Rågeregulering 2013

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Radis » 27. maj 2013, 08:27

Mosc5 skrev:I Vejen kommune bruger vi kun .22LR og .17HMR. :rock:
Luft har man droppet for nogle år siden, da man mente at de ikke var tilstrækkeligt effektive. :???:
Kommunen har desværre begrænset reguleringen til 2 timer morgen og 2 timer aften :impatient:
Det kalder jeg for luksus. Hos os må vi kun regulere 2 timer, 4 gange om ugen.

Kommunen begrænser os mere og mere m.h.t kun at anvende luftvåben. Samtidig klager de over os, at vi ikke gør nok :crazy:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Sierra13 » 27. maj 2013, 09:46

Frank P skrev:
Morten273 skrev:
Frank P skrev:En kammerat og jeg skød 12 rågeunger i Nykøbing Sj. igår aftes. Det er kun de mest modige der er kommet udenfor reden, men hvis man er tålmodig kan ungerne sagtens lokkes ud, de forstår ikke hvor maden bliver af....
hvor regulerer i henne? oppe ved digterparken/det gamle rådhus`?
Jeg kender en jordejer i området, det er ikke i selve byen...

arhh makes sense !

slet slet ikke misundelig ;) (ville ønske det var mig :P)

hvad bruger du til at udrydde dem med?

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Radis » 30. maj 2013, 22:14

Endnu en god aften! Stortset alle de små bæster flyver nu - Men de skal jo vile lidt ind imellem :sniper:

På paraden var der 91 unger.

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Speedman » 2. jun 2013, 11:33

Er der nogen herinde der regulere i Holstebro området?...Er alle ungerne der på vingerne?
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Radis » 4. jun 2013, 23:18

Endnu en dejlig aften at gå tur i skoven, og spotte sorte rotter i trætoppene.

Royalen gør et godt stykke arbejde (rigtig dejlig kanon at skyde fritstående med). Den fik likvideret 13 unger i dag.
Alle ungerne flyver stort set nu. De er også bleven ligeså skeptiske som de gamle, når man går rundt under træerne nu.

H&N Baracuda hunter extreme kan også lave lidt ravage :biggrin:
Hunter extreme.jpg
Hunter extreme.jpg (50.58 KiB) Vist 4335 gange

Brugeravatar
Ras_Holsted
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 17. apr 2013, 17:22
Interesser: riffel & Bueskydning
Geografisk sted: Holsted
Been thanked: 6 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Ras_Holsted » 16. jun 2013, 11:01

Så er det desværre slut for mit vedkommende. det blev til 21 stk fordelt over 4 ture.
der er laaaaaaaang tid til næste regulering. :cry:
Buejagt på de store arter ?
JA TAK

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Radis » 17. jun 2013, 23:05

Ja. Så gik denne sæson jo - og en ny rekord er blevet sat :biggrin: . Glæder mig allerede til næste år :eek:

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Mosc5 » 18. jun 2013, 21:58

Første dag brugte jeg de små blyfrie NTX 15,5grains fra Hornady, da det er dem min skyder bedst kan lide.
Alle råger døde i knaldet. :thumbup: MEEEN skiftede dog til en mere solid XTP 20 grains. da der gerne skulle være noget kød tilbage..

Denne råge er IKKE kørt over, den har hilst på en .17hmr med et hurtig ekspanderende NTX projektil.. ikke kønt, men humant.
Vedhæftede filer
Rågeunge .17 hmr.jpg
Rågeunge .17 hmr.jpg (58.4 KiB) Vist 4102 gange
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Radis » 18. jun 2013, 22:15

Mosc5 skrev:Første dag brugte jeg de små blyfrie NTX 15,5grains fra Hornady, da det er dem min skyder bedst kan lide.
Alle råger døde i knaldet. :thumbup: MEEEN skiftede dog til en mere solid XTP 20 grains. da der gerne skulle være noget kød tilbage..

Denne råge er IKKE kørt over, den har hilst på en .17hmr med et hurtig ekspanderende NTX projektil.. ikke kønt, men humant.
Hehe. Ja ned kom den da :biggrin: . HMR'en er den fødte krage-fugle dræber :rock:

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Rahan » 19. jun 2013, 11:39

17HMR er næsten perfekt :biggrin:

der er kun 2 ting der taler lidt imod den.

1: Den larmer betydeligt mere end .22lr/short

2: Den er dyr i ammo.

Men når det så er sagt, så er det en pragtfuld kaliber !!!

Roedby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13. jun 2013, 20:23
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Roedby » 19. jun 2013, 12:56

Hejsa ..... Har fulgt lidt med i råge regulerings tråden og har selv været med ude at lure på råge regulering i år....

- og nu overvejer jeg at investere i en .22 riffel til dette formål... nogen anbefalinger ? ville gerne noget semi-automatisk, men synes at det virker meget omstændigt at få tilladelse til sådanne.

eller har jeg bare misforstået en del af de andre tråde herinde ?... -og hvis det er omstændigt, så tænkte jeg -at jeg ligeså godt kunne starte nu med at søge, så jeg kan være klar til næste sæson.

- Og evt hvis nogen har erfaringer med hvilke(n) der er til at få igennem systemet. Så en god råge-regulator er hvad jeg søger :blink:
Sig Sauer P226, 9mm "capsium"
Tikka T3 Lite .308 - WildGame 3-12x56 - Harris Bipod 6"-9" - S & L TMD45 dæmper
Savage Lakefield .22LR - Bushnell (DDB) 1,5-4,5x32 - S & L TMD22 dæmper
Khan, Model K200 - Haglspreder :)
Benjamin Trail NP 5,5 - CenterPoint 3-9x40A0

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af BentxBetjent » 19. jun 2013, 13:37

Roedby skrev:Hejsa ..... Har fulgt lidt med i råge regulerings tråden og har selv været med ude at lure på råge regulering i år....

- og nu overvejer jeg at investere i en .22 riffel til dette formål... nogen anbefalinger ? ville gerne noget semi-automatisk, men synes at det virker meget omstændigt at få tilladelse til sådanne.

eller har jeg bare misforstået en del af de andre tråde herinde ?... -og hvis det er omstændigt, så tænkte jeg -at jeg ligeså godt kunne starte nu med at søge, så jeg kan være klar til næste sæson.

- Og evt hvis nogen har erfaringer med hvilke(n) der er til at få igennem systemet. Så en god råge-regulator er hvad jeg søger :blink:
Undersøg først hvad du må regulere med i dit område... Flere steder er kun med luft, nogen steder også med 22LR.. og nogen steder med 17HMR.
Der dukkede en op til regulering med en 17HMR, den havde han fået at vide var den optimale rågedræber.... Der må så bare kun reguleres med op til 22LR på lokationen... :giggle:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Rixen » 19. jun 2013, 16:10

Der hvor jeg går, må der kun bruges luftgeværer.


Men hvis det skal være en halvauto .22. Så ville jeg vælge en Ruger 10/22.

Roedby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13. jun 2013, 20:23
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Roedby » 19. jun 2013, 16:59

Jamen takker for hurtige svar :-) ......

Reguleringskanonen skal være .22, har luftkanon ..... og der skal jo lidt forskelligt i skabet hos en nyjæger,,,, :-)

Nogen bud på hvor man evt finder ruger'en billigst, og evt et rødpunkt sigte til fornuftige penge til den smule brug ....
Sig Sauer P226, 9mm "capsium"
Tikka T3 Lite .308 - WildGame 3-12x56 - Harris Bipod 6"-9" - S & L TMD45 dæmper
Savage Lakefield .22LR - Bushnell (DDB) 1,5-4,5x32 - S & L TMD22 dæmper
Khan, Model K200 - Haglspreder :)
Benjamin Trail NP 5,5 - CenterPoint 3-9x40A0

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Radis » 19. jun 2013, 18:41

Roedby skrev:Jamen takker for hurtige svar :-) ......

Reguleringskanonen skal være .22, har luftkanon ..... og der skal jo lidt forskelligt i skabet hos en nyjæger,,,, :-)

Nogen bud på hvor man evt finder ruger'en billigst, og evt et rødpunkt sigte til fornuftige penge til den smule brug ....
Jeg ville ikke vælge et rødpunkt-sigte. Det er et must over dem alle, at have noget optik med zoom!
Ellers tror jeg ærlig talt ikke at du skyder ret mange fugle :prisoner:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Langenge » 19. jun 2013, 19:11

Er der ikke noget med, at der skal foreligge en "ekstra" tilladelse, hvis der skal benyttes halvautomat med mere end 2 patroner :???:
Stk. 4. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at der ved reguleringen efter stk. 2, kan anvendes salonrifler, der kan indeholde mere end 2 patroner, herunder halvautomatiske salonrifler
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Roedby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13. jun 2013, 20:23
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Roedby » 19. jun 2013, 20:25

Langenge skrev:Er der ikke noget med, at der skal foreligge en "ekstra" tilladelse, hvis der skal benyttes halvautomat med mere end 2 patroner :???:
Stk. 4. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at der ved reguleringen efter stk. 2, kan anvendes salonrifler, der kan indeholde mere end 2 patroner, herunder halvautomatiske salonrifler
Mente nok jeg havde opfanget noget i den stil, derfor jeg skrev:
ville gerne noget semi-automatisk, men synes at det virker meget omstændigt at få tilladelse til sådanne.
eller har jeg bare misforstået en del af de andre tråde herinde ?... -og hvis det er omstændigt, så tænkte jeg -at jeg ligeså godt kunne starte nu med at søge, så jeg kan være klar til næste sæson.
i første spørgsmål dertil :-) .....

og mht rødpunkt sigtet, jeg var med ude i år og der havde en kammerat en salonriffel med rødpunktsigte og der var vist ingen problemer med at aflive luftens rotter..

Men lytter da bestemt til hvis i har et godt forslag til en lille kikkert til en .22'er evt med oplyst lille rød prik i :-) ,,, Det kan jo ikke være meget den skal zoome på de afstande der er op til trætoppene.,
Sig Sauer P226, 9mm "capsium"
Tikka T3 Lite .308 - WildGame 3-12x56 - Harris Bipod 6"-9" - S & L TMD45 dæmper
Savage Lakefield .22LR - Bushnell (DDB) 1,5-4,5x32 - S & L TMD22 dæmper
Khan, Model K200 - Haglspreder :)
Benjamin Trail NP 5,5 - CenterPoint 3-9x40A0

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Radis » 19. jun 2013, 20:52

Roedby skrev:
Langenge skrev:Er der ikke noget med, at der skal foreligge en "ekstra" tilladelse, hvis der skal benyttes halvautomat med mere end 2 patroner :???:
Stk. 4. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at der ved reguleringen efter stk. 2, kan anvendes salonrifler, der kan indeholde mere end 2 patroner, herunder halvautomatiske salonrifler
Mente nok jeg havde opfanget noget i den stil, derfor jeg skrev:
ville gerne noget semi-automatisk, men synes at det virker meget omstændigt at få tilladelse til sådanne.
eller har jeg bare misforstået en del af de andre tråde herinde ?... -og hvis det er omstændigt, så tænkte jeg -at jeg ligeså godt kunne starte nu med at søge, så jeg kan være klar til næste sæson.
i første spørgsmål dertil :-) .....

og mht rødpunkt sigtet, jeg var med ude i år og der havde en kammerat en salonriffel med rødpunktsigte og der var vist ingen problemer med at aflive luftens rotter..

Men lytter da bestemt til hvis i har et godt forslag til en lille kikkert til en .22'er evt med oplyst lille rød prik i :-) ,,, Det kan jo ikke være meget den skal zoome på de afstande der er op til trætoppene.,
Det behøver ikke være meget zoom. Jeg skød i mange år med en 4x32 på min gamle Anschütz.
Men da jeg brugte luftkanonen i år, skød jeg mest på 10x zoom :biggrin: Det er nemmere at spotte mellem bladene...

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Langenge » 19. jun 2013, 22:07

Radis skrev: Det behøver ikke være meget zoom. Jeg skød i mange år med en 4x32 på min gamle Anschütz.
Men da jeg brugte luftkanonen i år, skød jeg mest på 10x zoom :biggrin: Det er nemmere at spotte mellem bladene...
Lyt til rågekongen :bowdown:
Jeg har aldrig mødt en, der kunne spotte og plaffe råger som ham.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Radis » 19. jun 2013, 22:12

Langenge skrev:
Radis skrev: Det behøver ikke være meget zoom. Jeg skød i mange år med en 4x32 på min gamle Anschütz.
Men da jeg brugte luftkanonen i år, skød jeg mest på 10x zoom :biggrin: Det er nemmere at spotte mellem bladene...
Lyt til rågekongen :bowdown:
Jeg har aldrig mødt en, der kunne spotte og plaffe råger som ham.
Tænker lidt på den aften vi gik sammen i Tebstrup, hvor vi var på vej over til den lille koloni, over marken. "Hey vent, jeg skal lige ha' den her med!" Og du havde bare stået i lang tid uden at se noget som helst :oops:. Jeg har faktisk skudt en del råger på denne måde. Med at man lige skulle kigge de sidste sekunder, på vej væk fra et sted. :inspect:

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af BGN » 12. aug 2013, 19:09

Hejsa alle i dygtige rågejægere. Jeg tænker også på at blive det til næste år. Så jeg vil gerne lige høre nogle meninger fra jer. Jeg overvejer at købe en HW. 95 ( på grund af vægt og pris) eller en HW. 97. Jeg har haft en HW 90 i hånden, men ikke de to andre, og jeg syntes at den var lidt tung, og 97 vejer jo det samme, så derfor et alternativ HW 95. Har talt med en idag, som sagde, at det godt kunne knibe med at skyde rågerne ned med et alm. Gevær, men jeg har ikke lyst til at ofre 6-10 tusinde på et PCP gevær, så jeg vil gerne høre om nogle af jer har de erfaringer??
Jeg skal ikke ud og skyde flere tusinde skud pr. År, og forventer kun at skyde lidt råger og lidt skiveskydning.
Håber at høre nogle gode kommentarer, både ros/ris, i forhold til min teori.
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Radis » 12. aug 2013, 19:47

BjarneGNielsen skrev:Hejsa alle i dygtige rågejægere. Jeg tænker også på at blive det til næste år. Så jeg vil gerne lige høre nogle meninger fra jer. Jeg overvejer at købe en HW. 95 ( på grund af vægt og pris) eller en HW. 97. Jeg har haft en HW 90 i hånden, men ikke de to andre, og jeg syntes at den var lidt tung, og 97 vejer jo det samme, så derfor et alternativ HW 95. Har talt med en idag, som sagde, at det godt kunne knibe med at skyde rågerne ned med et alm. Gevær, men jeg har ikke lyst til at ofre 6-10 tusinde på et PCP gevær, så jeg vil gerne høre om nogle af jer har de erfaringer??
Jeg skal ikke ud og skyde flere tusinde skud pr. År, og forventer kun at skyde lidt råger og lidt skiveskydning.
Håber at høre nogle gode kommentarer, både ros/ris, i forhold til min teori.
Min erfaring fra i år viste at jeg opnåede bedst resultat med høj hastighed og hollow-point hagl. Når man bruger disse hagl kommer der konsekvent et større 'klask', som indikerer at meget energi bliver afsat i fuglen. De fleste fugle faldt døde ned fra træet. De skulle ikke aflives, som nogle andre jægere meget ofte oplevede med deres knækløbs rifler (no offence).

Men der skydes da mange kragefugles i uk, med luftvåben som ikke yder megen energi. Men jeg havde størst succes med ovennævnte kombinationen :razz:

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af BentxBetjent » 12. aug 2013, 19:56

BjarneGNielsen skrev:Hejsa alle i dygtige rågejægere. Jeg tænker også på at blive det til næste år. Så jeg vil gerne lige høre nogle meninger fra jer. Jeg overvejer at købe en HW. 95 ( på grund af vægt og pris) eller en HW. 97. Jeg har haft en HW 90 i hånden, men ikke de to andre, og jeg syntes at den var lidt tung, og 97 vejer jo det samme, så derfor et alternativ HW 95. Har talt med en idag, som sagde, at det godt kunne knibe med at skyde rågerne ned med et alm. Gevær, men jeg har ikke lyst til at ofre 6-10 tusinde på et PCP gevær, så jeg vil gerne høre om nogle af jer har de erfaringer??
Jeg skal ikke ud og skyde flere tusinde skud pr. År, og forventer kun at skyde lidt råger og lidt skiveskydning.
Håber at høre nogle gode kommentarer, både ros/ris, i forhold til min teori.
Der er selvfølgelig ikke den samme "knock Down power" :giggle: som i en PCP der smider et 1.4grams hagl med +250m/s , men det er rigeligt til at slå dem ihjel... :biggrin:
Det sværeste er at spotte og afstandsbedømme inden de smutter, især lidt senere på sæsonen... Til at starte med sidder de pænt og venter hvis man bummer...

Men da et fjedergevær er mere holdfølsomt end PCP vil jeg helt klart foreslå at du skyder geværet ind i samme vinkel (opaf) som der skydes til reguleringen.
Hvis du konsekvent kan sætte skudbilledet indenfor 5cm på 30-35meter, så er du godt kørende.. :razz:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af BGN » 12. dec 2013, 16:57

Hej igen. Så bliver der jo nok snart noget udsalg i jagtbutikkerne, og så må jeg hellere få gjort alvor af det, og må finde gysserne frem. Jeg har ombestemt mig mht. Gevær, og vil gerne have en PCP magasin skyder.
Jeg har ikke lyst til at ofre 10-12000 kr. Til fx. HW 100, el.lign. Men håber at 6-7000kr. Kan gøre det, men hvis jeg får mere for ca. 1000kr, skal det heller ikke ødelægge det hele.
Jeg tænker på en fx t12, eller cyklone, men har læst at t12, larmer en del, men ved intet om det.
En anden mulighed kunne være air arms, mener de hedder noget med 400, eller skal man op i hi-power .mener at det er de to gevær jeg har læst mest om herinde, men jeg kan ikke finde så mange der handler med aa, som der handler med fx, har det noget med kvaliteten at gøre?
Jeg vil gerne have det gevær der skyder mest præcist og har en god driftsikkerhed.
Håber at i vil hjælpe mig med jeres erfaringer, andre fabrikater kan også være interessante, hvis i har erfaringer med dem.
PS. Her skrevet et lign. Indlæg i en anden tråd, men har ikke hørt fra nogen, så derfor prøver jeg denne tråd.
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Rågeregulering 2013

Indlæg af Radis » 12. dec 2013, 22:24

BjarneGNielsen skrev:Hej igen. Så bliver der jo nok snart noget udsalg i jagtbutikkerne, og så må jeg hellere få gjort alvor af det, og må finde gysserne frem. Jeg har ombestemt mig mht. Gevær, og vil gerne have en PCP magasin skyder.
Jeg har ikke lyst til at ofre 10-12000 kr. Til fx. HW 100, el.lign. Men håber at 6-7000kr. Kan gøre det, men hvis jeg får mere for ca. 1000kr, skal det heller ikke ødelægge det hele.
Jeg tænker på en fx t12, eller cyklone, men har læst at t12, larmer en del, men ved intet om det.
En anden mulighed kunne være air arms, mener de hedder noget med 400, eller skal man op i hi-power .mener at det er de to gevær jeg har læst mest om herinde, men jeg kan ikke finde så mange der handler med aa, som der handler med fx, har det noget med kvaliteten at gøre?
Jeg vil gerne have det gevær der skyder mest præcist og har en god driftsikkerhed.
Håber at i vil hjælpe mig med jeres erfaringer, andre fabrikater kan også være interessante, hvis i har erfaringer med dem.
PS. Her skrevet et lign. Indlæg i en anden tråd, men har ikke hørt fra nogen, så derfor prøver jeg denne tråd.
Du kan godt få en HW100 til ca. 6000-6500kr i tyskland. http://www.sportwaffen-schneider.de/ind ... _1006_1008 . De sender også FAC-våben (fuld power), til DK.
Hvis det ikke skal være sådan en, så er der et hav af FX modeller, som kan købes herhjemme. Nu hvor lyddæmpere er blevet tilladt (dog ikke til jagt/regulering, endnu...), så er der ingen problemer i at få dæmpet diverse rifler, som ikke er udstyret med en integreret dæmper.
Men det er rigtigt at en T12 ikke er specielt støjsvag. Det er en FX Royale 400 til gengæld. Men så kommer du et stykke ud over dit budget.

Stod jeg i dit sted, og skulle finde en ny reguleringskæp, så ville jeg kigge efter en FX Verminator, eller en af de nye "Bullpup" rifler, så som FX Bobcat, eller som nævnt tidligere en FX Royale 400.

Men det hele er religion og økonomisk begrænsning, i sådan en situation :blink:

Besvar