RIFFELPRØVE - Hvordan.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Sort » 22. sep 2007, 13:45

tilykke med det Nolte. det lyder som om du har taget dig den tid du skulle bruge og leveret varen. :eek:
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Dr Phil
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 102
Tilmeldt: 11. apr 2006, 20:47
Interesser: Våben, jagt, fiskeri og hunde
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Krav til jagtammunitionen ved riffelprøven

Indlæg af Dr Phil » 22. sep 2007, 14:20

HePe skrev:
Sort skrev:
HePe skrev: Hvad har gæs med sagen at gøre?.. ;-)
Når man lovligt må skyde gæs (eller en anden dyreart) med spidsskarp er der jo tale om lovlig jagtammunition.
DJ’s svar med henvisning til jagtammunitionen til gæs er fuldstændig betydningsløs, og er ikke relevant i forbindelse med de nye krav til jagtammunitionen ved riffelprøven.

Diskussionen om jagtammunitionen til riffelprøven er relevant efter Bigfoot's indlæg om, at riffelinstruktører af Danmarks Jægerforbund er vejledt om, at der nu skal anvendes blødnæset jagtammunition (som opfylder kravene til jagt på råvildt).

Og Danmarks Jægerforbund giver to forskellige udlægninger om jagtammunitionen til riffelprøven:

Fremover kan riffelprøven nu kun aflægges med et våben og en ammunition, der som minimum opfylder kravene til jagt på råvildt. Denne ændring kommer, fordi man nu i bekendtgørelsen om skydevåben og ammunition tillader brug af de helt små centraltændingsvåben til jagt og regulering (f.eks. kaliber .17 Rem).

Kilde: DJ’s nyhedsbrev d. 31/8 2007 om nye bekendtgørelser på jagtområdet:
http://www.jaegerforbundet.dk/384/39/1/3320" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Ved riffelprøven: Det medbragte våben og ammunitionen skal mht. kuglevægt og anslagsenergi opfylde kravene til jagt på råvildt.

Kilde: DJ’s informationer om riffelprøven:
http://www.jaegerforbundet.dk/675" target="_blank" target="_blank" target="_blank
da jeg var til prøve idag, spugte jeg de 6 sagkyndige.. og det med at der skulle bruges blødnæset ammonution havde de heller intet hørt til..
Vh Phillip

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Krav til jagtammunitionen ved riffelprøven

Indlæg af HePe » 22. sep 2007, 14:33

Nolte skrev:da jeg var til prøve idag, spugte jeg de 6 sagkyndige.. og det med at der skulle bruges blødnæset ammonution havde de heller intet hørt til..
Interessant oplysning.. Tak for det Nolte. Og tillykke med resultatet af din prøve.. :)

Venlig hilsen
HePe

Brugeravatar
Dr Phil
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 102
Tilmeldt: 11. apr 2006, 20:47
Interesser: Våben, jagt, fiskeri og hunde
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Dr Phil » 22. sep 2007, 17:48

Tak Tak skal de ha' :D <;>
Vh Phillip

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 334
Tilmeldt: 8. okt 2006, 16:09
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 39 times
Been thanked: 15 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Aske » 22. sep 2007, 19:48

:???:

Angående ammo til prøven. Det er da en udgift, der er til at overskue. Hvis man har været ude og købe riffel, kikkert m.m. har man vel også råd til at købe et par æsker jagtammo til træning. Man kan jo købe nogle billige blødnæsede og så bruge dem til træning og prøven. Så kan man jo altid eksperimentere senere med de finere kugler.
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Refraktorius » 22. sep 2007, 19:50

Nolte skrev:Så er jeg lige kommet hjem fra prøve på Ryegård .. bestod uden problemer. alle 6 skud sad indenfor en diameter af 3 cm fra centrum.

skød i liggende stilling.. klarede det på godt 2 min. gav mig masser af tid til vejrtrækning og det .. så det er sku fedt nok :eek: :D
<;>
Sådan skal den ged barberes!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Zubra » 22. sep 2007, 23:54

Nolte skrev:Så er jeg lige kommet hjem fra prøve på Ryegård .. bestod uden problemer. alle 6 skud sad indenfor en diameter af 3 cm fra centrum.

skød i liggende stilling.. klarede det på godt 2 min. gav mig masser af tid til vejrtrækning og det .. så det er sku fedt nok :eek: :D
Tillykke med det!! <**>| \<**</

Hvor svært kan det være. Svært nok for nogen!!
__________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
djm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 23. feb 2007, 12:19
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Haslev

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af djm » 23. sep 2007, 07:58

Jeg var til prøve igår og bestod uden problemer...
Snakkede også med instruktørerne og de kendte intet til det at man skulle bruge jagtammo...

Jeg havde alle seks skud indenfor papskiven...
Fire af dem sad inden for seks cm, og de to sidste sad ca. seks cm fra centrum af skudgruppen, så alt i alt seks skud indenfor en cirkel på Ø 9 cm...
Jeg tog mig god tid til at skyde, men formåede alligevel at skyde mine seks skud på to min...

Så nu er det bare afsted og ud og vente på dåhjortene og vente til den 1. til rådyrene...

Bigfoot
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 263
Tilmeldt: 2. apr 2004, 17:54
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Bigfoot » 23. sep 2007, 09:59

Taget direkte fra DJ

"Fremover kan riffelprøven nu kun aflægges med et våben og en ammunition, der som minimum opfylder kravene til jagt på råvildt. Denne ændring kommer, fordi man nu i bekendtgørelsen
om skydevåben og ammunition (se ovenfor) tillader brug af de helt små centraltændingsvåben til jagt og regulering (f.eks. kaliber .17 Rem)."

Så de der instruktører
"Jeg var til prøve igår og bestod uden problemer...
Snakkede også med instruktørerne og de kendte intet til det at man skulle bruge jagtammo..."

er vist ikke helt oppe på beatet.
Bigfoot

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK"

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Trotyl » 23. sep 2007, 15:28

Bigfoot skrev: Så de der instruktører
"Jeg var til prøve igår og bestod uden problemer...
Snakkede også med instruktørerne og de kendte intet til det at man skulle bruge jagtammo..."

er vist ikke helt oppe på beatet.
Det er muligt..
Men når Anita Moen skriver som hun gør (hun sidder trods alt med koordinering og sagsbehandling af riffelprøver) og så længe lovteksten lyder som den gør, så må man bruge spidsskarp jagtammunition til riffelprøven.
Man er velkommen til at ringe til Claus Sætter-Lassen på tlf.: 36 73 05 21 i tvivlstilfælde.


Man må vel efterhånden også kunne forlange at højtuddannede jurister kan formulere en lovtekst der ikke kan fortolkes, men klart udtrykker krav, vilkår og konsekvens.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Bigfoot
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 263
Tilmeldt: 2. apr 2004, 17:54
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Bigfoot » 23. sep 2007, 17:32

Jamen Trotyl, jeg har sørme også sendt et link til denne diskution, til riffelkoordinatoren, som tager den op snarest. Han var

MEGET forundret over nogle af udmeldingerne fra DJ. Jeg er sikker på at han snakker med Anita Moen, jeg skal nok melde

tilbage.
Bigfoot

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK"

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Trotyl » 23. sep 2007, 19:47

Bigfoot skrev:Jamen Trotyl, jeg har sørme også sendt et link til denne diskution, til riffelkoordinatoren, som tager den op snarest. Han var

MEGET forundret over nogle af udmeldingerne fra DJ. Jeg er sikker på at han snakker med Anita Moen, jeg skal nok melde

tilbage.
Et rigtigt godt initiativ.
Det er med at tage misforståelserne i opløbet.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Trotyl » 23. sep 2007, 19:52

Nolte skrev:Så er jeg lige kommet hjem fra prøve på Ryegård .. bestod uden problemer. alle 6 skud sad indenfor en diameter af 3 cm fra centrum.

skød i liggende stilling.. klarede det på godt 2 min. gav mig masser af tid til vejrtrækning og det .. så det er sku fedt nok :eek: :D
Der er kun et at sige om den ting.
SÅDAN !
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Dr Phil
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 102
Tilmeldt: 11. apr 2006, 20:47
Interesser: Våben, jagt, fiskeri og hunde
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Dr Phil » 23. sep 2007, 20:50

Trotyl skrev:
Nolte skrev:Så er jeg lige kommet hjem fra prøve på Ryegård .. bestod uden problemer. alle 6 skud sad indenfor en diameter af 3 cm fra centrum.

skød i liggende stilling.. klarede det på godt 2 min. gav mig masser af tid til vejrtrækning og det .. så det er sku fedt nok :eek: :D
Der er kun et at sige om den ting.
SÅDAN !

Jaah hvor svært kan det være.. :???:

Men der var faktisk 6 -7 unge piger som også var oppe til prøve. 3 af dem var 16 år. og 2 på 17 og en på 19. flere af dem var slanke piger med alngt lyst hår.. "Rigtige duller" men det syntes jeg sku er dejligt at se..
Vh Phillip

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Jagtammunitionen til riffelprøven

Indlæg af HePe » 24. sep 2007, 07:24

Trotyl skrev:Men når Anita Moen skriver som hun gør (hun sidder trods alt med koordinering og sagsbehandling af riffelprøver)..
Når Danmarks Jægerforbund begrunder anvendelse af spidsskarp jagtammunition til riffelprøven med: "..man har hele tiden måtte bruge spidsskarp f.eks. til gæs og dermed også til riffelprøven", så er der i hvert fald behov for, at Danmarks Jægerforbund nu finder en anden begrundelse for, at spidsskarp jagtammunition må anvendes til riffelprøven..

Så er vi tilbage ved, om § 15, stk. 1 og stk. 2 i jagttegnsbekendtgørelsen er formuleret rigtigt.. I § 15, stk. 2 indgår begrebet "jagtammunition". Hvis der med "jagtammunition" menes spidsskarp/fuldkappet jagtammunition, så er det en jagtammunition, der ikke må anvendes til jagt på råvildt... Så § 15, stk. 1 og stk. 2 må siges at skabe forvirring om, hvilken jagtammunition, der skal anvendes til riffelprøven.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Jagtammunitionen til riffelprøven

Indlæg af Sort » 24. sep 2007, 15:57

HePe skrev:
Trotyl skrev:Men når Anita Moen skriver som hun gør (hun sidder trods alt med koordinering og sagsbehandling af riffelprøver)..
Når Danmarks Jægerforbund begrunder anvendelse af spidsskarp jagtammunition til riffelprøven med: "..man har hele tiden måtte bruge spidsskarp f.eks. til gæs og dermed også til riffelprøven", så er der i hvert fald behov for, at Danmarks Jægerforbund nu finder en anden begrundelse for, at spidsskarp jagtammunition må anvendes til riffelprøven..
Nej begrundelsen er stadigvæk at kugler der har masse og energi (som der står i loven) er fine nok, havde udformningen været et krav ville det fremgå tydeligt af lovteksten, eller det med masse og energi ville være udeladt så alle kravene ville gælde.

Intentionen med loven, feks at man demonstrerer våben, ammunition og skyttes evner under jagtlignende forhold kan så lide lidt under at folk ikke anvender den ammunition de vil jage med.

Buejægere skal aflægge prøve med det setup de vil jage med, altså den rigtige bue med de dimser man nu vil skrue på til jagt, og de rigtige pile med de spidser man vil anvende. Det er egentligt et fint princip, men måske lidt overkill når man ser på hvad den praktiske del af riffelprøven indeholder.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: Jagtammunitionen til riffelprøven

Indlæg af Leong » 24. sep 2007, 16:11

Sort skrev: Intentionen med loven, feks at man demonstrerer våben, ammunition og skyttes evner under jagtlignende forhold kan så lide lidt under at folk ikke anvender den ammunition de vil jage med.
Der er da ingen forskel på, om man skyder med spidsskarp eller blødnæset ammunition, blot riflen er indskudt til det.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Jagtammunitionen til riffelprøven

Indlæg af Refraktorius » 24. sep 2007, 16:22

Leong skrev:
Sort skrev: Intentionen med loven, feks at man demonstrerer våben, ammunition og skyttes evner under jagtlignende forhold kan så lide lidt under at folk ikke anvender den ammunition de vil jage med.
Der er da ingen forskel på, om man skyder med spidsskarp eller blødnæset ammunition, blot riflen er indskudt til det.
Det er nemlig lige det!

Normal-ladet .308W med en xxx grain kugle er ret ens at skyde med, uanset hvordan de xxx grain metal er udformet. Og effekten på skiven plejer også at være den samme.

Ånden i loven er helt klart, at man vil have folk til at skyde med noget der skydeteknisk svarer til jagtammunition.

Så længe der i lovteksten står
Det medbragte våben og ammunitionen skal mht. kuglevægt og anslagsenergi opfylde kravene til jagt på råvildt
Jeg tror faktisk man lidt har gang i "selvskabt plage" her. DJ har bare glemt det med rødt markerede i en af deres skriverier (det var en kontorelev der gjorde det, ham der skulle, var ude og bortskyde medlemskroner med de fine)

JM har da gudskelov stadig mere at skulle have sagt end DJ

... skal vi åbne den gamle diskussion om en match-kugle med hulspids så ikke må være lovlig til brug på bukkeskive?
Buk1.JPG
Buk1.JPG (7.01 KiB) Vist 5317 gange
(det kunne også være vi skulle lade være :neutral: )
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Bigfoot
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 263
Tilmeldt: 2. apr 2004, 17:54
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Bigfoot » 24. sep 2007, 17:35

Det kan godt være at DJ har glemt dette og hint med rød, og sat en kontorelev til at skrive osv........Men

det ændre stadig ikke at dj selv har skrevet

"Fremover kan riffelprøven nu kun aflægges med et våben og en ammunition, der som minimum opfylder kravene til jagt på råvildt. Denne ændring kommer, fordi man nu i bekendtgørelsen
om skydevåben og ammunition (se ovenfor) tillader brug af de helt små centraltændingsvåben til jagt og regulering (f.eks. kaliber .17 Rem). " i deres udlægning af bekendtgørelsen.

Ovenstående betyder så at det ER blødnæset der skal bruges til riffelprøven fordi der i jagtloven står:

"1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 2 - 5, enten kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2000 J.

Stk. 2. Fuldkappet riffelammunition må ikke anvendes til jagt på eller regulering af kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon,vildsvin eller spættet sæl.

Så hvis man skal opfyde kravene til at gå på råvildtjagt, må man IKKE anvende fuldkappet. Det er sådan jeg læser det.
Bigfoot

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK"

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Jagtammunitionen til riffelprøven

Indlæg af Trotyl » 24. sep 2007, 21:54

HePe skrev: Så er vi tilbage ved, om § 15, stk. 1 og stk. 2 i jagttegnsbekendtgørelsen er formuleret rigtigt.. I § 15, stk. 2 indgår begrebet "jagtammunition". Hvis der med "jagtammunition" menes spidsskarp/fuldkappet jagtammunition, så er det en jagtammunition, der ikke må anvendes til jagt på råvildt... Så § 15, stk. 1 og stk. 2 må siges at skabe forvirring om, hvilken jagtammunition, der skal anvendes til riffelprøven.
Skulle denne "sag" havne hos miljøministeren, kunne det jo tænkes hun tog Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning Kapitel 8, §47, stk.3 i anvendelse :)
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Jagtammunitionen til riffelprøven

Indlæg af HePe » 24. sep 2007, 22:12

Trotyl skrev:Skulle denne "sag" havne hos miljøministeren, kunne det jo tænkes hun tog Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning Kapitel 8, §47, stk.3 i anvendelse :)
Mon ikke hun vil anse, at forholdet har underordnet betydning?.. ;-)

Brugeravatar
Brian-DK
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. sep 2004, 20:13
Geografisk sted: Storkøwenhawn og Sydsjælland

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Brian-DK » 25. sep 2007, 09:47

Trotyl skrev:
Bigfoot skrev: Så de der instruktører
"Jeg var til prøve igår og bestod uden problemer...
Snakkede også med instruktørerne og de kendte intet til det at man skulle bruge jagtammo..."

er vist ikke helt oppe på beatet.
Det er muligt..
Men når Anita Moen skriver som hun gør (hun sidder trods alt med koordinering og sagsbehandling af riffelprøver) og så længe lovteksten lyder som den gør, så må man bruge spidsskarp jagtammunition til riffelprøven.
Man er velkommen til at ringe til Claus Sætter-Lassen på tlf.: 36 73 05 21 i tvivlstilfælde.


Man må vel efterhånden også kunne forlange at højtuddannede jurister kan formulere en lovtekst der ikke kan fortolkes, men klart udtrykker krav, vilkår og konsekvens.

Det eneste som der står i ministeriets BEK 1008 af 04/07/2007, §15 er at
"Riffelprøven aflægges på godkendte skydebaner. Riffelprøven skal aflægges med et våben og en ammunition, som med hensyn til kuglevægt og anslagsenergi opfylder kravene på råvildt, jf. §3, stk. 1, nr. 2 i BEK 1010 af. 9 august 2007 om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v."
I §3, stk. 1, nr. 2 i BEK 1010 af. 9 august 2007 om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. står der
"til råvildt samt de vildtarter der er nævnt i nr. 3-5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800J"

Jeg læser ingen steder at det er blødnæset, blot at du skal have kuglevægt og energi i orden. d.v.s. at du i mine øjne gerne må gå til prøve med spidsskarp, blot den spidsskarpe opfylder de to krav

Fidusen ved at læse lovtekster er KUN at læse det som der bliver henvist til.. Ellers er alt forbudt
If you can´t eat It or f..k It - then kill It

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Jagtammunitionen til riffelprøven

Indlæg af Sort » 25. sep 2007, 10:21

Leong skrev:
Sort skrev: Intentionen med loven, feks at man demonstrerer våben, ammunition og skyttes evner under jagtlignende forhold kan så lide lidt under at folk ikke anvender den ammunition de vil jage med.
Der er da ingen forskel på, om man skyder med spidsskarp eller blødnæset ammunition, blot riflen er indskudt til det.
Det er så naturligvis kun rigtigt hvis vi antager at dem der skyder prøven selv er i stand til at indskyde deres våben. Ellers kommer man jo nemt til at glemme det der indskyderi når man skifter ammolade.

Jeg hælder stadigvæk til den opfattelse at prøven skulle omfatte indskydning og mere krævende skydeprøver, feks blandede afstande. Det gør jeg fordi jeg mener at hvis noget skal kaldes en prøve så skal den også vise aspirantens færdigheder, man skal altså ikke have skudt ret meget for at holde fem skud indenfor en markeret 20cm cirkel på 100m (buejægere skyder på vildtfarvede mål).

jeg prøver på ingen måde at nedgøre dem der har gennemført prøven som den er, jeg siger bare at den ikke siger ret meget om nye riffeljægeres evner til at nedlægge vildt forsvarligt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: Jagtammunitionen til riffelprøven

Indlæg af Leong » 25. sep 2007, 14:43

Sort skrev: Det er så naturligvis kun rigtigt hvis vi antager at dem der skyder prøven selv er i stand til at indskyde deres våben. Ellers kommer man jo nemt til at glemme det der indskyderi når man skifter ammolade.
...og det må man da som det absolut mindste forvente at de skal kunne!? Det er så bare ærgeligt at mange der går til prøve ikke er/gider at være enige, i og med de kommer med en ikke indskudt riffel.
Sort skrev: Jeg hælder stadigvæk til den opfattelse at prøven skulle omfatte indskydning og mere krævende skydeprøver, feks blandede afstande. Det gør jeg fordi jeg mener at hvis noget skal kaldes en prøve så skal den også vise aspirantens færdigheder, man skal altså ikke have skudt ret meget for at holde fem skud indenfor en markeret 20cm cirkel på 100m (buejægere skyder på vildtfarvede mål).

jeg prøver på ingen måde at nedgøre dem der har gennemført prøven som den er, jeg siger bare at den ikke siger ret meget om nye riffeljægeres evner til at nedlægge vildt forsvarligt.
Der er vi helt enige.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Jagtammunitionen til riffelprøven

Indlæg af Refraktorius » 25. sep 2007, 16:09

HePe skrev:
Trotyl skrev:Skulle denne "sag" havne hos miljøministeren, kunne det jo tænkes hun tog Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning Kapitel 8, §47, stk.3 i anvendelse :)
Mon ikke hun vil anse, at forholdet har underordnet betydning?.. ;-)
Ganske enig!

Den anden diskussion er (i min optik) affødt af folk der bruger for meget tid på at lave deres egne regler.

Det er skideligegyldigt hvad man skyder med når bare kuglevægt og anslagsenergi opfylder kravene på råvildt

Intentionen er, at man vil kontrollere om folk kan betjene en riffel med tilstrækkelig smæk i, til at man kan skyde bambier med den. Kuglens type har ingen praktisk indflydelse på det man vil kontrollere, derfor er den ligegyldig, og ikke specificeret i BEK 1008 af 04/07/2007, §15

Nogen har drukket for meget Jägermeister.
:neutral:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar