ikke haft små 200 skud før prøven og rigtigt, rigtigt mange skud med cal 22 ville jeg have være nervøs. Men derfor kan man godt blive lidt nervøs når de første skud sidder pisse godt og så begynder de små grå at lege med en.... ET skud mere og så er den hjemme osv, og pludseligt er det ikke helt så nemt.

Den menskelige hjerne kan lave sjove trix... De fleste kan med bare lidt træning kan sætte alle 6 skud i skive stånde med med brug af skydestok under træning men når så det gælder er det en anden sag, :shock:

I øvrigt en vigtig lektion når geden kommer for, jeg ved at jeg ikke skal prøve skydestillinger over siddene i lang tid frem. Så hellere lade geden gå.

Besvar